PDA

Bekijk Volledige Versie : Zoveel verschil in prijs, opslag en dataverkeer



dutchtom91
06/11/13, 11:40
Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuwe webhosting. Ik ben veel aan het googlen en zie dat er echt heel veel te bieden is.

Wat me echter zeer tegen valt is het verschil in prijzen. Zo heb je een hosting van 250GB opslag voor €6,50 p/m maar ook 10GB opslag voor €20,00 p/m. Dataverkeer is daarbij ook heel erg verschillend bijv onbeperkt of 1000 gb. Maar is de kwaliteit nu tegenwoordig overal gelijk of zitten er toch nog groten verschillen in?

Ook vraag ik het me af of het beter is om bij een MKB te hosten of een groot bedrijf (bijv. OVH).

Graag hoor ik van jullie !

pierce
06/11/13, 12:03
Dat hangt er helemaal vanaf wat je zoekt. Ga je een druk bezochte zakelijke site draaien, of heb je een prive site met foto's van kantklossen.

Mark17
06/11/13, 12:09
Allereerst: onbeperkt bestaat niet (vaak zijn er dan wel ergens voorwaarden die het sterk beperken).
Als je liever een nummer bent zou ik eerder voor een groot bedrijf gaan en anders is het MKB een zeer goede optie.

Zelf werk ik voor een hoster met ook weer verschillende hosters als klant, daarom zal ik me niet uitlaten in dit topic over waar je het beste de hosting kunt afnemen.

Cybafish
06/11/13, 12:10
Er zijn wel degelijk grote kwaliteitsverschillen. Factoren als netwerkverbindingen, (server)hardware, serverbelasting, configuratie (zijn bepaalde features uitgeschakeld?) en software (controlepaneel etc.) spelen een grote rol.

Groot of klein bedrijf? In mijn ervaring het beste iets tussen klein en groot in, maar belangrijker is misschien om een aanbieder uit Nederland te pakken. Je hebt dan de beste wettelijke bescherming. Als je vanuit Nederland een hostingpakket afneemt bij OVH (Frans), dan wordt de consumentenbescherming in geval van problemen te ingewikkeld.

dutchtom91
06/11/13, 12:11
Het gaat in dit geval om meerdere sites. 10 stuks. Die ongeveer (en het is niet veel) 1000 bezoekers hebben per dag. Echter worden er ook foto albums geplaatst. Dus snelheid is een must. Ik weet echter dat de prijs vaak ook iets zegt over de support. Daarom mijn vraag of het veel uit maakt of je tegenwoordig voor de dure kiest of voor de goedkope hosting.

Lennartt
06/11/13, 12:14
De vraag of het beter is om bij een MKB te hosten of een groot (internationaal) bedrijf is mijns inziens moeilijk te beantwoorden. Ervaringen verschillen per persoon, en je zou maar net op een verkeerde server kunnen zitten.

Waar je bijvoorbeeld naar kunt kijken is naar hoeveel ruimte je ongeveer nodig hebt. Budgetproviders bieden relatief veel ruimte aan voor een lage prijs, maar heb je deze ruimte wel nodig? En hoe belangrijk is de snelheid en bereikbaarheid van de server? Dit zijn allemaal dingen die je in overweging kan nemen bij je keuze voor een nieuwe provider naast de hoeveelheid schijfruimte en dataverkeer.

systemdeveloper
06/11/13, 13:00
Mja, de een heeft zijn storage op enkele 3tb sata's van 100 euro per TB staan, de andere in een dure HA setup met sas/ssd van 1000 euro per TB.
Dan zie je meestal niet aan de prijs op de website.

The-BosS
06/11/13, 14:52
Mja, de een heeft zijn storage op enkele 3tb sata's van 100 euro per TB staan, de andere in een dure HA setup met sas/ssd van 1000 euro per TB.
Dan zie je meestal niet aan de prijs op de website.

Inderdaad, om nog maar te zwijgen over alle andere zaken die bijna nooit vermeld zijn. Zoals maakt de hoster backups in geval van server failure of per gebruiker die je zelf ook kunt terug zetten, hoeveel dagen/weken retentie heb je .... Wordt er gebruikt gemaakt van een geografisch gescheiden dns cluster of wordt alles op dezelfde server gehost, is er een fallback mailcluster, is er deftige spamfiltering of standaard spamassassin, ....

Een 2de hands auto van 1000 euro brengt je ook van A naar B, maar of die net zo confortabel en zuinig is of een nieuwe auto van 20.000 euro is maar de vraag. Wees daarom ook niet bang om aan de hoster meer uitleg over de infrastructuur te vragen voor je een bestelling plaatst, net zoals je zou doen als je een auto, frigo, tv, ... zou kopen.

cyberbootje
06/11/13, 17:57
Ik zou zeggen, durf te vragen.
Voordat je wat af neemt kan je ze het hemd van het lijf vragen en tijdens dat gesprek merk je meteen met wie je te maken hebt.
Willen ze je wel te woord staan? Weten ze waar ze over praten? Etc...
Kijk naar wat jij graag wil. Is service/support/uptime belangerijk? Bel ze na sluitingstijd en kijk of je iemand te pakken krijgt, krijg je een sjagerijnig persoon aan de lijn, dan weet je ook meteen hoe laat het is.

Aan de hand daarvan kan je voor jezelf bepalen of jij het teveel geld vind of dat het wel een prijs is die je zou willen betalen.

cyrano
06/11/13, 20:22
Ik doe helemaal niet aan hosting, maar heb recent (2011) een tiental Nederlandse hosters getest gedurende langere tijd. De gemiddelde kwaliteit was eigenlijk heel goed. Maar ook de verschillen zijn groot. De reden voor zo'n test is dat ik quasi wekelijks met een klant zit die vreselijk in de knel komt met hosting of servers oid. En dan moet ik maar weten naar wie ik 'm verwijs.

Voorbeeld: m'n huidige referentie, Belgisch, kost ca. 160 € per jaar voor een basic shared hosting accountje. Geeft op papier 150 MB opslag, 3 TB trafiek per maand. 150 MB opslag lijkt weinig. Maar: postbussen hebben een eigen opslag, bij elke postbus weer beperkt tot 150 MB per stuk, die niet van de hosting opslag afgaat. Idem voor de database(s). Er zijn ook geen hard limits. Ga je er fel over, krijg je na enige tijd een mailtje van sales dat het tijd wordt om te upgraden. Doe je dat niet, hebben ze een areaal aan slimme trucjes die je niet eens merkt om je trafiek binnen de perken te houden. Ook zagen ze niet over een DOS attack, die wordt gewoon afgeleid.

In Nederland krijg je veel grotere cijfers. Bij m'n huidige Nederlandse referentie, die iets meer dan een kwart kost van de Belgische, krijg ik een whopping 5 GB aan opslag. In plaats van 2 databases krijg ik er veel. Alles, ook mail, databases e.d. gaat van die 5 GB af. Over de maandelijks toegelaten traffiek praten we niet eens. Die is vele malen hoger dan wat ik ooit zal verbruiken. En ze zijn gul, een ooit gratis verkregen optie blijft gratis, levenslang. Ook al verander je van account of product dat je afneemt.

Met andere woorden: krijg ik een joejob spamrun binnen, gaat alles plat, want er zijn hard limits.

Een ander, vaak totaal vergeten aspect dat niet in de cijfers terugkomt, is update politiek. Bij de Belgische referentie wordt PHP meteen geupdate, kwestie van veiligheid, maar kan je als gebruiker gewoon in het CP terug naar een oudere versie, die dan sandboxed draait.

De Nederlandse referentie doet ook updates. Maar later, na gezeur van gebruikers.

Hetzelfde met domein beheer. Verwijder ik een domein, krijg ik op de dag van effectieve uitvoering even een belletje van de Belgische hoster. De Nederlandse heeft dat helemaal geautomatiseerd.

Dit is natuurlijk geen nationaal kampioenschap. De test met de Belgische hosters is jaren geleden gebeurd en er is nooit reden geweest opnieuw te testen. Zo snel verandert het landschap hier niet. In Nederland wel. Mogelijk doe ik deze test volgend jaar opnieuw.

Zoek liever naar ervaringen van klanten die al lange tijd bij een bedrijf zitten. Factoren als kunde, communicatie en degelijkheid zijn niet te meten. En al helemaal niet in cijfers te vangen.

En idioten zijn er overal. Wat te denken van een bedrijfje dat z'n facturen -per post- verstuurt aan een adres uit de domein registratie dat de klant vergeten te updaten is? Ze beschikken wel over een werkend email adres, maar een factuur of herinnering sturen per email kan niet, want dat is niet "wettelijk', dixit de zaakvoerder...