PDA

Bekijk Volledige Versie : Van shared naar VPS - maar wat te doen met e-mail?



marcvangend
04/11/13, 00:49
Ik overweeg mijn huidige shared hosting pakket (domeinnamen, mailboxen, php/mysql websites) te gaan verhuizen naar een VPS. De performance van de shared hosting vind ik niet voldoende en ik wil graag SSH toegang op de server. So far, so good - er zijn voldoende aanbieders die me een fatsoenlijke VPS kunnen leveren voor niet al te veel geld.

Als webdeveloper heb ik voldoende ervaring met linux en LAMP stacks om de websites draaiend te krijgen en te houden. Ik ben er echter nog niet uit wat ik met de e-mail moet. Een VPS kan je natuurlijk ook inzetten als mailserver, maar ik heb daar weinig verstand van en ik wil me liever helemaal niet bezighouden met spamfiltering, of gebruikers die hun wachtwoord vergeten zijn :-)

Natuurlijk kan ik voor elk domein ook een simpel mail-only pakketje erbij nemen, maar dat wordt dan snel duurder. Het liefst zou ik bij een hosting partij een VPS afnemen in combinatie met één goedkoop e-mail hosting pakket waar ik dan alle mailboxen voor de verschillende domeinen kan aanmaken en beheren.

Wat vinden jullie?
Zijn er hosting bedrijven die aanbieden wat ik zoek?
Zijn er andere (betere) oplossingen waar ik nog niet aan gedacht heb?
Of moet ik me gewoon niet zo'n zorgen maken over het draaien van mijn eigen mailserver en alles op dezelfde VPS zetten?

The-BosS
04/11/13, 03:35
Waarom neem je niet gewoon een control panel waar je alles mee kunt beheren en je dus ook geen zorgen moet maken over je users hun e-mail. De meeste control panels hebben overigens ook een setup/installer om alle nodige services te installeren gaande van apache/nginx/mysql/mariadb/bind/powerdns/postfix/exim/qmail/.... En als dit allemaal wat te moelijk voor je wordt of teveel tijd in beslag neemt kun je ook nog altijd overwegen om een managed vps af te nemen.

cyberbootje
04/11/13, 03:38
Er zijn inderdaad genoeg providers die een vm aanbieden, wellicht is een managed vm een optie.
Je kan ook een hoster uitkiezen die je graag een handje helpt met de opzet en die je ook mag lastig vallen bij problemen, dan leer je zelf ook nog wat bij :)
Alles op 1 vm zetten moet prima lukken overigens, open anders een topig in "aanbiedingen gezocht" gedeelte. Er zullen vast wat hosters reageren die je verder kunnen helpen, hier mogen wij namelijk geen aanbiedingen plaatsen.

asusk7m550
04/11/13, 11:16
Je zou ook je email bij een externe partij kunnen hosten. Je zou zelfs gebruik kunnen maken van Google Apps voor Bedrijven of Office365.

t.bloo
04/11/13, 11:30
Email op je eigen server is geen enkel probleem. Neem wel een control panel zoals DirectAdmin, Cpanel, Plesk om je daar mee te helpen.

PS: vergeet de dagelijkse backup met historie niet te regelen

systemdeveloper
04/11/13, 11:47
Unmanaged vps + 'je niet willen bezighouden met *' zal niet gaan werken.
Managed vps (zodat je je niet hoeft bezig te houden met *) + root ssh login... zal ook niet altijd gaan werken.

* = mail, backups, storingen, beveiliging, tuning, etc...

Een controlpanel zoals directadmin helpt je wel met de meest voorkomende dingen in te stellen, maar niet met alles.
Ik zou iig met je toekomstige hostingpartij even goed overleggen wat je zelf wilt doen zodat jullie niet in elkaars vaarwater gaan zitten, zodat niet alle bellen bij de hoster afgaan om 3 uur in de nacht op het moment dat jij aan het knutselen bent in je (managed) vps.

marcvangend
04/11/13, 13:41
Bedankt voor alle reacties zover.

Een kant-en-klare image met Direct Admin of Plesk kan inderdaad veel configuratie-vragen in een keer beantwoorden, maar ik heb daar in het verleden geen goede ervaringen mee gehad. Zo heb ik ooit Varnish moeten installeren op een Plesk machine... misschien is het inmiddels verbeterd, maar dat was toen niet te doen omdat Plesk alle sites op poort 80 liet luisteren.

Managed VPS heb ik ook wel overwogen, maar het prijsverschil is voor mij te groot op dit moment.

Ik zal ook nog eens wat verder zoeken naar externe mail hosting en zien of daar een mooie oplossing te vinden is.

Ramon Fincken
04/11/13, 14:01
[..]
Managed VPS heb ik ook wel overwogen, maar het prijsverschil is voor mij te groot op dit moment.
[..]

En wat doe je al je server spam gaat versturen? Of er ineens 100 sites (of meer) platgaan? Weet je wat dat kost?

The-BosS
04/11/13, 15:31
Een kant-en-klare image met Direct Admin of Plesk kan inderdaad veel configuratie-vragen in een keer beantwoorden, maar ik heb daar in het verleden geen goede ervaringen mee gehad. Zo heb ik ooit Varnish moeten installeren op een Plesk machine... misschien is het inmiddels verbeterd, maar dat was toen niet te doen omdat Plesk alle sites op poort 80 liet luisteren.

Op zich is dat gewoon de httpd config templates wat aanpassen zodat deze op een andere poort als 80 luisteren, maar er zijn natuurlijk ook nog andere control panels die out of the box support hebben voor zo een instellingen.