PDA

Bekijk Volledige Versie : Server / SSH toegang onderweg ( Tablet met databundel ? )



Ramon Fincken
30/09/13, 09:15
Ik zit te kijken om een tablet aan te schaffen met Android of Ubuntu erop.
Op vaste plekken is er uiteraard WiFi, maar onderweg en op onveilige-wifi plekken wil ik het liefst via een 3G (E/H/4G whatever) dataverbinding mijn lijntje opengooien.

Maar .... zeer veel tablets hebben alleen WiFi .. (WHY!?!)
Via de android phone tja .. dat gaat ook wel, maar keyboard is veel te klein en ik wil meer gebruiksgemak.
Het mooist is een redelijk klein device dat ook niet teveel weegt.

De vraag:
hoe pakken jullie dit aan? Tablet of toch maar een Netbook? Welk merk? 11 inch tot 13 inch max?
Wat voor data-abonnement? etc.etc.?

Hoe doen jullie dit of zouden jullie dit in de meest optimale situatie doen?

Mark17
30/09/13, 09:20
Hoe ik het nu doe: Op plekken zonder (veilige/bruikbare) wifi zet ik de hotspot functie van mijn telefoon aan, hier maakt mijn tablet vervolgens verbinding mee via wifi en dan heb ik internet.
Hoe ik het bij een volgende tablet zou willen hebben: 3G/4G verbinding vanuit de tablet met een losse SIM kaart (bij naast wifi).

In sommige gevallen is er ook nog een USB aansluiting aanwezig, mogelijk kun je hier een dongle opzetten.

davinci
30/09/13, 09:22
waarom geen VPN?

dennis0162
30/09/13, 09:34
Ik heb altijd mijn laptop in de auto liggen (15 inch) en gebruik via Android de Tethering functie met VPN.

Tablet heb ik ook een tijdje gehad, maar dat is het toch net niet voor SSH etc.

Ramon Fincken
30/09/13, 09:51
Thanks!

@Dennis: waarom geen tablet voor SSH?
@Mark/Dennis: welke mobiele provider hebben jullie ? Ik vrees dat niet iedere aanbieder alle poorten aanbiedt.

dennis0162
30/09/13, 09:56
Een tablet is toch net te klein en de kans op typefouten is een stuk groter.

Ik heb Vodafone, VPN is gewoon te gebruiken.
Via het KPN netwerk werkt het ook gewoon.

Smashmint
30/09/13, 10:24
Hier een 12 inch netbook van Asus, zelf een SSD en 4GB RAM ingegooid.
Als er geen Wifi in de buurt is dan tether ik gewoon vanaf mijn telefoon. VPN er over werkt hier ook gewoon prima.

Werkt stukken fijner dan een tablet, zeker het typen.

t.bloo
30/09/13, 10:53
Ik tether de OSX laptop altijd met de iOS telefoon. Of als ik de iOS tablet bij me heb, rechtstreeks op 3G. Moet ik iets doen dat niet over SSH gaat, dan gooi ik het VPN open. Eigenlijk nooit problemen mee, behalve als de IP nummerplannen op beide locaties hetzelfde zijn (dan krijg je niets binnen door het VPN).

®on
30/09/13, 11:07
Tablet (wifi) plus keyboard case, en telefoon voor tethering. Ik heb overigens wel een simkaart in de iPad zitten, maar die wordt alleen ingezet als het echt niet anders kan. Data abbo is een XS4all abbo dat werd meegeleverd bij de vaste ADSL verbinding (nette actie van xs4all mi.).

Hiermee kan ik vrijwel alle noodacties uitvoeren, of even snel een actie alvast opstarten. De keyboard case is van Zagg.

Hoewel bovenstaande geen android/ubuntu setup is: misschien een alternatief voor je :-)

vDong
30/09/13, 11:22
Ik heb een netbook met internet stick (vodaphone). Een echt keyboard werkt toch fijner.
Ik heb bij anderen ook een wifi dongle gezien, dat is een dongle die vervolgens weer via wifi deelt, gebruikt de usb aansluiting alleen voor stroom. Echter welke telco dat was ben ik echt ffies kwijt.

Tim.Bracquez
30/09/13, 11:40
Vroeger hier altijd devices met SIM ingebouwd, handig, maar kostelijk voor al die SIM kaartjes en abbonementen. Telkens wisselen niet handig, zeker niet met micro SIM / gewone SIM

Daarom nu gewoon GSM met Belgisch abbonement, geen limieten. Tethering naar laptop, (windows) tablet. Voor buitenland (EU) heb ik dit gekocht: http://business.vodafone.nl/zakelijk/internet/mobiel_werken/internationale_abonnementen/ Zat een gratis Wifi Dongle bij die makkelijk 8 uur op batterij werkt voor licht gebruik. Die stop je in je zak en klaar.
In het buiteland moeten shoppen, voor België was de goedkoopste optie 2x 95 euro per maand als optie (slik!)

Als tablet een acer tablet met simpele intel atom er in, batterij gaat heel de dag actief gebruik mee. Samen met een microsoft wedge bluetooth keyboard is het handig als je toch een toetsenbord nodig hebt. En er zit een handige houder voor je tablet bij: http://www.microsoft.com/hardware/en-us/p/wedge-mobile-keyboard

Magus
30/09/13, 13:24
hier ook tethering, via phone-hotspot functie. Werkt ideaal en ik gebruik dan wat voorhanden is aan pads/laptops. Met voorkeur voor iets met een echt toetsenplankje

Age
30/09/13, 13:28
ik gebruik m'n android tablet via m'n android mobiel of windowsphone (beide tethering) en dan op de tablet een appje voor de ssh functionaliteit. is nog niet helemaal optimaal maar om "ff gauw" onderweg wat te doen voldoet het goed en zit je in ieder geval niet op zo'n goed beveiligde open hotspot ;)

Mark17
30/09/13, 14:22
@Mark/Dennis: welke mobiele provider hebben jullie ? Ik vrees dat niet iedere aanbieder alle poorten aanbiedt.

Wij gebruiken Yes Telecom (inmiddels een KPN dochter). Alle poorten die ik getest heb staan open, waarschijnlijk staat poort 25 wel dicht.

Kevin Bentlage
30/09/13, 16:04
Ik gebruik een iPad (2) waarmee ik via mijn iPhone (hotspot) het internet op kan.

Om toegang te krijgen tot alle servers maak ik een VPN (ipsec) verbinding. Provider is HI (KPN), daar nog geen last gehad van poorten die geblokt worden (al gebruik ik veel VPN).

Ramon Fincken
30/09/13, 16:32
Is de galaxy note een goede tablet lijn?

VPN is ook zeker een optie.

DutchTSE
30/09/13, 16:48
SSH app op de iPhone en voor het uitgebreidere werk laptop en tetheren via de iPhone. Sinds vandaag nieuwe laptop met SIM kaartje met data abo erin voor het geval er geen veilige wifi in de buurt is.

Ramon Fincken
30/09/13, 21:17
Tis deze geworden: Samsung Galaxy Note 10.1 Wifi + 3G Pearl Grey.
Kan ik WIFI, via phone en als het moet een eigen SIM erin stoppen.

Tim.Bracquez
30/09/13, 21:21
Als app kan ik je deze aanraden: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sonelli.juicessh deels gratis, sync&snipets is betalend
De gratis connectbot heeft al deze functies niet.

phreak
30/09/13, 21:52
Ik gebruik tethering op m'n iphone icm mijn Air, werkt prima.

visser
30/09/13, 23:27
SSH app op de iPhone en voor het uitgebreidere werk laptop en tetheren via de iPhone. Sinds vandaag nieuwe laptop met SIM kaartje met data abo erin voor het geval er geen veilige wifi in de buurt is.

Dat snap ik niet , de term data abo indien geen 'veilige wifi' ?
Het lijkt me alles buiten je server lan als 'remote en onveilig' moet beschouwen, en zorgen dat je de verbinding tussen jou en je server netwerk veilig maakt. (met ssh, of een vpn e.d. ) . Of je nu via 3G, via 'veilige' wifi (??) of via 'onveilige wifi' gaat .
Als je bedoelt wat je impliceert, bij alle verbindingen nadenken of je het veilig of onveilig vindt, en dan eventueel via 3G gaan indien 'onveilig' ga je je zeker vergissen, of onterecht een verbinding veilig vinden.