PDA

Bekijk Volledige Versie : Hosting verlengen?



loungeme
27/09/13, 12:30
Graag zou ik jullie mening vragen over het volgende: in augustus heb ik een website verkocht waarbij de hosting t/m 5 oktober doorloopt. Er is door de kopende partij een aanbetaling geweest plus ik heb de website doorgenomen. De volledige overname zou 1 november plaatsvinden, aangezien de kopende partij de website wilde organiseren (kvk nummer, e.d.). Om de hosting te verlengen kost 89 euro per jaar. Is het nu mijn verantwoordelijkheid om dit bedrag op mij te nemen, de kopende partij of de kosten te delen?

WebMeso
27/09/13, 12:37
Graag zou ik jullie mening vragen over het volgende: in augustus heb ik een website verkocht waarbij de hosting t/m 5 oktober doorloopt. Er is door de kopende partij een aanbetaling geweest plus ik heb de website doorgenomen. De volledige overname zou 1 november plaatsvinden, aangezien de kopende partij de website wilde organiseren (kvk nummer, e.d.). Om de hosting te verlengen kost 89 euro per jaar. Is het nu mijn verantwoordelijkheid om dit bedrag op mij te nemen, de kopende partij of de kosten te delen?

Aangezien je er geen afspraken over hebt gemaakt (concludeer ik uit dit verhaal), is het een moeilijke kwestie.

Je kan voorstellen om de kosten te delen. Lijkt mij de beste oplossing om zo een conflict te ontwijken en daarnaast kan je de 45 euro als leergeld zien om dit aspect voortaan te bespreken en in de overname op te nemen.

golden
27/09/13, 12:42
Gewoon voorleggen aan de kopende partij:

1. Of hun zijn bereidt de hosting te betalen.
2. Of je zegt de hosting op en betaald enkel voor het domein.

Echter kost de hosting 89,-- per jaar. Volgens mij (wanneer je de hosting als consument hebt aangevraagd) kan je dan per maand opzeggen waarbij ze de niet verbruikte maanden moeten retourneren.

systemdeveloper
27/09/13, 12:48
Website is in augustus toch al verkocht? Imho zijn alle kosten die daarna gemaakt moeten worden voor de kopende partij. Dat heeft verder weinig te maken met het tijdstip waarop de betaling en overdracht plaatsvindt tenzij je daar specifiek iets over hebt afgesproken.

Magus
27/09/13, 14:44
Indien je een website verkoopt, dan ga ik ervanuit dat t puur om het design gaat? Dat staat verder los van de hosting van de betreffende website. De client kan dan imho zelf ergens een hostingaccount nemen om zijn website daar onderbrengen zodra hij/zij dat wil.

Corné Adema
27/09/13, 17:00
Zoals WebMoso zegt lijkt mij de beste oplossing. Als jij de website alleen heb gemaakt, moet de klant hier voor opdraaien.
Om dit soort problemen in de toekomst te vermijden moet je dat goed afspreken met de klant dat jij ALLEEN de website maakt.

Groet,
Corné Adema

cfmweb
27/09/13, 18:14
Ik vind dat je hosting en domeinnamen in principe los moet zien van het bouwen van een website. Als ik begin met een website reken ik gelijk de hosting en de domeinnaam alvast af. Maar ik lever dan wel zelf de hosting en eventuele domeinnaam. Ik leg wel uit dat dit los staat van de website verder, en deel uitmaakt van de jaarlijks terugkerende kosten.
Deze wordt na een jaar gewoon verlengd en krijgen ze dus ook gewoon een factuur van. Als mensen dan laks zijn met het aanleveren van informatie of foto's, en dat daarom de website later klaar is, is het niet mijn probleem.
Maar ik zie niet in waarom dat in jouw situatie anders zou zijn.

tomadmiraal
28/09/13, 19:45
Als ik een website koop per 1 november, ben ik als koper pas verantwoordelijk voor de kosten vanaf 1 november. Dat de hosting nog eens verlengt moet worden vanaf oktober, daar heb ik dan als koper weinig mee te maken. In de verkoopprijs/overeenkomst had je de kosten voor de hosting mee moeten nemen en daar afspraken over moeten maken. Is de koper verplicht om de huidige hosting aan te houden of (zoals Magnus zegt) heeft de koper een eigen hosting en neemt hij alleen de website/domein over?