PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘IOPS zijn het goud in de cloud’



isptoday.nl
05/09/13, 09:02
Op woensdag 28 augustus 2013 organiseerde ISP Connect in samenwerking met Webhostingtalk.nl een barbecue voor al hun relaties in de hostingsector. ISP Today sprak met Wido den Hollander over technische...
---
Source: isptoday.nl (http://www.isptoday.nl/nieuws/iops-zijn-het-goud-in-de-cloud/)
---

chielsen
05/09/13, 14:10
Dan worden mijn domeinen toch nog wat waard :) iopsvps.nl iovps.nl

phreak
05/09/13, 14:53
Dan worden mijn domeinen toch nog wat waard :) iopsvps.nl iovps.nl

Ik zou zeggen, start een draadje.... ;-)

Jesperw
05/09/13, 15:23
Goed verhaal van Wido. Helemaal waar. De aanbiedingen van 300gig storage bij een VM van 10 euro zijn leuk, maar iedereen weet dat er problemen van komen. Gelukkig is er een keus voor ieder budget.

chielsen
05/09/13, 15:36
Zelfde als GB's dataverkeer. 90% van de sites komt niet in de buurt van de limieten die worden gesteld. De vraag is eerder of de server wel alle requests af kan handelen. Een wordpress of magento haalt eerder de server down dan dat je over je datalimiet zit. Dat kan zijn IOPS of laten we zeggen FLOPS.
Natuurlijk als je fotos, filmpjes of bestanden gaat hosten is het een ander verhaal.

systemdeveloper
05/09/13, 16:03
Leuk verhaal maar het grootste probleem is natuurlijk dat veel hosters genoodzaakt zijn om 1 uniforme oplossing te verzinnen vanwege het financieel plaatje dat ze willen gebruiken. Een vps aanmaken voor een tientje en klaar is kees. Tot en met de facturering kan dat automatisch geregeld worden. Ik heb dat zelf al regelmatig gebouwd, maar je slaat wel een belangrijke stap over die je vele iops kan besparen. Namelijk het advies/contact met die klant om hem een oplossing te geven die voor beide partijen een win/win situatie is.
Het is tenslotte niet verplicht om een vps met 1 virtuele disk op te leveren. Je kunt er net zo goed 3 vdisks aan koppelen ( sdd, sas en sata ) waarbij je os e.d. op sas gooit, de mysqldir op ssd en de storage op sata. Zo gebruik je de iops op de plekken waar het nodig is en 'verspil' je je ssd's niet met opslag van images, video's e.d. die meestal niet eens erg afhankelijk zijn van random io.
Maar dat is een beetje meer werk en dan kom je niet 1-2-3 weg met dat tientje per maand.

golden
05/09/13, 16:21
Wij zijn zelf op dit moment alles naar SSD aan het overzetten. Behalve de massa storage. Tot nu toe niet echte problemen gehad aangezien alles op 15k SAS disks draait, echter worden klanten steeds veeleisender en gaat de diskactivity flink omhoog.

We verkopen ook steeds vaker VPSen waarbij men kiest voor een eigen disk array. Dat bewijst maar weer dat men steeds meer wilt en doet.