PDA

Bekijk Volledige Versie : Boekhouder



bbytes
30/08/13, 02:57
Eigenlijk weet ik het antwoord al, maar vraag me toch af hoeveel tijd men kwijt is aan het zelf doen. Eigenlijk wil ik niet dat wij tijd steken in deze administratieve rompslomp, maar wel in control blijven in de overzichten over de inkomsten/uitgaven.

Wij gebruiken Wefact als facturatie methode en mijn compagnon verwerkt alles en houd de boekhouding op orde. Nu staan we op het punt dat ik en mijn compagnon uit elkaar gaan en wij moeten besluiten om de boekhouding zelf te doen of uitbesteden. Ik vraag me echter af wat een boekhouder nu precies kost. Ik hoor prijzen van 250 tot 500 euro per kwartaal euro per maand. Wij praten hier over ongeveer 1500 facturen per jaar. Is dit nog relevant?

Ik moet nog gesprekken gaan voeren, dus tips en contactgegevens zijn welkom. Ik zit te denken aan een boekhoud programma die met Wefact kan samen werken, dus bv Reeleezee of zeggen jullie laat dat maar aan de boekhouder over? Ik wil mij eigenlijk niet verbinden aan 1 boekhouder en vrij kunnen zijn om over te stappen. Vandaar mijn gedachte om het programma zelf te kiezen.

patrickekkel
30/08/13, 07:42
Je zou eventueel Rob Blok kunnen benaderen. van http://online-administratie.nu

Rob is een nederlander die in thailand woont en daarom tegen een zeer scherp tarief kan werken.
Rob zijn uurtarief is volgens mij een 12 euro per uur.
En 1500 factuurtjes is nog niet zo al te veel dus dat zou wel mee vallen.

Rob heeft wel 1 heel groot nadeel je moet alles digitaal aanleveren.
Nu maakt dat voor de verstuurde facturen niet zo veel uit.
maar voor de inkoop facturen die je per post krijgt of je bonnen van bijvoorbeeld winkel aankopen zal je stuk voor stuk moeten inscannen.

Bart L
30/08/13, 08:47
Stuk voor stuk inscannen doen wij ook, is alleen maar heel prettig als je eens met spoed wat moet hebben :).
Wij zelf hebben een koppeling Wefact -> Exact (tegenwoordig een perfecte koppeling), inkoop facturen worden verwerkt direct in Exact.

Een boekhouder doet als het goed is wat meer dan BTW aangifte alleen, de besparing door een goede boekhouder, zeker als je groter wordt, is groter dan de kosten van een boekhouder.
En overstappen.... hebben wij ook een keer gedaan (toen we van 1x Eenmanszaak en 1x VOF naar 1 BV structuur gingen), is tijdrovend proces, dan is de software vaak het minste probleem (je stapt over aan het begin/eind boekjaar)

4service
30/08/13, 08:58
Hier wordt Twinfield een Online boekhoud pakket gebruik. Uitgaande fakturen worden via api ingelezen. Boekhouder kan in het pakket kijken voor controle. Koppeling met bank. Hier vinden wij het een prettig program om mee te werken.

bbytes
30/08/13, 11:20
Doelstelling bij mij os ook per 1 januari met een boekhouder te beginnen. Dan kan ik samen met mijn huidige compagnon dit jaar nog afmaken en daarna zelfstandig verder gaan.

Ik was ook van plan om alles in te scannen om ze daarna in Wefact te uploaden. Hij kan dan binnen Wefact alle facturen downloaden die nodig zijn. In Wefact heb ik dan ook direct het overzicht over de btw aangifte.

Werkt Rob met een online boekhoudprogramma waar wij dan ook inzage in kunnen krijgen? Ik zal hem anders eens contacten. 12 euro per uur is niet veel. Maar waar moet ik dan aan denken? 2 uurtjes per maand?

Werken jullie trouwens ook met incassobureau's op basis van no cure no pay? Of nemen jullie het verlies omdat het tijdrovend is?

bbytes
30/08/13, 11:23
Ps. Bart L. J zegt dat de overstap naar een nieuwe boekhouder een tijdrovend proces is. Kan je dat uitleggen? Als de administratie van het boekjaar in orde is en je stapt per 1 januari over, dan heeft de nieuwe boekhoouder toch een actueel beeld van de huidige situatie?

t.bloo
30/08/13, 13:03
Hier bij het ene bedrijf alles zelf in snelstart invoeren, wat de boekhouder gewoon inleest. Het andere bedrijfje alles uitprinten en met de map onder de arm iedere maand naar de boekhouder. Het maakt niet zoveel uit in kosten, als je je eigen tijd ook verrekend.

Mark17
31/08/13, 23:33
Wij hebben juist gekozen om een deel van de taken die de boekhouder uitvoerde weer zelf te gaan doen. Als je de taken opsplitst en iedere dag iets doet is het niet echt veel werk om "simpele" taken zelf te doen. De boekhouder verwerkt de maandrapportages (die hij zelf op kan vragen) uit WHMCS vervolgens in de boekhouding eens per maand (voor de omzet) en verder verwerkt hij de inkomende facturen in de boekhouding. Betalingen verwerken doen we nu weer zelf (naast bepaald contact met klanten). Nu is bij ons in principe alle kennis die vereist is voor de boekhouding aanwezig, we willen echter bepaalde delen liever niet zelf doen (als het moet schrijf ik zelf in een paar uur een basis boekhoudpakket, we gebruiken echter Wefact online dacht ik).

Wij werken met Certin als incassobureau en de ervaringen tot nu toe zijn zeer positief (met name tov hoe een eerder incassobureau werkt).

Overigens moet je een boekhouder niet verwarren met een accountant of adviseur (hoewel de taken vaak door een zelfde persoon/bedrijf uitgevoerd (kunnen) worden zijn er wel belangrijke verschillen).

bbytes
01/09/13, 22:40
Mark17. Ik heb even gekeken op Certin. Werken zij obv no-cure-no-pay? Kan dit niet vinden op hun site namelijk.
Jullie doen overigens precies hetzelfde als zoals wij het straks ook zien. Ik zal hier dan ook op gaan sturen, waarbij wij alles invoeren en de betalingen zelf verwerken. De boekhouder (ik ken het verschil) kan dan alles uitlezen en verwerken in de boekhouding en de omzetbelasting verzorgen. Scheelt ook wel weer in de kosten als je zelf een goede basis administratie verzorgd. ;)

Mark17
02/09/13, 12:02
Voor zover ik weet (maar ik heb niet het betreffende contract afgesloten) gaat het op basis van no-cure-no-pay. Het zelf voeren van een goede basis administratie is niet alleen goed om kosten te besparen, het geeft ook een beter inzicht in/gevoel bij de financiƫle situatie.