PDA

Bekijk Volledige Versie : Is dit mogelijk?



smile1970
20/08/13, 13:55
Onlangs heb ik de hosting van een website bij een provider opgezegd.
Een dag vóór de datum dat het contract beeindigd was heb ik alle files verhuisd, alleen kreeg ik geen toegang tot de MYSQL. De provider meteen netjes gemaild met mijn vraag.
De volgende dag (op die dag was het contract dus beeindigd) kreeg ik pas antwoord dat alles nu verwijderd was en het terughalen van de db niet meer mogelijk was.

Mijn vraag: maakt een hostingprovider geen backups en is het op die manier niet mogelijk om bestanden terug te halen? En kan ik van een provider die kennelijk zijn mail niet leest verwachten dat hij meedenkt in een oplossing? Zijn er wel mogelijke oplossingen?

En bestaat er idd zoiets als een zwarte lijst van mensen die het wagen om hun contract bij een provider op te zeggen om te verhuizen?
Heb ik als consument niet een vrije keuze om voor een hosting provider te kiezen, die in mijn ogen de beste prijs/kwaliteits verhouding heeft en daarbij ook nog goede service levert?

Tja, als consument voel ik mij toch een beetje overgeleverd...
Ik hoop dat ik hier wat tips en antwoorden krijg voor een frisse blik op deze zaak ;) Bedankt alvast.

uwhosting
20/08/13, 14:14
Er zitten aan dit verhaal denk ik twee kanten, natuurlijk ben je aan de late kant als je de dag voor je abonnement opzegt pas gaat verhuizen en kennelijk ook niet eerder hebt getest of alles werkt. Ik denk dat de hoster vast wel in zijn algemene voorwaarden heeft staan dat zij de data direct verwijderen en daarmee in zijn recht staat, maar erg netjes is het inderdaad niet. En in hoeverre er backups zijn en daar nog iets van terug te halen valt is denk ik ook hoster afhankelijk, de ene partij richt zich meer op service dan de ander ...

Marin
20/08/13, 14:16
Hoi,

Of een hoster backups maakt is geheel afhankelijk van wat er in de voorwaarden staat en of dit zat inbegrepen bij het product dat u afnam. Als dat niet het geval is, is het maken van eigen backups altijd raadzaam, maar goed daar heb je nu weinig aan.

Ikzelf kan mij niet zo goed voorstellen dat de provider direct alles weggooit op de dag dat een contract eindigt, wijzelf houden dan nog wel 30 dagen de backups vast bijvoorbeeld.

Als je aan kunt tonen dat je de e-mail wel op tijd hebt gestuurd zou je er nog een zaak van kunnen maken. Echter, als de data echt weg is, kun je die in ieder geval niet meer terug krijgen...

Er is geen zwarte lijst zoals jij schetst overigens, je bent als comsument altijd vrij in je keuze van provider, er zullen weinig providers zijn die je deze keuze in de weg gaan staan. (daarbij er natuurlijk wel vanuitgaande dat je als consument al je verplichtingen richting de provider bent nagekomen.

DiederikL
20/08/13, 14:28
Jij hebt middels een overeenkomst een afspraak met de hoster dat hij jou toegang geeft voor een bepaalde periode tot de server. Dat is voor zover ik kan beoordelen ook gebeurt. Dat hij niet binnen 1 dag gereageerd op een wachtwoord/MySQL issue is (en in dit geval heel) vervelend maar denk ik niet dat je het de hoster kwalijk kan nemen. Jij had neem ik aan al 1 maand geleden de opzegging geregeld en is dan in mijn ogen niet geheel slim om het daadwerkelijk backuppen van de website, of minstens te controleren dat je alle benodigde gegevens bij de hand heb.

Met enige basis kennis en de FTP gegevens had je ook zelf de database kunnen backuppen. De MySQL inloggegevens staan ergens in een configuratie bestand van de site. Is een kwestie van phpmyadmin oid uploaden en klaar.

Dus om alles op de hoster af te schuiven is mijn inziens niet terecht. Het is zeker niet netjes van de hoster in dit geval maar je had zelf ook het eea kunnen doen om deze situatie te voorkomen.

De backups die een hoster maakt zijn in eerste instantie bedoelt om de boel te kunnen restoren als er vlinke stront aan de knikker is en de harddisk van de webserver het bijvoorbeeld begeeft/currupt raakt, dus om hun eigen hagje in te redden zeg maar. In de algemene voorwaarden staat hier vast meer over.
Het is duidelijk aan de reactie die ze geven dat ze niet bereid zijn om moeite te steken in een klant die inmiddels heeft opgezegd. Ik vermoed dat ze die backup bestanden nog wil hebben maar dat het een kwestie is van niet willen. Je zou kunnen proberen voor te stellen om tegen een redelijk (uur)tarief, ze een taart oid aan te bieden of het hosting account voor nog een jaar af te nemen om op zo'n manier de backup boven water te krijgen.

Herman440
20/08/13, 14:32
Sommige hosters schieten nog al eens in een autitische houding zodra ze te horen krijgen dat een klant bij ze weg gaat. Deels kan ook te maken hebben met de manier hoe een klant opzegt.
Vaak weten mensen niet hoe ze met opzeggingen (afwijzingen) moeten omgaan, en in plaats van een poging te doen om een laatste goede indruk achter te laten, hullen ze zich soms in stilte.

Zelf maak ik iets soortgelijks mee op dit moment. Bij mijn 'vorige' hoster heb ik het contract opgezegd per email (was ook aangevraagd per mail ooit), met daarbij de vraag of hij het ook nog graag schriftelijk wilde ontvangen. Daarop kreeg ik geen antwoord. Heb alsnog maar een brief opgesteld met daarin de opzegging en opgestuurd. Tot nu toe nog steeds geen reactie gekregen verder.
Ik vind op zo'n moment dat ik genoeg heb gedaan om kenbaar te maken dat het contract niet verlengd hoeft te worden.
1 van de redenen dat ik wegga is vanwege de matige/slechte communicatie met de hoster, met name als er problemen bleken te zijn met zijn server. Dat gebeurde de laatste tijden steeds vaker waardoor ik besloten heb om zelf een virtual server onder mijn beheer te nemen.

Aan de andere kant kan je een iemand/hoster ook niet kwalijk nemen als ineens blijkt dat je hulp nodig hebt om 'je eigen koffers' te pakken terwijl je al kenbaar gemaakt hebt om in de toekomst niet meer van de diensten gebruik te willen maken. Je hebt het er zelf een beetje op aan laten komen door tot op de laatste dag te wachten.
Een backup is trouwens pas een echte backup als je zelf de totale beschikking erover hebt.

Ik zou het zien als leergeld/leermoment voor toekomstige ervaringen.

smile1970
20/08/13, 14:32
Bedankt voor jullie reacties. Dat helpt mij om de zaak van een andere kant te bekijken en in een ander licht te zien.
Inmiddels heb ik toch een beetje medewerking gekregen en is het bestand boven water.
Maar aangezien de manier van communiceren en het dreigen met een zwarte lijst (zo bont heb ik het toch echt niet gemaakt ;) met deze host voel ik mij toch bevestigd in mijn beslissing om van hosting provider te wisselen.
Nogmaals hartelijk dank.

Marin
20/08/13, 14:34
Maar aangezien de manier van communiceren en het dreigen met een zwarte lijst (zo bont heb ik het toch echt niet gemaakt ;) met deze host voel ik mij toch bevestigd in mijn beslissing om van hosting provider te wisselen.
Nogmaals hartelijk dank.

Tja, wij kennen het verhaal van 1 kant. Maar voor een dergelijke zwarte lijst hoef je niet bang te zijn. Een ander hostingprovider zal je graag als klant willen.

SebastiaanStok
20/08/13, 17:39
Sommige hosters schieten nog al eens in een autitische houding zodra ze te horen krijgen dat een klant bij ze weg gaat. Deels kan ook te maken hebben met de manier hoe een klant opzegt.
Vaak weten mensen niet hoe ze met opzeggingen (afwijzingen) moeten omgaan, en in plaats van een poging te doen om een laatste goede indruk achter te laten, hullen ze zich soms in stilte.

Zelf maak ik iets soortgelijks mee op dit moment. Bij mijn 'vorige' hoster heb ik het contract opgezegd per email (was ook aangevraagd per mail ooit), met daarbij de vraag of hij het ook nog graag schriftelijk wilde ontvangen. Daarop kreeg ik geen antwoord. Heb alsnog maar een brief opgesteld met daarin de opzegging en opgestuurd. Tot nu toe nog steeds geen reactie gekregen verder.
Ik vind op zo'n moment dat ik genoeg heb gedaan om kenbaar te maken dat het contract niet verlengd hoeft te worden.
1 van de redenen dat ik wegga is vanwege de matige/slechte communicatie met de hoster, met name als er problemen bleken te zijn met zijn server. Dat gebeurde de laatste tijden steeds vaker waardoor ik besloten heb om zelf een virtual server onder mijn beheer te nemen.

Aan de andere kant kan je een iemand/hoster ook niet kwalijk nemen als ineens blijkt dat je hulp nodig hebt om 'je eigen koffers' te pakken terwijl je al kenbaar gemaakt hebt om in de toekomst niet meer van de diensten gebruik te willen maken. Je hebt het er zelf een beetje op aan laten komen door tot op de laatste dag te wachten.
Een backup is trouwens pas een echte backup als je zelf de totale beschikking erover hebt.

Ik zou het zien als leergeld/leermoment voor toekomstige ervaringen.

Wat bedoel je in vredesnaam met "autitische houding"?

Herman440
20/08/13, 18:07
Er mist nog een 's' in het woord zie ik nu. Wellicht wordt de betekenis dan wat duidelijker.
Sommige hosters, met name die in de hobby-sfeer bezig zijn, kunnen het meestal niet hebben als ze mensen zien weggaan bij ze.
Ik heb diverse mensen gesproken in de tijd die meldden dat hun data en/of domeinnaam simpelweg gegijzeld werden door 'gefrustreerde hobby-hosters'.

The-BosS
20/08/13, 18:35
Ik heb diverse mensen gesproken in de tijd die meldden dat hun data en/of domeinnaam simpelweg gegijzeld werden door 'gefrustreerde hobby-hosters'.

En aan wie denk je dat dit ligt dan?

Ten eerste, of je besteld niet bij een huis, tuin en keuken hoster maar bij een deftige hoster.
Ten tweede, maak je eerst backups en verhuis je alles voor je pas het oude opzegt (als ze toch van de ene naar de andere 'hobby hoster' gaan komt het niet op die 50 cent per maand extra voor de overlappende kosten lijkt me). Je zegt toch ook je huis niet op voor je al een nieuw huis gevonden hebt en contract getekend is?

visser
20/08/13, 19:27
[..]

En bestaat er idd zoiets als een zwarte lijst van mensen die het wagen om hun contract bij een provider op te zeggen om te verhuizen?
Heb ik als consument niet een vrije keuze om voor een hosting provider te kiezen, die in mijn ogen de beste prijs/kwaliteits verhouding heeft en daarbij ook nog goede service levert?



Er is geen centrale of branche-brede zwarte lijst.
Wellicht dat meneer de hoster op het schoolplein met de concullega uit 2B uitwisselt wat een <*> klant hij nou weer 'eruit gegooid heeft' .
Zoals in heel veel branches, alle waar is naar z'n geld.
Je kunt een heel erg standaard dienst technisch leveren voor behoorlijk weinig geld.
Tijd van mensen is dan al snel heel duur, dus als je rekent op, of behoefte hebt aan mensen die de tijd nemen om je met een probleem te helpen, of vragen te beantwoorden, of iets speciaals in te richten wat technisch wel kan maar niet in het pakket zit, dat je fors veel meer moet betalen dan de bodemprijzen die je ziet.

(kun je wel zeggen 'moet maar service zijn', maar uiteindelijk is een bedrijf er om geld over te houden. Bij sommige prijzen is met een kwartier praten de jaarwinst op de klant weg ).