PDA

Bekijk Volledige Versie : Eigen /24 PI space



bbytes
18/08/13, 04:08
Ik heb een vraag. Stel ik heb een eigen /24 die door de leverancier (LIR) is geregistreerd op mijn naam, maar de leverancier zorgt ervoor dat deze gerouteerd en gekoppeld is aan zijn AS nummer.

Als je nu wilt verhuizen naar een andere leverancier, kan je dan je /24 meenemen?

The-BosS
18/08/13, 05:34
Ik heb een vraag. Stel ik heb een eigen /24 die door de leverancier (LIR) is geregistreerd op mijn naam, maar de leverancier zorgt ervoor dat deze gerouteerd en gekoppeld is aan zijn AS nummer.

Als je nu wilt verhuizen naar een andere leverancier, kan je dan je /24 meenemen?

Heb je effectief een eigen /24 PI of een /24 PA waarvan bepaalde gegevens op jouw naam staan? Weet je het niet zeker kun dan kun je hier ook even een ip adres uit de range plaatsen en dan zoekt iemand het vast wel even voor je op.

In het geval je een eigen PI range hebt kun je deze overal mee naartoe nemen waar je wilt, in het geval je een PA range hebt niet.

Aanvulling: Ik heb het even opgezocht en je hebt inderdaad een "ASSIGNED PI", dus die mag je overal gebruiken waar je wilt.

Mark17
18/08/13, 15:56
In het geval je een eigen PI range hebt kun je deze overal mee naartoe nemen waar je wilt, in het geval je een PA range hebt niet.

Aanvulling: Ik heb het even opgezocht en je hebt inderdaad een "ASSIGNED PI", dus die mag je overal gebruiken waar je wilt.

Een overgang naar een ander netwerk moet je dan wel even afstemmen met je oude en nieuwe netwerk leverancier (en eventueel ook nog met de LIR om de PI range naar een andere LIR te verplaatsen). In het verleden hebben we het vaker gedaan en als de afstemming goed is is minder dan 5 minuten downtime noodzakelijk (als de servers verplaatst worden ben je al gauw meer tijd kwijt).

bbytes
18/08/13, 18:24
Ja klopt het is inderdaad een eigen PI. Het leek mij ook niet zo spannend, maar de LIR moet wel meewerken. Dat is de andere fase. ;)
fijn dat je het even gecontroleerd hebt, The-BosS. Dank.

Ga nu eerst even met vakantie en daarna gaan we maar eens kijken naar een mogelijke verhuizing. Heren, dank voor jullie reaktie! Case closed.

Randy
18/08/13, 23:36
Houdt ook even rekening met de Route records in de RIPE database. Als deze niet kloppen zal een beetje provider met slimme browser je subnet alsnog droppen. Goede voorbereiding met ZOWEL de oude als de nieuwe provider kan een hoop problemen schelen. Blijft de oude provider als LIR wel verantwoordelijk voor de 'sponsorship' bij de NCC?