PDA

Bekijk Volledige Versie : Update PHP 5.2.7 naar 5.4 op CentOs 5?



opjeklomp
16/08/13, 15:36
Hallo allemaal,

Ik ben vrij nieuw in deze 'wereld' en vroeg mij af of jullie advies hebben.

Ik heb een VPS met CentOs 5:

Processor Name Intel(R) Xeon(R) CPU X3470 @ 2.93GHz
Vendor ID GenuineIntel
Processor Speed (MHz) 2933.445
Total Memory 524288 kB
Free Memory 210268 kB
Total Swap Memory 0 kB
Free Swap Memory 0 kB
System Uptime 35 Days, 5 Hours and 35 Minutes
Apache 2.2.18 Running
DirectAdmin 1.38.3 Running
Exim 4.76 Running
MySQL 5.0.67 Running
Named 9.3.4 Running
ProFTPd 1.3.3c Running
sshd Running
dovecot 2.0.13 Running
Php 5.2.17 Installed

Ik heb voor een script in een Wordpress theme PHP 5.4 nodig. Wat is de beste manier om deze update aan te pakken?

Upgraden naar CentOs 6? Dit kan vanuit het control panel, maar wordt dan automatisch PHP 5.4.x geinstalleerd?
Upgraden naar CentOs 6 én updaten PHP?
Alleen PHP updaten, werkt dat nog op CentOs 5? (ben ik nu zelf aan het uitzoeken)

Zijn er nog andere mogelijkheden? Zijn er andere zaken waar ik op moet letten?

Ik heb zojuist van alle accounts via DirectAdmin al backups gemaakt.

Alvast bedankt voor jullie tips

vDong
16/08/13, 15:45
Let vooral op dat je de backups niet op dezelfde server laat staan. Ik vermoed dat de upgrade via "het control panel" een herinstallatie is. Als je dan de backups op dezelfde machine hebt staan ben je die ook kwijt.

vDong
16/08/13, 15:46
Alleen php upgraden kan wel, afhankelijk van de DA versie en de platform versie kan php5.3 of php5.4 inderdaad via custombuild geupgrade worden.

opjeklomp
16/08/13, 15:52
Dankjewel, ik heb ze ook al lokaal hier.

Let vooral op dat je de backups niet op dezelfde server laat staan. Ik vermoed dat de upgrade via "het control panel" een herinstallatie is. Als je dan de backups op dezelfde machine hebt staan ben je die ook kwijt.

opjeklomp
16/08/13, 15:58
Alleen php upgraden kan wel, afhankelijk van de DA versie en de platform versie kan php5.3 of php5.4 inderdaad via custombuild geupgrade worden.

Voor zover ik zie heb ik Custombuild 1.2 nodig (2.0 kan niet met mijn huidige DA versie). Is dat de meest 'handige' methode? Of krijg ik bij een installatie van het OS naar een hogere versie automatisch een nieuwe PHP versie? Ik heb de vraag ook al bij de hosters neergelegd, die reageren echter niet binnen het uur :-)

The-BosS
16/08/13, 16:34
Ik heb voor een script in een Wordpress theme PHP 5.4 nodig.

Je weet dat wordpress core nog niet compatibel is met PHP 5.4.


Voor zover ik zie heb ik Custombuild 1.2 nodig (2.0 kan niet met mijn huidige DA versie). Is dat de meest 'handige' methode? Of krijg ik bij een installatie van het OS naar een hogere versie automatisch een nieuwe PHP versie?

Nee je krijgt niet automatisch een hogere php versie omdat je een nieuwe os installeert, dat moet je zelf doen via het custombuild script. Ik vraag me trouwens ook af waarom je een unmanaged vps/server afneemt als je de basis zaken nog niet onder de knie hebt zoals een simpele upgrade van php.


Ik heb de vraag ook al bij de hosters neergelegd, die reageren echter niet binnen het uur :-)

Tja naar gelang je SLA contract kan dat volkomen normaal zijn (meestal NBD), wil je vlugger geholpen worden moet je eens kijken of je geen hoger SLA contract kunt afnemen.

opjeklomp
16/08/13, 16:53
Je weet dat wordpress core nog niet compatibel is met PHP 5.4.

Nee dat wist ik niet, net even opgezocht, 5.4 hoeft niet persé, de theme werkt vanaf 5.3.6+, bedankt voor de tip.




Nee je krijgt niet automatisch een hogere php versie omdat je een nieuwe os installeert, dat moet je zelf doen via het custombuild script. Ik vraag me trouwens ook af waarom je een unmanaged vps/server afneemt als je de basis zaken nog niet onder de knie hebt zoals een simpele upgrade van php.

We beginnen allemaal ergens natuurlijk :-) ik vind het geen probleem om dingen zelf te doen / te leren.



Tja naar gelang je SLA contract kan dat volkomen normaal zijn (meestal NBD), wil je vlugger geholpen worden moet je eens kijken of je geen hoger SLA contract kunt afnemen.
Ze vragen € 350,- voor het updaten van software op de server (check iedere maand), is dat redelijk naar je mening?

opjeklomp
16/08/13, 16:55
Je kunt PHP updaten via DirectAdmin (Custombuild) of via de Console (Yum). Wat is aan te raden voor een beginner?

The-BosS
16/08/13, 17:08
Nee dat wist ik niet, net even opgezocht, 5.4 hoeft niet persé, de theme werkt vanaf 5.3.6+, bedankt voor de tip.

My bad, het was php 5.5 waarvan de core nog niet compatibel is (http://www.webhostingtalk.nl/dedicated-en-vps-unmanaged-hosting/180906-custombuild-2-0-php-ini-error_reporting-e_all-e_deprecated-werkt-niet.html?r=180906-custombuild-2-0-php-ini-error_reporting-e_all-e_deprecated-werkt-niet.html#axzz2c8mE4PbD), php 5.4 zou moeten werken.



We beginnen allemaal ergens natuurlijk :-) ik vind het geen probleem om dingen zelf te doen / te leren.

Uiteraard, maar als ik zaken als DirectAdmin en vrij nieuw in deze 'wereld' zie staan denk ik altijd aan het gevolg wat dit voor klanten heeft die er op staan. Als je enkel je eigen hobby site er op hebt staan maakt het niet veel uit en dan zou ik zeggen leef je uit en help het kapot, los het op, maak het terug kapot en los het op, al doende leert men maar niet ten koste van je klanten.



Ze vragen € 350,- voor het updaten van software op de server (check iedere maand), is dat redelijk naar je mening?

Dat is iets dat je voor jezelf moet uitmaken ;).



Je kunt PHP updaten via DirectAdmin (Custombuild) of via de Console (Yum). Wat is aan te raden voor een beginner?

Als je DirectAdmin hebt is het bijna verplicht om het via custombuild te doen, vooral je nog niet goed weet wat je doet. Indien je geen gebruik maakt van een control panel dat zelf een update mechanisme heeft dan is yum beter (als je wel even een recentere repo neemt). Maar het risico dat als je yum gebruikt op een DA installatie is aanzienlijk om dingen kapot te helpen (zonder dat je weet wat je doet).

Boyke
16/08/13, 17:57
Als je dan toch bezig bent zou ik gelijk alles even updaten, de versie nummers die opgeeft noem ik nu niet bepaald up-to-date.

Randy
16/08/13, 19:48
Ze vragen € 350,- voor het updaten van software op de server (check iedere maand), is dat redelijk naar je mening?

Ik deed het altijd voor 1/3 van het bedrag. Maar ik begrijp hieruit ook dat je updaten wat eng vind. Desgewenst wil ik het wel even voor je doen komende week. Wel gewoon overdag dan. Kun je daarna weer verder.

mgielissen
16/08/13, 20:25
Afgaande op je vps configuratie vermoed ik een OpenVZ VPS (geen swap). Misschien dat na de upgrade het geheugenverbruik groter wordt, dan kan 512MB ram krap worden. Een alternatief is om een export te doen van DirectAdmin, een nieuwe vps bestellen met de nieuwste software en hierin de DA backup inlezen.

opjeklomp
19/08/13, 10:03
Afgaande op je vps configuratie vermoed ik een OpenVZ VPS (geen swap). Misschien dat na de upgrade het geheugenverbruik groter wordt, dan kan 512MB ram krap worden. Een alternatief is om een export te doen van DirectAdmin, een nieuwe vps bestellen met de nieuwste software en hierin de DA backup inlezen.

Ik kan als het goed is ook simpel meer geheugen 'bestellen', dan is het probleem ook verholpen toch?

opjeklomp
19/08/13, 10:13
Ok, daar ga ik :-)

Ik ben zojuist ingelogd op server als root via / met Putty.
in /usr/local/directadmin/ vind ik:
conf custombuild.tar.gz data directadmin update.tar.gz
custombuild da-popb4smtp dataskq scripts

Als ik het stappenplan goed begrijp moet ik options.conf bewerken, versie aanpassen.
Options.conf staat alleen niet in de map, ah ik zie dat deze in de map /usr/local/directadmin/custombuild/ staat.

In Options.conf php5_ver=5.2 aangepast naar php5_ver=5.4

opjeklomp
19/08/13, 10:17
Foutmelding
cc1: out of memory allocating 8016 bytes after a total of 14249984 bytes
make: *** [ext/fileinfo/libmagic/apprentice.lo] Error 1

Zal eens proberen om e.e.a uit te schakelen om wat geheugen vrij te maken.

opjeklomp
19/08/13, 10:27
En klaar: Php 5.4.18 Installed

De foutmelding in de Wordpress Theme is ook direct weg!

opjeklomp
19/08/13, 10:29
Nog een paar in het bijzonder?

Apache 2.2.18 Running
DirectAdmin 1.38.3 Running
Exim 4.76 Running
MySQL 5.0.67 Running
Named 9.3.4 Running
ProFTPd 1.3.3c Running
sshd Running
dovecot 2.0.13 Running
Php 5.4.18 Installed


Als je dan toch bezig bent zou ik gelijk alles even updaten, de versie nummers die opgeeft noem ik nu niet bepaald up-to-date.

Boyke
19/08/13, 10:39
Alles is outdated, maar van de named, proftpd, exim en mysql versie die je draait weet ik in ieder geval zeker dat er exploits van in omloop zijn.

cd /usr/local/directadmin/custombuild
./build update
./build versions

Zie daar wat er allemaal te updaten valt.