PDA

Bekijk Volledige Versie : qKey: Dè methode voor 24/7 datacenter toegang?



RayManZ
09/08/13, 17:22
Ik kwam dit enige tijd geleden tegen op tweakers.net (http://tweakers.net/video/7552/delftware-fysieke-deuren-openen-met-smartphones.html)

Met qKey kun je deuren openen via je mobiele telefoon. Geen gedoe meer met pasjes en dergelijke, maar gewoon eenvoudig naar binnen via jouw mobieltje. Aangezien tegenwoordig iedereen die naar het datacenter gaat wel een mobiel bij zich heeft is dit een ideale oplossing.

Ook is het super gemakkelijk om mensen tijdelijk toegang te geven tot bepaalde deuren of uiteraard juist toegang blokkeren. Hebben datacenters hier al eens naar gekeken als optie? Ik zie het wel zitten!

golden
09/08/13, 18:03
Ik hou het toch liever bij een vingerafdruk of pasje. Lijkt me enorm irritant met een server onder je arm met je telefoon de deur te moeten openen. Dan gaat een pasje of vingerafdruk een stuk sneller.

RayManZ
09/08/13, 19:20
Tja als dat het enige puntje van kritiek is? Een mobiel kun je op afstand activeren en mobiel heb je altijd bij je. Geen kosten/borg voor een pasje wat je kwijt raakt. Tijdelijk engineers kun je eenvoudig even toegang geven zonder een pasje of vingerafdruk.

Alles kan op afstand geregeld worden. Wellicht ook nog eens volledig geautomatiseerd. Voor een datacenter lijken mij dat een hoop voordelen.

santema
09/08/13, 19:38
Ik moet de poort en 4 deuren openen voordat ik bij het rack ben. Ik moet er niet aan denken dat ik dan 4x die app moet opstarten, de deur moet zoeken en dan met nog 3x tikken dat ding kan openen, Doe mij maar een pasje :)

The-BosS
09/08/13, 19:39
Lol, wat een antwoord op de vraag in het filmpje: "wat als je batterij leeg is?", antwoord: "dat is toch simpel, dan ga je die bij de buren even opladen.". Nu ik zie het al voor me, iedereen heeft natuurlijk altijd zijn oplader bij zich om te beginnen? En bij datacenters wordt het ook leuk, even om 2, 3, 4 uur s'nacht bij de buren (die er meestal niet in dichte nabijheid zijn) even gaan aanbellen met de vraag mag ik me gsm even opladen, want anders kan ik niet binnen in het datacenter. Idem met zijn antwoord op de vraag "wat doe je als je je gsm binnen vergeten bent en jezelf buiten gesloten hebt?". Daar is het antwoord ook weer simpel: "Je vraagt een willekeurige voorbijganger of je zijn gsm even mag lenen.", ja dat gaat ook echt werken op de boere buiten of om 2, 3, 4, 5 uur s'nachts.

T. Verhaeg
09/08/13, 20:45
Mijn vinger vergeet ik niet en hoef ik ook niet op te laden..

maxnet
09/08/13, 22:00
En bij datacenters wordt het ook leuk, even om 2, 3, 4 uur s'nacht bij de buren (die er meestal niet in dichte nabijheid zijn) even gaan aanbellen met de vraag mag ik me gsm even opladen, want anders kan ik niet binnen in het datacenter.

Zolang het alleen maar is om de voordeur te openen (en niet om er weer uit te mogen of voor tussendeuren) zie ik het niet probleem niet zo.
Juist omdat datacenters vaak in-the-middle-of-nowhere zijn ben je er doorgaans met de auto, en de meeste zullen wel een autoladertje hebben.

The-BosS
09/08/13, 22:19
Geen kosten/borg voor een pasje wat je kwijt raakt.

Je hebt wel degelijk kosten, je mobiele internet verbinding kost ook geld en voor buitenlanders kan het dus veel meer kosten dan een pasje (borg). Naast het feit dat als je zelf geen rechten hebt om iemand toe te laten tot de locatie je meestal ook nog administratie kosten mag betalen voor eenmalige aanmeldingen of om iemand extra toe te voegen.

Pantsy
09/08/13, 22:29
Ik laat nogal veel mijn telefoon vallen, noem het slordigheid, reserve telefoon meenemen? Nee compleet nutteloos systeem, je zal altijd een backup plan moeten hebben als datacenter en één keer raden wat je dan krijgt... een pasje of vingerafdruk. Je pasje kan je vergeten in het pand zelf, no biggy dan kan je er tenminste nog uit, je vinger kwijtraken in het datacenter word al wat lastiger. Deftige datacenters hebben ook nog eens 24/7 personeel zitten en/of beveiliging, pasje vergeten of verloren is dan niet zo'n groot punt.