PDA

Bekijk Volledige Versie : `MX fallback server met evt webmail mogelijkheid.



capetonian
07/08/13, 11:44
Hallo,

Ik ben op zoek naar software of een bedrijf die de mogelijkheid beidt om mail rechtstreeks op een fallback server te lezen of doorsturen.

Wij draaien een mailserver (SBS2011) maar de directie is als de dood dat, als het internet plots wegvalt, er geen toegang meer zal zijn tot de diverse email accounts! Hierdoor halen we nog alles op dmv een pop connector (POPcon) die 30 accounts ophaalt bij de provider and deze dan weer verdeelt op de SBS2011 server. erg omslachtig dus.
De SBS server server draait inmiddels zo'n 10 maanden vrolijk door en de enige storingen die wij hebben gehad zijn veroorzaakt door het 'omvallen' van de Pop connector. Binnen het bedrijf heeft men eindelijk vertrouwen in de server en ik mag nu POPcon er tussen uit halen en de server als primaire mailserver gaan gebruiken.

Echter ontstaat hier nog altijd de angst dat de mail ooit niet bereikbaar zal zijn en men eist dat er een mogelijkheid is om de mail te bekijken als ons server eruit ligt. Ik heb een Amerikaanse bedrijf gevonden (mxsave.com) die de mogelijkheid biedt om de mail queue op de fallback server te bekijken en mail te beantwoorden/doorsturen. Mijn vraag is dus of het makkelijk is om zoiets zelf op te zetten of zijn er providers die zoiets als service aanbieden in Nederland? Tot nu tot heb ik een vergelijkbare dienst niet kunnen vinden.

Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is,

Alvast bedankt,

Mark

avanmessen
07/08/13, 12:43
Biedt je domeinboer geen backup MX aan inclusief de prijs van je domeinnaam ?
Meestal heb je dan wel geen webaccess maar zit je goed qua verloren mails ...

capetonian
07/08/13, 12:56
Het gaat juist om het kunnen bekijken en evt doorsturen/beantwoorden van email terwijl de primaire MX uit de lucht is. Daardoor voldoet in dit geval een 'gewone' MX fallback server niet.

Bedankt voor je antwoord.

avanmessen
07/08/13, 13:06
Heb ooit ook MXSave getest maar snel mijn eigen backup MX
opgezet daar ik het als gratis dienst aanbied bij een VPS bvb.

Als je nu ergens mailhosting afneemt met webmail en die server
dan als backup MX in de DNS records van je domein stopt, dan
kan je toch mails daar gaan lezen en behandelen in geval van
panne op jullie systemen ?

Boyke
07/08/13, 13:53
E-mail af laten handelen door IBM Domino (http://www-03.ibm.com/software/products/nl/nl/ibmdomino) server(s), deze kunnen out-of-the-box repliceren met elkaar. Eventueel voor de directie nog een lokale e-mail replica instellen en je zit helemaal save.

Mark17
07/08/13, 15:11
2 mailservers er voor zetten met postfix en een kopie af laten leveren op een andere mailbox of andere server? Dan kunnen ze het dan gelijk beantwoorden en heb je alle onderdelen dubbel uitgevoerd. Zoiets hebben wij een keer met spoed opgezet voor een klant toen de verbinding op kantoor (waar de SBS server staat) niet werkte. Het nadeel is dat je alle gebruikers "dubbel" aan moet maken om de mail op te splitsen in verschillende mailboxen. Dit bieden we niet als standaard pakket aan door de zeer beperkte vraag (gaan we mogelijk wel doen).

visser
07/08/13, 17:14
Heb ooit ook MXSave getest maar snel mijn eigen backup MX
opgezet daar ik het als gratis dienst aanbied bij een VPS bvb.

Als je nu ergens mailhosting afneemt met webmail en die server
dan als backup MX in de DNS records van je domein stopt, dan
kan je toch mails daar gaan lezen en behandelen in geval van
panne op jullie systemen ?

Jouw vraag is ook de vraag van TS .

In een normale mailserver setup kun je namelijk niet mails lezen als die gewoon gebufferd staan in de queue (omdat de server backup MX is, en de mails daar aangeboden zijn).

Er staan dan een berg mails in een queue, niet gesorteerd naar account en (dus) niet per ontvanger te lezen.
Lezen door "log in , wordt root, en gebruik less in /var/mqueue/ " is vast niet wat TS zoekt.

Mails op de backup MX aanpakken en naar allerlei account mailboxen sorteren botst weer met de normale backup-MX manier van werken.
Natuurlijk kan zoiets gebouwd worden, maar het is niet een standaard deel van 'backup MX' .
In dit model is op een backup MX dan ook alleen de meest recente mail aanwezig (nl de mail de aankwam sinds de storing begon).
De rest van het mailarchief, wat natuurlijk vaak nodig is om mail te beantwoorden staat op of achter de primaire MX.

visser
07/08/13, 17:23
E-mail af laten handelen door IBM Domino (http://www-03.ibm.com/software/products/nl/nl/ibmdomino) server(s), deze kunnen out-of-the-box repliceren met elkaar. Eventueel voor de directie nog een lokale e-mail replica instellen en je zit helemaal save.

Ik ken de prijsstelling niet, maar (ex Lotus) Domino/IBM heeft bepaald niet de associatie 'goedkoop'.
TS heeft nu 30 popboxen bij een ISP, haalt die met POP naar een SBS servertje.

Is een IBM Domino cluster (1x lokaal, 1x buiten de deur gehost) dan een bereikbaar alternatief voor zo'n MKB (KMO) setup ?

avanmessen
07/08/13, 17:29
Dit is wat ik bedoel :

DNS main MX record point naar SBS server
DNS backup MX record point naar third party hosting

Op het hosting account maak je dezelfde mail accounts
aan dan op de SBS, zo blijven de mails netjes per user
en kan je ze via webmail benaderen, enkel en alleen als
de SBS server het niet doet dan.

Dit is niet echt een backup MX maar het lost het probleem
van de TS wel op.


Jouw vraag is ook de vraag van TS .

In een normale mailserver setup kun je namelijk niet mails lezen als die gewoon gebufferd staan in de queue (omdat de server backup MX is, en de mails daar aangeboden zijn).

Er staan dan een berg mails in een queue, niet gesorteerd naar account en (dus) niet per ontvanger te lezen.
Lezen door "log in , wordt root, en gebruik less in /var/mqueue/ " is vast niet wat TS zoekt.

Mails op de backup MX aanpakken en naar allerlei account mailboxen sorteren botst weer met de normale backup-MX manier van werken.
Natuurlijk kan zoiets gebouwd worden, maar het is niet een standaard deel van 'backup MX' .
In dit model is op een backup MX dan ook alleen de meest recente mail aanwezig (nl de mail de aankwam sinds de storing begon).
De rest van het mailarchief, wat natuurlijk vaak nodig is om mail te beantwoorden staat op of achter de primaire MX.

visser
07/08/13, 17:46
Dit is wat ik bedoel :

DNS main MX record point naar SBS server
DNS backup MX record point naar third party hosting

Op het hosting account maak je dezelfde mail accounts
aan dan op de SBS, zo blijven de mails netjes per user
en kan je ze via webmail benaderen, enkel en alleen als
de SBS server het niet doet dan.

Dit is niet echt een backup MX maar het lost het probleem
van de TS wel op.

Om binnenkomende mail bij accounts af te leveren moet de mailserver geconfigureerd zijn als primaire MX.
(dat is de config, wat er in de DNS MX records staat , staat daar los van).

Mail die op die server aangeboden wordt, zal niet meer doorgestuurd worden naar de werkelijke primaire MX.

En de gebruiker heeft er geen weet van *als* er mail op die andere MX staat. (bijvoorbeeld 's nachts heeft de lijn er een paar uur uit gelegen. Die mail staat dan op de buiten mailserver, en niemand die het merkt zonder dat ze gaan kijken.)

(bla - allerlei polling scripjes op die backup mx die mail forwarden als/indien etc. Dan kan de TS beter bij de huidige pop connector blijven denk ik ).
@TS : mail gewoon in de cloud zetten, en van overal, kantoor of elders met IMAP benaderen ?

The-BosS
07/08/13, 17:50
Dit is wat ik bedoel :

DNS main MX record point naar SBS server
DNS backup MX record point naar third party hosting

Op het hosting account maak je dezelfde mail accounts
aan dan op de SBS, zo blijven de mails netjes per user
en kan je ze via webmail benaderen, enkel en alleen als
de SBS server het niet doet dan.

Dit is niet echt een backup MX maar het lost het probleem
van de TS wel op.

Je weet dat een MX niet in volgorde afgehandeld wordt en er dus mails afgeleverd kunnen worden op de "backup" server met webmail access, zelfs al is de primaire server (sbs2011) up and running. Dus dan moet de TS alsnog de POP3 connector gebruiken om dit op te vangen zodat deze e-mail ook binnen komt, dan kun je net zo goed alles laten zoals het nu is en gewoon je POP3 server die je nu gebruikt met een standaard bsmtp voorzien.

bsmtp_1 \
bsmtp_2 ---> huidige pop3 (met webmail) ---> sbs2011 pop3 connector
bsmtp_n /

Maar even iets anders, hoe verwacht je dat werknemers bij de webmail kunnen als je sbs2011 ook niet op internet kan. Met andere woorden als je mailserver niet werkt omdat je internet down is, dan kunnen de werknemers ook niet op de webmail aangezien internet niet werkt. Dus ik zie het probleem eigenlijk niet wat je probeert op te lossen, in het geval je bvb dual wan hebt dan kan je toch ook die 2 ip adressen (van de verschillende providers) ingeven als MX1 en MX2 (of MX10 en MX20).

visser
07/08/13, 18:06
[..]
Maar even iets anders, hoe verwacht je dat werknemers bij de webmail kunnen als je sbs2011 ook niet op internet kan. Met andere woorden als je mailserver niet werkt omdat je internet down is, dan kunnen de werknemers ook niet op de webmail aangezien internet niet werkt. Dus ik zie het probleem eigenlijk niet wat je probeert op te lossen, in het geval je bvb dual wan hebt dan kan je toch ook die 2 ip adressen (van de verschillende providers) ingeven als MX1 en MX2 (of MX10 en MX20).

De omschrijving leest wat mij betreft vrij duidelijk richting 'even improviseren' . Dwz, als de internet lijn wat langer uitvalt naar huis gaan en vandaar nog wel bij de mail kunnen. Of via smartphone+laptop bij Internet kunnen.
Voor veel bedrijven is dat voldoende redundant, en zijn meerkosten van dubbele lijnen, gescheiden fysieke WAN paden etc etc het niet waard.

avanmessen
07/08/13, 18:37
De omschrijving leest wat mij betreft vrij duidelijk richting 'even improviseren' . Dwz, als de internet lijn wat langer uitvalt naar huis gaan en vandaar nog wel bij de mail kunnen. Of via smartphone+laptop bij Internet kunnen.
Voor veel bedrijven is dat voldoende redundant, en zijn meerkosten van dubbele lijnen, gescheiden fysieke WAN paden etc etc het niet waard.

Ik dacht hetzelfde, je kan van thuis uit de mails benaderen.

Voor de rest belet niets dat je de mail via POP3 bij de hoster
gaat binnenhalen rechstreeks in Outlook bvb, zo heb je alles
zelf al ligt de lijn er 's nacht een paar uur uit.

Ideaal is natuurlijk de mail ergens te hosten zoals visser zegt.

The-BosS
07/08/13, 18:50
Ik dacht hetzelfde, je kan van thuis uit de mails benaderen.

Werknemers die op kantoor werken gaan heus niet even naar huis om e-mails te checken, lijkt me meer rompslomp om telefoons en dergelijk door te verbinden naar thuis nummers of gsm's etc. Naast het feit dat iemand die thuis even e-mails moet gaan checken niet over de dosiers en interne programma's beschikt. (er even vanuit gaan dat die persoon anders nooit thuis werkt).


Voor de rest belet niets dat je de mail via POP3 bij de hoster
gaat binnenhalen rechstreeks in Outlook bvb, zo heb je alles
zelf al ligt de lijn er 's nacht een paar uur uit.

Dat lijkt me nog een minder straks plan, want dan sluit je de SBS2011 volledig uit en dat lijkt me niet de bedoeling, trouwens de SBS2011 heeft nu al een pop3 connector.


Ideaal is natuurlijk de mail ergens te hosten zoals visser zegt.

Dat lost het probleem niet op als de hoster (cloud provider) er uit ligt, daarmee verschuif je alleen het probleem.

avanmessen
07/08/13, 18:55
Dat lost het probleem niet op als de hoster (cloud provider) er uit ligt, daarmee verschuif je alleen het probleem.

En zo blijf je uiteraard bezig ... daarna is het een kwestie van vergelijken ...
Wat heeft het meeste kans er uit te liggen, de SBS server/DSL connexie of
de cloud provider ?

:stuart:

The-BosS
07/08/13, 19:21
En zo blijf je uiteraard bezig ... daarna is het een kwestie van vergelijken ...
Wat heeft het meeste kans er uit te liggen, de SBS server/DSL connexie of
de cloud provider ?

:stuart:

Eerlijk de cloud provider ;) amazon heeft een lagere uptime dan mijn vdsl2 verbinding om maar even een voorbeeld te geven.

Boyke
07/08/13, 19:28
Ik ken de prijsstelling niet, maar (ex Lotus) Domino/IBM heeft bepaald niet de associatie 'goedkoop'.
TS heeft nu 30 popboxen bij een ISP, haalt die met POP naar een SBS servertje.

Is een IBM Domino cluster (1x lokaal, 1x buiten de deur gehost) dan een bereikbaar alternatief voor zo'n MKB (KMO) setup ?

Ik denk dat dat wel mee valt als je kijkt naar IBM Domino Messaging (express variant). Overigens als het echt zo belangrijk is mag het ook wel wat kosten m.i.

Patrick_st
07/08/13, 20:16
SBS op goede hardware draaien, eventueel virtueel zodat je bij hardware problemen makkelijk een andere machine kan inzetten.
Een goedkope backup lijn via een andere provider nemen, ingesteld als 2e MX.
Als 3e MX de fallback server van de provider gebruiken.

Dat lijkt me de beste opstelling.

Als je kiest voor zo'n mail dienst met webmail waarbij je mail kan beantwoorden als de SBS server er uit ligt, dan ga je die verzonden items nooit meer op de SBS server/ in Outlook krijgen. Dat lijkt me geen gewenste situatie.
Enige uitzondering hierop lijkt me een tweede Exchange server ergens online te draaien welke synchroniseert met de SBS server. Dat is een dure hobby en dan kun je eigenlijk net zo goed of beter gebruik maken van een goede hosted exchange provider.

Boyke
11/08/13, 15:09
Als je het echt goed wilt doen zou ik voor een pakket kiezen die het out-of-the-box kan (zoals IBM Domino bijvoorbeeld).

Dreas
12/08/13, 12:39
Je kan er ook een cloud antispam filter voorzetten die je mail netjes queued (en via de webinterface inzichtelijk houdt voor noodgevallen). In het aanbiedingen forum kunnen partijen daar vast iets voor aanbieden. Veel partijen gebruiken dat voor redundantie met een eigen mailserver op kantoor.

Boyke
12/08/13, 15:49
Geldt dat ook voor verzonden e-mail dan (outbound filtering?).

Dreas
12/08/13, 15:52
Geldt dat ook voor verzonden e-mail dan (outbound filtering?).
Die worden inderdaad via een smarthost doorgezet. Als je server eruit ligt, kan je eventueel direct verbinding maken met de antispam cloud voor de uitgaande emails (aangezien je eigen server dan natuurlijk niet meer reageert).

The-BosS
12/08/13, 15:59
Die worden inderdaad via een smarthost doorgezet. Als je server eruit ligt, kan je eventueel direct verbinding maken met de antispam cloud voor de uitgaande emails (aangezien je eigen server dan natuurlijk niet meer reageert).

En in dit geval maakt het 0,0 uit, want zoals ik al eerder gezegd heb, hoe kan een client verbinden naar een externe server als de sbs het ook niet kan. Geen internet voor de sbs is automatisch ook geen internet voor de clients. Naast het feit dat de TS wil kunnen inloggen op de externe server (antispam cloud) om daar rechtstreeks te antwoorden/verzenden op geparkeerde e-mails.

visser
12/08/13, 16:27
En in dit geval maakt het 0,0 uit, want zoals ik al eerder gezegd heb, hoe kan een client verbinden naar een externe server als de sbs het ook niet kan. Geen internet voor de sbs is automatisch ook geen internet voor de clients. Naast het feit dat de TS wil kunnen inloggen op de externe server (antispam cloud) om daar rechtstreeks te antwoorden/verzenden op geparkeerde e-mails.

Met een smartphone of UMTS dongle, of vanaf huis, of uit een internet cafe.
_Goed genoeg_ om dringende mail tijdens de storing te kunnen zien en daarop reageren .
(de keus is niet altijd tussen helemaal super goudgerand perfect of anders is het totaal zinloos ).

capetonian
19/08/13, 11:38
Hallo,

Alvast iedereen bedankt voor jullie ideeën en antwoorden.

Wij hebben inderdaad een aantal KPN/Vodaphone dongels in huis en altijd het internet op. Men wil hier zeker van zijn dat ze ten alle tijden bij de mail kunnen. Een half-uur break is wel acceptabel maar langer mag het niet duren. Men wil dus bij de mail kunnen, als dit op domeinniveau, dus een catch-all of een globale pop box, gebeurt is het ook acceptabel.

Voor zover ik het zelf kan bedenken zou ik evt ergens anders een linux box moeten plaatsen met daarop postfix en kijken of ik de mail dan via webmail toegankelijk kan maken voor de binnendienst.

The-BosS
19/08/13, 20:17
Hallo,

Alvast iedereen bedankt voor jullie ideeën en antwoorden.

Wij hebben inderdaad een aantal KPN/Vodaphone dongels in huis en altijd het internet op. Men wil hier zeker van zijn dat ze ten alle tijden bij de mail kunnen. Een half-uur break is wel acceptabel maar langer mag het niet duren. Men wil dus bij de mail kunnen, als dit op domeinniveau, dus een catch-all of een globale pop box, gebeurt is het ook acceptabel.

Voor zover ik het zelf kan bedenken zou ik evt ergens anders een linux box moeten plaatsen met daarop postfix en kijken of ik de mail dan via webmail toegankelijk kan maken voor de binnendienst.

Als ik eerlijk ben, koop een goedkopere 3g router of iets anders wat er voor zorgt dat je dual netwerk hebt over adsl/vdsl/kabel/... en 3g (4g) en laat alles van je sbs zoals het nu is met een pop3 connector en een betrouwbare email host. Zo kan je sbs altijd de pop3 extern binnen halen en moeten de clients niets veranderen van instellingen of speciaal doen en heb je minder kansen dat iemand fouten maakt.