PDA

Bekijk Volledige Versie : Normale gang van zaken? Ik dacht van niet...



jan.van.gent
06/08/13, 21:14
Ik ben klant bij Versio sinds 3 maand met 2x cloudbox + 1 klein webhosting pakket.

Dat webhosting pakket gebruiken we louter voor ons mail verkeer zodat we onze cloudbox niet hoeven te belasten met een mailserver.

Wat is er in die 3 maand gebeurd:

1. Een 3 tal weken plotse verhuis van hun servers wat 2 dagen downtime met zich mee bracht. Goed, ik versta dat wel gezien hun verklaring. Daar kan ik inkomen.
2. Een paar dagen later problemen met de cloudboxen, nagenoeg 5 dagen downtime (dus op 10 dagen in totaal 7 dagen downtime... 99,9% zal het niet zijn...) Er is mij dan ook een compensatie beloofd, hier heb ik echter nog niets van gezien.
3. Gisteren wou ik een nieuwsbrief naar onze leden versturen (5800 leden). Merk ik plots dat het mail verkeer er uit ligt. Inloggen op directadmin ging ook niet meer. Hulp zoeken via de chat, kreeg ik te horen dat het aan mij lag, dat mijn ip waarschijnlijk geblokt was, hoewel ik meerdere malen had gezegd dat ook andere mensen het hadden. Maar goed, na een mailtje naar support bleek dat we geblokkeerd waren omdat we spam verstuurden. Dat was niet het geval, gewoon een nieuwsbrief. TOEN kreeg ik te horen dat met ons pakket er maar 1000 mails kunnen verstuurd worden per dag. DAT staat nergens op de website. Ik had nochtans alles doorgenomen (alle info, hun algemene voorwaarden,...) dus toen ik dat bestelde wist ik dat het OK was. Na contact via de chat kreeg ik te horen dat ik dat maar had hoeven te vragen. Dat slaat nergens op. Wat ga ik zo nog ontdekken? Dat ik aan het einde van het jaar €500 extra moet betalen, maar dat stond niet op de site noch in de algemene voorwaarden, "ik had het maar moeten vragen of er geen bijkomende kosten waren"?

Het is nu niet dat ik te gierig ben om een hoger webhosting pakket te pakken, want zo duur is dat niet, maar het is het principe.
Had ik geweten wat ik nu wist, had ik beter gewoon nog een cloudbox extra genomen en zelf een mailserver gedraaid.

Wat denken jullie over deze gang van zaken, vooral puntje 3? Ben ik dan zo veel eisend, of vinden jullie dit ook niet normaal? Ergens een limiet opleggen terwijl daar NIETS van op hun site te vinden is, of in de algemene voorwaarden.

Ik zat vroeger bij combell (zogenaamde premium hosting, hun prijs ook...), maar daar ook uit miserie weg gegaan.

SHQ
06/08/13, 21:33
Het feit dat hostingaccountjes beperkt worden per dag aan xxx aantal mails is niet vreemd, doen wij ook. Hierdoor heeft de hoster snel over abuse door, en kan daardoor sneller aanpassingen doen.
doch is het een kleine moeite om te vermelden (en te verhogen op verzoek, dat kan per gebruiker). dat ze er zo lakoniek op reageren.. tja de ene service is de andere niet.. voor dergelijke bedragen per maand kun je geen fulltime service verwachten.

De downtime ben ik zeer eenvoudig in en kan ik 2 antwoorden op geven:
1: Datahouse migratie, erg "r*k" maar is overmacht, kan de beste overkomen en daar hebben ze direct actie ondernomen
2: Wat verwacht je voor paar euro per jaar? 100% uptime voor 5 euro per maand is onmogelijk met gene wat zij aanbieden. Al jaren bekend en de kleine gebruikers zitten er prima
zodra je meer eisen en wensen hebt wordt het vaak verder shoppen (en iets meer betalen voor duidelijkheid en uptime)

Combell heeft gewoon een machtspositie in Belgie (al word die met de maanden kleiner) waardoor de prijzen vele malen hoger liggen als in NL (34 euro voor .be... dat betaalde je in NL in 2002)

systemdeveloper
06/08/13, 22:21
Dat aantal mails (op gewone pakketjes) hebben wij ook. Dat is meer een bescherming van de klant (en de andere klanten op een shared server) dan 'pesten' van een gebruiker. Wij verhogen het per klant ook zonder probleem.
En datacenter migraties kun je echt wel op andere manieren doen dan 7 dagen plat.

The-BosS
06/08/13, 23:33
Om even te antwoorden op je vragen:

1) Tja dat is overmacht en valt weinig aan te doen, had je dan liever bij een datacenter blijven staat wat over kop gegaan is?
2) Dat kan inderdaad niet, vooral niet voor een "cloud" product wat eigenlijk HA zou moeten zijn.
3) Een beperking om shared pakketten is normaal en doet vrijwel iedere hoster, maar dat had je eigenlijk ook zelf kunnen verwachten aangezien je een webhosting pakket afneemt en geen e-mail marketing dienst. Nu zijn de meeste hosters hier wel meegaand in tot een bepaalde limiet verhoging, maar je kunt moeilijk verwachten van een massa product (zoals bij versio) dat ze dit voor je aanpassen (zonder extra kosten of een eventuele upgrade). Nu met 1000 e-mails per dag en ~6000 e-mails in je lijst hoeft dat niet zo een probleem te zijn als je deze over 6 dagen spreid, tenzij je natuurlijk iedere dag zo een mailing doet of er tijdgebonden voorwaarden in de inhoud van je mailing staan (bvb promoties die bepaalde dag geldig is). Maar in het geval je het iedere dag zou doen dan heb je duidelijk de verkeerde keuze van product genomen. Vergelijk het een beetje met een auto kopen en er 30 mensen proberen mee te vervoeren, dat gaat ook niet lukken (en daar verteld de verkoper standaard ook niet dat het niet mogelijk is).

XelaHosting
07/08/13, 00:05
Wbt het email limiet is vrij normaal bij de meeste hoster. Wij hanteren een limiet van 2000 per dag. Op verzoek van de klant zullen wij dit zonder probleem ook verhogen.

Ik denk dat de meeste hosters zo werken

vDong
07/08/13, 00:17
1 en 2 lijkt mij veel te lang, zelfs voor budget, maar daar zit wel een pay peanuts, get monkeys idee achter.

Ik denk toch dat 3) je eigen schuld is. Ik heb klanten die een stuk meer versturen dat jij (en dat ook vrijwel elke dag doen) . Echter die hebben dat aan gegeven en mij ook de kans gegeven om dat netjes in te richten.
In die volumes mail versturen vereist een aantal speciale eissen aan de verzendende relay en dat wil je netjes inrichten als je in die situatie zit.

jan.van.gent
07/08/13, 09:34
1) --> gezien het echt inderdaad een datahouse migratie was versta ik dat, maak ik me ook niet druk in
2) --> 5 dagen is toch wel immens veel... Enorm veel klachten gehad van ons gebruikers daardoor
3) --> Ik begrijp dat ik misschien niet het correcte product heb gekozen hiervoor. Een andere oplossing was gewoon een iets grotere cloudbox en zelf de mail server runnen. Had ik geweten wat ik nu weet dan had ik dat zo aangepakt. MAAR ik vind het toch ECHT niet normaal dat zo'n zaken nergens op hun site staan. Of is dat de normale gang van zaken, om zulke limieten te verzwijgen? Staat nergens bij dat hosting pakketje, staat nergens in hun algemene voorwaarden. Moesten ze alle info direct gegeven hebben op hun site, had ik een betere keuze van product gemaakt. Maar nu baseerde ik mij op de info die ze gegeven hebben.

Ivm pay peanuts get monkeys: in vele gevallen is dit inderdaad zo. Echter hebben wij 2 jaar terug een VPS bij combell afgenomen, voor 4 jaar lang. De support, en snelheid van dat ding liet zo hard de wensen over dat we daar weg gegaan zijn (ttz we gebruiken die VPS niet meer... wel nog 2 jaar lang van ons, refund doen ze niet). Dat terwijl de prijzen daar toch echt wel hoog liggen, dachten we ook voor kwaliteit te betalen, niet dus. Vandaar onze sprong in het duister bij Versio.
Wel even vermelden dat onze cloudbox/vps nu bij versio een stuk sneller is dan die bij combell, en geen problemen heeft tijdens de piek momenten, ondanks ongeveer zelfde configuratie.

cfmweb
07/08/13, 10:15
Wat begrijp je niet, dat je met een pakketje voor 50 cent per maand geen 5800 mails kunt versturen, of dat het niet op hun site staat?

jan.van.gent
07/08/13, 10:22
Wat begrijp je niet, dat je met een pakketje voor 50 cent per maand geen 5800 mails kunt versturen, of dat het niet op hun site staat?

Dat de limieten van beperkingen niet op de site staan. Dat het niet kan, kan ik inkomen, maar waarom in godsnaam dat niet online plaatsen zodat mensen weten waar ze voor betalen...

http://farm4.staticflickr.com/3743/9455074275_41d6713964_b.jpg
Afgaande van hun info (en in algemene voorwaarden staat ook niets meer...), waarom zou ik in mijn geval voor een duurder pakket gegaan zijn? Er van uit gaande van hetgeen ik wist. Again, had ik geweten wat ik nu weet (en hadden ze dat gewoon op hun site gezet), dan had ik gewoon zelf een mail server gedraaid op de cloudbox.


Vergelijk het een beetje met een auto kopen en er 30 mensen proberen mee te vervoeren, dat gaat ook niet lukken (en daar verteld de verkoper standaard ook niet dat het niet mogelijk is).

Vind ik niet echt een goed vergelijk, want voor de rest kan je met dat webhosting pakket wel oneindig accounts aanmaken, etc.
Is eerder zoals een bus kopen, waarvan je weet dat hij 30 mensen kan vervoeren, waar je wordt meegedeeld dat er 30 stoelen zijn, 30 gordels,... Maar dat blijkt dat die bus maar gekeurd is om maar 3 mensen te vervoeren, en dat je dan gezegd wordt: ja dat is altijd zo, had je maar moeten vragen...
Probeer het ook door de ogen te zien van iemand die niet in de webhosting business zit, verre van, en dus louter moet afgaan op de info van de hoster, en niet kan terugvallen op "zoiets is algemeen geweten".

SHQ
07/08/13, 10:56
Er zijn zoveel technische specs die "vermeld" zouden kunnen worden maar dan wordt het een enclopedie met als resultaat dat 95% toch niet begrepen wordt en de potentiele klant alsnog vlucht naar de hoster waar helder op de website staat. Elke gevorderde gebruiker die mailinglijsten maakt etc weet dat hier technische vereisten aan zijn om het goed te regelen. Hier kan dus ook geacht worden dat er inderdaad informatie wordt ingewonnen voor men klakkeloos een dienst besteld.

mbt Combell, ze staan in Belgie waar internet nog niet zo ver gevorderd is als hier in NL (no offence, kan de consument niets aan doen dat komt mede door Belgacom)
de prijzen liggen veel hoger voor minimale resources. Als we dat in NL zouden aanbieden verkoop je nada meer.

Versio is een massa boer, die gaan er vanuit dat slechts enkele % van hun klanten overusage doen, de gemiddelde klant heeft 5 bezoekers per dag..
dat hun 5 dagen offline liggen is uiteraard een nogo, of je nu 1 of 100 euro zou betalen per maand/jaar. Dat is ook hun verantwoording om op te lossen, ervaring heeft al vaker aangewezen dat ze daar niet zo nauw mee nemen... (ego?)

jan.van.gent
07/08/13, 11:44
Er zijn zoveel technische specs die "vermeld" zouden kunnen worden maar dan wordt het een enclopedie met als resultaat dat 95% toch niet begrepen wordt en de potentiele klant alsnog vlucht naar de hoster waar helder op de website staat. Elke gevorderde gebruiker die mailinglijsten maakt etc weet dat hier technische vereisten aan zijn om het goed te regelen. Hier kan dus ook geacht worden dat er inderdaad informatie wordt ingewonnen voor men klakkeloos een dienst besteld.

mbt Combell, ze staan in Belgie waar internet nog niet zo ver gevorderd is als hier in NL (no offence, kan de consument niets aan doen dat komt mede door Belgacom)
de prijzen liggen veel hoger voor minimale resources. Als we dat in NL zouden aanbieden verkoop je nada meer.

Versio is een massa boer, die gaan er vanuit dat slechts enkele % van hun klanten overusage doen, de gemiddelde klant heeft 5 bezoekers per dag..
dat hun 5 dagen offline liggen is uiteraard een nogo, of je nu 1 of 100 euro zou betalen per maand/jaar. Dat is ook hun verantwoording om op te lossen, ervaring heeft al vaker aangewezen dat ze daar niet zo nauw mee nemen... (ego?)
Combell is inderdaad zeer duur, maar had in België toch ook een zeer goede naam. Maar dat is dus serieus tegengevallen.

Ivm technische specs: ik vind dat ze dan toch zulke zaken op de website moeten plaatsen, desnoods ergens goed verstopt om de noob gebruikers niet af te schrikken (al reken ik mij daar zelf ook bij, maar ik ken liever alle beperkingen, net daarom dat ik ook altijd eens de algemene voorwaarden ga doorspitten voor iets te bestellen).

Hetgeen ik hier kan concluderen: combell is duur en eigenlijk niet mee met zijn tijd als je naar .nl kijkt, versio is een massa boer. Maar waar kan je dan wel terecht met zaken zoals de mijne? Dus als je een limiet tegen komt, dat ze dit zonder morren willen aanpassen en wat meer klantgericht en waar je minder een nummer in de rij bent.

SHQ
07/08/13, 12:21
Ik denk dat er voldoende serieuse zoals ik ze noem B2B hosters zijn die kunnen bieden wat je wilt, ook gewoon een bereikbare meedenkende klantenservice.

Doe eens gek en plaats een aanvraag in het offerte aanvraag deel van dit forum, vermeld duidelijk je wensen en eisen maar vooral verwachtingen.
dan zul je zien dat je aanbiedingen voldoende krijgt van partijen die wel weten hoe je een website moet hosten voor de wat meer eisende klant, :)

drex
07/08/13, 12:45
Kijk ook eens op ispgids en webhosters, etc. als leidraad......

Verder uiteraard de staat van dienst als bedrijf..
Hoe lang op de markt actief..
etc.

websiteondemand
07/08/13, 14:15
Dat de limieten van beperkingen niet op de site staan. Dat het niet kan, kan ik inkomen, maar waarom in godsnaam dat niet online plaatsen zodat mensen weten waar ze voor betalen...

http://farm4.staticflickr.com/3743/9455074275_41d6713964_b.jpg
Afgaande van hun info (en in algemene voorwaarden staat ook niets meer...), waarom zou ik in mijn geval voor een duurder pakket gegaan zijn? Er van uit gaande van hetgeen ik wist. Again, had ik geweten wat ik nu weet (en hadden ze dat gewoon op hun site gezet), dan had ik gewoon zelf een mail server gedraaid op de cloudbox.


Vind ik niet echt een goed vergelijk, want voor de rest kan je met dat webhosting pakket wel oneindig accounts aanmaken, etc.
Is eerder zoals een bus kopen, waarvan je weet dat hij 30 mensen kan vervoeren, waar je wordt meegedeeld dat er 30 stoelen zijn, 30 gordels,... Maar dat blijkt dat die bus maar gekeurd is om maar 3 mensen te vervoeren, en dat je dan gezegd wordt: ja dat is altijd zo, had je maar moeten vragen...
Probeer het ook door de ogen te zien van iemand die niet in de webhosting business zit, verre van, en dus louter moet afgaan op de info van de hoster, en niet kan terugvallen op "zoiets is algemeen geweten".

Alle denkbare limieten zijn gewoonweg niet te vermelden. Dan zou je zo ver moeten gaan dat je de (na migratie wijzigende) bussnelheden, processor cycli, aantal te besteden inodes (opgeslokt door onder meer opgeslagen php sessies), enz ook vermeld. Dat is gewoon niet mogelijk voor shared hosting en veel van die instellingen wil je ook kunnen bijsturen als hoster, zonder met zo'n wijziging inbreuk maken op voorwaarden en contracten. Als je ergens tegenaan loopt, gewoon vragen. Je hebt snel genoeg door of een hoster een beetje met je meedenkt of voor ieder wissewasje een factuur stuurt of zelfs helemaal niets wil betekenen.

The-BosS
07/08/13, 17:18
mbt Combell, ze staan in Belgie waar internet nog niet zo ver gevorderd is als hier in NL (no offence, kan de consument niets aan doen dat komt mede door Belgacom)
de prijzen liggen veel hoger voor minimale resources. Als we dat in NL zouden aanbieden verkoop je nada meer.

Dat prijzen hoger kunnen liggen van internet abbo's kan ik nog inkomen, maar als we het over snelheden hebben dan heb je het toch echt verkeerd. Want als we de gemiddelde snelheid per inwoner nemen dat steekt belgie met kop en schouders boven nederland uit.


Combell is inderdaad zeer duur, maar had in België toch ook een zeer goede naam. Maar dat is dus serieus tegengevallen.

Misschien liggen je verwachting te hoog bij je gekozen producten en blijkbaar ben je nu ook niet tevreden over versio. Misschien moet je in het vervolg een offertes opvragen bij hosters die geen massa producten leveren, maar ook maat oplossingen kunnen leveren.


Ivm technische specs: ik vind dat ze dan toch zulke zaken op de website moeten plaatsen, desnoods ergens goed verstopt om de noob gebruikers niet af te schrikken (al reken ik mij daar zelf ook bij, maar ik ken liever alle beperkingen, net daarom dat ik ook altijd eens de algemene voorwaarden ga doorspitten voor iets te bestellen).

Zoals eerder vermeld is dat echt niet wenselijk en mogelijk, 99.9% snapt niet waar je het over hebt en dan krijg je alleen maar support vragen wat dat allemaal is en voor die 99.9% is het ook helemaal niet nodig omdat ze nooit aan die limieten komen. Naast het feit dat klanten het nu al moeilijk hebben om hosters met elkaar te vergelijken, laat staan als je alle specs nog eens met elkaar zou moeten vergelijken. Nu staat er meestal ook iets in de algemene voorwaarden of andere voorwaarden dat shared hosting pakketten op een FUP basis zijn om er voor te zorgen dat iedere klant evenveel resource krijgt.

Nogmaals jij besteld een WEBhosting pakket (voor een normale website met normaal e-mail verkeer) en verwacht dat dit dezelfde eigenschappen heeft als een MAILINGLIST pakkket, je kunt je dus afvragen wie de schuldige is in dit verhaal. Dat is net hetzelfde als een lada kopen en verwachten dat hij presteert als bugatti, je geeft zelf ook aan als je het had geweten dat je een extra cloud server genomen had. Dan vraag ik me ook af waarom je dan niet eerst informatie in gewonnen hebt om er 100% zeker van te zijn, dan had je dit probleem nu niet gehad (maar had je waarschijnlijk een andere probleem met rbl lijsten).


Hetgeen ik hier kan concluderen: combell is duur en eigenlijk niet mee met zijn tijd als je naar .nl kijkt, versio is een massa boer. Maar waar kan je dan wel terecht met zaken zoals de mijne? Dus als je een limiet tegen komt, dat ze dit zonder morren willen aanpassen en wat meer klantgericht en waar je minder een nummer in de rij bent.

Het geen je moet concluderen is dat belgie een heel ander land is dan nederland, de meerkosten zitten hem niet zozeer in het verschil tussen datacenter / netwerk / ... (want dat heb je in nederland ook) maar in belastingen, bedrijfsvoorheffing, personeelskosten, .... Combell heeft min of meer 100 man in dienst en die moeten uiteraard betaald worden. En de loonlasten zijn nu eenmaal hoger in belgie dan in nederland, dus moet dat doorgerekend worden naar de klant. Naast het feit dat combell nu eenmaal een ander business plan heeft, het is ook niet omdat je de grootste bent dat je daarom de beste of de meest flexibele bent.

jan.van.gent
07/08/13, 18:14
Zoals eerder vermeld is dat echt niet wenselijk en mogelijk, 99.9% snapt niet waar je het over hebt en dan krijg je alleen maar support vragen wat dat allemaal is en voor die 99.9% is het ook helemaal niet nodig omdat ze nooit aan die limieten komen. Naast het feit dat klanten het nu al moeilijk hebben om hosters met elkaar te vergelijken, laat staan als je alle specs nog eens met elkaar zou moeten vergelijken. Nu staat er meestal ook iets in de algemene voorwaarden of andere voorwaarden dat shared hosting pakketten op een FUP basis zijn om er voor te zorgen dat iedere klant evenveel resource krijgt.

Nogmaals jij besteld een WEBhosting pakket (voor een normale website met normaal e-mail verkeer) en verwacht dat dit dezelfde eigenschappen heeft als een MAILINGLIST pakkket, je kunt je dus afvragen wie de schuldige is in dit verhaal. Dat is net hetzelfde als een lada kopen en verwachten dat hij presteert als bugatti, je geeft zelf ook aan als je het had geweten dat je een extra cloud server genomen had. Dan vraag ik me ook af waarom je dan niet eerst informatie in gewonnen hebt om er 100% zeker van te zijn, dan had je dit probleem nu niet gehad (maar had je waarschijnlijk een andere probleem met rbl lijsten).

Lees meer: Normale gang van zaken? Ik dacht van niet... http://www.webhostingtalk.nl/shared-webhosting/180950-normale-gang-van-zaken-ik-dacht-van-niet.html#ixzz2bIfRhKJX


Nogmaals, probeer dit eens uit het oogpunt van een leek te bekijken. Die kijkt naar de info op de site en ziet dat alles mogelijk is. Die leek doet zelfs de moeite om de kleine lettertjes te lezen en daaruit blijkt ook dat er voor zijn applicatie geen problemen zijn. Dus die bestelt dat gewoon, met het idee dat het prima gaat gaan.
Er wordt maar al te graag gegooid met termen zoals oneindig accounts, oneindig forwarders, ... Maar de werkelijke limieten die staan er dus niet...

Als leek heb je zelfs geen idee dat zoiets als een mailing list pakket bestaat. Het is ook niet dat wij niets anders doen dan mails versturen. Wij runnen een internet forum op die cloudbox, en daarbij komt redelijk wat mail verkeer bij kijken. Het is niet dat wij niets anders doen dan mailtjes versturen.

Ivm lada kopen en verwachten en verwachten dat hij presteert als een bugatti: again, voor aankoop vind je al die specs in het boekje, op de website, waardoor geen twijfel mogelijk is en je weet welke waar je krijgt voor je geld. Dit is hier imo niet het geval.

The-BosS
07/08/13, 18:37
Nogmaals, probeer dit eens uit het oogpunt van een leek te bekijken. Die kijkt naar de info op de site en ziet dat alles mogelijk is. Die leek doet zelfs de moeite om de kleine lettertjes te lezen en daaruit blijkt ook dat er voor zijn applicatie geen problemen zijn. Dus die bestelt dat gewoon, met het idee dat het prima gaat gaan.
Er wordt maar al te graag gegooid met termen zoals oneindig accounts, oneindig forwarders, ... Maar de werkelijke limieten die staan er dus niet...

Nogmaals, als je iets niet 100% zeker bent dan vraag je toch gewoon meer informatie, jij koopt een standaard webhosting (massa product) pakket voor een niet standaard toepassing. Trouwens 1000 e-mails per dag limiet komt gemiddeld neer op 1 e-mail per ~87 seconden, dat lijkt me meer dan genoeg voor de normale gebruiker.


Als leek heb je zelfs geen idee dat zoiets als een mailing list pakket bestaat. Het is ook niet dat wij niets anders doen dan mails versturen. Wij runnen een internet forum op die cloudbox, en daarbij komt redelijk wat mail verkeer bij kijken. Het is niet dat wij niets anders doen dan mailtjes versturen.

En google ken je niet, dat kun je toch heel makkelijk opzoeken of eerst even vragen aan de hoster in kwestie of op een forum (zoals hier) in plaats van achteraf te zeggen "dit kan toch niet". Vooral na je problemen bij combell zou je toch verwachten dat je wat meer informatie verzameld voor je ergens anders je website onder brengt.


Ivm lada kopen en verwachten en verwachten dat hij presteert als een bugatti: again, voor aankoop vind je al die specs in het boekje, op de website, waardoor geen twijfel mogelijk is en je weet welke waar je krijgt voor je geld. Dit is hier imo niet het geval.

Denk je dat daar alle informatie in staat, ik kan je alvast al zeggen dat er niet in staat of het geschikt is voor mensen vanaf een bepaalde lengte of gewicht, hoe comfortabel de zetels zijn of je niet met je hoofd tegen het dak zit, hoeveel bekerhouders er beschikbaar zijn of er genoeg been ruimte achteraan is, ... Daarom maak je eerst een afspraak bij de dealer (verkoper), bespreek je bepaalde zaken en/of doe je een proefrit om er zeker van te zijn dat het de auto is die je zoekt.

cyrano
07/08/13, 18:48
Ik zet even mijn marketing hoed op.

De leverancier schept verwachtingen die hij duidelijk niet wil invullen. Daarover is iedereen het zowat eens.

Maar in plaats van even de klant te contacteren, draait hij gewoond de kraan dicht, zelfs zonder zijn klant in te lichten.

Of dat "normaal" is, laat ik even in 't midden. Slim is 't in ieder geval niet. Je laat een waardevolle sales opportunity liggen en slaagt er ook nog in de klant kwaad te krijgen.

Nu is dat misschien typisch voor de telco business, maar de meeste hosters zijn geen bedrijven met miljoenen klanten. Die vlieger gaat dus niet op.

5.800 mailtjes op één dag is veel. Maar niet buitensporig als dat occasioneel is. Een site van een culturele vereniging, die één keer per jaar iets irl organiseert, kan dat makkelijk doen.

Het antwoord is nochtans simpel genoeg: throttle en monitor. WTF is your business anyway?

En communiceer met je klant.

SHQ
07/08/13, 19:14
@the boss

Combell is groot, ben ik met je eens en dat het internet netwerk in Belgie het "aankan" is een ander verhaal.
Combell pretenteerd de grootste en beste te zijn maar:

Bieden magento hosting aan, welke niet eens de specificaties benaderd die Magento adviseert..
Bieden alles op "supersnelle" 100mbit verbindingen aan, in Nederland is 1Gb gewoon al standaard (bij de pro hosters) of zelfs 2/10gb bij de maatwerk b2b partijen.
Bieden domeinnamen aan alsof ze van goud zijn, eerlijk is eerlijk personeel of niet maar een domeinnaam verkopen aan 12 x de inkoop.. dat is imho a 2013 niet realistisch (in NL krijgen we het niet voor elkaar in elk geval)

De hostingmarkt in Belgie is bijlange na nog niet zo intensief en bezet als in Nederland, ik weet dat je uit Belgie komt en begrijp dan ook dat het deels tegen jouw "kar" rijden is. (deze post en voorgaande zijn dus zeker niet persoonlijk bedoeld)
maar het is eenmaal een feit dat als je 10 hosters uit NL en 10 uit Be naast elkaar legt dat je in NL veel meer krijg dan in Be voor zelfde geld.

Of ze technisch het zelfde aan kunnen bieden is dus een ander verhaal.

drex
07/08/13, 19:21
Een ieder hier weet dat de "betreffende" leverancier niet echt kwaliteit zal leveren die je als klant mag verwachten echter is dit inherrent aan het overbekende "you pay peanuts you get monkey's"

Heel eerlijk gezegd als er ca. 5000 mailtjes worden verzonden is dat nog niet iets om je als leverancier druk over te maken, als dit met grote regelmaat gebeurt dan kun je de zaak checken maar om een klant zo maar totaal offline te gooien......is toch wel zeer klant onvriendelijk!

The-BosS
07/08/13, 19:44
maar het is eenmaal een feit dat als je 10 hosters uit NL en 10 uit Be naast elkaar legt dat je in NL veel meer krijg dan in Be voor zelfde geld.

Zal ik even kort op antwoorden, als je 10 belgische sterren restaurants vergelijkt met nederland kom je nog niet eens aan 10 sterren restaurants in nederland (van hetzelfde niveau). Je moet appels met appels vergelijken, de belgische markt is de nederlandse markt niet. Ik zei in mijn vorige post toch al dat het verschil niet zozeer aan datacenter / netwerk / ... ligt maar aan administratieve verschillen (businessplan) en taxen. Er zijn trouwens zat partijen in belgie die ook 1gbit, 10gbit en 100gbit kunnen leveren, wat jij nu doet is combell vergelijken met de huis tuin en keuken hosters van nederland. Heb je als eens naar de prijzen van upc, kpn en xs4all gekeken als het op hosting aankomt (upc: € 18,15 - kpn: € 23,40, xs4all: € 30,- voor .nl | upc: € 10,-/maand voor 5GB HDD & 100GB trafiek - kpn: € 4,95/maand voor 250MB HDD, xs4all: € 23,-/maand voor 1GB HDD & 40GB trafiek). Ik kan die ook gerust even vergelijken met de goedkopere webhosters uit belgie en zeggen dat belgie veel goedkoper is dan nederland.

Het enige waar ik je gelijk in geef is de magenta hosting, waar ik dat ook duidelijk gemaakt heb in het topic dat hierover was.

PS: Ik vatte het bericht niet persoonlijk en het vorige ook niet trouwens.

The-BosS
07/08/13, 19:49
Heel eerlijk gezegd als er ca. 5000 mailtjes worden verzonden is dat nog niet iets om je als leverancier druk over te maken, als dit met grote regelmaat gebeurt dan kun je de zaak checken maar om een klant zo maar totaal offline te gooien......is toch wel zeer klant onvriendelijk!

Dat zijn gewoon standaard directadmin instellingen die er voor zorgen dat de klant afgesloten wordt bij het overschrijden, net zoals met hdd space en trafiek verbruik. Maar dat weet iedere hoster ook wel, dus snap het punt niet goed dat dit niet klant vriendelijk zou zijn. Dat is toch net hetzelfde als het automatisch op suspend zetten als een klant zijn trafiek limiet overschreden heeft. Als het punt is dat een hoster coulant kan zijn als hier melding voor gemaakt wordt ben ik het met je eens, maar denk je nu echt dat voor de bedragen die versio vraagt ze uberhaut custom aanpassingen per klant toepassen.

ju5t
07/08/13, 20:50
Heel eerlijk gezegd als er ca. 5000 mailtjes worden verzonden is dat nog niet iets om je als leverancier druk over te maken, als dit met grote regelmaat gebeurt dan kun je de zaak checken maar om een klant zo maar totaal offline te gooien......is toch wel zeer klant onvriendelijk!

Tot je klant een lekke Joomla versie heeft draaien en een scriptkiddie uit land X daar achter is gekomen. Dan zijn deze 5000 e-mails waarschijnlijk verantwoordelijk voor een gratis plek op een RBL en kun je aan andere klanten uitleggen waarom zij geen e-mail kunnen versturen. Dat is het probleem, niet de 5000 e-mails.

SHQ
07/08/13, 22:41
Inderdaad die 5000 zal probleem niet zijn, zeker niet voor 1/2 klanten op een server, maar hoeveel servers draaien zonder fatsoenlijke beveiliging denk je? De meeste beginnen te zweten bij het woord: "mod_ruid"

Vervolgens een gehackte server waarbij een joomla hack ineens in al je sites zit en dan begint te pompen.

In een nachtje 300k mails is dan peanuts... zeker met de machines die hedendaags draaien.
nou begin dan maar aan de RBL ellende.. kost je meer dan je lief is zeker met de huidige ipv4 schaarste.. zit je gewoonweg niet op te wachten -> voorkomen is beter dan genezen

Wij zetten een limit op 200 per dag, lijkt laag? Nee hoor gemiddelde klant is 20 mails per dag al veel.
Indien treshold behaald word, krijgen zowel wij als klant een mail. Zodat die direct ziet "hey dat ben ik niet geweest" of "crap, ik heb een mailing list van 600 man, dat gaat niet werken" -> hoppa contact met klantenservice.
Even wat overleg en je zet zo een klant op 1000 mails per dag. Kortom je houd overzicht op wat je host en wat de klant met de hosting bewust en onbewust doet,

drex
07/08/13, 23:24
Tot je klant een lekke Joomla versie heeft draaien en een scriptkiddie uit land X daar achter is gekomen. Dan zijn deze 5000 e-mails waarschijnlijk verantwoordelijk voor een gratis plek op een RBL en kun je aan andere klanten uitleggen waarom zij geen e-mail kunnen versturen. Dat is het probleem, niet de 5000 e-mails.

Tuurlijk joh en die klant die gewoon zijn wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief eruit doet, donder jij dan gewoon eventjes offline met zijn toko! Super, ben je net zo'n fijne aanbieder als de leverancier waar het hier om gaat! En voor jouw heldere mind ik had het over de 5000 emails en niet over hacks......

En als je een beetje je zaken op orde hebt als respecterende hoster heb je wel een aantal tooltjes op de achtergrond dat het snel genoeg duidelijk is wat er gaande is......

systemdeveloper
07/08/13, 23:35
Tuurlijk joh en die klant die gewoon zijn wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief eruit doet, donder jij dan gewoon eventjes offline met zijn toko! Super, ben je net zo'n fijne aanbieder als de leverancier waar het hier om gaat! En voor jouw heldere mind ik had het over de 5000 emails en niet over hacks......

En als je een beetje je zaken op orde hebt als respecterende hoster heb je wel een aantal tooltjes op de achtergrond dat het snel genoeg duidelijk is wat er gaande is......

Ik denk dat je niet helemaal begrijpt hoe het werkt. Bij een limiet op het versturen van emails, gaat er helemaal niks down. Je kunt alleen even niet vanaf je account mailen. Daar krijgt iedereen snel genoeg een adminmail van en dan kan er iets aan gedaan worden.
Dat toevallig een hoster de boel blokkeert en spam begint te roepen staat hier los van. Overigens kan een nieuwsbrief natuurlijk nog steeds spam zijn en als er klachten over komen, dan is het blokkeren misschien zelf wel terecht...

drex
07/08/13, 23:44
Ik denk dat je niet helemaal begrijpt hoe het werkt. Bij een limiet op het versturen van emails, gaat er helemaal niks down. Je kunt alleen even niet vanaf je account mailen. Daar krijgt iedereen snel genoeg een adminmail van en dan kan er iets aan gedaan worden.
Dat toevallig een hoster de boel blokkeert en spam begint te roepen staat hier los van. Overigens kan een nieuwsbrief natuurlijk nog steeds spam zijn en als er klachten over komen, dan is het blokkeren misschien zelf wel terecht...

Dit is waar de TS het over had en dat zijn leverancier de boel offline plaatste....... wat andere hosters met dit punt doen is aan hun maakt mij ook niet uit.

Ik ga ervan uit als iemand nieuwsbrieven verzend dit volgens de regeltjes doet en geen spam aan het versturen is.

Mark17
07/08/13, 23:52
Ik ga ervan uit als iemand nieuwsbrieven verzend dit volgens de regeltjes doet en geen spam aan het versturen is.

De praktijk leert dat er genoeg partijen zijn die het een nieuwsbrief noemen en zeggen dat het geen spam is als er sprake is van aangekochte adressen zonder vorm van opt-in.

drex
08/08/13, 00:03
De praktijk leert dat er genoeg partijen zijn die het een nieuwsbrief noemen en zeggen dat het geen spam is als er sprake is van aangekochte adressen zonder vorm van opt-in.

In onze antispam voorwaarden alleen maar: opt-out/opt-in en ondervinden derhalve dan ook geen problemen hiermee

®on
08/08/13, 05:47
In onze antispam voorwaarden alleen maar
Ik zou ze eens opnieuw tegen het licht houden. Confirmed opt-in is echt minimale eis.

drex
08/08/13, 07:53
Ik zou ze eens opnieuw tegen het licht houden. Confirmed opt-in is echt minimale eis.

Is het ook wat wij hanteren.....confirmed opt-out/opt-in

ju5t
08/08/13, 10:37
Tuurlijk joh en die klant die gewoon zijn wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief eruit doet, donder jij dan gewoon eventjes offline met zijn toko! Super, ben je net zo'n fijne aanbieder als de leverancier waar het hier om gaat! En voor jouw heldere mind ik had het over de 5000 emails en niet over hacks......

Mijn heldere 'mind' heeft alles prima op een rijtje en ik leg alleen uit waarom je dit soort keuzes kunt maken. Daar kun je als leverancier op verschillende manieren mee om gaan. Het niet willen meewerken aan het versturen van nieuwsbrieven is er 1 van. Verder geef ik alleen maar een argument voor het (tijdelijk) blokkeren, hoe vervelend dat ook is in sommige situaties, daar kun je ook normaal op reageren..


En als je een beetje je zaken op orde hebt als respecterende hoster heb je wel een aantal tooltjes op de achtergrond dat het snel genoeg duidelijk is wat er gaande is......

Dat is reactief en dan ben je in 99% van de gevallen al te laat. Dat kan ook een keuze zijn, maar dan mag je dat ook uitleggen aan je klant.