PDA

Bekijk Volledige Versie : IK GA naar een DATACENTER en verwacht...........



cashforce
27/07/13, 20:43
Wat verwacht je dan?

Hoe ziet het ideale data center eruit?

Wat is echt van belang en wat is a wanne have of gadget?

24/ 7 toegang?

Frisdrank automaat?ot:

Co2 neutraal?

Met andere woorden waar moet het aan voldoen?

11038

kort geroktje hoog gehakte receptioniste

phreak
27/07/13, 20:47
Racks, koeling, stroom en connectiviteit, beetje security dat je servertje blijft hangen, need more?

cashforce
27/07/13, 20:56
moderator ik zag te laat dat dit bestond, Bedrijfsvoering van een Hostingbedrijf, misschien kan deze draad verplaats worden

- - - Updated - - -


Racks, koeling, stroom en connectiviteit, beetje security dat je servertje blijft hangen, need more?

Wat voor connectiviteit carrier neutraal?

dennis0162
27/07/13, 20:58
Een koffieautomaat, bank en bureau waar je even kan gaan zitten.
Zijn nog genoeg datacenters zonder. Gelukkig allemaal dik in orde bij het datacenter waar wij zitten :-)

Racks, koeling, stroom, netwerk etc. lijkt mij vrij logisch :-)

Wynand
27/07/13, 21:06
Candy, colocandy, koffie, lift, wielkarretjes, KVM kar die op iets lijkt, maar koffie toch ergens bovenaan..

bibawa
27/07/13, 22:00
Een automaat gevuld met handige dingen die je typisch vergeet: Kabels, kooimoeren, kabel straps, etc etc etc..

cashforce
27/07/13, 22:04
security.........hek.........toegangscontrole met pasjes of iris scan?

bibawa
27/07/13, 22:38
Waarom al deze vragen? Ben je zelf van plan een DC op te richtten ? Er staan er momenteel nog een paar leeg ;-)

cashforce
27/07/13, 22:48
Ik ben bezig met een haalbaarheid studie en het is fijn om commentaar van andere mensen te krijgen die door hun praktijk ervaring op dingen komen wat je zelf niet bedenkt. Zoals een KVM kar.

T. Verhaeg
27/07/13, 23:00
Draadloos netwerkje is ook altijd handig.

The-BosS
27/07/13, 23:05
moderator ik zag te laat dat dit bestond, Bedrijfsvoering van een Hostingbedrijf, misschien kan deze draad verplaats worden

Bij deze ;).

Wat ik nog niet in het lijstje gezien heb is een comfortabele werkplek waar je servers in/uit elkaar kunt halen en testen, containers om je karton en andere restafval in te dumpen, ehbo kit, toiletten, aparte draagbare brandblussers (naast natuurlijk vesda), generators, diesel tanks, voldoende parking (liefst overdekt).

cashforce
27/07/13, 23:17
Met overdekt bedoel je tot aan het gebouw of zou een carport volstaan? Dank voor de verplaatsing van de draad.

The-BosS
27/07/13, 23:22
Met overdekt bedoel je tot aan het gebouw of zou een carport volstaan? Dank voor de verplaatsing van de draad.

Daarmee bedoel ik inderdaad tot aan de ingang, desnoods ondergrondse parking, volledig overdekt tot de ingang, ... of een loading bay zou ook een optie kunnen zijn maar wel zodat je servers/switches/... niet nat worden van het naar de auto dragen tot de ingang.

t.bloo
27/07/13, 23:28
Ik heb in een stuk of negen datacenters servers (gehad) en ben nog nooit een overdekte parkeerplaats tegengekomen. Heb wel al natte servers gehad ja...

Mijn optimale lijstje:
- alles werkt
- toegang verloopt vlotjes
- koffie
- goede beveiliging van je spullen
- gereedschap op de een of andere manier
- vga monitor
- toetsenbord USB en PS2
- overdekte parkeerplaats dus
- net dat ene kabeltje dat ik vergeten ben :)
- vrij wifi
- toilet
- bereik voor je mobiele telefoons (!)
- rustige plek om te zitten niet te ver van de racks
- dat het licht niet uit gaat als je stil naar het scherm staat te staren
- karretje waar je server niet afvalt als je een ramp op moet

cashforce
27/07/13, 23:45
Is co2 neutraal belangrijk?

The-BosS
27/07/13, 23:45
Ik heb in een stuk of negen datacenters servers (gehad) en ben nog nooit een overdekte parkeerplaats tegengekomen. Heb wel al natte servers gehad ja...

Waar ik nu zit is de parking overdekt (dco²) en in dco1 hadden ze loading bay (garage poort waar auto in kon rijden met vrijwel directe toegang tot de datavloer), in scarlet vilvoorde was er ondergrondse garage. En er zijn nog tal van datacenters waar je (materiaal) niet nat moet worden, want niets is zo irritant als moeten wachten in de regen tot de deur (sluis/...) opengaat.

Mark17
28/07/13, 01:16
Wat ik hier nog mis (naast vele goede opmerkingen):
- Remote hands met enige hersens die ook een monitor aan kunnen sluiten om te kijken of er een foutmelding op het scherm staat als opstarten niet werkt en KVM over IP/IPMI/etc. afwezig is. (Altijd leuk van druk F1 oid om daar een start op te laten "hangen".)
- Karretje met scherm/toetsenbord en daarnaast ook een karretje waar je je laptop op kunt zetten.*
- Iemand in het gebouw die ook bereidt is om even te helpen als er een zware server geplaatst moet worden en deze persoon verder niets te doen heeft.

* Het enige wat ontbreekt waar wij zitten voor zover mij bekend. Soms is het handig om de laptop en een monitor op de vloer te hebben om een error op te zoeken.
CO2 neutraal is niet het geen waarop ik zou adviseren om een datacentrum te gebruiken of voor een ander datacentrum te gaan.

Zodra het datacentrum ook de racks levert of bepaald waar ze binnen een afgenomen ruimte komen te staan: diepe racks en voldoende ruimte tussen de racks om fatsoenlijk tussen de racks te kunnen staan en dat het niet gelijk vol is zodra er 1 karretje in staat (DH in Alphen a/d Rijn had dit probleem de laatste keer dat ik daar was).

Wynand
28/07/13, 03:53
- dat het licht niet uit gaat als je stil naar het scherm staat te staren*Niet uitvalt op de milliseconde nadat je op enter hebt geduwd bij een belangrijk commando..

Loading bay is inderdaad ook nog een goede, wel zo leuk dat de boel droog blijft. CO2 neutraal gaat de meeste mensen geen bal uitmaken denk ik eigenlijk, leuk logo'tje op je site maar daar eindigt het dan ook mee. De rest is vele malen belangrijker... (en hoe je 't ook draait of keert, t verbruikt allemaal stroom en 't zijn toch maar certificaten uit andere landen die gekocht worden, en zo "groen" is groene stroom ook weer niet, investeer liever zelf in wat zuinigere CPU's/disks -dat geld haal je er zelf nog uit ook).

Rik
28/07/13, 04:36
- 24/7 binnenkomen zonder aanmelding vooraf of gedoe met pasjes, keys of cards (m.a.w. biometrische toegang).
- Iets van koffie
- 24/7 aanwezige bewaking en techneut
- koffie
- de garantie dat men geen uitzonderingen maakt op de eigen protocollen/regels
- koffie al benoemd?
- fatsoenlijke werkplek

phreak
28/07/13, 10:09
- 24/7 binnenkomen zonder aanmelding vooraf of gedoe met pasjes, keys of cards (m.a.w. biometrische toegang).
- Iets van koffie
- 24/7 aanwezige bewaking en techneut
- koffie
- de garantie dat men geen uitzonderingen maakt op de eigen protocollen/regels
- koffie al benoemd?
- fatsoenlijke werkplek

Vooral die koffie heb jij nodig :P

bibawa
28/07/13, 10:15
Je zegt een haalbaarheidsstudie te doen, en dan krijg ik zo'n PM van je:

Data is het enige wat groei vertoont in de service markts. Apps en websites er komen er steeds meer. Telefoon en smsen is over. Dus waarom zouden er data center leeg staan? Of had je specifieke in gedachten?


Ik denk dat je dan persoonlijk beter ermee stopt en eens gaat zoeken wat er de laatste 4 weken zoal gebeurt is met Datahouse... Als je daar niet van op de hoogte bent maar wel bezig bent met een haalbaarheidsstudie ben je volgens mij niet goed bezig..

Axel Polfliet
28/07/13, 10:24
Gebruikelijke faciliteiten zoals: een goed toegangssysteem, airco, ups systemen, aspiratie systeem, diesel generator

Handig zijn: een degelijk WIFI netwerk, werkbank, monitor karretje met usb/ps2 toetsenbord, genoeg parkeer gelegenheid, kantine met tafel en stoelen (altijd handig als je even moet wachten op installatie of nog even wat wil configureren voordat je het datacenter verlaat.

In SmartDC hebben ze een automaat met kooi moeren, netwerk kabels etc. Kan wel eens handig zijn als je zelf vergeet of niet voldoende mee hebt genomen. Maar is uiteraard geen vereiste, meestal heb ik zelf een koffer met daar alles in bij me.

IT-worX
28/07/13, 12:10
Ik weet niet of er dc's zijn die dat hebben...Anders is het maar een beetje dromen :-)

Een aparte werkplek, weg van de warme gang waar een hoop servers een hoop herrie maken. In die werkplek kan je dmv bvb een patchpanel de server die je meeneemt verbinden met je eigen switch zodat alles kan werken zoals het normaal moet.

dennis0162
28/07/13, 12:25
Als je Dell of HP servers hebt kan je in de cold-corridor gaan staan met je monitor karretje.

Wynand
28/07/13, 15:36
Als je Dell of HP servers hebt kan je in de cold-corridor gaan staan met je monitor karretje.Ben 'k nou de enige die gegarandeerd wel is ziek wordt van continue van een ruimte van 18-20°C (lagere gevoelstemperatuur door luchtverplaatsing) in de cold corridor naar 35+ in de hot corridor te gaan en terug? 'k Sta meestal net liever in de hot corridor in dan in de cold, ook wel een beetje afhankelijk van met welke kracht de lucht in de cold corridor wordt geblazen...

Jesperw
28/07/13, 16:40
Naast de standaard dingen zijn bij BIT inbegrepen; Kooimoeren en schroeven (!), blindplates, stroomkabels, oordoppen en gebruik van gereedschap en goed werkende 'crashcarts' cq karretjes. Oh en kantoortjes waar je gewoon kunt gaan zitten. Zo zie ik het niet vaak in andere datacenters.

systemdeveloper
28/07/13, 20:03
Een goede bereikbaarheid voor diverse telecomnetwerken en voorál welke geen bereik hebben. Heb bij ons dc bv. geen bereik met t-mobile, wel met andere netwerken. Beetje jammer als je aan het knutselen bent en je krijgt pas nagios meldingen als je 1 km op de terugweg bent. Ik kan dus altijd 2 telefoons meenemen :)

Jesperw
28/07/13, 21:48
Een goede bereikbaarheid voor diverse telecomnetwerken en voorál welke geen bereik hebben. Heb bij ons dc bv. geen bereik met t-mobile, wel met andere netwerken. Beetje jammer als je aan het knutselen bent en je krijgt pas nagios meldingen als je 1 km op de terugweg bent. Ik kan dus altijd 2 telefoons meenemen :)
Daarom werken wij nou met push. Je kunt meer configgen, het werkt op wifi als je geen 3G hebt, het is sneller, het kost niks en het werkt als een trein.

systemdeveloper
28/07/13, 22:02
Daarom werken wij nou met push. Je kunt meer configgen, het werkt op wifi als je geen 3G hebt, het is sneller, het kost niks en het werkt als een trein.

Was ik ook over aan het denken maar ik besloten om gewoon niks meer kapot te maken :)

Pantsy
29/07/13, 00:07
@systemdeveloper, of laten we eerlijk zijn, stap over naar kpn/vodafone om het probleem daadwerkelijk op te lossen. T-mobile heeft een slechte dekking in veel delen van nederland spijtig genoeg, simpel feitje.

Vroeger en bij sommige datacenters nog steeds, is het heel normaal dat je niet eens mag bellen binnen. Dit om verstoringen te voorkomen, vind het dus niet zo raar als je ergens geen bereik hebt. Hetzelfde met wifi.

Als ik sommige mensen zo lees, dan lijkt het alsof ze er nog steeds een dagje/uitje van maken om naar het datacenter te gaan. Lekker hard werken op de data vloer met desnoods oordopjes in en zo snel mogelijk weer weg zijn. Maar goed dat is mijn idee eerlijk gezegd, ik wil zo min mogelijk in het datacenter zijn voor wat dan ook. Een datacenter heeft enkel de functie te vervullen om een infrastructuur/server park onderdak te geven, niet de mensen die er moeten werken.

The-BosS
29/07/13, 00:12
Ik weet niet of er dc's zijn die dat hebben...Anders is het maar een beetje dromen :-)

Een aparte werkplek, weg van de warme gang waar een hoop servers een hoop herrie maken. In die werkplek kan je dmv bvb een patchpanel de server die je meeneemt verbinden met je eigen switch zodat alles kan werken zoals het normaal moet.

Ik ken een paar datacenters waar dat mogelijk is, dataplace en globalswitch (afhankelijk van de room) zijn er alvast een paar waar je werkruimtes hebt waar je rack kunt laten door patchen. Nu zullen er waarschijnlijk nog wel meer datacenters bestaan waar dit mogelijk is, desnoods waar je per uur/dag(en)/week kantoorruimte kunt huren.


Ben 'k nou de enige die gegarandeerd wel is ziek wordt van continue van een ruimte van 18-20°C (lagere gevoelstemperatuur door luchtverplaatsing) in de cold corridor naar 35+ in de hot corridor te gaan en terug? 'k Sta meestal net liever in de hot corridor in dan in de cold, ook wel een beetje afhankelijk van met welke kracht de lucht in de cold corridor wordt geblazen...

Ik sta/zit liever aan de koude kant dan de warme, anders is het mij veel te warm en ook veel te luid ;). Maar er is ook een reden waarom ik datacenters in de zomer zoveel mogelijk probeer te vermijden, want warmte buiten en koude binnen is altijd goed om ziek van te worden.

dennis0162
29/07/13, 00:37
Ik ken een paar datacenters waar dat mogelijk is, dataplace en globalswitch (afhankelijk van de room) zijn er alvast een paar waar je werkruimtes hebt waar je rack kunt laten door patchen.

Global-e datacenter ook, alleen nog nooit nodig gehad.

phreak
29/07/13, 11:24
@systemdeveloper, of laten we eerlijk zijn, stap over naar kpn/vodafone om het probleem daadwerkelijk op te lossen. T-mobile heeft een slechte dekking in veel delen van nederland spijtig genoeg, simpel feitje.

Vroeger en bij sommige datacenters nog steeds, is het heel normaal dat je niet eens mag bellen binnen. Dit om verstoringen te voorkomen, vind het dus niet zo raar als je ergens geen bereik hebt. Hetzelfde met wifi.

Als ik sommige mensen zo lees, dan lijkt het alsof ze er nog steeds een dagje/uitje van maken om naar het datacenter te gaan. Lekker hard werken op de data vloer met desnoods oordopjes in en zo snel mogelijk weer weg zijn. Maar goed dat is mijn idee eerlijk gezegd, ik wil zo min mogelijk in het datacenter zijn voor wat dan ook. Een datacenter heeft enkel de functie te vervullen om een infrastructuur/server park onderdak te geven, niet de mensen die er moeten werken.

Ja, Bij InterXion krijg je nogsteeds een DECT mee als je wil bellen binnen :)

necrosis
29/07/13, 22:59
Beveiliging, eigen werkruimte om de spullen te testen en gratis drank!

The-BosS
30/07/13, 00:05
gratis drank!

Waarom gratis, alsof je dat niet zou kunnen betalen of zelf meebrengen?

groenleer
30/07/13, 08:14
Niemand ooit gehad dat hij zijn vinger/hand openhaalt aan het rack?
Meestal niet zulke hele grote wonden, maar een pleister station tegen de muur is wel prettig dan. In plaats van helemaal naar de receptie te moeten, waar vaak ook niemand meer zit omdat ze hun beveiligingsrondjes moeten lopen.

WSPB
30/07/13, 09:01
Beveiliging, eigen werkruimte om de spullen te testen en gratis drank!

Als je een hele corridor afneemt krijg je er vast wel een blikje cola bij :P

The-BosS
30/07/13, 10:11
Niemand ooit gehad dat hij zijn vinger/hand openhaalt aan het rack?
Meestal niet zulke hele grote wonden, maar een pleister station tegen de muur is wel prettig dan. In plaats van helemaal naar de receptie te moeten, waar vaak ook niemand meer zit omdat ze hun beveiligingsrondjes moeten lopen.

Das ook de reden waarom ik een eigen EHBO kit in mijn 3u schuif heb liggen, je bent dus zeker niet de enige die dat tegen komt ;)


Als je een hele corridor afneemt krijg je er vast wel een blikje cola bij :P

Het is dan wel nog te zien hoe lang de corridor is ;)

Kwomkwommr
30/07/13, 10:30
Ik verwacht zsm buiten te staan, droge keel man. :whistling:

dicktump
30/07/13, 10:58
Het lijkt mij een goed idee als er gewoon een koudwaterbad vlak buiten de deur staat, net zoals bij veel andere sauna's

Magus
30/07/13, 11:19
Meeste van die kleine meuk heb ik in een afsluitbare 2U racklade liggen. Wat klitteband, kabelbinders, lading kooimoeren, reserve gereedschap, schaar, pen, pleisters (ja, wel nodig gehad! Kooimoeren kunnen ook bijten, en scherpe serverrandjes ook!) reserve UTP, (krimp)tang, labelprinter etc is handig om op locatie te hebben.

In het DC zijn zaken als een schoon toilet, een werkplek buiten de vloer, een wifi signaal, een drankautomaat (bij voorkeur cola en koffie, evt in ruil voor wat centen) etc wel prettig om te hebben. Een automatische aanmeldprocedure is ook fijn.

edit: ik kan me voorstellen dat sommige mensen een trolley met monitor en toetsenplank prettig vinden. Zelf heb ik een koffer met ingebouwd scherm en toetsenbord die prima op de openstaande lade past. een lege trolley is anders ook wel prettig om dat ding op kwijt te kunnen.

Paulewk
30/07/13, 11:29
- Security die er geen 3 uur over doet om je binnen te laten als er meer als 2 mensen in de rij staan, zoals bij GlobalSwitch nog wel eens het geval is.
- Koffie.. bij ons in InterXion Frankfurt is het enige drinken wat beschikbaar is het kraantje in de WC. Best wel vervelend als je dagen van 12 uur maakt tijdens installaties.

XelaHosting
30/07/13, 11:32
Mijn lijst:

- Wifi
- Drank automaat
- Trolly
- Leen gereedschap
- Kabels, schroeven enzo
- GSM bereik
- Plek om te zitten
- Toilet

cashforce
03/08/13, 09:31
In een KVA Car zit;

amnius
14/08/13, 22:00
Uiteraard is een goed kopje koffie nooit verkeerd, toegankelijkheid vind ik ook een pre.

Gsmurf
16/08/13, 13:35
- Security die er geen 3 uur over doet om je binnen te laten als er meer als 2 mensen in de rij staan, zoals bij GlobalSwitch nog wel eens het geval is.
- Koffie.. bij ons in InterXion Frankfurt is het enige drinken wat beschikbaar is het kraantje in de WC. Best wel vervelend als je dagen van 12 uur maakt tijdens installaties.

Off topic: een keer volkomen uit mijn plaat gegaan toen de broodjes voor gingen op de wachtrij voor het aanmelden..... Goed DC, maar aanmelden is echt verschrikkelijk. Gelukkig eigen pas nu

Kay van Aarssen
17/08/13, 12:54
- Lekkere Koffie
- WiFi
- Normaal telefoon ontvangst
- Beschikbaare tools
- Geen lange wachttijden
- Geen mensen die je 100e vragen gaan stellen

visser
17/08/13, 16:33
- Lekkere Koffie

[..]
- Geen mensen die je 100e vragen gaan stellen

Hoe bedoel je dat laatste ?
Als in bewaking die heel veel vraagt wie je bent of waar je voor komt , of sales/acct mgrs die je meer willen verkopen, of andere klanten die je dingen vragen ?

Kay van Aarssen
17/08/13, 20:40
Heb vaker wel eens gehad dat er buren heel vaak dingen kwamen vragen... Totaal niet erg maar dan zeg je ik kom over 10min 5 min later staan ze weer naast je.

En ook het personeel van de beveiliging inderdaad. Wat kom je doen wie ben je welk bedrijf etc.
Doe niet moeilijk man k sta gewoon op je lijst.

patrickekkel
17/08/13, 21:25
Heb vaker wel eens gehad dat er buren heel vaak dingen kwamen vragen... Totaal niet erg maar dan zeg je ik kom over 10min 5 min later staan ze weer naast je.

En ook het personeel van de beveiliging inderdaad. Wat kom je doen wie ben je welk bedrijf etc.
Doe niet moeilijk man k sta gewoon op je lijst.

Ik help ze graag en vaak zijn het vragen van hoe krijg ik netwerk op mijn server :)
of weet jij wat dit betekend.

Geen probleem verder ben er toch en als ik niet met iets bezig heeft wat voorrang heeft loop ik gelijk met ze mee.
Maar moet ik er bij zeggen dat ik toch zeker wel 4 tot 5x per week te vinden ben in het datacenter.

Het datacenter waar wij zitten is Prettig wat ik wel mis is idd een frisdrank automaat.
Maar daarbij ons kantoor zit er naast dus zo'n ramp is het ook weer niet.

Ik kan mij zelf goed redden en heb dan ook geen hulp nodig van het personeel..
Al is het daar wel mogelijk.

Aanmelden is totaal niet nodig. wij hebben een pasje en een pincode en zo komen wij binnen.
Dus ook geen wachtrij :)

Tools zoals een trolley met toetsenbord muis en keybord zijn beschikbaar net zoals de flexwerk plekken.
Telefoon ook geen probleem Zelfs als je midden in de nacht belt wordt er opgenomen.
Tijdens kantoor tijden is het lenen van een schroevendraaier verder ook geen enkel probleem.
Wifi hebben wij ook met normaal ontvangst in de dataroom

Magus
20/08/13, 13:49
o/t , maar wat moet je zo vaak in het DC doen? Veel storingen of zoveel uitbreidingen dat je continue servers aan het inpluggen bent??

Yourwebhoster
20/08/13, 13:56
o/t , maar wat moet je zo vaak in het DC doen? Veel storingen of zoveel uitbreidingen dat je continue servers aan het inpluggen bent??

Ik gok colo klanten. Als ik in het DC ben dan zie ik hem bijna alleen maar met colo klanten.

patrickekkel
20/08/13, 16:00
o/t , maar wat moet je zo vaak in het DC doen? Veel storingen of zoveel uitbreidingen dat je continue servers aan het inpluggen bent??


Wij zijn er vaak voor remotehands voor onze colo klanten en voor de klanten die een eigen rack afnemen.
En uiteraard om nieuwe klanten te verwelkomen :)

vDong
20/08/13, 19:25
Heb vaker wel eens gehad dat er buren heel vaak dingen kwamen vragen... Totaal niet erg maar dan zeg je ik kom over 10min 5 min later staan ze weer naast je.
Weet je zeker dat dat geen socializen is? Of gewoon wat mij ook wel eens gebeurd is dat je net die ene speciale torx schroevendraaier bij de voordeur thuis heb laten liggen en je hoopt dat je buurman die toevallig wel heeft?

Legtenberg
21/08/13, 16:14
En natuurlijk voldoende en betrouwbare connectiviteit

cashforce
05/09/13, 22:07
Dank voor alle reacties. Zal binnenkort een opsomming maken van het verlanglijstje van iedereen

- - - Updated - - -


En natuurlijk voldoende en betrouwbare connectiviteit

Relined, Eurofiber is toch genoeg?

Paulewk
06/09/13, 11:10
Relined, Eurofiber is toch genoeg?

Ligt eraan of je darkfiber wilt doen. Voor veel mensen is dat overkill en kan het veel goedkoper zijn om een connectie naar een ander netwerk te maken binnen het DC.

verdonn
06/09/13, 13:46
* toegangscontrole van degelijk kwaliteit...camera, badge, registratie en bewaking
* airco, gas-installatie en clean omgevind (geen rommel met kabels en dergelijke)
* werkruimte met de nodige middelen ter beschikking
* toegang wanneer ik wil tot eigen hardware
* toilet
EN....koffie.... :-)

ND - Daniel
08/09/13, 17:36
Het lijkt mij helemaal niet zo raar idee om Flex werkplekken bij een datacentrum in te bouwen voorzien van alle voorzieningen die je bij een flexwerkplek mag verwachten. Dus Toiletten (goede) koffie automaat, automaten waar ook iets gezonds in zit en niet alleen snoep, airco etc.

ozeik
08/09/13, 21:46
- Gratis koffie
- Linux terminals met esata zou fijn zijn
- FreeBSD/Linux cdjes
- Wifi
- Tools als schroevendraaiers

The-BosS
14/09/13, 16:57
Nou, als de sandwich automaten van essentieel belang voor je zijn, dan zou de datacenter ook minder gaan investeren in CCTV, MSC etc. en een flipperkast tussen de racks neerzetten denk je niet?

Wat is dat nou voor zever die je verkoopt, er zijn zat datacenters die ook kantoorruimte verhuren en hierdoor ook een cantiene/refter/restaurant/... hebben of datacenters die in een bedrijven pand gevestigd zijn waar die zaken ook voorzien zijn. Dus om te gaan stellen dat als ze een pool tafel/game console/tv/... in de lounch hebben staan ze een minder goed datacenter zijn omdat ze dan minder uitgeven aan de infrastructuur dan heb je het totaal verkeerd. Ik zou zelf het omgekeerde durven stellen dat ze dan juist een betere infrastructuur hebben en hun klanten beter in de watten willen leggen. Trouwens zo een dingen als automaten zijn ook de kost niet, meestal kun je dat zelf volledig gratis krijgen zolang de opbrengt dan voor de uitbater van de automaat is. En dat lijkt me enkel een win/win situatie voor beide partijen.

IT-worX
14/09/13, 17:36
Volledig akkoord met The Boss : in geval van calamiteiten kan je als het slecht gaat gauw uren zitten in een datacenter. Als je daar - zoals meestal - 's nachts zit is een cola-automaat, koffie-automaat en iets om te eten (ook al is het maar snoep, maar gezonder mag zeker) zeker aangenaam voor jou als klant. Je kan gauw even een pauze inlassen, cola eruit halen, wat slokken nemen, blik in auto zetten en verder doen. Je moet niet een halve stad rondrijden op zoek naar een plaats waar ze om 4u 's nachts drank of eten verkopen...

Mark17
16/09/13, 19:02
Volledig akkoord met The Boss : in geval van calamiteiten kan je als het slecht gaat gauw uren zitten in een datacenter. Als je daar - zoals meestal - 's nachts zit is een cola-automaat, koffie-automaat en iets om te eten (ook al is het maar snoep, maar gezonder mag zeker) zeker aangenaam voor jou als klant. Je kan gauw even een pauze inlassen, cola eruit halen, wat slokken nemen, blik in auto zetten en verder doen. Je moet niet een halve stad rondrijden op zoek naar een plaats waar ze om 4u 's nachts drank of eten verkopen...

Hier ben ik het volledig mee eens. Het enige is dat het soms ook handig/verstandig kan zijn om drinken in de auto te hebben liggen en losse bekertjes (karton/plastic/etc) die je kunt gebruiken voor de koffie(automaat) zijn ook handig als je voor de dorst eerst wat (kraan)water wilt drinken. Een flexplek bestaande uit een stoel, tafel en een paar stopcontacten buiten de vloer is zeer prettig leert de ervaring (sinds die er is bij het datacentrum waar we zitten al enkele malen gebruik van gemaakt). Terwijl je eerst hardware hebt geplaatst nog even een update firmware uitvoeren van (netwerk)apparatuur is soms prettiger dan de update op afstand uitvoeren. Dan is het prettig (of als je moet wachten) dat je een werkplek hebt buiten de datavloer waar je even rustig kunt zitten (eventueel met iets te drinken/eten).

Als je om 4 uur 's nachts eten/drinken zoekt kom je (leert ervaring) al gauw uit bij een tankstation langs een autosnelweg of een fastfoodketen (gele M) langs een vergelijkbare weg. Gelukkig hoeft dit in de regio Amsterdam geen enkel probleem te zijn om daar op een nachtelijk tijdstip eten/drinken te halen (soms best prettig als je eenmaal 6-8 uur bezig bent met een aantal klussen achter elkaar).

IT-worX
16/09/13, 19:20
Wat handig zou zijn is een patch van je rack naar die werkplek, zodat je daar ook internet hebt. Als je een install moet doen moet je niet heel de tijd in je warme gang staan met je scherm en toetsenbord. Je kan het gewoon zo doen. En je moet geen IP instellingen meer aanpassen oid!

Mark17
16/09/13, 23:34
Wat handig zou zijn is een patch van je rack naar die werkplek, zodat je daar ook internet hebt. Als je een install moet doen moet je niet heel de tijd in je warme gang staan met je scherm en toetsenbord. Je kan het gewoon zo doen. En je moet geen IP instellingen meer aanpassen oid!

Je kunt ook met het toetsenbord en scherm in de koude gang gaan staan, dat is een stuk aangenamer. Daarnaast kun je er vaak tussendoor bij weglopen (en IPMI/KVM over IP zijn ook aangenaam). Maar een patch vanaf elk rack naar de werkplek kan handig zijn (ook met testen).

FlexiWebs
22/10/13, 09:40
Ideale en relatistische lijstje:

- 27/7 toegang
- koffie
- goede beveiliging
- gereedschap op de een of andere manier
- vga monitor
- toetsenbord USB
- vrij wifi
- toilet
- bereik mobiele telefoon
- Rustige kantine
- dat het licht niet uit gaat als je stil naar het scherm staat te staren

Maar tegenwoordig voldoen de meeste datacenter hier wel aan!

frankske
22/10/13, 15:33
Nieuwe datacenter heeft comfy zetels waar ik net in pas... Perfect om een klein dutje te doen tijdens een nachtelijk migratie als ik moest wachten tot de klant klaar was ... WIN! Nog meer WIN: nespresso koffie en Nalu in de ijskast om daarna snel te recoveren ....

xaban
22/10/13, 20:50
Niet alle reacties gelezen, maar o.a.:
- 24/7 security, ook als er een ronde wordt gelopen, moet er nog steeds iemand aanwezig zijn. Beetje jammer dat je bij sommige datacenters een half uur voor de poort moet wachten omdat er een ronde wordt gedaan.
- Trolleys om hardware mee te verplaatsen.
- Karretjes met monitor/toetsenbord.
- Werkruimte (tafel, stoel en wifi), geen schroefruimte, dat doe je maar op kantoor, ik bedoel een tafel om je e-mail te checken etc
- Kantine met een frisdrank, koffie en water automaat.
- Toegankelijke loading-bay.

xaban
22/10/13, 20:51
Nieuwe datacenter heeft comfy zetels waar ik net in pas... Perfect om een klein dutje te doen tijdens een nachtelijk migratie als ik moest wachten tot de klant klaar was ... WIN! Nog meer WIN: nespresso koffie en Nalu in de ijskast om daarna snel te recoveren ....
Slapen doe je maar thuis of op eigen kantoor vind ik. Het is geen hotel, het is een werkplaats.