PDA

Bekijk Volledige Versie : wat voor hosting/server/cloud hosting nodig?



vossie
24/07/13, 18:57
Goedendag,
Ik ben momenteel bezig met het online krijgen van een Opencart webshop met daarin straks 8 duizend producten wat nog met duizenden zal oplopen.
Wordt momenteel gebouwd op een eenvoudig virtueel servertje maar als ik meer als paar honderd producten inzet loopt het geheel al vast.

Heb bij versio een reseller hosting gehuurd (Expert - Beginner NL). Dit had ik ook nodig voor al mijn domeinnamen.
Maar vrees dat dit niet voldoende is voor de complete shop.

Nu had ik bij versio ook de Cloudbox hosting gezien wat er voor mij als leek erg interesant uitziet. makkelijk te upgraden naar meer geheugen (RAM) en CPU Cores (dat klinkt alsof dat de snelheid erg ten goede komt maar weet er eigenlijk niks vanaf). Voordeel is dat je voor paar tientjes kan beginnen bij start van webshop en als het eenmaal gaat lopen langzaam steeds verder kan uitbreiden.

Ik heb al diverse vragen geprobeerd te stellen aan version daarover maar krijg steeds op nog niet de helft van de vragen een antwoord en dan ook nog zeer kortaf en met halve info.

Met veel moeite achterhaald dat je als je wil dat de software beheerd wordt (server software, php, mysql enz. enz.) dat je dan duurste service pakket moet afnemen wat het gelijk weer erg duur zou maken.

Maar voornamelijk dat ik steeds geen antwoorden krijg op vragen....

Wie kan me nu wijs maken wat voor hosting ik nodig heb voor een grote flink aangepaste Opencart webshop waarbij ik goede snelheid voor de shop heb en in het begin niet te duur uit ben en na verloop van tijd makkelijk kan uitbreiden kwa geheugen/snelheid/data/schijfruimte?

Groet

Daniël

SmilieBG
24/07/13, 19:11
Ik denk dat je vraag het beste op de forum van OpenCart kan stellen, wellicht hebben ze daar meer (hands-on) ervaring.
Want je vraag is behoorlijk lastig en er is geen eenduidig antwoord op mogelijk. Er zijn minstens 10 factoren welke rol spelen.

Echter, ga ik wel er van uit dat op de forum mensen zijn welke net zo veel producten in hun OpenCart installaties hebben en kan je daarop verder bouwen.
Daarnaast, zag ik dat 1 augustus 2013 in Amsterdam een meeting is (http://forum.opencart.com/viewtopic.php?f=19&t=106439) wellicht handig om te bezoeken :)

vossie
24/07/13, 20:32
hallo,
bedankt voor je reactie.
Had uiteraard al op het forum daar gezocht naar ervaringen.
Maar kom dan voornamelijk aanbevelingen tegen van allemaal budget hosters of andere totale onbekende partijen.
En iedereen lijkt gebruik te maken van shared hosting en daar tevreden over te zijn. Lijkt er overigens bij meeste op dat de keuze voornamelijk op prijs gebaseerd is en allemaal niks mag kosten.

Ik zoek dus meer iets wat goed uitbreidbaar is maar waarbij ik zelf geen gedoe heb met server beheer en onderhoud server software.

Cloudbox versio lijkt me dan ook een mooie oplossing, op slechte helpdesk en onderhouds contract na dan.

SmilieBG
24/07/13, 20:49
Zoals ik al zei, er zijn vele parameters welke mee spelen, om maar zo wat te noemen:
- hoe opencart zelf ingesteld is;
- uiteraard onderliggende hardware;
- optimalisatie van allerlei software (web server, database, wel of geen cache gebruiken enzovoort).

Aantal producten zelf is niet bijzonder groot wat je noemt, nagenoeg altijd is grootste (en meest lastige) factor aantal bezoekers en wat ze op de website (gaan) doen. Ik heb hele simpele websites gezien met nagenoeg geen bezoekers welke zeer traag zijn - maar ook zeer zware en complexe omgevingen welke moeiteloos draaien.

Hoe dan ook, je moet ergens mee beginnen. 'Cloud' is een van de oplossingen, maar vele providers kunnen je ook binnen enkele uurtjes verplaatsen naar snellere hardware indien nodig.

Gezien dat je zelf weinig tot geen ervaring hebt m.b.t. van optimalisatie, zou ik je eerder aanraden om een partij met goede support te zoeken, dan 'zware' hardware. Denk dat je daar meer profijt aan zal hebben op den duur. Qua kosten prijs, vergeet niet dat je website bron van inkomsten is, dus of je daarop moet bezuinigen...?

vossie
24/07/13, 21:02
ik wil niet zozeer bezuinigen op de hosting maar voornamelijk makkelijk kunnen verhogen op het moment dat ik meer verkeer krijg.
Verwacht in het begin nog niet veel verkeer/bezoekers, maar wil niet steeds alles hoeven te verhuizen op moment dat aantal bezoekers en activiteiten toenemen.

verder totaal 0,0 verstand van server belastingen. werk wel veel met feeds, zowel producten ophalen van leverenciers als feeds voor doorgeven productinfo naar afnemers (dropshippers) met productinfo en voorraad info.

Lijkt me gewoon optimaal om als het verkeer/dataverbruik toeneemt je gewoon een paar CPU bij laat plaatsen en geheugen uitbreid.

Hoop om te beginnen voor een 30 tot 50 euro per maand klaar te zijn maar als gaat lopen dan vind ik niet erg dat dat bedrag oploopt aangezien dan ook meer inkomsten zullen zijn.

SmilieBG
24/07/13, 21:29
Budget lijkt me meer dan voldoende om mee te beginnen hoor. Zoals ik al zei, nagenoeg elke provider kan je hardware upgraden zonder dat website offline moet - en zonder dat jij iets hoeft te doen. Om niet al te technisch in te gaan, enige wat je dan moet vragen is om op een virtuele machine plek te krijgen. Zo een virtuele server kan overgezet worden van server A naar server B (snellere server) met behoud van alle instellingen.

Even voor jou gevoel, ook feeds moet je optellen in de 'bezoekers' aantallen. Afhankelijk van hoe vaak feeds aangesproken worden zal het 'toename' in het aantal bezoekers ook toenemen.

Ten slotte, CPU is nodig voor rekenkracht; tegenwoordig zijn CPU's razend snel en meestal een van de laatste problemen in een server. Hardschijf daar in tegen is component welke snel voor 'traagheid' kan zorgen.

Ik zeg plaats een advertentie in de Gezocht deel van de forum, eventueel refererend naar deze topic en kijk wat je kant komt ;-)

Alterview
25/07/13, 00:21
OpenCart is wel een mooi, en niet al te zwaar pakket (zeker in vergelijking met Magento). Persoonlijk zou ik wel beginnen op een (snelle) shared hosting omgeving, maar dan wel bij een partij die ook VPSen aanbied, zodat, als de shop goed gaat draaien, deze de website voor je kunnen overzetten naar een VPS. Mocht de VPS te traag worden dan is er inderdaad vaak te upgraden zonder de nodige downtime.

PerryKniest
25/07/13, 07:11
Je hoeft niet perse bij versio te blijven, die cloudbox is gewoon een Cloud VPS product, meerdere bedrijven bieden Cloud VPS aan waarbij je eenvoudig kunt upgraden zonder downtime naar een groter/zwaardere server.

Dus zoek een andere partij waarbij je wel goede support krijgt en vraag desnoods of je eerst mag testen of het goed werkt. Meeste partijen laten dit wel toe of geven je een 30 dagen niet goed geld terug garantie.

vossie
25/07/13, 09:24
SmileBG... Bedankt, dat maakt het al iets duidelijker waar ik op moet letten.
Ik heb bewust geen advertentie gezet bij gezocht deel van forum aangezien je dan vele aanbiedingen krijgt van allemaal onbekende partijen (overigens krijg ik die nu ook al via prive berichten).
En ben heel erg huiverig met afsluiten van hosting bij een onbekende partij. Heb in het verleden bij diverse bedrijven hosting gehad variërend van shared hosting tot colocated server tot dedicated server en heb eigenlijk zonder uitzondering altijd problemen gehad.
Van een server4fun dat ik dagen lang offline geweest ben omdat ik niet meer bij mijn eigen server kon tot andere partijen waar geen monitoring gedaan werd terwijl wel voor betaald werd tot slecht onderhoud tot servers die continue offline of erg traag waren.
Heeft me veel problemen opgeleverd met slechte zoekmachine posities, weglopende klanten enz. enz.

Vind dus erg lastig de juiste hoster te kiezen (server4fun had dat ik daar naartoe ging ook positieve recenties).

frederikbove
25/07/13, 09:50
Uiteindelijk heeft iedereen zijn voorkeur. Zo zijn er mensen die possitieve ervaringen hebben met hosters maar je zal ook altijd negatieve ervaringen vinden over die zelfde hoster. Dus ervaringen van ander zijn niet altijd zo betrouwbaar. Het beste dat je kan doen is eens een hoster aan schrijven en je site daar laten testen.

SmilieBG
25/07/13, 10:00
Zoals frederikbove al zegt, zelfs ervaringen van mensen hoeven geen garantie te zijn dat jij ook tevreden zou zijn bij ene of andere hoster.
Maar goed, je hebt al enkele params om mee te beginnen, zoals:

- gevirtualiseerd omgeving;
- degelijke (software) support;
- geen eendagsvlieg / vakantie hoster zoeken;
- 'pay peanuts, get monkeys' :)

Oh ja, nog iets - voor een goede nacht rust, zorg _zelf_ voor degelijke en verse backups eenmaal je online gaat met je winkel! Vertrouw geen enkele hoster daarmee, maar haal (meerdere keren per dag) backups naar een externe lokatie / thuis PC / waar dan ook. Mocht het zover komen, dan zou je elders andere server kunnen nemen, bestanden uploaden en weer online zijn ;-)

vossie
25/07/13, 12:30
wederom bedankt voor de antwoorden.
Vind het erg lastig de juiste hosting te kiezen. ervaringen van andere zeggen niks heb ik reeds ervaren. Maar een korte testperiode van b.v. een maand zegt ook niet zoveel heb ik in het verleden gemerkt.

Eigen externe backups is goede tip.

ga wel eens wat websites van andere (concurrenten) bekijken en zals die goede load tijden halen eens kijken of ik kan zien waar die het geheel hosten en daar dan eens informeren naar mogelijkheden en prijzen

Bart L
25/07/13, 12:54
Bel gewoon eens een gemiddelde hoster op. Als je persoonlijke ondersteuning wilt, dan voel je aan het gesprek meestal al voldoende. Daarmee kun je ook wat kernvragen stellen over welke webwinkels hosten jullie e.d. (en die dan meten)

Want een response check doen van de eigen voorpagina zegt niet zoveel.

vossie
25/07/13, 14:54
Ik ga proberen me er eens wat verder in te verdiepen en her en der eens wat meer informatie op te vragen.