PDA

Bekijk Volledige Versie : automatisch accepteren



arjanvr
16/07/13, 14:10
Ik wil automatisch klanten accepteren en de account aanmaken zodra via paypal of ideal betaald is. Mij is dit afgeraden om fraude tegen te gaan. Hoe ervaren jullie dit? Ik wil ook overboeken*als optie toevoegen maar die word handmatig geaccepteerd.

Erik H.
16/07/13, 14:19
Bij iDEAL is de kans op fraude extreem laag. Bij PayPal (zeker bij nieuwe klanten) zal dat een behoorlijk stuk hoger liggen.

PerryKniest
16/07/13, 15:47
Wij verwerken bestellingen bij betaling via iDeal, automatische incasso en Paypal gewoon direct, over de afgelopen jaren hebben we met iDeal en Paypal geen enkel probleem gehad en is naar mijn mening (voor ons) risicovrij. Automatische incasso is een ander verhaal, daar zit wel een risico aan.

systemdeveloper
16/07/13, 15:53
Het is per definitie een risico om ongecontroleerde klanten blindelings te accepteren.

Mark17
16/07/13, 16:22
Wij accepteren klanten ook automatisch na ontvangst en verwerking van de betaling. Hierbij is het risico als betaald is met PayPal het grootst, hoewel er in alle gevallen een risico blijft bestaan dat ze er misbruik van maken (spam, virusverspreiding, phishing, etc.).

cfmweb
16/07/13, 16:52
Bij ons worden de facturen wel automatisch aangemaakt, maar de hostingpakketten en domeinnamen worden pas aangemaakt nadat we de betaling en gegevens hebben gecontroleerd (afvinken en op ok klikken).
In het verleden hebben wel een paar keer last gehad van spam-bestellingen. Dit kwam mede doordat Wefact het account activeerde op het moment van aanmaken van de factuur, en niet op terugkoppeling van de betaling. (Ik weet niet of dit u nog zo is).
Als mensen een betaling via iDeal op het laatste moment annuleerden kregen ze zo toch de gegevens toegestuurd, en waren er al een paar duizend mails verstuurd voordat we er erg in hadden.
Vandaar dat alles nu op handmatig staat.

arjanvr
16/07/13, 18:07
Kan ik ideal wel automatisch instellen en bijvoorbeeld de rest op handmatig. Hoewel het me niet gelijk schade oplevert wil ik fraude zo veel mogelijk uitsluiten

cfmweb
16/07/13, 19:00
Dat kun je navragen bij de leverancier van je bestelomgeving.

SmilieBG
17/07/13, 09:32
Onze betalingen verlopen via een 'tussen provider' (Adyen in onze geval).

Voordelen zijn o.a. dat wij een uniek systeem hebben voor alle betalingen (iDeal, automatische incasso, PayPal, MC / Visa en Mr. Cash - desnoods met enkele clicks kunnen we nog meer betaal methode's toevoegen, met minimale programmeer aanpassingen).
Andere grote voordeel is dat Adyen, voor alle betalingen een spam / fraude check heeft, dus ongeacht soort betaling.

Hierdoor worden risicovolle betalingen al vooraf geblokkeerd. Toegegeven, het heeft ons een kleine maand gekost om onze account te finetunen, want er zaten ook onterechte 'fraude' gevallen erbij, bijvoorbeeld wanneer klant met automatische incasso wenst te betalen en zijn bedrijfsnaam bestaat uit slechts 1 woord en dan nog eens combinatie van letters en cijfers (bv: Blok50) - werd dit als zodanig risico gezien dat incasso bij voorbaat faalde.

Echter, eenmaal we klant(en) goedgekeurd hebben in hun systeem - gaan rest van de betalingen voor deze klanten altijd goed. Daarnaast is er fraude check op basis van IP, land, bank / rekening nummer en nog veel meer. Ook is het zo, mocht een van andere klanten van Adyen een bank / rekening nummer of andere gegeven (paypal account bijvoorbeeld) als 'fraude' markeren, geldt dat dan ook automatisch voor onze account (mits een en dezelfde banknummer / paypal door ons al goedgekeurd is).

Anyway, wellicht een idee om daarover na te denken, het kan een hoop ellende besparen :)

SHQ
17/07/13, 12:07
Bij ons kunnen ze onder de 18 niet registreren (check 1)
bij betaling op rekening en paypal/automatische incasso wordt er via creditcheck een check gedaan. If groen -> go. If red. sorry u moet via ideal betalen of vooruitbetaling.

dreamhost_nl
17/07/13, 12:51
Op basis van het IP-adres is ook al aardig aan te geven of een bestelling fraduleus is of niet. Indien een bestelling via een Nigeriaans/Malies/Chinees/etc. IP-adres wordt geplaatst met volledige Nederlandse gegevens, moet er toch een belletje afgaan... dit is vrij gemakkelijk te automatiseren.

cfmweb
17/07/13, 13:18
Op basis van het IP-adres is ook al aardig aan te geven of een bestelling fraduleus is of niet. Indien een bestelling via een Nigeriaans/Malies/Chinees/etc. IP-adres wordt geplaatst met volledige Nederlandse gegevens, moet er toch een belletje afgaan... dit is vrij gemakkelijk te automatiseren.

Als het meezit staan die sowieso al in de firewall en kunnen die de website niet eens bezoeken ;)

SmilieBG
17/07/13, 13:23
@cfmweb, ik vind je regel iets te streng. Laatste kregen we een bestelling uit een land welke bekend staat voor fraude; echter het was gewoon legitiem klant welke daar op vakantie was :)

XelaHosting
17/07/13, 20:39
Wij accepteren bestellingen altijd handmatig. Of er nou via iDeal of factuur wordt betaald. Het geeft toch iets meer zekerheid. En geeft weinig vertraging voor de klant. 9 van de 10 bestellingen worden binnen 10 minuten geleverd.

SmilieBG
17/07/13, 22:25
@Xela, dus ook 's nachts, in het weekend en op feestdagen?! :)
Jullie operationele kosten moeten dan wel toeren hoog zijn :P

uwhosting
17/07/13, 23:36
Met name Paypal betalingen zou ik niet automatisch (meer) willen accepteren. Door schade en schande wordt men vanzelf wijs, maar je kunt erop wachten.

cfmweb
18/07/13, 12:15
@cfmweb, ik vind je regel iets te streng. Laatste kregen we een bestelling uit een land welke bekend staat voor fraude; echter het was gewoon legitiem klant welke daar op vakantie was :)

Haha ja ik ben een boefje, ik pleur gewoon hele landen in de firewall :)
Dan bestellen ze maar als ze terug zijn van vakantie.

raptortrex
18/07/13, 15:25
Automatiche accepteren is niet zo'n goed idee vind ik persoonlijk. Voor het aanmaken van het pakket kan nog wel. Hier heb je zelf geen kosten aan. Het registreren van de domein doen wij nooit automatiche. Stel dat het een fraude bestelling is. Dan zit je wel met de domeinnaam opgeschept. Als het is een enkel keer gebeurt is dat niet zo erg. Je gooit er google adsense op en kan een paar euros terug verdienen. Als dit echter 100 keer gebeurt word het toch wel te gek.

The-BosS
18/07/13, 19:15
Automatiche accepteren is niet zo'n goed idee vind ik persoonlijk. Voor het aanmaken van het pakket kan nog wel. Hier heb je zelf geen kosten aan. Het registreren van de domein doen wij nooit automatiche. Stel dat het een fraude bestelling is. Dan zit je wel met de domeinnaam opgeschept. Als het is een enkel keer gebeurt is dat niet zo erg. Je gooit er google adsense op en kan een paar euros terug verdienen. Als dit echter 100 keer gebeurt word het toch wel te gek.

Hoezo jij hebt geen kosten op een pakket, dus je stroom, server, traffiek, onderhoud is allemaal gratis? Ik zou eerder stellen dat de kosten voor een domein bij misbruik lager liggen dan dat je pakket gebruikt wordt voor spam en/of ddos of andere illegaal zaken.

Even een rekensommetje:
Gemiddelde kost voor domein: € 7,50

Kosten voor spam/ddos misbruik (even goedkope prijzen pakken):
- uitzoeken wat het probleem is: € 25,- (per uur)
- verbruikte traffic bij een ddos bvb 10 mbit aan € 1,5 /mbit: € 15,-
- verwijderen van blocklijsten nog een uur werk: € 25,- (per uur)
- ....

Kom jij nu maar eens met een tegen oordeel wat anders bewijst waarom misbruik van een domeinnaam duurder is dan misbruik van pakketten/servers.

raptortrex
18/07/13, 20:54
Zo had ik het niet bekeken. Dus ook het pakket automatiche aanmaken is geen goed idee.
Bedankt voor de toelichting.

XelaHosting
19/07/13, 13:16
@Xela, dus ook 's nachts, in het weekend en op feestdagen?! :)
Jullie operationele kosten moeten dan wel toeren hoog zijn :P

Okay, met uitzondering van de nachten :D

Exsilia
21/07/13, 22:22
Wij accepteren geen automatische bestellingen meer (dwz, wij verwerken ze handmatig). met PayPal zien we regelmatig fraude, maar het komt ook zeker met iDEAL genoeg voor. De laastste keer had iemand een order geplaatst, betaald met iDEAL, en is vervolgens ING phishing spam gaan sturen. De iDEAL betaling was gedaan middels ontvreemde gegevens van een eerdere phishing run.

Alterview
24/07/13, 12:05
Wij accepteren geen automatische bestellingen meer (dwz, wij verwerken ze handmatig). met PayPal zien we regelmatig fraude, maar het komt ook zeker met iDEAL genoeg voor. De laastste keer had iemand een order geplaatst, betaald met iDEAL, en is vervolgens ING phishing spam gaan sturen. De iDEAL betaling was gedaan middels ontvreemde gegevens van een eerdere phishing run.

Lekker dan... Hoe zit dit met dit soort betalingen dan, kunnen die ook terug gehaald worden door de bank (zoals PayPal dit ook doet in geval van fraude) ?

Exsilia
24/07/13, 12:42
Nee, dat kan niet worden teruggehaald. Dat is een groot voordeel van iDEAL betalingen, die zijn altijd definitief. Ik vermoed dat de bank (ING in dit geval) het slachtoffer wel een vergoeding heeft betaald (net zoals bij skimming gebeurt), maar dat weet ik verder niet. Ik heb het slachtoffer dat mij betaald heeft nooit gehoord.

Alterview
24/07/13, 12:53
Ah... Nou ja, dat scheelt in ieder geval! :)