PDA

Bekijk Volledige Versie : Vraagje: hoe kan ik Recent Gekochte Domeinen overdragen bij Verkoop?



JanPaul999
13/07/13, 05:06
Ik vraag dit omdat er een 60 day hold zit op transfers wanneer je een voorheen ongeregistreerde domeinnaam koopt.

Is er een manier om zo'n domeinnaam binnen die periode toch te kunnen overdragen aan een nieuwe eigenaar?

1 manier die ik kan bedenken is dat ik aparte registar accounts maak voor elk domein, dan kan ik die account gegevens geven aan de nieuwe eigenaar bij de verkoop. Maar dat is niet echt een efficiënte manier...

Bestaat er een betere manier om dit te doen?

Wat zijn mijn opties?

SmilieBG
13/07/13, 20:36
Nee, er zijn geen manieren om dit daadwerkelijk te doen;
enige wat je (juridisch) kan regelen is in een brief opstellen per welke datum je domeinnaam volledig ter beschikking stelt aan derde partij, vervolgens daadwerkelijk alle (technische) gegevens aanleveren.

Als 60 dagen 'op' zijn, dan kan je domein houder overdracht ook uitvoeren. Tot die tijd sta jij met jouw gegevens als officieel houder (o.a. in de WhoIs).

Mocht je er geld voor moeten ontvangen (verkoop van de domein), zou ik mijzelf meest comfortabel bij voelen wanneer de betaling pas na die 60 dagen plaats zou vinden.

JanPaul999
14/07/13, 02:53
Ik heb nog wat onderzoek gedaan en dit lijkt mogelijk via een 'push'. Een push zou het domein binnen dezelfde registar naar de nieuwe eigenaar transferen.

Maar jij vertelt mij nu dat het niet kan dus is me niet helemaal duidelijk nu...

Klopt het dat ik via een push een domeinnaam binnen 60 dagen aan iemand anders kan geven?

The-BosS
14/07/13, 03:08
Ik heb nog wat onderzoek gedaan en dit lijkt mogelijk via een 'push'. Een push zou het domein binnen dezelfde registar naar de nieuwe eigenaar transferen.

Maar jij vertelt mij nu dat het niet kan dus is me niet helemaal duidelijk nu...

Klopt het dat ik via een push een domeinnaam binnen 60 dagen aan iemand anders kan geven?

Een push is geen trade of transfer maar een interne bewerking, dus je bent verplicht om te verkopen bij iemand die dezelfde registrar gebruikt. Na 60 dagen kun je vrij transfereren tussen de verschillende registrars. Maar ik snap je probleem niet echt, waarom registreer je die domeinnaam als je er na 60 dagen al terug vanaf wilt, als je het doet met doel om te verkopen wat maken die 60 dagen uit, je krijgt uiteindelijk na die 60 dagen toch je geld en wie zegt dat je binnen de 60 dagen de domein al verkocht krijgt.

JanPaul999
14/07/13, 03:24
"dus je bent verplicht om te verkopen bij iemand die dezelfde registrar gebruikt"

Dat is geen probleem, maar aanvullend vraagje daarover: moet diegene aan wie ik het domein overdraag binnen die registar dan opnieuw de registratiekosten betalen? Of word zo'n 'interne bewerking' gratis gedaan en krijgt de koper dan de resterende registratieduur waar ik eerder voor betaalde tijdens het registreren van het domein?

Mijn probleem? Tja, ik vind het niet echt prettig om verplicht 60 dagen te moeten wachten voor elke domein verkoop. Maar met een push is dat opgelost. Die domeinen verkoop ik wel, er is veel vraag naar.

The-BosS
14/07/13, 03:35
"dus je bent verplicht om te verkopen bij iemand die dezelfde registrar gebruikt"

Voor een push wel ja


Dat is geen probleem, maar aanvullend vraagje daarover: moet diegene aan wie ik het domein overdraag binnen die registar dan opnieuw de registratiekosten betalen? Of word zo'n 'interne bewerking' gratis gedaan en krijgt de koper dan de resterende registratieduur waar ik eerder voor betaalde tijdens het registreren van het domein?

Dat hangt van het domein en de registrar af.


Mijn probleem? Tja, ik vind het niet echt prettig om verplicht 60 dagen te moeten wachten voor elke domein verkoop. Maar met een push is dat opgelost. Die domeinen verkoop ik wel, er is veel vraag naar.

Tja je gaat ten slotte akkoord met de voorwaarden dus moet je die 60 dagen wachttijd er maar bij nemen, wat betreft die push ben je dan wel heel erg beperkt in je klanten doelgroep.

JanPaul999
14/07/13, 04:24
wat betreft die push ben je dan wel heel erg beperkt in je klanten doelgroep.

Hoezo? Als iemand een domein wilt kopen dan zal diegene er toch geen probleem mee hebben om een account te maken bij een registar zodat ik de naam naar hem kan pushen.

The-BosS
14/07/13, 04:36
Hoezo? Als iemand een domein wilt kopen dan zal diegene er toch geen probleem mee hebben om een account te maken bij een registar zodat ik de naam naar hem kan pushen.

:ohmy: Ik in ieder geval al niet, waarom zou ik dat moeten en willen doen terwijl ik tevreden ben van de registrar waar ik nu zit. Naast het feit dat veel (budget) webhosting bedrijven niet eens toelaten dat hun klanten ergens anders een domeinnaam onderbrengen of dat de klant er toch moet voor betalen zelf al gebruikt hij het niet omdat het in de pakket prijs zit. Om nog maar te zwijgen over de staffel voordelen die ze bij hun vaste registrar hebben, waarom zou ik bvb het dubbel of nog meer moeten betalen bij een andere registrar voor 1 domein als het bij mijn huidige veel goedkoper is.

Om het even in andere woorden uit te drukken, als ik jaren tevreden ben met mijn autogarage en jij verkoopt je wagen aan mij maar verplicht me om bij garage X te blijven is je doelgroep inderdaad beperkt en zullen sommige kopers hier vanaf zien.

JanPaul999
14/07/13, 05:08
Eh ja maar dit zijn waardevolle domeinnamen. Lijkt me sterk dat iemand die daar serieus interesse in heeft er vanaf ziet om zo'n domein te kopen alleen omdat hij geen staffel korting krijgt of omdat het niet bij de 'garage' is waar hij bekend mee is. De eventuele extra registar kosten zijn erg laag in vergelijking met de waarde van de domeinnamen.

The-BosS
14/07/13, 06:12
Eh ja maar dit zijn waardevolle domeinnamen. Lijkt me sterk dat iemand die daar serieus interesse in heeft er vanaf ziet om zo'n domein te kopen alleen omdat hij geen staffel korting krijgt of omdat het niet bij de 'garage' is waar hij bekend mee is. De eventuele extra registar kosten zijn erg laag in vergelijking met de waarde van de domeinnamen.

Laatste poging voor ik het op geef, maar als je potentiele kopers dan zoveel waarde zien in een domeinnaam dat jij nog moet registreren (en je problemen hebt met de 60 dagen regel), denk je dan niet dat ze het al lang zelf geregistreerd hadden :w00t:. En om extra meerwaarde te geven aan de domeinnaam moet je er een volledig concept achter zetten en dat doe je niet binnen de 60 dagen lijkt met, vooral niet als je meerwaarde SEO achtige dingen zouden zijn.

Dus kortom wat kan de meerwaarde zijn van een domein dat je zelf nog moet registreren dat iemand het zo graag zou willen, maar het zelf niet geregistreerd heeft en er dan nog eens extra administratieve rompslomp (extra registrar) bij zou nemen om het domein in handen te krijgen.

JanPaul999
14/07/13, 06:48
Het zijn domeinnamen met veel bestaande (kwalitatieve) backlinks, ik registreer ze nieuw maar ze zijn in het verleden in gebruik geweest, alleen de eigenaaren hebben ze laten verlopen. Het gaat hier niet om mooie naampjes, het gaat hier om domeinen met sterke backlink profielen.

SmilieBG
14/07/13, 11:15
@JanPaul, zoals The-BosS al (tevergeefs) heeft geprobeerd uit te leggen;
waardevolle domeinnamen verlopen niet zomaar. Oftewel, iemand had ze laten verlopen omdat ze niet waardevol (genoeg) waren. Misschien dat je alsnog een betere concept hebt, maar doorverkoop zal het imho niet worden. Dat had vorige eigenaar ook kunnen doen.

Gezien je andere topics, vermoed ik dat je nieuw op deze gebied bent; niks verkeerd hoor, maar warm water is al ontdekt ;-)

cfmweb
14/07/13, 11:46
Je wilt dus ex-quarantaine domeintjes reggen en doorverkopen. Oké, je bent niet de eerste die dat doet. Veel domeinhandelaren hebben al accounts bij meerdere registrars juist om dit probleem te tackelen. Je kunt dan inderdaad gratis heen-en-weer pushen.

Houdt er alleen wel rekening mee dat de vraag naar dit soort domeinnamen snel zal afnemen. Eigenlijk ben je minstens 5 jaar te laat begonnen hiermee. Sinds Panda zijn er een aantal algoritme wijzigingen geweest die dit soort domeinen herkennen en in veel gevallen onbruikbaar maken voor SEO doeleinden.

JanPaul999
14/07/13, 13:14
Hoi, ik weet niet hoe het in nederland zit, maar in amerika gaan ze als warme broojes over de toonbank. Wat betreft "waardevolle domeinnamen verlopen niet zomaar", jawel hoor, je moet alleen niet zoeken waar iedereen zoekt, verder houd ik mijn mond dicht :X :P