PDA

Bekijk Volledige Versie : SIDN REST-service



websiteondemand
10/07/13, 23:45
Even polsen hier. We zijn bezig met een REST-service voor allerhande hosting zaken, zoals PowerDNS-aansturing, maar ook muteren binnen registry's en we spelen al een tijd met het idee om hier (wellicht gefaseerd) meer mee te doen. We hebben open sourcen overwogen, maar daar ligt weinig meerwaarde vermoeden we.

We overwegen nu om vooraleerst de SIDN REST-service multi-tenant te maken en als vervanger van SIDN DRS neer te zetten. Wat de toegevoegde waarde zal zijn:


Geen abonnementskosten (niet voor SIDN, niet bij ons);
Domeinnaammutaties nooit duurder dan kostprijs;
Onze beheer- en doorontwikkelkosten halen we uit een deel van de staffelkorting en een deel geven we als korting aan de deelnemers (evenredig, dus heb je 500.000,- domeinnamen, dan haal je natuurlijk meer korting met je SIDN-abonnement). Om dit transparant te houden, laten we per TLD zien hoeveel registraties we in totaal voeren. Winstoogmerk is aanwezig, dus we streven niet naar een gratis dienst, maar door volume zijn we ervan overtuigd dat we voor onszelf wat kunnen verdienen, eindelijk een top-API hebben in eigen beheer en voor de aangesloten deelnemers ook nog voordeel kunnen behalen;
Wanneer we meer registry's gaan toevoegen, en dat zal afhangen van het succes, bieden we die domeinen ook tegen nagenoeg kostprijs aan, waardoor je voor alle TLD's bij dit initiatief het goedkoopst uit bent;
We leveren vanaf dag 1 plugins voor whmcs, wefact (wellicht zijn er nog meer systemen waar men plugins voor wil zien?) en bieden natuurlijk een wél goed gedocumenteerde REST-service voor als je zelf wil aansluiten op de API;


Dus, hoor graag wie hierin geïnteresseerd zijn, zodat we die feedback mee kunnen nemen in onze volgende stappen.

En als er verder vragen zijn, hoor die natuurlijk ook graag.

Fijne nacht!

chielsen
11/07/13, 00:40
Als ik het goed begrijp gaan alle transactie dus via jullie sidn account? Dan betalen jullie dus ook de facturen?
Die factureer je dan weer door?

websiteondemand
11/07/13, 00:54
Als ik het goed begrijp gaan alle transactie dus via jullie sidn account? Dan betalen jullie dus ook de facturen?
Die factureer je dan weer door?

Daar komt het ongeveer op neer.

Ik vind een abonnement niet passen in deze wereld, maar de prijzen van domeinnamen an sich "ok", de staffelkorting voor alleen de partijen die toch al consolidatie-voordelen hebben oneerlijk en de verschillende technieken per registry jammer (weliswaar ietwat geabstraheerd met EPP), maar enigszins begrijpelijk.

Die beweegredenen zijn voor mij voldoende redenen om op zoek te gaan naar een mogelijkheid om goede software niet alleen binnenshuis te houden, maar ofwel te open sourcen (gaat ook veel tijd in zitten) ofwel met een initiatief als deze te starten.

chielsen
11/07/13, 01:28
Ik denk dat er zeker wel markt voor is, maar je wordt dan meer een concurrent van bijv oxxa. De vraag is of je er ook genoeg aan verdient om het facturatie proces, support en kredietrisico aan te kunnen.
Zelf zit ik niet bij de SIDN, maar ik denk dat de mensen die er wel zitten het niet direct voor de prijs doen. Die ga je denk ik niet mee krijgen.

websiteondemand
11/07/13, 09:33
Als er geen behoefte aan is, wat ik me kan voorstellen hoor, gaat het over. Het facturatieproces wordt toch al gebouwd en de WHMCS plugin komt er sowieso. De vraag is of we met die kennis nog wat meer gaan doen dan onze eigen klanten bedienen met onze standaard processen en marges. Maar zeer valide punten die je noemt. Qua prijs verwacht ik ook niet dat mensen snel over zullen stappen, maar wellicht qua techniek. Nu moet ik zeggen dat wij zelf ook maar 1 x zijn overgestapt van aanbieder, dus als hoster, groot of klein, dat soort zaken verander je niet zo snel denk ik.

Ben benieuwd of meer mensen hier zo in zitten. Wellicht is open sourcen dan toch een betere oplossing. Dan kan iedereen het eventueel gebruiken om in haar eigen processen in te bouwen in plaats te moeten overstappen. Wellicht is dat zinvoller voor de community.

tjvb
11/07/13, 09:41
Het klinkt interessant, maar alleen overstappen voor de SIDN registratie zullen denk ik niet veel mensen gaan doen. De integratie met WHMCS maakt het voor resellers weer makkelijk.

SmilieBG
11/07/13, 15:13
Ik vermoed dat markt voor een dergelijke applicatie zeer, zeer klein is. Indien er meerwaarde toegevoegd zou worden, dan zou je meer kunnen bereiken.

Mijn mening / gedachtegang:

Kleine resellers (< 100 domeinen) hebben geen behoefte om dat gedeelte te automatiseren.
Middel-kleine resellers (tot 1.000 domeinen) gebruiken hoogstwaarschijnlijk al e.e.a. API van de partij waar ze ook hosting / servers afnemen.
Grote spelers hebben of al een ingekocht product - of een in eigen huis ontwikkelde applicatie.

Dan blijven er, naar mijn mening erg weinig potentiële gebruikers van jullie systeem. Meeste (grote) domein resellers hebben al degelijke API's, waarbij je zelfs je eigen creditentials kan gebruiken (dus ben je zelf SIDN lid, dan blijf je via derde partij domeinen onder je eigen SIDN account registreren). En om dan klanten over te halen om over te stappen naar je eigen product, kan behoorlijk 'zware' klus zijn.

Of jullie het e.e.a. als open source zullen aanbieden is puur aan jullie. Marketing / technisch zie ik echter weinig financieel succes van (nog een) domein API :)

davinci
11/07/13, 16:06
Meeste (grote) domein resellers hebben al degelijke API's, waarbij je zelfs je eigen creditentials kan gebruiken


wie dan?
Transip niet, oxxa niet, openprovider niet... (afaik)

SmilieBG
11/07/13, 17:20
Ik had het over grote domein resellers :P

Ik weet van bijvoorbeeld InternetX (www.internetx.com) dat ze genoemde optie bieden; ik heb het bij 2 anderen nog gezien, maar kan niet zo snel vinden welke dat waren (was iets wat ik vorige jaar nodig had, dus had toen opgezocht).

Enfin, punt blijft dat er systemen / applicaties zijn welke dat dus kunnen.

davinci
12/07/13, 10:44
transip, oxxa, op staan m.i. met z'n 3en in de top 5 sidn. we hadden het toch over grote .nl registars toch? :p

anyhow, ik vind het wel een interessante optie. Je credentials via een derde partij laten lopen.

websiteondemand
15/07/13, 23:19
Was even druk met de 1e verjaardag van ons 1e zoontje; anders dan domeinen, minstens zo leuk ;)

Ik raak er nog niet van overtuigd dat het ontsluiten van zo'n service geen zinvolle bezigheid is. Ik kan me zelfs voorstellen dat alle voordelen (als die er al zijn) van allerlei verschillende contracten met en credentials bij allerlei verschillende registries (of vanwege prijzen credentials bij alleen een OP, TransIP, oxxa, enz) wegvallen als je met één partij in zee gaat.

Weliswaar slechts als deze min of meer onafhankelijk is, 1 contract kan bieden (voor zover juridisch mogelijk, eventueel met addenda), alle API's kan levelen en eigen API kan integreren in alle gangbare pakketten, goede documentatie biedt voor eigen integratie, enz..

websiteondemand
15/07/13, 23:35
Of jullie het e.e.a. als open source zullen aanbieden is puur aan jullie. Marketing / technisch zie ik echter weinig financieel succes van (nog een) domein API :)

1) open source

Dit is mijns inziens altijd een gangbare optie. Mijn ervaring is (en niet alleen met stukjes software) dat dele soms meer oplevert dan wat je deelde en dat hoeft niet alleen in meetbare financieel directe zin te zijn. De community helpen is al een groot goed. Constateren dat iets beter kan en daar samen de schouders onder zetten is per definitie een mooi concept. Als dat er uiteindelijk voor kan zorgen dat logge, lompe, slechte partijen hun bestaansrecht veliezen en de goede partijen nog efficiënter worden, doel gehaald. Oh ja, dan hebben we ook nog lol gehad en kennis gedeeld.

2) Marketing / technisch

Wellicht heb je gelijk. Ik denk er iets anders over, want het betreft hier natuurlijk "weer een API", maar met een ander motief. Jullie weten allemaal wat puur DNS aan performance en opslag kost en waarvoor domeinnamen over de toonbank gaan richting consumenten (en ja, die prijzen verschillen enorm). Dat kan best transparanter, zonder gestunt, maar ook zonder verschillende abo's, hoewel dat natuurlijk een groeipad is. Als van meet af aan het doel is 1) efficiency 2) transparantie 3) integratie en 4) documentatie, dan zijn alle afnemers de winnaars.

SmilieBG
16/07/13, 08:30
Ik raak er nog niet van overtuigd dat het ontsluiten van zo'n service geen zinvolle bezigheid is. Ik kan me zelfs voorstellen dat alle voordelen (als die er al zijn) van allerlei verschillende contracten met en credentials bij allerlei verschillende registries (of vanwege prijzen credentials bij alleen een OP, TransIP, oxxa, enz) wegvallen als je met één partij in zee gaat.

Weliswaar slechts als deze min of meer onafhankelijk is, 1 contract kan bieden (voor zover juridisch mogelijk, eventueel met addenda), alle API's kan levelen en eigen API kan integreren in alle gangbare pakketten, goede documentatie biedt voor eigen integratie, enz..

Het is zeker zinvol; naar mijn mening is er voldoende ruimte daarvoor in de huidige markt.
Echter, dan zal je het echt groot aan moeten pakken, zoals ICANN registrar worden - maar ook aanmelden bij alle andere registries (SIDN, Denic, EuRID, DNSbe enzovoort). Alleen zodanig kan je echte flexibiliteit bieden voor potentiële klanten om in overweging te nemen om jullie API in gebruik te nemen.

En dan niet te spreken over integratie met steeds groeiende applicaties op de markt (WHMCS, Atomia enz). Om het geheel te maken, nou met een zeer goed lopende team van programmeurs zou je minstens 1 1/2 tot 2 jaar bezig zijn :)

Contractueel / juridisch is het zeker mogelijk, andere partijen doen het al. Technische kant is echter het zware deel van het verhaal.

Desalniettemin vind ik het zeer nobele doel, zeker gezien je instelling van het community helpen en samen de lasten dragen.
Ik wens je in iedere geval succes :)

websiteondemand
15/08/13, 14:38
Een jaar of 5 geleden hadden we hier al services voor voor Denic, EURid, SIDN (toen nog email), en nog een aantal anderen. Inmiddels zijn we wat aan het afstoffen, herstructureren en op sommige plekken herbouwen en SIDN gaat niet meer per email maar EPP, althans, sort of, dus die ging als eerste op de schop. De meest gebruikte technieken die registries hanteren zijn dus zo te implementeren en ik denk dat dat nog het minst lastige van het hele verhaal is. Als ik er tijd voor zou krijgen, ben ik in een maand of 6 wel klaar voor de meeste registries, maar indien het zo groots moet starten, zijn er natuurlijk de nodige opstartkosten mee gemoeid en daarbij extra doorlooptijd door procedures, enzovoorts.

Een global registry achtig idee is dan wel weer grappig en het overwegen waard natuurlijk :)

Wie wil brainstormen hierover, we horen het wel. Ik laat mijn gedachten hier intussen ook nog even een tijdje over gaan.