PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoge mailtraffic | DirectAdmin



plucky
03/07/13, 13:03
Goedemorgen,

een van onze gebruikers heeft een basic html-page met een aantal afbeeldingen.
Verder geen databases, PHP, CGI en FTP-toegang of andere aanvullende zaken.

Gebruiker heeft één mailbox en tot voorkort slechts een wat kb aan dataverkeer.
Ineens is dit naar 1Gb per dag geschoten op mail, zie bijlage.

Alle wachtwoorden zijn reeds vervangen en ook kan men geen nieuwe mailboxen meer aanmaken vanwege een limiet.
Tot opheden niets kunnen vinden, laat staan oplossen.

Hebben jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn, als reseller heb ik niets kunnen vinden en de hoster tot nu toe ook niet.
Intussen heeft het probleem zich wel uitgebreid, een tweede account heeft nu dezelfde symptomen.
In de bijlage een screenshot van DA.

Thanks

IceHosting
03/07/13, 13:20
Ik raad aan in de dovecot logs te duiken en kijken of daar wat te zien valt. (Of vraag je hoster). Als het goed is zie je in de dovecot logs ook prima het dataverbruik naast het de login sessies en ip adres.

Wij hebben dit probleem een tijdje ook gehad met een klant, er werd meerdere gbytes aan dataverkeer op de mailserver verbruikt terwijl er amper mails bijkwamen. Via de dovecot logs erachter gekomen dat dit door een cronjob / imap script werd veroorzaakt. Iedere minuut werd de hele mailbox opgehaald, en de klant was vergeten de delete commando te implementeren zodat het alleen een kwestie van tijd was voordat de mailbox zodanig groot was dat het op begon te vallen.

plucky
03/07/13, 13:55
Dovecot-logs laat ik even checken, goede tip.
Cronjob kan het bij deze klanten eigenlijk niet zijn, zijn slechts basic-gebruikers en gebruiken enkel een paar keer per dag POP.
Laat het desalniettemin wel even nalopen. :)

Eventuele andere ideeën zijn nog steeds welkom.

dennis0162
03/07/13, 13:58
Een tijdje terug hetzelfde probleem gehad bij een klant.

Blijkbaar werd steeds de volledige mailbox naar de pc gedownload bij het openen van Outlook.
Dit zorgde voor veel traffic op POP3.

RichardVD
03/07/13, 15:22
Afgelopen weken twee keer gehad. Beide keren was hotmail / outlook.com de schuldige. Bleek de klant daarmee de mail op te halen maar dat ging dus niet helemaal goed.

plucky
03/07/13, 15:32
Dat vermoeden had ik ook al, een POP-box die elke minuut werd leeggetrokken ofzo.
Heb echter de wachtwoorden gewijzigd, eindgebruiker het nieuw wachtwoord niet verstrekt en nog steeds heb ik eenzelfde niveau van dataverkeer op de mail.
Zijn overigens inkomende mails, zie screenshot, die ik dus niet aantref in de enige mailbox die er is...

cfmweb
03/07/13, 19:55
Als het iedere keer dezelfde mail is die gesynchroniseerd wordt zul je dit ook niet apart aantreffen of opvallen denk ik?

plucky
04/07/13, 08:28
De mailboxen zijn zo goed als leeg en kunnen dus eigenlijk nooit 3 gig op een dag veroorzaken...
Het pop-verhaal schrijf ik dus maar af. :(

The-BosS
04/07/13, 08:43
Is er een bepaalde reden waarom je je druk maakt over 2GB totaal verbruik op een maand en 40 mails per dag die 20MB groot zijn. Heeft de klant dit als probleem gemeld of heb je al contact met de klant opgenomen wat de grote (kuch 20MB) e-mails kan verklaren.

plucky
04/07/13, 18:27
Het gaat niet om 2GB per maand, het gaat om gemiddeld 1GB per dag.
In geval van twee klanten is dat dan maandelijks 60GB extra verkeer welke de klanten ook niet kunnen verklaren...

Heb overigens één account verwijderd en met een nieuwe username opnieuw aangemaakt en vervolgens is het probleem (tijdelijk?) weg...

The-BosS
04/07/13, 22:04
Het gaat niet om 2GB per maand, het gaat om gemiddeld 1GB per dag.
In geval van twee klanten is dat dan maandelijks 60GB extra verkeer welke de klanten ook niet kunnen verklaren...

Heb overigens één account verwijderd en met een nieuwe username opnieuw aangemaakt en vervolgens is het probleem (tijdelijk?) weg...

In je screenshot is het wel degelijk 2.8GB totaal per maand, en ik vermeld toch ook dat er 40 mails van 20MB per dag zijn. Als dit elke dag aanhoudt heb je voor een volledige maand inderdaad 30GB traffic, maar dan is het nier ook de vraag wat het probleem is. Je gaat me nu toch niet vertellen dat je geen 30GB traffic per maand per klant aankunt.

plucky
05/07/13, 13:16
Het gaat er niet om of het systeem het wel of niet aankan, het gaat om het proberen te achterhalen van de oorzaak omdat ik het vermoeden heb dat er iets niet klopt...

deviatenl
25/11/13, 20:24
En heb je de oorzaak van het probleem kunnen achterhalen Plunky? Wij hadden een soort gelijk probleem, alleen ging het toen om meer dan 20GB per dag. Het probleem zat hem in de e-mailclient onze klant. Er zijn probleem bekend met IMAP i.c.m. Microsoft Outlook 2013, Windows Mail app (Windows 8.1).

Omdat we met de logs van o.a. Dovecot en DA niet verder kwamen, heb ik het programma Networx gebruikt om het dataverbruik per applicatie inzichtelijk te maken. Zo zijn we er achtergekomen waar het probleem hem zat.

http://ddkonline.blogspot.nl/2013/06/outlook-2013-bug-when-using-imap-beware.html?m=1

Ik zal zelf ook nog een stukje schrijven over dit probleem. Wellicht wil je ook jouw ervaring delen?

boomhut
26/11/13, 11:20
Het is mij ook eens opgevallen dat ik een aantal gb's (rond 10 gb) per dag mail verkeer had.
Blijkt dat mijn programma Mail (OSx) mijn volledige internet verbinding (1.7MB/ps) dicht trok om iets met de mail te doen.

Wat hij deed weet ik ook niet. In het begin dacht ik dat er een groot mailtje binnen kwam. Na een aantal uur was hij nog bezig, onder tussen kwam er wel gewoon nieuwe mail binnen. Ik heb het programma gesloten en opnieuw geopend. Dataverkeer gebruik was over. Elke keer als het programma "Mail" het weer doet herstart ik het programma en is er niets aan de hand. (eens per maand.)

Dus grote kans dat er op de server niets mis is, dat het toch aan de Client ligt.
Weet je niet zeker of het de pop is. Check dan ook eens de Posfix (smtp) log files.

plucky
11/12/13, 21:21
In mijn geval bleek het achteraf te zijn veroorzaakt door een malafide script op de server.
Vermoedelijk is dat via een lekke Joomla-installatie van een andere user (shared omgeving) op de server geplaatst.
Na het blokkeren van de bewuste user hebben we alle "zooi" kunnen opschonen en is het verholpen.