PDA

Bekijk Volledige Versie : [GEZ] server met minimaal plek voor 6 * 3.5" SATA2 disks



golden
26/06/13, 09:23
Beste Whters,

Ben nogal een verzamelaar en begin behoefte te krijgen aan meer opslag thuis.

Specificaties zijn niet enorm belangrijk aangezien het enkel voor opslag van wat media is en uptime en performance verder niet het belangrijkste zijn.

Eisen:
- minimaal 1 & 1Gbit (2e mag maar heb je thuis niet veel aan)
- plek voor minimaal 6 * 3.5" sata2 disks
- Raid mag maar is geen vereiste aangezien een beetje mediaverlies is niet zo rampzalig
- In zo min mogelijke units (heb maar een halve server rack thuis)

Servers met 2.5" heb ik echt geen interesse in aangezien ik zelf nog stappel HP's heb liggen en ik er 3TB/4TB disks in wil stoppen.

Prijs zo interessant mogelijk uiteraard aangezien prive gebruik is. Schijven zijn niet nodig tenzij ze 2TB of meer p/s zijn.

Alvast mijn dank

golden
26/06/13, 09:51
Nog een toevoeging. Mochten er geen disks bijzitten wel graag incl. brackets.

m_w_mol
26/06/13, 10:52
Is een Dell PowerEdge 2950 Gen III iets? Heb ik nog een stapeltje van liggen ...

golden
26/06/13, 11:49
Is een Dell PowerEdge 2950 Gen III iets? Heb ik nog een stapeltje van liggen ...

Jazeker daar sta ik voor open.

m_w_mol
26/06/13, 14:01
PMs gestuurd

golden
26/06/13, 20:19
m_w_mol heeft er een paar liggen waarvoor mijn dank. Echter staan andere opties nog open ivm reisaftstand.

PimEffting
26/06/13, 20:26
Thuis was ik het ooit ook zat met de opslag en een computer die altijd aanstaat.
Heb toen een Synology NAS gekocht. Daarmee kun je de meeste functies fijn uitvoeren (zoals usenet en torrents), zonder dat een hele server hoeft te draaien. Gewoon in de meterkast gezet en klaar.

Gewoon een gedachte...

The-BosS
26/06/13, 20:54
Om de gedachte van zelfbouw even verder te zetten, hier heb ik het simpel opgelost met een raspberrypi, powered usb hub en powered removable hd's kost zeer weinig en zuipt amper stroom ;). Vooral omdat er geen raid nodig is, zoals bij mij ook het geval is, wordt enkel gebruikt voor backups en simpele storage.

golden
26/06/13, 21:45
Heb zelf tot nu altijd raspberry's gebruikt. Ook tijdje een NAS gebruikt.

Enkel haal ik daar voor mijn gevoel altijd beperkte bandbreedte mee.

Wil in de toekomst wss ook iets met streaming naar ipad doen dus encoding on the fly. Maar uit ervaring is beperkte cpu en geheugen voldoende voor ipad stream.

Voorkeur gaat wel uit naar een echte server. Ook vanwege alle vrijheden qua os.

Bedankt voor de reacties tot dusver.

SF-Jeroen
26/06/13, 21:50
Om de gedachte van zelfbouw even verder te zetten, hier heb ik het simpel opgelost met een raspberrypi, powered usb hub en powered removable hd's kost zeer weinig en zuipt amper stroom ;). Vooral omdat er geen raid nodig is, zoals bij mij ook het geval is, wordt enkel gebruikt voor backups en simpele storage.

Zoiets zou ik ook doen. Je kan ook prima voor 2 tientjes een SATA JBOD controller kopen en daarmee een stapel oude disks in een oude PC zetten. Als je er dan ook nog Nexenta/OpenIndiana/o.a. op zet heb je meteen een leuke ZFS raid setup. Kan je meteen een of andere oude SSD als cache gebruiken :)

golden
27/06/13, 09:26
Zoiets zou ik ook doen. Je kan ook prima voor 2 tientjes een SATA JBOD controller kopen en daarmee een stapel oude disks in een oude PC zetten. Als je er dan ook nog Nexenta/OpenIndiana/o.a. op zet heb je meteen een leuke ZFS raid setup. Kan je meteen een of andere oude SSD als cache gebruiken :)

Leuk om betreffende software eens te bekijken. Wel ben ik nog steeds opzoek naar een server voor 6 3.5" sata2 disks. Dus als iemand nog wat heeft in omg. Kampen/Dronten/Apeldoorn dan hoor ik dat graag.

xaban
27/06/13, 14:35
Ik heb nog een Dell PE2970, weet alleen de specs zo niet even uit mijn hoofd. Wat heb je ervoor over?

golden
28/06/13, 15:30
Ik ben inmiddels (bijna) voorzien. Mijn dank voor Achos die een 2950 bij mij thuis komt afleveren.