PDA

Bekijk Volledige Versie : Minderjarigen - Hoe doen jullie het ..



bibawa
06/06/13, 20:04
Collega hosters,

Wij hebben een groot aantal minderjarigen in ons klantenbestand zitten, velen nemen bij ons VPSen af en met de grote meerderheid hebben we totaal geen problemen.. Echter hebben we de afgelopen maanden concreet een probleem gehad met 2 van hen en de problemen waren van die aard (veel administratie en veel gezever,..) dat we ons afvragen of we dat niet anders moeten aanpakken..

Concreet het recentste voorval: Persoon X koopt een VPS bij ons, ondertekent keurig een contract en betaald via Paypal, plots komt er via paypal een melding binnen van ongeautoriseerde toegang tot zijn rekening en wordt de betaling geblokkeerd en dan begint de bal te rollen.. Enkele dagen later krijgen we plots de ouders aan de lijn met het verhaal dat de zoon in behandeling is hiervoor en dat het niet kan dat de minderjarige zoon diensten afneemt en daarvoor moet betalen.. Ik heb de dame vriendelijk doorverwezen naar onze algemene verkoopsvoorwaarden die van toepassing zijn en dat het Belgisch recht van toepassing is op onze bestellingen (en niet het Nederlandse zoals zij beweerde).. Ik heb de dame in kwestie er dan ook vriendelijk op geantandeerd dat ze misschien eens in eigen boezem moest kijken en moest afvragen waarom hun zoon die het blijkbaar al meer had gedaan een paypal account had ...

Goed: aan het einde van het verhaal heb ik de dame het geld teruggestort met Paypal aangezien het om een klein bedrag ging (15€ / maand) en dat ik hiermee ook wilde voorkomen dat de zoon de naam van onze firma ging besmeuren hierdoor.

Achteraf begin je dan na te denken: hoe kun je als hoster dit soort zaken weten, hoe kun je maw. voorkomen dat een minderjarige bij je zaken inkoopt en als dit zo is hoe kan je dan voorkomen dat je achteraf met dit soort situaties in aanmerking komt..

Je kan bij elke VPS die je afsluit een contract en ID kaart gaan opvragen, maar handig is dat ook niet (en administratief een hele hoop gedoe).. Ik weet dat partijen als Hetzner dat zo oa. doen.. Ik ben nu aan het denken om voor diensten van meer dan X€ per maand standaard een ID kaart te vragen..

Boeiend onderwerp lijkt mij :-)

resultaat2012
06/06/13, 20:36
Ik heb ook vergelijkbare problemen gehad dat mensen met valse bankrekening nummers gaan werken. Bv van andere bedrijven of stichtingen. Helaas weinig aan te doen PayPal en automatische incasso blijft een gevoel betaalmiddel. Ik heb de keuze gemaakt dat klanten bij de eerste bestelling met ideal of overschrijving kunnen betalen. Daarna is het mogelijk om gebruik te maken van andere middelen. Dan heb je toch iets qua informatie inhuis

CT0
06/06/13, 20:38
O, breek me de bek niet open over PayPal transacties en gezever....

Onlangs een klant gehad die bestelde en betaalde een .nl domeinnaam met hostingpakket, en betaalde via PayPal. Pakket wordt instant opgeleverd. Klant gaat aan de slag en begint meteen plankgas te spammen. Binnen een uurtje of 2 hangt wordt automatisch uitgaande mail geblockt, omdat hij en al 1000 uitgegooit had.

Volgende ochtend mail ik de klant met de vraag of dat een bewuste actie was of dat er iets fout was gegaan. Geen reactie. 5 minuten later, een escalatie verzoek via PayPal. Klant wilt geld terug want het was fraude. De gene die betaald had was niet de eigenaar van de account, werd beweerd...

Hoop gezeik met PayPal, en zonder ook maar een onderbouwing te geven wordt de betaling teruggedraait en kan ik fluiten naar mn centen.

Vervolgens PayPal gebeld, en hun "bewijs" dat het fraude was dat de betaling gedaan was van een IP adres wat afweek van het IP waar meestal de betalingen van die account vandaan kwamen... nou je kunt verwachten dat ik daar niet echt blij mee was.

Los van dat die minderjarige heb ik ook PayPal dat je gewoon loopt te flessen.

SF-Jeroen
06/06/13, 20:49
Hoeveel van de serieuze klanten betalen met PayPal? Accepteer gewoon geen PayPal betalen, of
als compromis zorg dat de eerste betaling op een andere manier binnenkomt. Ideal is voor alle Nederlandse volwassenen echt makkelijk genoeg.
En voor buitenlandse klanten, gewoon creditcard betaling accepteren, die hebben kinderen ook niet (wel even opletten op vage landen)

ju5t
06/06/13, 20:50
Ik heb het sowieso niet zo op PayPal. Ik heb ze wel eens gesproken hierover om te kijken of we samen een oplossing konden bedenken. Hun antwoord: je biedt een dienst aan en die kun je terug draaien, oftewel, je maakt hier volgens PayPal geen verlies op behalve tijd, dus is de verkopersbescherming niet van toepassing.

ronaldvanhoeven
06/06/13, 21:03
Wij zorgen ervoor dat we altijd telefonisch contact met een nieuwe klant hebben. Zeker als het een VPS betreft. Dat voorkomt veel narigheid.

Tim.Bracquez
06/06/13, 21:23
PayPal geeft toch geen refunds als het om een service gaat?

santema
06/06/13, 21:34
Wij ontvangen al jaren betalingen via PayPal, en dat gaat zelden fout. Slechts 2x, PayPal gaf ons gelijk, maar de creditcard maatschappij had het teruggestort, dan is het voor PayPal ook klaar. Ging totaal om 600 euro ofzo. Zuur natuurlijk, maar dat is het risico van het vak.

Mark17
06/06/13, 23:26
Minderjarige klanten kun je (indien het bekend is) ook vragen om toestemming via hun ouders/verzorgers/etc. te regelen. Dit is echter wel wat extra werk en lost nog niet alle problemen op. Zelfs als het Nederlands recht van toepassing zou zijn is de vraag of een VPS van 15 euro/maand voor iemand van bv 15 jaar ongebruikelijk is, mocht dit een gebruikelijke aanschaf zijn dan heeft het kind normaal gesproken zelfs het recht het te kopen.

Met PayPal zien we overigens amper tot nooit problemen (ook niet als klanten 1000+ euro per keer storten prepaid). Alle problemen die we tot nu toe gezien hebben gingen om minder dan 50 euro/keer en dan is het pech. Klanten die een verlenging niet betalen of die nooit betaald hebben (was in het verleden mogelijk) vormen een veel grotere kostenpost in ieder geval.

Mbt de vraag welk recht van toepassing is: wat zegt de wet hierover bij een consumenten koop met de leverancier in een ander EU land dan de consument?

NederHost
06/06/13, 23:44
Mbt de vraag welk recht van toepassing is: wat zegt de wet hierover bij een consumenten koop met de leverancier in een ander EU land dan de consument?

IANAL maar als je je verkoopactiviteiten op een bepaald land richt dan kan het recht van dat land van toepassing zijn op consumentenovereenkomsten (afhankelijk van hoe de consument het best beschermd wordt).

In dit geval vermoed ik dat dit niet van toepassing is omdat er geen specifieke verkoopactiviteit richting Nederland is. Als de site onder een .nl-domein beschikbaar zou zijn en bijvoorbeeld ook een betaalmethode als iDEAL zou aanbieden dan wordt het al lastiger.

The-BosS
07/06/13, 00:40
Je kan bij elke VPS die je afsluit een contract en ID kaart gaan opvragen, maar handig is dat ook niet (en administratief een hele hoop gedoe).. Ik weet dat partijen als Hetzner dat zo oa. doen.. Ik ben nu aan het denken om voor diensten van meer dan X€ per maand standaard een ID kaart te vragen..Moet je wel mee opletten in verband met de privacy wetgeving en met het feit dat enkel herkende instanties identiteitsgegevens mogen opvragen en bijhouden.
Hoeveel van de serieuze klanten betalen met PayPal? Accepteer gewoon geen PayPal betalen, of als compromis zorg dat de eerste betaling op een andere manier binnenkomt. Ideal is voor alle Nederlandse volwassenen echt makkelijk genoeg. En voor buitenlandse klanten, gewoon creditcard betaling accepteren, die hebben kinderen ook niet (wel even opletten op vage landen)Oooh jawel hoor, er bestaat nog zo iets als pre-paid mastercards en pre-paid visa kaarten en die zijn ook gewoon beschikbaar voor kinderen net zoals je vanaf je 12 jaar al een gewone bankkaart kunt hebben. Die pre-paid creditkaarten worden vooral door de jeugd gebruikt om online hun credit op te waarden zoals met PS3 games etc. Enige voordeel is dat het pre-paid is en hun limiet dus het limiet van de pre-paid kaart is. Zo een pre-paid kaart is al mogelijk voor een setup-kost vanaf € 5,- en minimaal €50,- opwaardering met maximaal € 1000,- per jaar (of setup kost van € 10,- met maximaal € 25000,- per jaar). Ik denk zelf dat de jongere beter met ideal en online banking overweg kunnen dan hun ouders ;).

patrickekkel
07/06/13, 06:15
Wij maken ook gebruik van paypal en tot nu toe geen enkel probleem.
Zeer handig ook voor de klanten uit rusland. 1 nadeel is de fee die paypal rekend.

Voor de jeugd hebben wij de paysafecard ook een soort prepaid creditcard die men gewoon bij een benzine pomp of lokale boekhandel kunnen halen.
En een payafecard kan men ook niet terug boeken. maar ook zij rekenen een fee per transactie.

DenBeke
07/06/13, 07:51
Minderjarige klanten kun je (indien het bekend is) ook vragen om toestemming via hun ouders/verzorgers/etc. te regelen.

Dit is volgens mij de beste oplossing, daar een minderjarige nog geen contract kan afsluiten?
Minderjarigen zouden beter niet investeren in zulke dure dingen, en dan al zeker niet zonder er eens hun ouder over te praten...

DiederikL
07/06/13, 09:13
Ik denk inderdaad dat een 17 jarige knaap zich wel laat afschrikken door een checkbox op een bestel pagina waarbij hij aan moet geven dat hij inderdaad zijn ouders om toestemming heeft gevraagd...

Maargoed, het is een bekend fenomeen dat Paypal betalingen en automatische incasso's kunnen worden terug gedraaid. Als je deze methoden wilt accepteren dan zul je in je verdien model moeten opnemen dat 1 op de x klanten uiteindelijk niet betaald.

CT0
07/06/13, 09:29
Voor de jeugd hebben wij de paysafecard ook een soort prepaid creditcard die men gewoon bij een benzine pomp of lokale boekhandel kunnen halen.
En een payafecard kan men ook niet terug boeken. maar ook zij rekenen een fee per transactie.

Transactie kosten zijn met 15% wel aan de hoge kant ;-) Maar als he om kleine bedragen gaat is het soms goedkoper dan iDeal.

Zolang de schade te overzien is en het eens per zoveeltijd mis gaat gaan we niks veranderen... het is frustreren, maar de hoeveelheid tijd die het kost om kopie ID etc te behandelen staat niet in verhouding tot de schade.

patrickekkel
07/06/13, 10:05
Die 15% schrijf je weer weg als bankkosten en hoef je uiteraard geen vennootschap belasting over te betalen.
en je zou er voor kunnen kiezen dat de klant ook een fee moet betalen als men met paysafecard betaald.

Ik zie veel "kleine" bedrijfjes dit zelfs doen met ideal.

®on
07/06/13, 10:57
Hoewel het artikel uit 2008 stamt, staan er in de comments een aantal nuttige suggesties: http://blog.iusmentis.com/2008/05/14/webhostingabonnement-afgesloten-door-minderjarige-wat-nu/

davinci
07/06/13, 11:25
Die 15% schrijf je weer weg als bankkosten en hoef je uiteraard geen vennootschap belasting over te betalen.
.

Bankkosten != Paysafe
En over Paysafe transactie-fee betaal je gewoon BTW, die je dus keurig mag afdragen.
"Veel" bankkosten zijn inderdaad niet belast.

bibawa
07/06/13, 11:44
PayPal geeft toch geen refunds als het om een service gaat?

Inderdaad, maar in ons geval had de klant zelf zijn paypal overschrijving gedaan als zijnde 'goederen'..

Wij willen op korte termijn evolueren naar een systeem waarin VPSen rechtstreeks worden opgeleverd, als ik ergens zo'n dienst afneem (of zou afnemen :-) ) dan verwacht ik ook wel dat die in bijna real-time wordt geleverd. Met elke klant telefonisch contact opnemen vind ik wat omslachtig.

@The-Boss: Bedankt omdat te laten weten, iets om zeker rekening mee te houden !

@SF-Jeroen: Dat is misschien wel nog iets dat makelijk te implementeren is en om over na te denken. (eerst betalen via Overschrijving..)

Wij doen vele Paypal transacties van klanten en hebben hier ook nog maar weinig problemen mee gehad , maar de problemen die we ermee gehad hebben zijn altijd wel een hoop gezever en geblaat..

zal nog eens naar de diensten van Mollie kijken en wat het allemaal kost..

@ALLEN: bedankt voor de feedback !

Tim.Bracquez
07/06/13, 11:57
Inderdaad, maar in ons geval had de klant zelf zijn paypal overschrijving gedaan als zijnde 'goederen'.
Gewoon in de claim je facturen bij stoppen, geleverde bandbreedte dat die gebruikt is en logs. Ze maken hiervan geen problemen.

santema
07/06/13, 12:12
Gewoon in de claim je facturen bij stoppen, geleverde bandbreedte dat die gebruikt is en logs. Ze maken hiervan geen problemen.

Dan moet je je gaan afvragen of je zoveel moeite wilt doen voor 15 euro. Bij ons gaat de oplevering helemaal automatisch, van bestelling tot oplevering en het verzenden van een factuur. We hebben daar nooit problemen mee. Als een betaling teruggeboekt wordt (paypal, automatische incasso etc) wordt de vps automatisch gesuspend.

Tim.Bracquez
07/06/13, 12:16
Dan moet je je gaan afvragen of je zoveel moeite wilt doen voor 15 euro. Bij ons gaat de oplevering helemaal automatisch, van bestelling tot oplevering en het verzenden van een factuur. We hebben daar nooit problemen mee. Als een betaling teruggeboekt wordt (paypal, automatische incasso etc) wordt de vps automatisch gesuspend.
Klopt hier ook. Maar gewoon uit principe voor elk bedrag wordt dit gedaan en ze kunnen niet meer bestellen. Je winst zoizo altijd bij paypal als het om een "virtual service" gaat.
Wat voor opvoeding is het als ze altijd gelijk krijgen en winnen...

grohl
07/06/13, 19:41
Even afgezien van het hele Paypal verhaal hierboven.

Je hoeft volgens mij de al gedane betalingen niet terug te storten.
Dus indien je ouders aan de lijn krijgt die het contract willen vernietigen kun je geen geld meer krijgen maar ben je niet verplicht om het al betaalde terug te storen.

Indien het diensten betreft waarvoor jij hebt geïnvesteerd (dedi aangeschaft bijvoorbeeld) dan heb je pech.
Behalve als de persoon in kwestie heeft gelogen over zijn leeftijd. Dan mag je de kosten gemaakte kosten (dus niet de factuur kosten) op hem verhalen.
Maar dat proces gaat meer geld kosten dat het oplevert dus lijkt me niet verstandig.

Bij grotere diensten colocatie (misschien VPS) kun je dan een ID kaart vragen zodat je zeker weet niet met een minder jarige vandoen te hebben.
Maar voor kleinere diensten zou ik dit niet doen aangezien dat zoveel administratie met zich meebrengt.
Als toch blijkt dat de persoon minderjarig is kun je dan een ouder om toestemming vragen. Ja mag er bij geen gehoor vanuit gaan dat de ouders stilzwijgend toestemmen.

Het opnemen van een geboortedatum veld tijdens het bestellen is ook een optie. Indien het dan een minderjarige is die heeft ingevuld volwassen te zijn is er dus spraken bedrog.
Je mag dan zoals ik al zei de gemaakte kosten op diegene verhalen.