PDA

Bekijk Volledige Versie : Backup via rsync



IT-worX
05/06/13, 18:14
Laat mij beginnen met een kleine omschrijving te geven hoe alles nu in elkaar zit. Ik ben geen hoster, gewoon een hobbyist die thuis zelf wat sites heeft draaien op wat servertjes en hiermee een leuke setup heeft gemaakt tot hiertoe...

Zoals gezegd : thuis heb ik een server die is onderverdeeld in vps'jes. Eén van die vps'en doet de hosting van een 50-tal domeinnamen. Hier maak ik elke nacht een backup van op mijn NAS (Netgear ReadyNAS Ultra 2 RNDU2000 met 2x 3TB schijven in) via de build-in directadmin manier (FTP). De backup is zo ingesteld dat hij elke nacht de backup zet in het mapje van de bijhorende dag. Zo kan ik tot één week terug gaan op de NAS.

Daarbuiten wou ik ook elke week (bvb nacht van zondag op maandag) een backup sturen (die van zaterdagnacht) naar een externe backupserver. Daarvoor gebruik ik momenteel rsync. En daar begint het probleem ook :)

Het commando dat ik gebruik op de backupserver om het mapje "saturday" erdoor te trekken is
screen rsync -rvz --progress root@IP.VAN.DE.NAS:/home/ftp/homes/da-backup-v01/saturday /home/da-backup-v01/

Het zou leuk zijn mocht de server dit commando elke zondagnacht uitvoeren via bvb een cronjob. Echter vraagt hij dan telkens het root-wachtwoord van de NAS. Dit probleem kan volgens mij opgelost worden door te werken met keys. Klopt dit?

Tweede probleempje : erg raar fenomeen : soms kan ik dit commando niet uitvoeren. Dan moet ik eerst de nas uitschakelen en terug aanschakelen en pas dan kan ik terug een rsync doen. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Yourwebhoster
05/06/13, 18:21
Het zou leuk zijn mocht de server dit commando elke zondagnacht uitvoeren via bvb een cronjob. Echter vraagt hij dan telkens het root-wachtwoord van de NAS. Dit probleem kan volgens mij opgelost worden door te werken met keys. Klopt dit?

jep. Je moet een key zonder passphrase genereren (zie https://help.github.com/articles/generating-ssh-keys)