PDA

Bekijk Volledige Versie : Backup via rsync



IT-worX
05/06/13, 18:14
Laat mij beginnen met een kleine omschrijving te geven hoe alles nu in elkaar zit. Ik ben geen hoster, gewoon een hobbyist die thuis zelf wat sites heeft draaien op wat servertjes en hiermee een leuke setup heeft gemaakt tot hiertoe...

Zoals gezegd : thuis heb ik een server die is onderverdeeld in vps'jes. Eén van die vps'en doet de hosting van een 50-tal domeinnamen. Hier maak ik elke nacht een backup van op mijn NAS (Netgear ReadyNAS Ultra 2 RNDU2000 met 2x 3TB schijven in) via de build-in directadmin manier (FTP). De backup is zo ingesteld dat hij elke nacht de backup zet in het mapje van de bijhorende dag. Zo kan ik tot één week terug gaan op de NAS.

Daarbuiten wou ik ook elke week (bvb nacht van zondag op maandag) een backup sturen (die van zaterdagnacht) naar een externe backupserver. Daarvoor gebruik ik momenteel rsync. En daar begint het probleem ook :)

Het commando dat ik gebruik op de backupserver om het mapje "saturday" erdoor te trekken is
screen rsync -rvz --progress root@IP.VAN.DE.NAS:/home/ftp/homes/da-backup-v01/saturday /home/da-backup-v01/

Het zou leuk zijn mocht de server dit commando elke zondagnacht uitvoeren via bvb een cronjob. Echter vraagt hij dan telkens het root-wachtwoord van de NAS. Dit probleem kan volgens mij opgelost worden door te werken met keys. Klopt dit?

Tweede probleempje : erg raar fenomeen : soms kan ik dit commando niet uitvoeren. Dan moet ik eerst de nas uitschakelen en terug aanschakelen en pas dan kan ik terug een rsync doen. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Yourwebhoster
05/06/13, 18:21
Het zou leuk zijn mocht de server dit commando elke zondagnacht uitvoeren via bvb een cronjob. Echter vraagt hij dan telkens het root-wachtwoord van de NAS. Dit probleem kan volgens mij opgelost worden door te werken met keys. Klopt dit?

jep. Je moet een key zonder passphrase genereren (zie https://help.github.com/articles/generating-ssh-keys)


Tweede probleempje : erg raar fenomeen : soms kan ik dit commando niet uitvoeren. Dan moet ik eerst de nas uitschakelen en terug aanschakelen en pas dan kan ik terug een rsync doen. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Je nas? Ik zou zeggen kijk eens wat voor fouten je op de nas aantreft. En wat voor foutmeldingen krijg je als je de commando probeert uit te voeren?

IT-worX
05/06/13, 18:33
Het ligt inderdaad aan de Nas zelf, daar is geen twijfel rond. Ergens vind ik in de logs nergens iets terug, en de enige foutmelding die ik na een tijdje krijg is dat de connectie faalt en opnieuw moet proberen.

systemdeveloper
05/06/13, 18:47
Het ligt inderdaad aan de Nas zelf, daar is geen twijfel rond. Ergens vind ik in de logs nergens iets terug, en de enige foutmelding die ik na een tijdje krijg is dat de connectie faalt en opnieuw moet proberen.

Heb je ergens een kanaal in de buurt?

IT-worX
05/06/13, 19:07
Euhm "een kanaal"? :)

systemdeveloper
05/06/13, 19:35
Euhm "een kanaal"? :)

Ja, om die nas in te gooien als ie niet luistert ;)

Kidding... pingt de nas wel nog als het niet lukt om connectie met ssh te krijgen? Ergens zou je toch iets in de logs moeten hebben, firewall meldingen, diskspindowns/errors of whatever.

IT-worX
05/06/13, 19:42
Ik kan dit helaas nu niet doen (juist de backup in gang gezet...handmatig :)) maar dit ga ik straks dan toch eens proberen. Dus hem in de fout laten gaan en dan kijken of ik deze kan pingen. Geen idee eigenlijk. In elk geval wel een snelle check gedaan : spindown van hdd's staat uit (dus ze draaien continue), geen fouten te vinden, in de logs ook niks dat met dit te maken heeft. Firewall op de NAS staat volledig uit (firewalling doet het routerboard wel).

NixDevs.com
11/06/13, 17:42
Heeft de NAS geen NFS support? Misschien kun je dit makelijker oplossen door de NFS te mounten.

visser
11/06/13, 17:54
Heeft de NAS geen NFS support? Misschien kun je dit makelijker oplossen door de NFS te mounten.

De kans is vrij groot dat als oplossing voor een vaag 'geen connectie' probleem ook NFS niet werkt. Dwz: last heeft van dezelfde oorzaak.

Maar remote filesystems (ook NFS) over WAN is wel heel bagger, en dat rsync alleen wijzigingen stuurt, en zelfs alleen gewijzigde blokken uit files maakt het duidelijk de betere optie.

Yourwebhoster
12/06/13, 09:53
Ik kan dit helaas nu niet doen (juist de backup in gang gezet...handmatig :)) maar dit ga ik straks dan toch eens proberen. Dus hem in de fout laten gaan en dan kijken of ik deze kan pingen. Geen idee eigenlijk. In elk geval wel een snelle check gedaan : spindown van hdd's staat uit (dus ze draaien continue), geen fouten te vinden, in de logs ook niks dat met dit te maken heeft. Firewall op de NAS staat volledig uit (firewalling doet het routerboard wel).

Heb je het probleem al kunnen vinden? Een update kan helpen en je kan de support raadplegen.

PS is dit sinds je update het geval (zie http://www.webhostingtalk.nl/overige/178317-probleem-rsync-broken-pipe.html#axzz2Vyy2KO4O)? Je zou kunnen kijken of je kan downgraden.

IT-worX
12/06/13, 10:53
Tot op heden is er nog geen oplossing hiervoor. Ik doe de backups van de NAS naar de externe backupserver nog steeds handmatig. Echter is wel gebleken dat het probleem zich situeert bij de NAS zelf, en hier is een ticket voor aangemaakt bij de fabrikant. Hopelijk weten we dus later meer!