PDA

Bekijk Volledige Versie : Klant die niet akkoord gaat met factuur (weliswaar 30 dagen later)



ptimo3
04/06/13, 17:28
Ik heb een klant die de overusage op z'n bandbreedte niet wil betalen.

Omdat volgens hem hij niet kan uitmaken van waar die traffic komt alsook omdat hij per dag de statistieken wil zien.

Alsook komt hij pas klagen 30 dagen nadat de factuur verzonden is. (dus hosting volgende periode + overusage vorige periode).

Nu volgens mij is het niet aan mij om uit te maken vanwaar die traffic komt.

Over usage is gebaseerd op SolusVM.

Hij nu wel voor die factuur het gedeelte hosting betaald uiteraard xxx aantal dagen na vervaldatum.
Maar niet voor de overusage.


Ik heb ook het volgende voorgesteld
Akkoord gaan met de overusage of beperken snelheid of suspend na bereiken limit.
Natuurlijk gaat hij met geen enkel akkoord ..


Wat doen julle in zo'n geval ?

NibeP
04/06/13, 17:37
Wat staat er in je voorwaarden?

DiederikL
04/06/13, 17:40
Wat zeggen je eigen algemene voorwaarden over de onderwerpen, dataverkeer, reclamatie termijn, betaling van de factuur opschorten bij een betwisting van (een deel van) de factuur?

ptimo3
04/06/13, 17:48
"De Service Provider behoudt het recht om de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten in geval van niet-betaling van facturen verschuldigd tien (10) werkdagen na aanmaning per aangetekend schrijven aan de Klant"

(SLA contract)

ptimo3
04/06/13, 17:54
ivm traffic:
De klant kiest voor een oplossing waar het verkeer wordt gefactureer reƫle verbruik in TB per maand
boven de overeengekomen limit..

IT-worX
04/06/13, 17:58
De overusage is op basis van SolusVM? Het gaat dus over een VPS die word afgenomen?
De klant heeft toch ook toegang tot solusvm dan? En kan dit toch perfect inkijken?

ptimo3
04/06/13, 18:04
Hij heeft inderdaad toegang tot solus.
alsook heb ik nog eens de graphs doorgestuurd van zicht uit admin view.

omdat je per mnd mooi ziet hoeveel het verbruik is.

NibeP
04/06/13, 18:13
Heb je vooraf prijzen afgesproken voor overusage (in je voorwaarden)?

The-BosS
04/06/13, 18:17
Zonder al te veel details te moeten geven, maar misschien kan je een meedelen hoeveel de klant mag verbruiken en hoeveel die verbruikt heeft. Soms is het gewoon beter om voor een klein bedrag het kwijt te schelden, want het kost je ook meer in werk dan het opbrengt, of het zou een principe kwestie moeten zijn. Of om bijvoorbeeld een compromis te zoeken, overusage bijvoorbeeld factureren aan pre-commitment bedrag in plaats van nacalculatie bedrag.

ptimo3
04/06/13, 18:18
er staan 2 opties in per mb (average) of per gb.
per gb kwam op een redelijk bedrag per average mb minder (heb het laagste bedrag genomen) ..

toegestaan 5TB verbruik 6TB

principe kwestie waarschijnlijk meer voor hem dan mij :D

Cybafish
04/06/13, 20:04
Principekwesties kunnen je bedrijfsnaam besmeuren, denk daar wel aan.

bibawa
04/06/13, 22:54
Dat is gewoon wat je in je algemene verkoopsvoorwaarden hebt staan... dat is de basis om ermee verder te gaan, als het daar niet instaat en niet in je contract kun je het zo goed als zeker vergeten..
Ik neem het voortaan mee op als extra regel in mijn contracten wat er moet gedaan worden bij overusage, en de klant tekent toch expliciet dat contract dus dan mag je er vrijwel zeker van zijn dat hij ervan op de hoogte is en kan je achteraf nooit geen dwaling te laste gelegd worden...

ronaldvanhoeven
04/06/13, 23:14
Het hangt natuurlijk van de omzet cq van de winst af die je op deze klant hebt. Hoeveel moet de klant bijbetalen?
Als je duidelijk kan aantonen dat er een overusage is zou je eventueel kunnen aanbieden de schade samen te delen, althans als je voldoende aan deze klant verdient. Als je echter weinig aan deze klant verdient en er geen vertrouwen meer in de toekomst met deze klant is zou ik er meteen afscheid van nemen. Je moet je namelijk afvragen wat er de volgende keer gebeurt als er weer een overusage is...

ptimo3
05/06/13, 01:16
Ik heb geen probleem om die kwijtschelden ..
Ik verdien genoeg op de dienstverlening (met alle ongemakjes) van die klant erbij.
Alleen de manier waarop vind ik alles behalve :D
Ik weet ook dat ik de volgende keer dezelfde uitleg ga krijgen van de klant.
met dezelfde ondankbare toon :-)

systemdeveloper
05/06/13, 01:49
Ik heb geen probleem om die kwijtschelden ..
Ik verdien genoeg op de dienstverlening (met alle ongemakjes) van die klant erbij.
Alleen de manier waarop vind ik alles behalve :D
Ik weet ook dat ik de volgende keer dezelfde uitleg ga krijgen van de klant.
met dezelfde ondankbare toon :-)

Je zou dit topic niet starten als je er geen probleem mee had :)

Mijn mening is dat een gebrek aan respect (en dat vind ik van mensen die hun factuur niet betalen) voor goede dienstverlening is niet eeuwig 'afkoopbaar' met secundaire inkomsten.

ptimo3
05/06/13, 01:58
Je zou dit topic niet starten als je er geen probleem mee had :)

Mijn mening is dat een gebrek aan respect (en dat vind ik van mensen die hun factuur niet betalen) voor goede dienstverlening is niet eeuwig 'afkoopbaar' met secundaire inkomsten.

True ;-)

Is ook zo, heb andere klanten die af en toe iets vragen (onbetaald) maar die betalen op tijd, en zijn erg dankbaar voor de verrichte diensten :-)

golden
05/06/13, 10:33
True ;-)

Is ook zo, heb andere klanten die af en toe iets vragen (onbetaald) maar die betalen op tijd, en zijn erg dankbaar voor de verrichte diensten :-)

Ik zou het hem in dit geval kwijtschelden en aangeven dat je het vervelend vind dat het onduidelijk is maar dat bij een volgende overusage wil gewoon moet betalen en dus een beetje in de gaten dient te houden.

Wij doen standaard het volgende:
Wij rekenen achteraf "nooit" extra bandbreedte. Wij hebben in onze contracten iets staan in de trent van: Op het moment dat u 3 maanden achtereen de afgenomen bandbreedte overschijdt dan wordt er contact opgenomen en kijken naar de optie om de afgenomen bundel te vergroten".

Maar over het algemeen zijn we hoe dan ook soepel in over usage. Wij kopen altijd ruim voldoende in en vinden het niet zo'n issue als men wat meer verbruikt.
Je moet je altijd vragen is die paar euro die het jou kost de moeite waard om hem als tevreden klant te verliezen. (zeker omdat je aangeeft ruim voldoende aan hem verdiend).

Dankbaar hoeft een klant in mijn ogen niet te zijn enkel tevreden. Als de dienst gewoon goed werkt is men al snel tevreden. Je verkoopt een dienst en gaat geen vriendschappelijke relatie aan. Uiteraard willen we een zo goed mogelijke relatie met onze klanten en vaak hebben we een hele goede relatie met betreffende klanten. Maar soms hebben klanten daar gewoon geen behoefte aan.

cyberbootje
05/06/13, 11:18
Is het een managed VPS?
Staat er DA op?
Hij zal toch zelf binnen zijn VM ook terug moeten kunnen tracen wie/wat het verbruik heeft gemaakt? Als hij dat kan zien dan is het gewoon klaar uit, dan klopt het.
Als hij het niet kan vinden, wellicht een ddosje?

Apoc
05/06/13, 14:04
ptimo3: wat staat er in je voorwaarden precies over de afrekening van bandbreedte/traffic oververbruik?

Heb je daar iets in staat zoals "Bandbreedte wordt op manier X gemeten en statistieken zijn via <whatever> door klant in te zien. Deze metingen zijn bindend. Klant is zelf verantwoordelijk voor het monitoren van zijn bandbreedte verbruik. Wanneer klant vermoed dat de metingen niet kloppen, dient dit binnen X termijn door klant te worden aangekaart". Uiteraard is dit geen nette juridische verwoording - maar je snapt de essentie ervan.

Mocht je zoiets nog niet in je voorwaarden hebben staan, dan zou ik aanraden om een jurist in te schakelen om je voorwaarden aan te passen. In een kwestie als deze verwijs je dan simpelweg naar deze passage in je voorwaarden en is de kous daarmee afgedaan. Het kan dan uiteraard nog wel zo zijn dat je klant nog steeds weigert te betalen, maar dan weet je in ieder geval zeker dat je in je recht staat.

Verder is het aan te raden om ervoor te zorgen dat wanneer je klant bij het verbruik van 80, 90% en 100% van zijn maandelijks inbegrepen traffic/bandbreedte, een automatische notificatie krijgt (en eventueel nog aanvullende reminders). En het helpt dan ook als je ervoor zorgt dat je zelf ook een notificatie krijgt, zodat je eventueel met je klant het gesprek aan kan gaan, om op die manier de situatie te kunnen bespreken op een moment dat er nog iets mee gedaan kan worden.

ptimo3
05/06/13, 16:59
Geen slecht idee :-)

Alhoewel als ik nu een payment reminder stuur 4 dagen voor vervaldatum factuur (ben ik volgens hem aan het spammen) :D
dito voor overdue / te laat :-)

Zal het allemaal bekijken.

Alvast allemaal bedankt voor jullie input

Apoc
05/06/13, 17:27
Alhoewel als ik nu een payment reminder stuur 4 dagen voor vervaldatum factuur (ben ik volgens hem aan het spammen) :D
dito voor overdue / te laat :-)

Tja, dan stuur je er een kopietje van de telecomwet en een cursus email filtering achteraan ;)

ptimo3
05/06/13, 18:42
:D if from ISP --> Delete :p
1 x maal bellen = stalking .. (i'm not kidding).

Apoc
05/06/13, 18:52
:D if from ISP --> Delete :p

Dat is dan weer wat minder praktisch ;)


1 x maal bellen = stalking .. (i'm not kidding).

Klinkt als een klant die je liever kwijt dan rijk bent. Uiteraard moet je je best doen om je klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn, maar het moet wel realitisch zijn. Maar als ik jou was zou ik je voorwaarden in ieder geval voor toekomstige situaties eens onder de loep nemen.

ptimo3
06/06/13, 00:24
Gaan we zeker eens doen.