PDA

Bekijk Volledige Versie : Hommade server (howto)



N_Demon
01/06/13, 02:36
dit is gewoon een brainstormer die ik heb, excuseer mijn misschien onduidelijke vraag.
Ik zou graag willen, wat een goeie opzet zou kunnen zijn.

ik dacht
4 x http://www.asrock.nl/mb/Intel/H77%20Pro4-M/index.nl.asp (H77 Pro4-M).
4 x celeron g540 / core i3 / core i5
16 gb per board.
4 x lsi sata/sas raid kaart
4 x intel dual ethernet apadter.

en zoveel mogelijk 2,5 1000 gb sata schijven, voor plaatje(JPG)

2 setup per 2 unit 19.

ik heb ooit verhaal van google gelezen,
1 server diende als portaal
1 server handelde de aanvragen af
1 server als doc server.

ik vind de dell r420 .... extreme duur.

en andere oplossing
server-board-s1600 (http://www.intel.com/content/www/us/en/motherboards/server-motherboards/server-board-s1600jp.html)

maar grrr, wat een dure cpu's

http://en.wikipedia.org/wiki/Google_platform
Sun Ultra II with dual 200 MHz processors, and 256 MB of RAM. This was the main machine for the original Backrub system.
2 × 300 MHz Dual Pentium II Servers donated by Intel, they included 512 MB of RAM and 10 × 9 GB hard drives between the two. It was on these that the main search ran.

de bovengenoemde setup is goed, het portaal heeft niet veel stress en crashed dan hopelijk niet en je kunt aan de andere "servertjes" werken en de zaak rebooten als moet zonder dat het portaal stuk/offline gaat.

zonder in extreme hardware te envesteren.
en virtueel hosten mijn data? hmmm

zo goedkoop mogelijk en toch iets van zekerheid, en goedkoop te vervangen.

ik wil wel gebruik gaan maken van APC cache, daar heb je ram nodig.

ik denk toch niet dat ik onder 2 unit kom, met de allerkleinste coolers.
dan kan de andere ruimte in een 2 unit rack voor koeling en hd's inrichten.
bij Hornbach kun je het een en andere materiaal van aluminium kopen.

ik heb een ESD bandje en cursus gehad bij een heel groot bedrijf in NL ... ooit!
dus dat heb ik gecoverd.

ik gebruik nu een Intel Celeron G540 met een asrock h61-m moederbord, 2 x 2 gb dddr1333 ubuntu desktop met lamp installatie + extra php elementen.
als ik mijn test pagina ophaal via de ipad ... amper een uitslag in de system monitor.

en dan twijfel ik weer omdat die intel serverborden, zoveel ram steek plaatsen heeft, orginele redhat of suse drivers heeft, net als die lsi raid kaarten.

de best mogelijke set-up met een zo laag mogelijk budget.
s zoiets uberhaubt wel gewenst bij zo colocatie?

DiederikL
01/06/13, 03:03
Wat ik mis in je verhaal is wat wil je in vredesnaam bereiken? Hardware is toch geen doel opzich maar eerder een middel om je doel (efficiënt) te bereiken.

Als je het hebt over de system load op je desktop als je een pagina opvraagt via je ipad, dan zou je ook een raspberry pi kunnen overwegen... wordt door sommigen zelfs gratis gehost.

N_Demon
01/06/13, 03:05
ik dacht een site... die een service aanbied... en toch mischien 1000 man tegelijk aankan.

en ik zie dat ik de topic missplaats heb.

The-BosS
01/06/13, 04:31
Zijn goede 2de hands server niet een beter oplossing dan wat dingen samen te gooien in een 2U bak en te hopen dat het werkt. Waarom neem je niet gewoon 4 low-end 1u server en een 2u, 3u of 4u storage server met hotswap disks, dan kom je ook aan je 8u in totaal. Of als je het redundant wil hebben 2 maal een 2u storage server (met replicatie) en dan heb je het voordeel als je een hypervisor draait op je low end servers dat je een HA cluster kunt opzetten in plaats van met losse bare-metal servers te werken.

En wat versta je onder een site die een service aanbied en 1000 man tegelijk aan moet kunnen, er is een verschil tussen een statische website (of gecachte dynamische content) die 1000 views per seconde heeft en een dynamische website die iedere seconde ajax refresh calls doet of vol staat met streaming content die 1000 views per seconde moet aankunnen.

N_Demon
03/06/13, 02:07
Hey, bedankt voor je reactie.

ajax en apc, geen geen video, audio of gaming.
Ik heb nu tijd, dan kan hem tenminste nuttig besteden.

Inderdaad ... Goeie optie ... 2de hands.

Ik wil de software deels aanpassen ... Al moet ik nog uitzoeken waar ik dat het beste kan doen.
Ik wil niet dat al het werk last op de webserver ligt.
Daarom zei ik dat over google, die gasten hadden schijnbaar de software zo gemaakt dat 2de server het werk deed en de webserver alleen aanvragen afhandelde en paginas serveerde.
Er worden zelfs als ITX form factor moederboarden ... Met een prijsplaatje vanaf 300€.
Daarom dacht ik misschien is het wel wat! Mits het lukt om de last verdelen.

Ik had eerder maximaal 4 unit in gedachten, want zelfs dat kost volgens mij al behoorlijk wat.

Anderzijds ... Moet je losse lsi raid en intel dual ethernet kaartje hebben om de boel te verbinden.

Met een fully loaded dell r420 ... Kun je je setup anders inrichten, omdat je heel veel kracht ter beschikking hebt.

topitech
10/06/13, 14:04
mod-edit


<knip>

NixDevs.com
11/06/13, 09:44
Met een simpele Varnish setup kun je het zelfde bereiken.