PDA

Bekijk Volledige Versie : Onderwijs en de hosting branche. Is het onderwijs goed genoeg? Wat kan beter?



Simon Besteman
28/05/13, 12:09
Denk je dat onderwijs voor de branche goed genoeg is? Wat zijn jouw ervaringen met nieuw personeel dat net van school komt? Wat zou je graag zien veranderen/verbeteren in het onderwijs? ISPConnect wil graag werken aan verbetering, waar zouden wij onze focus moeten leggen?

vDong
28/05/13, 12:29
Ik denk dat het 2 kanten op werkt. Enerzijds sluit het onderwijs met een microsoft/cisco only blik niet aan op een flexibele multiOS omgeving dat een ISP is. Anderzijds snap ik soms niet waarom ISPs erg slecht hun personeel (inclusief starters) willen betalen en hoe weinig carrierepaden er zijn.

Overigens is het zonder erbij te vertellen of hierbij schoolverlatende VO,VMBO,MBO,HBO of WO starters betreft een redelijk zinloze exercitie.

Marin
28/05/13, 12:43
Overigens is het zonder erbij te vertellen of hierbij schoolverlatende VO,VMBO,MBO,HBO of WO starters betreft een redelijk zinloze exercitie.

Dat horen wij graag van jullie. Op welk niveau zoeken jullie je personeel en hoe tevreden zijn jullie over deze schoolverlaters? Op welke niveau's wordt er juist aandacht gegeven aan (de technische kant van) de hostingbranche en waar is het voornamelijk een ondergesneeuwd kindje...

The-BosS
28/05/13, 12:55
In mijn ogen is het gewoon simpel, als de schoolverlater zelf niet aan zelfstudie doet is het een verloren zaak, want wat ze op school leren is alweer oud nieuws tegen dat ze ergens kunnen werken. De basis blijft wel gelijk maar die is soms ook ondermaats te noemen en dat komt inderdaad door alleen de focus te leggen op windows/cisco only zoals vDong ook al aangeeft. Wat ben je met iemand die alles af weet van Windows (Servers) als je bedrijf enkel uit BSD servers bestaat om maar iets te noemen.

Nu het is daarbij ook wel aan de bedrijven om de medewerkers de kans te geven door bijvoorbeeld bijscholing/omscholing te voorzien om zich te kunnen richten op wat er echt binnen het bedrijf gebruikt wordt. Maar in grotere bedrijven is het vaak ook zo dat de managers aan de top gewoon iemand aanwerven omdat die CCNA/CCNE heeft en ze niet eens weten dat hun netwerk bijvoorbeeld is opgebouwd uit H3C of Brocade of Juniper en dat de CCNx'ers toch weer op cursus mag.

ju5t
28/05/13, 13:20
Ik denk dat het hebben van CCNA of product specifieke kennis niet eens zo slecht is. Als je dat hebt laat je toch zien dat je hopelijk wat pap gegeten hebt van netwerken of van een specifiek product. Dat je daarna over moet op Brocade of Juniper maakt niet uit. Na de basis is de leercurve niet heel stijl meer.

Belangrijker is denk ik dat er focus komt op web servers, DNS en e-mail. Afhankelijk van de opleiding kun je dan dieper in gaan op details. Dit is onafhankelijk van het platform want als je eenmaal snapt hoe een web server om gaat met het weergeven van een website dan kun je vrij makkelijk switchen tussen Windows en Linux. Je kunt daarna altijd bijleren en als het goed is doe je dat iedere dag in de IT.

Scholen moeten een keuze maken. Als ze kiezen om les te geven over Ubuntu en je draait op RHEL dan sluit het ook niet helemaal aan. Maar vaak kiezen ze nu de corporate kant van de IT: het beheren van desktops, het opzetten van AD, zaken die misschien wel eens voorbij komen in de hosting industrie maar toch iets minder relevant zijn. Dat mag wel veranderen.

Marin
28/05/13, 13:30
Als ik naar mezelf kijk. Ik heb een MBO opleiding ICT Beheerder gedaan gevolgd door HBO Bedrijfskundige Informatica. Op het MBO kregen we wat basis les in Linux, de commando's, beetje aanklooien. We hebben een project gehad waarbij er een webserver opgezet moest worden, we mochten zelf kiezen wat we daarvoor gebruikten (SME Server). Het overgrote deel ging inderdaad toch over Windows, AD etc. (oh ja en wat datacommunicatie, Warriors of the net kijken ;))

Op Het HBO kwam er weinig technisch bij die BI studie kijken, voornamelijk bedrijfs- en organisatiekunde.

Ik heb mijn technische kennis voornamelijk vergaard door eigen interesse, daar ben ik tijdens mijn gehele studie constant mee bezig geweest.

Wel werden er op de hoge school veel gastcolleges gegeven door bedrijven. Hier werden voornamelijk de Microsofts, Atossen etc voor gevraagd. Het zou goed zijn als de hostingbranche wat meer vertegenwoordigd zou zijn in gastcolleges. Studenten weten zo wat de hostingbranche is en wat we met zijn allen aan het doen zijn. Als branche(vereniging) zouden we hier wel wat aan kunnen doen.

Als de interesse er bij de studenten is, komen de scholen wellicht meer op te proppen met een beter sluitend aanbod (minors, stagevacatures etc.).

Bart L
28/05/13, 13:42
Wij hebben na 100en slechte plagiaat sollicitaties (letterlijk dezelfde PHP code e.d. van een hele klas) de stoute schoenen maar eens aangetrokken.
We proberen op dit moment de hostingopleiding in Rotterdam en Gouda er doorheen te krijgen voor MBO.

Dit traject gaat nog wel even duren, en het is vooral praten.. maar ik heb goede hoop dat ze er uiteindelijk wel iets mee gaan doen.
Het is ons eigen belang dat we in de toekomst mensen kunnen blijven vinden. Als we dan de opleiding een beetje kunnen sturen, is dat alleen maar handig.

vDong
28/05/13, 13:45
Dat horen wij graag van jullie. Op welk niveau zoeken jullie je personeel en hoe tevreden zijn jullie over deze schoolverlaters? Op welke niveau's wordt er juist aandacht gegeven aan (de technische kant van) de hostingbranche en waar is het voornamelijk een ondergesneeuwd kindje...
De schoolverlaters en stagaires die ik op het moment spreek lijken een soort happy-flow-onderwijs gehad te hebben. Het volgen van handleidingen, veel next-next zonder na te denken en weinig zelf puzzelend vermogen.
Ik had zelf een natuurkundige achtergrond voordat ik besloot om iets met IT te gaan doen en die achtergrond leert veel meer een uit-de-box-denken en zelf zoeken houding aan.