PDA

Bekijk Volledige Versie : Automatische incasso



bibawa
11/05/13, 21:52
Een klant heeft de vraag gesteld om te kunnen betalen via automatische incasso, nu lijkt me dit opzich ook geen slechte zaak aangezien betalingen dan altijd keurig betaald worden.
Hebben jullie hiermee ervaring mee? Hoe activeer je zo'n incasso, is dat een kwestie van naar je bank bellen of .. ?

Is nogal een rare vraag waarmee ik normaal voor naar de bank zou bellen, maar die zijn momenteel niet meer bereikbaar en er zit nogal haast achter..

RichardVD
11/05/13, 21:59
Je moet rekening houden met de terugboektermijn, alles wat er gaat veranderen door de overschakeling naar Euro incasso en dat je bank geen haast maakt. Er komt een hele stapel papier bij kijken dus dat gaat wel even duren.

systemdeveloper
11/05/13, 21:59
Je moet dan een incassocontract tekenen van je bank waarbij je moet opgeven hoeveel incasso's je per jaar hebt. Bij de ABN vertelden ze me overigens dat ze dat aantal maar 1 keer per jaar aanpassen :(

ju5t
11/05/13, 22:20
Echt? Ik heb het nooit aan hoeven passen maar 1 keer per jaar lijkt me wel weinig.

Je moet overigens ook aangeven wat je verwacht aan bedragen te incasseren. Al doen ze daar verder niet heel moeilijk over volgens mij want wij incasseren zo nu en dan ook wel eens grotere bedragen dan dat we aangegeven hebben.

systemdeveloper
11/05/13, 22:42
Echt? Ik heb het nooit aan hoeven passen maar 1 keer per jaar lijkt me wel weinig.

Je moet overigens ook aangeven wat je verwacht aan bedragen te incasseren. Al doen ze daar verder niet heel moeilijk over volgens mij want wij incasseren zo nu en dan ook wel eens grotere bedragen dan dat we aangegeven hebben.

Hmm, het bedrag zelf heb ik niet hoeven aan te geven. Enige wat ik een beetje lullig vond is dat het merendeel van de klanten die vroegen voor automatisch incasso, opeens besloten om toch maar gewoon factuurtjes te betalen :(

DiederikL
11/05/13, 22:45
Wat Richard hierboven aangeeft is wel belangrijk, de klant kan een automatische incasso laten terugboeken (stoneren).
Plus de bank stelt wat voorwaarden. Zo moet je onderneming in de huidige houdanigheid minimaal 1 jaar bestaan. Kennis van me liep hier tegenaan toen hij incasso's wilde gaan regelen. Hij was daarvoor net 0,5 jaar eerder overgegaan van een eenmanszaak naar een VOF. Ondanks dat de bankrekening bij dezelfde bank liep was het antwoord stevast: Nee.

Apoc
11/05/13, 22:53
Is nogal een rare vraag waarmee ik normaal voor naar de bank zou bellen, maar die zijn momenteel niet meer bereikbaar en er zit nogal haast achter..

Je klant zal toch ook wel begrijpen dat je bank momenteel niet bereikbaar is?

Normaliter is een incasso contract wel vrij eenvoudig te regelen, al zul je wel wat stukken moeten tekenen (en ze eventueel overtuigen dat je het ook echt nodig hebt wanneer je omzet beperkt is). Daarnaast wordt er ook altijd een limiet ingesteld. Maar ik zie dat je in Belgie gevestigd bent. Heb je wel een Nederlandse rekening?

Je zou ook kunnen kijken naar het verwerken van betalingen via een betalingsverwerker, en dat je dus via je betalingverwerker incasso's kunt doen. Zo'n aanpak kan ik in de meeste situaties wel aanbevelen. Je kunt dan meestal ook een legio aan andere betalingsmethoden aanbieden via diezelfde betalingsverwerker.


Je moet rekening houden met de terugboektermijn, alles wat er gaat veranderen door de overschakeling naar Euro incasso en dat je bank geen haast maakt. Er komt een hele stapel papier bij kijken dus dat gaat wel even duren.

Je kan dat eventueel afvangen door te werken met een betalingsverwerker waaraan je de vordering uit handen kunt geven (ik doel hierbij niet op een incassobureau). Dit is vooral interessant voor webshops die de optie aanbieden voor particulieren om achteraf te betalen, maar wellicht kan het ook voor webhosters interessant zijn. Wanneer je dan dus een bestelling binnen krijgt, stuur je de details door naar de betalingsverwerker, en die keurt deze goed of af. Bij goedkeuring lever je het product / de dienst en krijg je het bedrag direct door de betalingsverwerker uitbetaald. De betalingsverwerker handelt vervolgens de betaling met de klant af, waarbij zij het risico op zich nemen. Hiervoor betaal je dan wel een provisie van zo'n 15%, maar dat kun je natuurlijk ook aan je klant doorberekenen.


Je moet dan een incassocontract tekenen van je bank waarbij je moet opgeven hoeveel incasso's je per jaar hebt. Bij de ABN vertelden ze me overigens dat ze dat aantal maar 1 keer per jaar aanpassen :(

Ik kan me niet voorstellen dat wanneer jij tegen de ABN zegt.. "ik wil voortaan veel meer geld op mijn rekening ontvangen, en als je niet meewerkt ga ik wel ergens anders heen", dat ze niet meewerken ;) Overigens heb ik bij de Rabobank nog niet eerder iets gehoord over een maximum aantal transacties - volgens mij werken ze daar enkel met een maximum qua totaalbedrag wat je per maand kunt incasseren.

cyberbootje
11/05/13, 23:28
Wat Richard hierboven aangeeft is wel belangrijk, de klant kan een automatische incasso laten terugboeken (stoneren).
Plus de bank stelt wat voorwaarden. Zo moet je onderneming in de huidige houdanigheid minimaal 1 jaar bestaan. Kennis van me liep hier tegenaan toen hij incasso's wilde gaan regelen. Hij was daarvoor net 0,5 jaar eerder overgegaan van een eenmanszaak naar een VOF. Ondanks dat de bankrekening bij dezelfde bank liep was het antwoord stevast: Nee.

Hadden wij ook last van. Van een eenmanszaak naar een BV, nou dat was een ramp zeg.
Wouden het persee niet doen, toen maar laatste keer gebeld en meteen gezegd: bekijk het maar ik stap over en uiteraard willen ze weten waarom, resultaat: we hadden binnen 2 weken een contract in de bus.
Dit was ABN overigens...

Gewoon dreigen met weggaan als ze koppig doen, moet je zien hoe snel iets voor je regelen :)

systemdeveloper
11/05/13, 23:41
Ik kan me niet voorstellen dat wanneer jij tegen de ABN zegt.. "ik wil voortaan veel meer geld op mijn rekening ontvangen, en als je niet meewerkt ga ik wel ergens anders heen", dat ze niet meewerken ;) Overigens heb ik bij de Rabobank nog niet eerder iets gehoord over een maximum aantal transacties - volgens mij werken ze daar enkel met een maximum qua totaalbedrag wat je per maand kunt incasseren.

Uiteraard zullen ze het dan wel aanpassen natuurlijk, maar ze hebben letterlijk gezegd (en in contract gezet) dat ze het aantal incasso's maar 1 keer per jaar aanpassen. Dat het debiel is ben ik volledig met je eens ;)

The-BosS
12/05/13, 00:23
Uiteraard zullen ze het dan wel aanpassen natuurlijk, maar ze hebben letterlijk gezegd (en in contract gezet) dat ze het aantal incasso's maar 1 keer per jaar aanpassen. Dat het debiel is ben ik volledig met je eens ;)

Wat een rare werkwijze is dat, het zou om te beginnen al niet mogen uitmaken hoeveel verrichten (incasso) je doet, hoe wil een bank nu dat jij op voorhand gaat raden hoeveel verrichten je denkt te doen. Dan zou ik eerst vragen of het aantal wat uitmaakt voor de kosten en als het antwoord nee is zeg je gewoon ik denk iets van een 1.000.000.000.000.000.000.000.000.000 verrichten/incasso te doen ;).

dennis0162
12/05/13, 00:47
Ze kijken ook naar je bank saldo wat elke maand binnenkomt.

Incasso over het afgesproken limiet werkt niet. Dan krijg je een paar dagen later een brief van Equens.

Officieel mag ik maar 2x per maand incasseren maar 4x per maand lukt ook.

NederHost
12/05/13, 00:56
De reden dat de bank vraagt naar het aantal transacties en de hoogte van de bedragen zal iets te maken hebben met het voorkomen van fraude; ik heb nog nooit iets van de bank gehoord als we hier overheen gingen (bedragen zijn voor het laatst in het guldentijdperk gewijzigd geloof ik).

Een incassocontract is over het algemeen zo afgesloten (als je bedrijf lang genoeg bestaat), en het incasseren zelf is meestal eenvoudig te regelen via internetbankieren of door bestanden te importeren vanuit je billingpakket. Denk er wel aan dat je meestal een relatief hoog bedrag (ca. 2 euro) per incassobatch betaalt en dat je meestal alleen verzamelposten krijgt op je bankafschriften en dus zelf een administratie moet bijhouden van de individuele incasseringen. Hou ook rekening met terugboekingen en de verwerking hiervan. Ik zou op dit moment niet meer investeren in het automatiseren van Nederlandse incasso's (met CLIEOP03) maar de bank direct vragen naar SEPA direct debits of even afwachten.

Om het verhaal nog even compleet te maken: iets wat wellicht interessant is voor sommige webhosters is dat het binnen SEPA mogelijk is om voor B2B-incasso's (onder strenge voorwaarden) niet-storneerbare incasso's te doen.

systemdeveloper
12/05/13, 01:59
Dat is inderdaad ivm fraude anders was het wel erg gemakkelijk allemaal. Paar 1000 incasso's doen, zooi leeg pinnen/overmaken naar een rekening op de bermuda's en adios regenlandje ;)

ronaldvanhoeven
12/05/13, 12:49
Wij bankieren bij de ING. Van het zelfde laken een pak. Veel papieren in te vullen en een aantal parameters aangeven waarbinnen je moet blijven. Als het eenmaal gebeurt is, werkt het goed. Tip: Wij incasseren 1x per maand, als het echt moet vaker. Probeer dus 1x per maand te factureren, dan is het heel makkelijk. Moet je waarschijnlijk dus wel je factuurdata verschuiven.

Bart L
12/05/13, 14:43
Wij hebben bij de ING en Rabo incasso contracten lopen, ING controleert minder op aantallen. Rabo doet moeilijk bij "nieuwe" bedrijven.
Al met al is het alle rompslomp wel waard, en hebben we nu zo'n 60 tot 70% op incasso. Ook wij geven regelmatig akkoord voor incasso bij ons onze leveranciers.

Mark17
12/05/13, 17:59
Wij doen eens per week een automatische incasso batch en in de praktijk zien we dat steeds meer klanten die we het aanbieden het kiezen als betaalmethode. Met name in de vakantie periode werkt het goed om de gevolgen van een te laat betaalde factuur te beperken. Het beperken tot 1x per maand zou ik niet echt adviseren, het is simpeler om het een vaste periode na de factuur te doen en een factuurdatum verschuiven geeft alleen maar vragen van klanten.

TotallyHosted
13/05/13, 14:44
De banken in Nederland willen dit inderdaad pas na 1 jaar doen. Dit i.v.m. het risico op misbruik.

Alles getekend en goedgekeurd krijgen duurt dan vervolgens ook best een tijd. Je moet o.a. aangeven hoeveel batches je per maand wilt doen, hoeveel posten maximaal per batch, wat het maxbedrag van de totale incasso moet zijn en hoeveel het per post maximaal mag zijn. Afhankelijk van hoeveel er het afgelopen jaar is binnengekomen, kijken ze of die waardes 'betrouwbaar' en 'logisch' zijn. Het updaten van die waardes heeft ook nog wat voeten in de aarde.

Vervolgens moet je het nog voor elkaar zien te krijgen dat je het geautomatiseerd vanuit je boekhoudsysteem in een opdrachtenbestand kunt krijgen. Het is allemaal niet zo goed gedocumenteerd als dat je zou willen, en de huidige vorm (CLIEOP) is dan weer aan het verdwijnen en wordt vervangen door een meer op XML lijkend formaat...

De ene keer krijg je na een paar dagen na het incasseren te horen dat een bedrag niet is gelukt te incasseren, de andere keer 'verdwijnt' er gewoon een post. Soms krijg je daarvan na een paar dagen post van Equens. Dit maakt het allemaal nog wat ingewikkelder.

Desondanks kan ik het wel aanraden, wij hebben inmiddels ongeveer 60% van onze klanten op autoincasso zitten en dat werkt ondanks alle nadelen toch erg fijn.

CT0
13/05/13, 14:52
Zijn er ook PSP achtige partijen die dit aanbieden?

Apoc
13/05/13, 17:21
Zijn er ook PSP achtige partijen die dit aanbieden?

Nagenoeg iedere Nederlandse PSP biedt het aan.

frederikbove
14/05/13, 14:01
Bij belfius[BE] zit dat standaard mee in hun business account. En kan je dat gewoon aanvragen

Icheb
19/05/13, 13:15
Zijn er ook PSP achtige partijen die dit aanbieden?
Wij hebben een tijdje automatisch incasso gedaan via Pay.nl. Bij het kiezen van een PSP is het zeker mooi meegenomen dat iets als een mt940 export naar een boekhoudpakket ook aanwezig is. Dit soort dingen helpen behoorlijk met de verwerkingstijd.

Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat we momenteel weer even zijn teruggeschakeld naar de Rabobank, al verwacht ik op termijn wel weer voor alles (en dus niet enkel ideals) dit via Pay.nl te gaan doen. Zeker omdat we zelf hun producten regelmatig naar voren schuiven bij klanten ;)