PDA

Bekijk Volledige Versie : Verkoopprijs IPv4



ronaldvanhoeven
10/05/13, 09:55
Beste mensen,

Een klant heeft aantal IPv4 adressen nodig. Maar is is eigenlijk een goede marktconforme verkoopprijs per IPv4

Groet,

Ronald

patrickekkel
10/05/13, 10:08
inkoop prijs + 35%

NWO
10/05/13, 10:38
Ronald,

Veel bedrijven vragen 1 tot 2 euro per IP. Ik heb zelfs prijzen gezien van 5 euro per IP (voor hele grote blokken)
Afhankelijk van hoeveel hij al voor je dienst betaald zou ik zelf 1,5 á 2 euro aanhouden per IP.

PimEffting
10/05/13, 11:25
Je kunt in principe IP adressen niet verkopen. De uitgevende instantie (RIPE) geeft een licentie aan de beheerder (LIR). Echter worden de IP adressen nooit jouw eigendom - je krijgt hooguit exclusief gebruiksrecht.

Als het je eigen IP adressen zijn dan adviseer ik om de adressen te verhuren. Een prijs van 0,50 tot 2,50 Euro per adres per maand is een hele normale prijs - ter indicatie.

bibawa
10/05/13, 11:31
Wij nemen geen marge op IP adressen die een klant extra vraagt, de klant betaalt onze inkoopprijs.
We doen dit omdat IP adressen gewoon een noodzaak zijn om servers te kunnen koppelen aan een netwerk..

Momenteel is dit 1€ dat vind ik nog aanvaardbaar, maar ik vrees dat het hoe meer er schaarste gaat komen op IPv4 die prijzen de pan uit gaan swingen..

Mark17
10/05/13, 12:46
Wat betaal je voor de inkoop? Persoonlijk zou ik inkoop + kleine toeslag = verkoop hanteren

Momenteel hanteren wij 0,50 euro/IP/maand en dat kunnen we zolang we geen extra IPs hoeven in te kopen mee uit, zodra er wel extra IPs nodig zijn zullen we het nog eens moeten overwegen. Overigens verwacht ik wel dat het dan ook nog voor die prijs kan, echter zal het dan wel moeilijker worden.

mgielissen
10/05/13, 13:32
Leaseweb heeft vorig jaar de prijs van 1 naar 2,50 per ip/maand verhoogd.

ronaldvanhoeven
10/05/13, 16:17
Beste Mensen,

Bedankt voor jullie reachties. Ik kan ermee uit de voeten. Ik was vergeten te vermelden dat wij er zelf een paar duizend hebben (de licentie dus), we hoeven ze dus niet "in te kopen". Tot voor kort hadden we er echter weinig vraag naar, maar nu krijgen we plots vraag van onze klanten. Een goede reden om eens een goede prijs te bepalen.
Met vriendelijk groet,

Ronald van Hoeven

Randy
10/05/13, 17:34
Een prijs bepalen doe je toch zelf, naar aanleiding van je eigen businessplan en visie. Het moet daarbij niet uitmaken wat anderen hier vragen.

Rubra
10/05/13, 19:13
Wil je IP's verkopen of verhuren ?

Ter indicatie, als je wil verhuren per maand waarbij de klant een andere dienst bij je afneemt, zijn er momenteel een aantal zaken waar je qua prijsstelling naar kan kijken:

Als je aan de onderkant van de markt je prijsstelling heb zitten, dan zie je dat bij andere spelers ( Leaseweb / TransIP ) dat IP adressen worden gebruikt als marge makers ... Hun vragen momenteel al € 2.50 per IP per maand.
Daarbij moet je ook rekening houden met het feit of je veel IP adressen hebt of niet.
Ieder IP die je aan een klant verhuurt, zonder dat ze een extra SSL of VPS bij je afnemen, kan je geen andere klant met een VPS meer op aansluiten ... Dus gratis weggeven is niet meer van deze tijd ..

Op Access diensten zal je ook steeds vaker een extra kost zien voor real-IP's.. Daar begint het momenteel bij €2.50 en heb ik ook al €€4 euro per IP /maand gezien. Maar op een fiber van €150 euro valt dat in het niets ... En is dat geen probleem.

In datacenters waar klanten van ons diensten afnemen (internet access) hebben wij zelf een prijsstelling van € 1 per IP per maand.
Dat is dan in combinatie met een ethernet poort en bandbreedte.

De meeste klanten hebben niet zoveel IP's nodig dat zelf een RIPE LIR worden goedkoper wordt. Als je per maand meer dan €128 aan kosten hebt, gaat het lonen om zelf RIPE LIR te worden. ( € 1800 yearly maintenance fee en eenmalig € 2000 eenmalige setup).
Dan krijg je een /29 ipv6 en een /22 (1024 IP's) ipv4. En deze mag je overal mee naartoe meenemen.

Als je IP's wil verkopen, dan ga je in andere bedragen komen.
Hou er rekening mee dat je PI space officieel niet kan transferren / verkopen volgens de policies.
Als je PA space wil verkopen, heeft de koper dus al wel een LIR nodig om het naartoe te zetten ...

Qua indicatie wat IP's waard zijn in een verkoop ligt aan de relatie tov de kopende partij, hoeveel IP's, zijn de IP's gelist op een blacklist, heeft de huidige houder al inkomsten van IP's (verhuur) of liggen ze te verstoffen .. Etc etc.

Je kan je wellicht voorstellen dat een partij die IP's verhuurt voor €12 of € 30 per jaar, IP's niet voor € 10 euro zal verkopen ...

Ping me gerust als je offline meer vragen hebt over dit soort trajecten.

Erik Bais
A2B Internet

Apoc
10/05/13, 19:13
Een prijs bepalen doe je toch zelf, naar aanleiding van je eigen businessplan en visie. Het moet daarbij niet uitmaken wat anderen hier vragen.

Marktonderzoek en research = onderdeel van businessplan ;)

Apoc
10/05/13, 19:26
Als je PA space wil verkopen, heeft de koper dus al wel een LIR nodig om het naartoe te zetten ...

+ moet de koper het ook kunnen verantwoorden t.o.v. RIPE. Als dat niet het geval was, ging ik nu /16's inslaan ;)

Rubra
10/05/13, 19:40
True, als kopende partij moet je kunnen aantonen dat je de IP's echt nodig hebt.

Het is vervelend als je denkt dat je IP's kan kopen en geld hebt overgemaakt om er achter te komen dat je van RIPE de transfer niet gaat krijgen omdat nergens uit blijkt dat je die /16 echt nodig hebt.

dennis0162
10/05/13, 22:33
De meeste klanten hebben niet zoveel IP's nodig dat zelf een RIPE LIR worden goedkoper wordt. Als je per maand meer dan €128 aan kosten hebt, gaat het lonen om zelf RIPE LIR te worden. ( € 1800 yearly maintenance fee en eenmalig € 2000 eenmalige setup).
Dan krijg je een /29 ipv6 en een /22 (1024 IP's) ipv4. En deze mag je overal mee naartoe meenemen.


De kosten voor RIPE zijn ook niks natuurlijk, je krijgt daar een hoop voor terug.
Je creëert o.a. een stukje onafhankelijkheid van je netwerk/datacenter leverancier.

Apoc
11/05/13, 19:27
Het is vervelend als je denkt dat je IP's kan kopen en geld hebt overgemaakt om er achter te komen dat je van RIPE de transfer niet gaat krijgen omdat nergens uit blijkt dat je die /16 echt nodig hebt.

Ik denk dat je in zo'n situatie dat waarschijnlijk het beste kunt oplossen door een contractje met de verkoper op te stellen waarin staat dat de koop ongedaan gemaakt kan worden als je de justification niet rond krijgt.

Apoc
11/05/13, 19:28
De kosten voor RIPE zijn ook niks natuurlijk, je krijgt daar een hoop voor terug.
Je creëert o.a. een stukje onafhankelijkheid van je netwerk/datacenter leverancier.

Jep, maar wanneer je meer dan een /22 nodig hebt, wordt het een lastig verhaal.

dennis0162
11/05/13, 19:45
Klopt, je kan eventueel nog IP's kopen via de transfer service.

Rubra
12/05/13, 11:26
Afhankelijk van de requirement (hoeveel nodig) is het goed mogelijk om meer dan een /22 te bemachtigen ..

Apoc
12/05/13, 20:29
Afhankelijk van de requirement (hoeveel nodig) is het goed mogelijk om meer dan een /22 te bemachtigen ..

Direct van RIPE? Volgens de policy wordt er momenteel per LIR maximaal 1 /22 toegekend, ongeacht de requirement.

Rubra
12/05/13, 22:43
Ja, direct van RIPE.

Wat de beste insteek is, bekijken we per klant en wat ze nodig hebben ...

Gaat er nog iemand naar RIPE66 komende week ? Het is in Dublin deze keer.

WeServIT
12/05/13, 23:14
Ja, direct van RIPE.

Wat de beste insteek is, bekijken we per klant en wat ze nodig hebben ...

Gaat er nog iemand naar RIPE66 komende week ? Het is in Dublin deze keer.

LIRs may only receive one allocation from this /8. The size of the allocation made under this policy will be exactly one /22.
LIRs receive only one /22, even if their needs justify a larger allocation.

Randy zal dit vast wel kunnen bevestigen. Toch Randy?

Rubra
12/05/13, 23:19
Wat je zegt klopt. Dat zal Randy ook bevestigen ...

Maar er staat nergens dat je LIR's niet mag opzetten en mergen ...

IT-worX
12/05/13, 23:34
Als je een nieuwe LIR opzet, moet je dan niet terug de kosten betalen (LIR membership)? Dus veel voordeel doe je er niet bij denk ik dan?

Mark17
12/05/13, 23:43
Als je een nieuwe LIR opzet, moet je dan niet terug de kosten betalen (LIR membership)? Dus veel voordeel doe je er niet bij denk ik dan?

Je zult dan vaker de kosten moeten betalen, maar als het alternatief is dat je geen nieuwe klanten kunt accepteren kan het voordeliger zijn. Overnames van blokken IPv4 adressen is hierdoor mogelijk ook interessant.

Rubra
13/05/13, 08:34
Het opzetten van een nieuwe LIR kost € 2000 setup en € 1800 jm fee.

Een nieuwe BV tegenwoordig rond de € 750 ...

Dus als de keuze is niet groeien of naar een alternatief kijken ....

Transfer markt
Nieuwe LIR opzetten.
IP's huren
CGN opzetten .. Met alle logging requirements (ivm abuse en Mogelijke OM verzoeken) en de bewaarplicht ...

In alle situaties ga ik er wel vanuit dat je al IPv6 hebt draaien ... Maar ja ... V6 only aanbieden is voorlopig nog geen optie voor commerciele diensten ...

Apoc
14/05/13, 12:14
Maar er staat nergens dat je LIR's niet mag opzetten en mergen ...

Hehe. Het zal in ieder geval nooit zo bedoeld zijn - dat is waar ik op doelde. Of het al dan niet toegestaan is, weet ik niet, maar als dit op grote schaal gebeurt, zal er vast een stokje voor gestoken worden. Overigens lijkt me die aanpak niet de goedkoopste methode. 5k aan kosten + de tijd die er in gaat zitten.. voor 1024 IPs.

Rubra
14/05/13, 19:59
Apoc,

5k euro aan kosten voor 1024 IP's ... En een transfer markt prijs die momenteel tussen de 10 US$ en 24 euro per IP ligt ..

Geloof me .. Hoewel het niet zo is bedoelt .. Het is goedkoper dan de transfer markt en dus zal het gebeuren ...
Kijk maar in APNIc, daar gebeurt dit nu ook al en ook in de RIPE regio begint het al ...

Totdat het idd niet meer kan dmv een policy change ...

Active8
16/05/13, 10:30
Wil je IP's verkopen of verhuren ?

Als je aan de onderkant van de markt je prijsstelling heb zitten, dan zie je dat bij andere spelers ( Leaseweb / TransIP ) dat IP adressen worden gebruikt als marge makers ... Hun vragen momenteel al € 2.50 per IP per maand.

Ondertussen is dit bij Transip €1.- geworden

Randy
16/05/13, 10:33
TransIP is ook een van de partijen die door de IP-adressen heen was en op de commerciele markt een /17 heeft lopen transferren. IP's waren daar altijd een euro maar de prijs is verhoogd omdat ze anders te snel droog kwamen te liggen... Nu er weer een werkvoorraad is, zijn de prijzen terug gezet naar het oude niveau.

dotXS
17/05/13, 11:07
Ik ben wel benieuwd wat er voor betaald word tussen partijen voor zo'n overdracht. Er is natuurlijk een levendige handel voor te stellen zodra ook die laatste /8 helemaal is uitgedeeld.

mgielissen
17/05/13, 14:52
De IP handel begint zo te zien te bloeien. Ik kreeg spam van sales [ad] ipaddressconsultancy [dot] com dat ze op zoek zijn naar /22 tot /16 blokken.

Rubra
18/05/13, 12:57
Bedrijven die bulk mail naar hosters sturen (meestal de abuse desk) in de hoop om zo handel te krijgen hebben duidelijk niet in de gaten hoe deze business in elkaar zit ...

Tijdens de RIPE66 meeting waren er ook brokers die iedereen aanspraken en in hun openingszin al begonnen met de vraag of ze IP adressen nodig hadden ... /zucht ..

Het kaf aan brokers heeft geen flauw idee hoe de policies in elkaar zitten of hoe ze de klanten correct kunnen adviseren ...