PDA

Bekijk Volledige Versie : Domain bij Versio en VPS elders



maxis735
10/05/13, 09:45
Hallo,

Ik heb een website draaien bij Versio, maar omdat ik niet tevreden over ze ben wil ik niet daar upgraden naar een groter pakket. Ik wil dus overstappen naar een andere partij (ik denk dan aan FXW of Strato) voor een VPS. Nu heb ik een webhosting pakket inclusief domein naam bij Versio lopen en dat webhosting pakket loopt nog een poos door. Het domein wil ik uiteraard gebruiken voor de nieuwe VPS. Nu wil ik liever niet het domein verhuizen, maar dit gewoon bij Versio laten staan en tegen de tijd dat het verloopt (over een paar jaar) kijk ik dan wel wat ik ermee doe. Extra voordeel hiervan zou zijn dat ik alleen de website kan verhuizen en de email nog gewoon via Versio blijft lopen.
In het klantenpaneel van Versio zag ik de optie om DNS beheer te doen, maar hierbij staat de volgende omschrijving: "Klik op de knop om DNS Management in DirectAdmin aan of uit te zetten. Via DNS Management in DirectAdmin kunt u de DNS records van uw domeinnamen beheren terwijl ze gekoppeld blijven aan uw webhosting account".

Nu vraag ik me dus af of ik hiermee inderdaad kan wat ik hierboven heb geschreven. Kan iemand me helpen aan het antwoord op deze vraag of heeft iemand er misschien ook ervaring mee?

Alvast bedankt,
Maxis735

DiederikL
10/05/13, 10:03
Ja dat kan. Door een aanpassing in de DNS (bij versio) kan je instellen dat als iemand www.joudomein.nl intoetst dat hij bij een ander IP uitkomt, bv op het IP van een VPS bij een andere leverancier.

maxis735
10/05/13, 10:12
Ja dat kan. Door een aanpassing in de DNS (bij versio) kan je instellen dat als iemand www.joudomein.nl intoetst dat hij bij een ander IP uitkomt, bv op het IP van een VPS bij een andere leverancier.

Bedankt voor de snelle reactie! Maar kan ik dat ook zelf via het DNS Beheer wat Versio me biedt?

DiederikL
10/05/13, 10:21
Zoals jij het omschrijft klinkt het alsof je binnen het panel van Versio aan kan geven dat hij de DNS binnen Directadmin negeerd. Dan kun je inderdaad het DNS beheer van het Versio panel gebruiken. Maar ik heb geen ervaring met Versio, misschien handig om hun support afdeling daarvoor te benaderen.

maxis735
10/05/13, 11:08
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en het gewoon maar aangezet. Ik heb blijkbaar toegang tot de volgende records (en een TTL record):

* A 111.222.333.444
cp A 111.222.333.444
ftp A 111.222.333.444
myhostname.nl. A 111.222.333.444
localhost A 127.0.0.1
mail A 111.222.333.444
pop A 111.222.333.444
smtp A 111.222.333.444
www A 111.222.333.444
myhostname.nl. NS ns1.axc.nl.
myhostname.nl. NS ns2.axc.nl.
mail MX 10
myhostname.nl. TXT "v=spf1 a mx ip4:111.222.333.444 ~all"
localhost AAAA ::1

Als ik het nu een beetje begrijp moet ik de record "myhostname.nl. A 111.222.333.444" aanpassen om de site elders te hosten. Wil ik ook dat alle subdomeinen op die http server uitkomen, dan pas ik "* A 111.222.333.444" ook aan.
Volgens mij kan ik de entries voor cp, ftp, mail, pop, smtp en www gewoon verwijderen, want ik heb * al. Is dat echt zo trouwens?

Wat ik me dan nog afvraag is wat ik moet doen met de twee NS entries. Moet ik zelfs op mijn VPS dan een DNS server installeren of moet ik die gebruiken van mijn hosting provider of kan ik dit op Versio (axc.nl) laten staan?

maxis735
10/05/13, 11:10
Zoals jij het omschrijft klinkt het alsof je binnen het panel van Versio aan kan geven dat hij de DNS binnen Directadmin negeerd. Dan kun je inderdaad het DNS beheer van het Versio panel gebruiken. Maar ik heb geen ervaring met Versio, misschien handig om hun support afdeling daarvoor te benaderen.

Ik wil er graag ook wat van leren, want die hele site is eigenlijk gewoon een hobby projectje. :)

Keizer
10/05/13, 11:22
Als je de nameservers zo laat staan en inderdaad de A records domeinnaam.nl. en * update naar je nieuwe IP dan zal al het verkeer naar je VPS gaan. Behalve natuurlijk de e-mail mits je het A record mail laat staan.

Je hebt zo dus geen eigen nameservers nodig, je gebruikt immers die van Versio.

Voordeel: Als je VPS plat is ontvang je nog mail via Versio en kan je daar evt zo het IP aanpassen voor een nieuwe/backup VPS

Nadeel: Als Versio plat is, is je VPS ook niet te bereiken voor mensen die de domeinnaam niet in hun DNS cache hebben

maxis735
10/05/13, 11:35
Als je de nameservers zo laat staan en inderdaad de A records domeinnaam.nl. en * update naar je nieuwe IP dan zal al het verkeer naar je VPS gaan. Behalve natuurlijk de e-mail mits je het A record mail laat staan.

Je hebt zo dus geen eigen nameservers nodig, je gebruikt immers die van Versio.

Voordeel: Als je VPS plat is ontvang je nog mail via Versio en kan je daar evt zo het IP aanpassen voor een nieuwe/backup VPS

Nadeel: Als Versio plat is, is je VPS ook niet te bereiken voor mensen die de domeinnaam niet in hun DNS cache hebben

Dan is het dus toch anders dan ik begreep? Ik dacht dat de A record voor mail alleen maar mail.myhostname.nl op een IP adres (111.222.333.444 in het voorbeeld) mapt. De MX records bepalen toch welke server de mailserver is? Of gebruikt die weer de A record om het IP adres te bepalen?

Keizer
10/05/13, 11:46
Dan is het dus toch anders dan ik begreep? Ik dacht dat de A record voor mail alleen maar mail.myhostname.nl op een IP adres (111.222.333.444 in het voorbeeld) mapt. De MX records bepalen toch welke server de mailserver is? Of gebruikt die weer de A record om het IP adres te bepalen?

Inderdaad. Het MX record bepaalt waar de mail heen gaat.

In jouw geval moet je deze 3 A records hebben:

www -> IP VPS
domein.nl. -> IP VPS
mail -> huidige IP Versio

Het MX record mail 10 moet je dan zo laten staan.

En dan moet je op de VPS nog instellen dat je mailserver de mail van de domeinnaam niet moet afhandelen. In DirectAdmin vind je dat vinkje onder "MX Records".

visser
10/05/13, 12:04
Dan is het dus toch anders dan ik begreep? Ik dacht dat de A record voor mail alleen maar mail.myhostname.nl op een IP adres (111.222.333.444 in het voorbeeld) mapt. De MX records bepalen toch welke server de mailserver is? Of gebruikt die weer de A record om het IP adres te bepalen?

Het MX record bepaalt waar de mail voor een domein aangeboden wordt.
Maar het MX record moet een hostNAAM zijn , het mag kan geen IP adres zijn .

Vandaar dat je ook een A record voor de mailserver moet hebben waar de naam -> IP mapping staat.

Of in elk geval, dat *iemand* een A record voor de mailserver moet hebben. Als je je mail door een server buiten je eigen domein laat afhandelen (bijvoorbeeld als je google apps neemt) staat er in jouw MX record een google.com of googlemail.com naam .
(en het bijbehorende A record staat in de zones van google ).

maxis735
10/05/13, 12:56
Super bedankt voor al deze reacties! Ik ben er erg mee geholpen :)

Ik vraag me nog 1 ding af: ik heb een * A-record staan en een paar specifieke records (bijvoorbeeld mail en smtp). Is het zo dat de * pas als laatste wordt bekeken? Of is deze configuratie eigenlijk niet goed?

Keizer
10/05/13, 13:20
Super bedankt voor al deze reacties! Ik ben er erg mee geholpen :)

Ik vraag me nog 1 ding af: ik heb een * A-record staan en een paar specifieke records (bijvoorbeeld mail en smtp). Is het zo dat de * pas als laatste wordt bekeken? Of is deze configuratie eigenlijk niet goed?

Jep. * betekent alles behalve waarvoor een andere A record present is.