PDA

Bekijk Volledige Versie : Dedicated Server



nieuw
08/05/13, 16:51
Goedemiddag,

Ik ben hier net nog ingeschreven en voor dat ik mezelf aanmelden keek ik al beetje rond en dan zag ik dat iedereen hier ervarend is.

Er zijn 1 vraag in mij hoofd dat ik niet op google kan vinden:

1. Installeert DirectAdmin web/mail/file server in CLEAN os?

What Gets Installed?



DirectAdmin Control Panel Software
Apache 1.3, 2.0, 2.2, 2.4 Web Server
Php 4.4, 5.2 or 5.3, 5.4 Php Scripting Language (CLI, or suPhp(cgi))
PhpMyAdmin MySQL Database Manager
MySQL 4.1/5.0/5.1/5.5 MySQL Databases
Exim 4 Exim Mail Manager
Majordomo 1.94.5 Majordomo Mailing List Manager
Dovecot Pop/Imap Server. Uses Maildir
Proftpd 1.3 FTP Server


Zo ja, is het dan gereed om DNS check (http://dnscheck.sidn.nl/) doorheen te komen?
Zo nee, is er een Tutorial over om door DNS check te komen?

Alvast bedankt.

Bart L
08/05/13, 16:58
Nee, je mist een server (2e DNS).
Er zijn hele bosjes low-budget providers die er voor kiezen om dan een 2e IP toe te voegen op de server, en klaar.
Totdat die server een uurtje eruit ligt, en mensen opeens errors krijgen qua mail bezorging e.d.

Advies is om een managed VPS af te nemen bij een meer ervaren partij, daar mee te stoeien en dan langzaam te groeien.

IT-worX
08/05/13, 16:59
Zoals bart zegt : zorg voor een tweede (en mss zelfs derde!) DNS server op een ander netwerk.
Zet even dit als vraag in het aanbiedingentopic, er zijn bedrijven/partijen die dit aanbieden!

nieuw
08/05/13, 17:05
Eerst Wil ik jullie bedanken voor de snelle reacties.

@Bart
Als ik het goed begrijp bedoel je dit:
Eerste server is webserver
Tweede server is ook webserver

Als fullback wordt dan switcht het vanzelf naar tweede server?

@It-worx
Ik had dat lijst van DirectAdmin website gekopieerd.
Maar toch bedankt voor je reactie.

Mark17
08/05/13, 17:17
@Bart
Als ik het goed begrijp bedoel je dit:
Eerste server is webserver
Tweede server is ook webserver

Als fullback wordt dan switcht het vanzelf naar tweede server?

Het is mogelijk om de tweede server in te zetten als "tweede" DNS server voor server 1 en omgekeerd. Echter is het vaak goedkoper (en simpeler) om zolang er maar 1 server vereist is de DNS deels of geheel uit te besteden aan een andere partij.

Betreffende een andere vraag die je had:
1. Installeert DirectAdmin web/mail/file server in CLEAN os?
DirectAdmin zorgt tijdens de installatie standaard dat een webserver (Apache httpd), mailserver (Exim), pop3/imap server (Dovecot) en FTP server (Proftpd) geïnstalleerd wordt.

Tip: gezien de vragen kan het verstandig zijn om met een managed VPS/colocatie/dedicated server te beginnen. Eventueel kan ook enkel het beheer uitbesteed worden.

nieuw
08/05/13, 17:30
Het is mogelijk om de tweede server in te zetten als "tweede" DNS server voor server 1 en omgekeerd. Echter is het vaak goedkoper (en simpeler) om zolang er maar 1 server vereist is de DNS deels of geheel uit te besteden aan een andere partij.

Betreffende een andere vraag die je had:
1. Installeert DirectAdmin web/mail/file server in CLEAN os?
DirectAdmin zorgt tijdens de installatie standaard dat een webserver (Apache httpd), mailserver (Exim), pop3/imap server (Dovecot) en FTP server (Proftpd) geïnstalleerd wordt.

Tip: gezien de vragen kan het verstandig zijn om met een managed VPS/colocatie/dedicated server te beginnen. Eventueel kan ook enkel het beheer uitbesteed worden.

Dankjewel voor je uitleg en tip.
Zoals je net zei ik kan beter server 1 voor mezelf houden en de tweede server aan een hosting bedrijf overlaten.

Dan doe ik: Een schone installatie uitvoeren en daarna DirectAdmin installeren, vervolgens huur ik een server bij een bedrijf.

Nogmaals bedankt voor jullie snelle en duidelijke uitleg.

nieuw
08/05/13, 17:33
Zoals bart zegt : zorg voor een tweede (en mss zelfs derde!) DNS server op een ander netwerk.
Zet even dit als vraag in het aanbiedingentopic, er zijn bedrijven/partijen die dit aanbieden!

Sorry, ik wat al aan het type voor dat je reactie gaf.
Als DirectAdmin alles doet dat ik door DNS controle kan gaan dan begrijp ik het allemaal en ik zal op jullie manier aanpakken.

IT-worX
08/05/13, 17:51
Directadmin installeert één DNS server. Gevolg is dat als je server plat gaat of het netwerk, je mails verloren gaan.
Met een tweede of zelfs derde nameserver heb je dit alvast niet.

nieuw
08/05/13, 18:05
Directadmin installeert één DNS server.
Oke, duidelijk dus als je klaar bent met het installeren en instellen van DirectAdmin, dan ben je ook klaar er mee.
Dit wilde ik net weten.

Gevolg is dat als je server plat gaat of het netwerk, je mails verloren gaan.
Met een tweede of zelfs derde nameserver heb je dit alvast niet.
Dat had ik al begrepen maar als nog wil ik je bedanken voor de moeite.

AE86
08/05/13, 20:41
Oke, duidelijk dus als je klaar bent met het installeren en instellen van DirectAdmin, dan ben je ook klaar er mee.

Nee, dan ben je er dus niet klaar mee. Je hebt namelijk nog een tweede DNS server nodig om door de DNS check te komen.
Je zult dus twee DNS servers op moeten zetten in bijvoorbeeld een master/slave setup.

Dit vergt enige technische kennis, heb je een idee wat een DNS server doet en hoe je deze zelf kunt configureren?

mgielissen
08/05/13, 20:57
Een tweede DirectAdmin server kan als slave dienen mbv multiserver http://www.directadmin.com/features.php?id=533

Bart L
08/05/13, 21:40
Klopt, maar hang die dan netjes in andere DC. Moet je weer niet willen om dat via multiserver op te lossen, maar dat merk je wel als je 10+ servers hebt.

nieuw
11/05/13, 16:02
Klopt, maar hang die dan netjes in andere DC. Moet je weer niet willen om dat via multiserver op te lossen, maar dat merk je wel als je 10+ servers hebt.
Het is niet zo dat wij duizenden domeinen aan koppelen.

nieuw
11/05/13, 16:03
Een tweede DirectAdmin server kan als slave dienen mbv multiserver http://www.directadmin.com/features.php?id=533

Dankjewel ik zal even naar kijken.

nieuw
11/05/13, 16:09
Nee, dan ben je er dus niet klaar mee. Je hebt namelijk nog een tweede DNS server nodig om door de DNS check te komen.
Je zult dus twee DNS servers op moeten zetten in bijvoorbeeld een master/slave setup.

Dit vergt enige technische kennis, heb je een idee wat een DNS server doet en hoe je deze zelf kunt configureren?
Met directadmin heb ik geen moeite mee maar installeren op een server heb ik nooit gedaan en met ispconfig wel, mij voorkeur gaat naar directadmin.

Nu weet ik hoe je directadmin kan installeren, ik moet voor 2 of zelfs 3 servers 2/3 licenties aanschaffen.

Alleen ik moet daarna nog aan elkaar koppelen en daardoor zal ik even naar bovenstaande link kijken.

nieuw
11/05/13, 16:12
Kan ik beter deze stappen doornemen? http://help.directadmin.com/item.php?id=97

Bart L
11/05/13, 17:09
Ja, kan, als je verwacht niet meer servers nodig te hebben in de toekomst.
Je zou een 2e VPS af kunnen nemen ergens, zodat het gescheiden over datacentrums loopt.

nieuw
11/05/13, 17:18
Ja, kan, als je verwacht niet meer servers nodig te hebben in de toekomst.
Je zou een 2e VPS af kunnen nemen ergens, zodat het gescheiden over datacentrums loopt.

Nee, er komt geen andere servers bij want we willen de server voor intern gebruiken, om domeinnaam daar te koppelen zijn wij verplicht om door DNS te gaan. Wat wij nodig hebben is alleen host/mailen/bestanden.

Als ik het goed begrijp moet ik 1 server intern nemen met directadmin, 1 vps bij een hosting bedrijf daar moet ik ook directadmin installatie doen. Vervolgens neem de stappen van die link hier boven en dan ben ik klaar om domeinnaam te koppelen aan onze server?

Mark17
11/05/13, 18:35
Als ik het goed begrijp moet ik 1 server intern nemen met directadmin, 1 vps bij een hosting bedrijf daar moet ik ook directadmin installatie doen. Vervolgens neem de stappen van die link hier boven en dan ben ik klaar om domeinnaam te koppelen aan onze server?

Dat is een optie of extern DNS diensten afnemen. Afhankelijk van het aantal domeinnamen kan dat voordeliger zijn.

nieuw
11/05/13, 19:51
Dat is een optie of extern DNS diensten afnemen. Afhankelijk van het aantal domeinnamen kan dat voordeliger zijn.

Nogmaals bedankt.
Kunnen wij op webhostingtalk niet een tutorial hier over maken hoe je een kale installatie moet uitvoeren tot dns verbinding?

Bart L
11/05/13, 21:53
Oke, 1 server.. snap.. Zelf doen, snap ik ook nog wel. We zijn allemaal een keer ergens mee begonnen.
Maar begin eens met jezelf in te lezen. Wat je nu vraagt is al op 1000en websites uitgelegd.

Vele van ons hebben heel veel uitzoek uren / nachten uit zitten vogelen hoe we een omgeving kunnen creeren waar we achter kunnen staan, te beheren is, en ook nog eens commercieel interessant.

Je vraagt feitelijk een knip plak document voor het opzetten van je omgeving, wat 1 server voor interne projecten betreft.

Dan heb je volgens mij 2 keuzes... Of je huurt iemand in die het voor je in regelt, of je besteed het gene waar blijkbaar een probleem zit uit.
Mijn advies blijft, voor een productie omgeving, besteed het fijn uit aan een managed partij.

Of denk je dat een server uptodate blijft en ook nog eens veilig als je 1x in de maand op "update directadmin" klikt?

Voor je eigen leer omgeving, neem een VPSje af voor 2-3 tientjes, en ga spelen :)

nieuw
11/05/13, 22:38
Oke, 1 server.. snap.. Zelf doen, snap ik ook nog wel. We zijn allemaal een keer ergens mee begonnen.
Maar begin eens met jezelf in te lezen. Wat je nu vraagt is al op 1000en websites uitgelegd.

Vele van ons hebben heel veel uitzoek uren / nachten uit zitten vogelen hoe we een omgeving kunnen creeren waar we achter kunnen staan, te beheren is, en ook nog eens commercieel interessant.

Je vraagt feitelijk een knip plak document voor het opzetten van je omgeving, wat 1 server voor interne projecten betreft.

Dan heb je volgens mij 2 keuzes... Of je huurt iemand in die het voor je in regelt, of je besteed het gene waar blijkbaar een probleem zit uit.
Mijn advies blijft, voor een productie omgeving, besteed het fijn uit aan een managed partij.

Of denk je dat een server uptodate blijft en ook nog eens veilig als je 1x in de maand op "update directadmin" klikt?

Voor je eigen leer omgeving, neem een VPSje af voor 2-3 tientjes, en ga spelen :)

Ik vroeg om hulp, jullie hielpen mij netjes er mee en daarvoor bedank ik jullie.

Ik vroeg niet om knip en plak, wat ik wilde is alleen een multidedicated server oprichten met directadmin, om zeker te zijn vroeg ik het voor laatst of ik alles had begrepen dat de volgorde goed was, zo ja dan kan ik er mee beginnen (ondertussen heb ik al gemaild om trail licentie van directadmin)

Als ik nu met jullie informatie door DNs check kan dan wil ik hier ook een tutorial over maken en mocht er fouten zitten dan is het leuk als jullie als een reactievat kunnen melden da ik ook aan kan verbeteren, ik denk ook aan andere die dezelfde vragen als mij stellen of zoeken, wat zie jij hier verkeerd aan dat ik andere ook mee wil helpen? Je hebt geholpen daarvoor had ik je bedankt maar kom niet boos reageren van dat ik iemand moet huren etc etc want daarmee kan je iemand boos mee krijgen en ontstaat een ruzie voor niks dus mij advies is sommige antwoorden en vragen moet je bij je houden.

Natuurlijk wilt iedereen zelf moeite doen om te zoeken enzo, tot nu toe is het mij gelukt om server op te bouwen.

Ik ben alleen nieuw met directadmin, om zeker te zijn dat ik goede stappen neem vroeg ik alleen om hulp, nu weet ik meer dan genoeg mij doel was om weten hoe je met directadmin Tweede server aan kon koppelen om DNs chel te komen. Vind je dan niet goed dat ik zo ver en gekomen? Ik ben hier ook nieuw, je kon ook zien dat mij eerste topic is.

Ik kan tegen kritiek dus begrijp mij bericht niet verkeer want ik wilde je laten weten dat ik juist ergens beter in wil worden, iedereen kan elke iets nieuws leren.

The-BosS
11/05/13, 22:45
Nogmaals bedankt.
Kunnen wij op webhostingtalk niet een tutorial hier over maken hoe je een kale installatie moet uitvoeren tot dns verbinding?

Normale OS install op een dedicated/vps/raspberry pi/... daar even powerdns op installeren en supermaster instellen (documenten/manuals/how to/... genoeg te vinden online). En je hoeft je nog maar heel weinig zorgen te maken over je afxr updates etc als je iets veranderd op je DA server of als je nieuwe domeinnamen toevoegt. Zoek ook even op het forum zelf, want dat is hier ook al -tig keer uitgelegd hoe het moet met tools om database van powerdns te onderhouden.

nieuw
12/05/13, 01:16
Normale OS install op een dedicated/vps/raspberry pi/... daar even powerdns op installeren en supermaster instellen (documenten/manuals/how to/... genoeg te vinden online). En je hoeft je nog maar heel weinig zorgen te maken over je afxr updates etc als je iets veranderd op je DA server of als je nieuwe domeinnamen toevoegt. Zoek ook even op het forum zelf, want dat is hier ook al -tig keer uitgelegd hoe het moet met tools om database van powerdns te onderhouden.

Dankjewel, kijk dit wilde ik weten.
Je hebt geschreven wat allemaal moet gebeuren, extra's is geen probleem dat kan je zo vinden op deze forum, nadat server is opgericht komt rest vanzelf wel.

nieuw
12/05/13, 02:06
Dankjewel, kijk dit wilde ik weten.
Je hebt geschreven wat allemaal moet gebeuren, extra's is geen probleem dat kan je zo vinden op deze forum, nadat server is opgericht komt rest vanzelf wel.

Sorry voor de kleine foutjes want ik type vanaf iPad.
Ik kan ook huidige bericht niet wijzigen.

Dus ik moet 2x supermaster aanmaken volgens je? Op andere topics werd verteld dat directadmin op master moet werken en DNs server op slave.

The-BosS
12/05/13, 02:37
Sorry voor de kleine foutjes want ik type vanaf iPad.
Ik kan ook huidige bericht niet wijzigen.

Je kunt berichten maar 15 minuten na het plaatsen wijzigen, na 15 minuten is dit niet meer mogelijk. Verwijderen van berichten en/of topics is helemaal niet mogelijk, tenzij door een moderator (en die moeten een grondige reden hebben, typo's tellen niet mee ;)).


Dus ik moet 2x supermaster aanmaken volgens je? Op andere topics werd verteld dat directadmin op master moet werken en DNs server op slave.

Je ene server draai je gewoon DA en trek je je niets aan van die multisetup, op andere server (dedicated/vps/rpi/...) gebruik je enkel fallback diensten zoals bsmtp, dns, hierop installeer je geen DA en installeer je powerdns (met supermaster). Het is af te raden om DA in multiserver setup te draaien aangezien dit alles synchroniseert en je fouten dus ook, naast het feit dat het ook beter is om op 1 server named/bind (DA standaard) en op een andere server iets anders dan named/bind als dns server te draaien. Dit vooral met het oog op bugs en exploits, je wilt natuurlijk niet dat allemaal je dns servers tegelijk crashen door een zelfde bug en/of exploit.

mgielissen
12/05/13, 13:59
... en op een andere server iets anders dan named/bind als dns server te draaien. Dit vooral met het oog op bugs en exploits, je wilt natuurlijk niet dat allemaal je dns servers tegelijk crashen door een zelfde bug en/of exploit.

Niet vergeten om recursive uit te zetten op de DNS servers ivm DNS Amplification!

nieuw
12/05/13, 13:59
Je kunt berichten maar 15 minuten na het plaatsen wijzigen, na 15 minuten is dit niet meer mogelijk. Verwijderen van berichten en/of topics is helemaal niet mogelijk, tenzij door een moderator (en die moeten een grondige reden hebben, typo's tellen niet mee ;)).

Dankjewel vanaf nu zal ik rekenen mee houden.



Je ene server draai je gewoon DA en trek je je niets aan van die multisetup, op andere server (dedicated/vps/rpi/...) gebruik je enkel fallback diensten zoals bsmtp, dns, hierop installeer je geen DA en installeer je powerdns (met supermaster). Het is af te raden om DA in multiserver setup te draaien aangezien dit alles synchroniseert en je fouten dus ook, naast het feit dat het ook beter is om op 1 server named/bind (DA standaard) en op een andere server iets anders dan named/bind als dns server te draaien. Dit vooral met het oog op bugs en exploits, je wilt natuurlijk niet dat allemaal je dns servers tegelijk crashen door een zelfde bug en/of exploit.

Bedankt voor je adviezen, het is kort en krachtig.

nieuw
12/05/13, 14:03
Niet vergeten om recursive uit te zetten op de DNS servers ivm DNS Amplification!

Zal ik doen dankjewel.

Mark17
12/05/13, 16:49
Niet vergeten om recursive uit te zetten op de DNS servers ivm DNS Amplification!

Dat is niet nodig, goed beperken wie het mag gebruiken is voldoende. Wel is het beter een losse recursor te gebruiken als je een eigen recursor wilt draaien.

nieuw
12/05/13, 17:13
Dat is niet nodig, goed beperken wie het mag gebruiken is voldoende. Wel is het beter een losse recursor te gebruiken als je een eigen recursor wilt draaien.

Kijk dat klinkt veel beter want mocht je recursor nodig hebben dan moet je meteen beperken, maar als je dat van te voren doet dan moet alleen nog toevoegen of verwijderen.