PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe hou jij je vps up to date?



slikkaticz
17/04/13, 16:32
Beste forum leden,

Ik nader mijn laatste stappen voor het starten van mijn eigen vps en nu vroeg ik mij af hoe houden jullie alles up to date?

Ik wil namelijk graag dat alles automatisch netjes wordt bijgewerkt zonder dat ik er veel omkijken naar heb, is dit mogelijk?

Ik draai CentOS 6.4 met daarop directadmin. In directadmin staat aangevinkt dat die auto update maar wat dan precies?
Update dit ook gelijk Mysql, php, apache etc?

Dien ik dit zelf allemaal handmatig te updaten of zijn hier mooie programma's voor?

Ik hoor graag jullie tips en oplossingen voor het up to date houden van jouw vps.

The-BosS
17/04/13, 16:44
Ik nader mijn laatste stappen voor het starten van mijn eigen vps en nu vroeg ik mij af hoe houden jullie alles up to date?

Changelog, mailinglist, ... in het oog houden en kijken of het een security fix of nieuwe feature betreft in de updates, is het een security fix dan zo vlug mogelijk updaten (indien van toepassing). Is het een feature update, dan even mee nemen in het volgende geplande onderhoud.


Ik wil namelijk graag dat alles automatisch netjes wordt bijgewerkt zonder dat ik er veel omkijken naar heb, is dit mogelijk?

Automatische updates zijn uiteraard mogelijk, de vraag is alleen of je dit wel wilt. Want wat ga je doen als er plots iets mis loopt bij een update.


Ik draai CentOS 6.4 met daarop directadmin. In directadmin staat aangevinkt dat die auto update maar wat dan precies?
Update dit ook gelijk Mysql, php, apache etc?

Nee dit update geen services zoals mysql, php, apache of je OS (in jouw geval centos) maar enkel alles wat DA zelf betreft (da service, templates, ...).


Dien ik dit zelf allemaal handmatig te updaten of zijn hier mooie programma's voor?

DA heeft hier eigenlijk al een tool voor en dat is het custombuild script, naast dat moet je ook gewoon even "yum update" draaien om je CentOS up to date te houden. Kijk hierbij altijd wat er geupdate wordt en exclude eventueel zaken die andere services in conflict kunnen brengen.


Ik hoor graag jullie tips en oplossingen voor het up to date houden van jouw vps.

Persoonlijk draai ik een eigen custom repository zodat ik alles makkelijk kan updaten via "yum update" en hoef ik maar 1 keer alles zelf te compilen. Je kan ook gebruik maken van tools zoals puppet, chief, ... om het beheer over één of meerdere servers te doen.

Magus
17/04/13, 16:50
http://help.directadmin.com/item.php?id=247

puntje 3 ;)

uiteraard is dit slechts voor de basics, alles wat niet onder DA valt zal handmatig of via crons gedaan moeten worden op je vps.

antenna
18/04/13, 12:01
Je kunt overwegen dagelijks een cronjob te maken die ondermeer bv met chkrootkit, rkhunter e.d. kijkt of er onregelmatigheden zijn en ook met het commando yum check-update een lijst geeft van programma's die vernieuwd dienen te worden. Als daar een nieuwe kernel bij zit, dan moet je na het installeren rebooten om deze in werking te zetten. Bij een managed server worden beveiliging en upgrades door de provider gedaan.

Succes ermee!

slikkaticz
19/04/13, 10:57
Bedankt voor alle zeer goede reacties!