PDA

Bekijk Volledige Versie : Directadmin partitie hulp gevraagd!



slikkaticz
15/04/13, 16:31
Beste forum leden,

Ik ben een applicatie ontwikkelaar met weinig tot geen ervaring met linux. Ik sta op het punt om directadmin te installeren op mijn vps met centOS 6.4

Nu lees ik in het de directadmin handleiding het volgende:

"We suggest a simple partition structure of:



/boot 40 meg
swap 2 x memory
/ rest of drive



For a less simple partition structure:



/boot 40 meg
swap 2 x memory
/tmp 1 Gig. Highly recommended to mount /tmp with noexec,nosuid in /etc/fstab
/ 6-10 Gig
/var 8-20 gig. Emails, logs and databases stored here on Redhat/CentOS/Fedora
/usr 5-12+ gig. DA data, source code, frontpage, mysql backups with custombuild option.
/home rest of drive. Roughly 80% for user data. Mount with nosuid in /etc/fstab if possible."


Ik heb gekeken hoe mijn partities er nu uit zien en dit heb ik als bijlage bijgevoegd.
10759

Kan iemand mij concreet vertellen wat ik moet doen om het zoals directadmin het wilt hebben te krijgen. Graag in jip en Janneke taal, alvast heeeeeel erg bedankt!

Ook als iemand het leuk vind om te helpen via teamviewer zou dit zeer gewenst zijn.

bibawa
15/04/13, 16:41
1. Je steekt de Linux OS CD erin
2. Je doorloopt de instalatie
3. Je maakt de juiste partities aan én klaar..;

Een managed VPS was misschien een betere optie voor je geweest ?

slikkaticz
15/04/13, 16:47
1. Je steekt de Linux OS CD erin
2. Je doorloopt de instalatie
3. Je maakt de juiste partities aan én klaar..;

Een managed VPS was misschien een betere optie voor je geweest ?

1. Er staat toch al een os op.... Centos 6.4...
2. Heb ik gedaan en is gelukt met centos.
3. Nee want heb niet zoveel geld en wil graag leren.

Ik kan de installatie van directadmin wel doorlopen maar het leek mij verstandig eerst die partities in orde te zetten of dien ik dit na installatie pas te doen?

dennis0162
15/04/13, 16:48
Let op eigen risico, maak eerst een snapshot van je VPS.

umount /home
lvremove /dev/mapper/vg_powerpc-lv_home


nano /etc/fstab

De regel die met: /dev/mapper/vg_powerpc-lv_home begint verwijderen en opslaan.


Eventueel kan je de root nog uitbreiden:

lvextend -L+95G /dev/mapper/vg_powerpc-lv_root
resize2fs /dev/mapper/vg_powerpc-lv_root


Let op eigen risico, maak eerst een snapshot van je VPS.

Age
15/04/13, 16:49
ik kwam deze tegen. misschien heb je daar iets aan?

https://www.transip.nl/vragen/448-creeer-nieuwe-partitie-centos-directadmin/

slikkaticz
15/04/13, 16:51
Let op eigen risico, maak eerst een snapshot van je VPS.

umount /home
lvremove /dev/mapper/vg_powerpc-lv_home


nano /etc/fstab

De regel die met: /dev/mapper/vg_powerpc-lv_home begint verwijderen en opslaan.


Eventueel kan je de root nog uitbreiden:

lvextend -L+95G /dev/mapper/vg_powerpc-lv_root
resize2fs /dev/mapper/vg_powerpc-lv_root


Let op eigen risico, maak eerst een snapshot van je VPS.

Oke bedankt, zou je misschien kunnen uitleggen wat wat doet? Een snapshot maken zal ik zeker doen van te voren

dreamhost_nl
15/04/13, 16:55
Als je echt wilt leren, zoek je zelf eerst uit wat de commando's betekenen en laat het ons niet uitleggen.

bibawa
15/04/13, 16:56
Inderdaad.. en je vroeg Jip en Janneketaal.. Het herinstalleren van je OS is minder complex dan wat hierboven beschreven wordt..

slikkaticz
15/04/13, 17:07
Ik heb ook uitgezocht wat de commando's betekenen maar het is ingewikkeld en veel parameters vandaar dat ik jullie om hulp vraag.

Als iemand mij om hulp vraagt voor bijvoorbeeld het maken van een website dan zeg ik niet zoek het zelf maar uit maar dan geef ik duidelijke stappen in de goede richting en leg ik uit waarom en hoe en dergelijke, deze reacties zijn onduidelijk voor een beginner.


Iedereen die directadmin geïnstalleerd heeft heeft hier toch mee te maken gekregen en zou dan dus toch duidelijk kunnen uitleggen wat er moet gebeuren... of installeren de meeste het maar gewoon zonder de partities zoals beschreven door da.

The-BosS
15/04/13, 17:24
Iedereen die directadmin geïnstalleerd heeft heeft hier toch mee te maken gekregen en zou dan dus toch duidelijk kunnen uitleggen wat er moet gebeuren... of installeren de meeste het maar gewoon zonder de partities zoals beschreven door da.

Dat heeft niks met DA te maken maar met hoe je zelf wilt dat je server ingericht is, ik heb bijvoorbeeld graag een eigen partitie voor /tmp zodat ik het met nosuid,noexec,... kan mounten en zo heb ik ook /var/log en /home met bepaalde opties /boot is ook handig om als aparte partitie te hebben. Het hangt er maar vanaf hoe je het zelf wilt, zelf al heb je 1 partitie / dan nog zal DA gewoon werken.

t.bloo
15/04/13, 17:43
Beginners gooien het beste 1 grote partitie op hun bak. Dan is er nooit een partitie vol en hoef je nergens op te letten.

slikkaticz
15/04/13, 17:59
Oke helder!

Kan iemand mij dan vertellen waarom het beter is om je schijf op te bouwen in bepaalde partities? En hoe weet directadmin dan in welke partitie het geïnstalleerd dient te worden? Als ik bijv op mijn computer Windows wilt installeren vraagt deze op welke partitie en schijf ik dit wilt doen... heeft directadmin ook die keuze bij install?

Ik moet dus wel van te voren deze partities aanmaken alvorens DA te installeren, of kan dit ook achteraf?

Sorry voor alle vragen :(

The-BosS
15/04/13, 18:17
Oke helder!

Kan iemand mij dan vertellen waarom het beter is om je schijf op te bouwen in bepaalde partities? En hoe weet directadmin dan in welke partitie het geïnstalleerd dient te worden? Als ik bijv op mijn computer Windows wilt installeren vraagt deze op welke partitie en schijf ik dit wilt doen... heeft directadmin ook die keuze bij install?

Ik moet dus wel van te voren deze partities aanmaken alvorens DA te installeren, of kan dit ook achteraf?

Sorry voor alle vragen :(

Linux is geen windows en kent ook geen A: C: D: X: maar de partities zijn eigenlijk mappen op linux. Dus een control panel of ander programma moet hier geen rekening mee houden en moet dus ook niet weten of het een partitie is. De reden waarom partities handig kunnen zijn is om bepaalde opties mee te kunnen geven zoals noexec, nosuid, grpquota, usrquota, ... of om er voor te zorgen dat als bvb /var/log of /home vol staat dit geen effect heeft op je systeem. Want als je 1 partitie hebt (/) en je logs of tijdelijke bestanden lopen vol dan kan het volledige systeem hierdoor vast lopen.

slikkaticz
15/04/13, 18:37
Linux is geen windows en kent ook geen A: C: D: X: maar de partities zijn eigenlijk mappen op linux. Dus een control panel of ander programma moet hier geen rekening mee houden en moet dus ook niet weten of het een partitie is. De reden waarom partities handig kunnen zijn is om bepaalde opties mee te kunnen geven zoals noexec, nosuid, grpquota, usrquota, ... of om er voor te zorgen dat als bvb /var/log of /home vol staat dit geen effect heeft op je systeem. Want als je 1 partitie hebt (/) en je logs of tijdelijke bestanden lopen vol dan kan het volledige systeem hierdoor vast lopen.

Oke hartelijk dank voor de duidelijke informatie!

Dan ga ik me best doen om de DA aanbevolen partities aan te maken op de vps en daarna DA te installeren. Ik zal nog wel even laten weten of het gelukt is!

The-BosS
15/04/13, 18:41
Dan ga ik me best doen om de DA aanbevolen partities aan te maken op de vps en daarna DA te installeren. Ik zal nog wel even laten weten of het gelukt is!

Ik zou /boot dan toch wel meer dan 40MB geven, minimaal 100MB lijkt aangewezen, ikzelf zet dit altijd op 250MB om er zeker van te zijn dat ik meerdere kernels kan gebruiken. Want je wilt natuurlijk altijd nog de oude kernel kunnen booten als je een nieuwe installeert en deze niet zou werken.

slikkaticz
15/04/13, 18:53
Ik zou /boot dan toch wel meer dan 40MB geven, minimaal 100MB lijkt aangewezen, ikzelf zet dit altijd op 250MB om er zeker van te zijn dat ik meerdere kernels kan gebruiken. Want je wilt natuurlijk altijd nog de oude kernel kunnen booten als je een nieuwe installeert en deze niet zou werken.

Oke thanks, dan gebruik ik daar ook 250mb voor. De rest van de dA aanbevelingen wel in orde?

/boot 40 meg
swap 2 x memory
/tmp 1 Gig. Highly recommended to mount /tmp with noexec,nosuid in /etc/fstab
/ 6-10 Gig
/var 8-20 gig. Emails, logs and databases stored here on Redhat/CentOS/Fedora
/usr 5-12+ gig. DA data, source code, frontpage, mysql backups with custombuild option.
/home rest of drive. Roughly 80% for user data. Mount with nosuid in /etc/fstab if possible.

Ik heb zelf een 150gb harde schijf maar er zijn al partities aangemaakt ( zie bijlage ) Kan ik deze gewoon laten staan?