PDA

Bekijk Volledige Versie : Consolidatie in de branche? Of juist niet?



Simon Besteman
12/04/13, 11:32
Wij horen al een tijd dat er een golf van fusies en overnames gaat plaatsvinden binnen de branche. Wij zien nog maar weinig echt gebeuren. Wat denken jullie? Is er een consolidatie-beweging op komst? Welke factoren spelen hierin een rol? Is het een kwestie van geld? Werken de banken mee (of niet?), Gaat het om positionering? Hoe denken jullie dat de toekomst eruit ziet? Zijn jullie er zelf mee bezig voor je eigen bedrijf? Zou ISPConnect hierin actief moeten meedenken (een informatiedag? Iets anders?) Graag jullie gedachten.

PimEffting
12/04/13, 12:17
Volgens mij is de grootschalige horizontale consolidatie nooit echt van de grond gekomen. Natuurlijk blijven er wel overnames plaatsvinden maar ik vraag mij af of dat veel meer is dan in andere branches.
In mijn ervaring zijn er twee parameters die van invloed zijn op stagnatie: overnemende bedrijven hebben vaak onvoldoende financiƫle middelen en de over te nemen bedrijven hebben een onredelijk idee bij de waardering. Zo verdien je een overname nooit terug natuurlijk.

Wel verwacht ik dat bedrijven keuzes gaan maken over hun positie in de waardeketen. Ligt dat in beheer of juist meer in verhuur van apparatuur?

Stewie
12/04/13, 12:28
Wat Pim zegt zie je hier ook veel terug bij het "Te koop" subforum. De meest onrealistische bedragen worden gevraagd bij de kleinste clubjes. Marges worden sowieso kleiner naarmate er minder waarde wordt toegevoegd. Op domeinnamen is de marge al vrijwel nihil. Vroeger had je nog veel budget webhosters, en elke zomervakantie kwamen er tientallen tot honderden bij. Dat is tegenwoordig niet meer zo. Unmanaged hosting is een echte commodity geworden en als je je dan niet kan onderscheiden van de concurrentie, dan houdt het snel op.

Randy
12/04/13, 12:39
Ik denk dat het belangrijker is om eens te kijken naar de bestaansduur van de gemiddelde hosters. Pak bijvoorbeeld ISPgids als bron. Maak eens onderscheid tussen ondernemingen die korter en langer dan 3 jaar bestaan. Veel kleine (budget)hosters halen de drie jaar namelijk niet.

Wido
12/04/13, 13:14
Daarnaast is het ook best duur om zo maar een hoster over te nemen.

De technische migratie is vaak zo'n ramp dat alleen die migratie al meer kost dan het eventuele overname bedrag.

Mijn mening? Ik concurreer liever iemand kapot (lekker bot) dan dat ik zo maar een kleine hoster over neem.

Dat is imho wel de realiteit. Ik zie er als techneut niets in om even 20 DirectAdmin servers van iemand over te nemen die technisch compleet anders in elkaar steken dan onze omgevingen.

Bart L
12/04/13, 13:44
Ook wij hebben diverse partijen overgenomen de laatste jaren. Terug gekeken qua budget, kost een overname gewoon snel 2 FTE (1x technisch, 1x administratief) voor een XX maanden. Dan wordt de terugverdientijd toch al snel minder fijn. Partijen staan niet voor niks te koop natuurlijk.

CT0
12/04/13, 14:29
Ik denk dat veel afhangt van de grote van de eigen organisatie en of je iets toe kunt voegen.

Wij hebben het afgelopen jaar een stuk of 4 overnames gedaan, en zolang het qua controlpanel en administratie goed aansluit is het de moeite waard. Bij 1 overname konden we alles met de hand overzetten en dat was een nachtmerrie.... maar we hadden het voor de juiste prijs gekocht dus al met al viel dat niet tegen.

Maar vraagprijzen zijn vaak wel echt buitensporig te noemen, maar vragen staat vrij :-)

Mark17
12/04/13, 15:00
Daarnaast moet je ook kijken in hoeverre de diensten (incl. prijzen) aansluiten bij wat je al aanbied. Als dit totaal niet aansluit wordt de overname ook duurder, immers is volledig samenvoegen dan moeilijker (immers bij of je bestaande of nieuwe klanten zullen heel andere pakketten/prijzen nodig zijn om het aan te laten sluiten). Als de prijzen/pakketten redelijk vergelijkbaar zijn is een overname goed te doen (mits de prijs juist is), anders kun je er een nieuw bedrijf voor opzetten en er is een reden dat het te koop stond.