PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe gTLD's



Simon Besteman
30/03/13, 07:34
Zoals velen inmiddels wel zullen weten worden dit jaar de eerste nieuwe gTLD's gelanceerd. ISPConnect is benieuwd naar de status hiervan bij de hostingproviders. Wat verwacht je van deze lancering voor je eigen business? Hoever ben je hier zelf van op de hoogte? Ga je (en op welke wijze) hier nog kenbaarheid aan geven naar je klanten? Wij zij benieuwd!

dreamhost_nl
30/03/13, 09:09
We zullen het voorlopig aankijken. We hebben al volop mogelijkheden indien er vraag naar is om ze (voordelig) te kunnen leveren, maar zullen hier niet zelf standaard mee komen.

Simon Besteman
30/03/13, 14:14
Waarom niet?

dreamhost_nl
30/03/13, 18:41
De nieuwe TLDs hebben m.i. geen toegevoegde waarde aan het al zeer ruime assortiment cq de zeer ruime keuze.

Wido
30/03/13, 21:21
Ik zie ook niet echt een meerwaarde. Sommige domeinnamen kunnen wat korter worden, zo kan je waarschijnlijk als KPN straks gewoon naar http://webmail.kpn gaan, maar is dat écht een groot voordeel?

Wij zouden als bedrijf ook ".pcx" of ".42on" kunnen nemen, maar wat is nou écht de meerwaarde? Ik ben persoonlijk bang dat het een ramp gaat worden. Zo zullen die nieuwe gTLD's denk ik eerder met DNS storingen kampen omdat ze toch wat minder goed onderhouden worden.

Daniel Federer
05/04/13, 10:47
Even op persoonlijke titel; veel zal afhangen van de toepassing en invulling. Er zullen ongetwijfeld een paar nieuwe gTLD's tussen zitten, die mensen *gaaf* vinden door binding met de regio of met het merk. Ik zie het verder niet zo snel gebeuren dat het zoeken weer oldskool op domeinnaam niveau gaat plaatsvinden (hotel.city) door de toename van extensies. Kortom wat gaat een gTLD doen? Wat is de toegevoegde waarde? Als dat niet klip en klaar is, dan zie ik het niet direct vliegen ten opzichte van het huidige aanbod.

Keizer
05/04/13, 11:22
Ik denk dat er wel degelijk zeer succesvolle TLD's gaan komen.

Zie het niet alleen als extra TLD's voor onze klanten maar ook voor alle online services waar je vandaag de dag een (gratis) subdomein krijgt. Daar krijg je in de toekomst een domeinnaam (.blog, .website, .forum, .helpdesk etc).

Of bepaalde branches die hun eigen extensie gaan hanteren ivm herkenning en een stukje controle (.app, .movie, .play)

Zo zijn er nog tientallen, misschien wel honderden, korte generieke namen die succesvol zouden kunnen zijn.

Zelf zie ik ook niets in .bmw, .cancerresearch, .northlandinsurance of .xerox, maar daar hebben ze vast wel plannen mee :)

Overigens denk ik dat we als domeinboer hier niet zo veel mee te schaften krijgen. Mijn vermoeden is dat de meeste gTLD's zelf registreerbaar worden voor de eindgebruiker, net als .nu namen.

NederHost
05/04/13, 11:33
Historisch ziet het er niet al te best uit, oude 'nieuwe' TLDs als .biz en .info zijn nooit echt populair geworden. TLDs met een specifieke niche (.tel, .name en de ccTLDs .fm en .tv) hebben wel een matig succes, maar ik denk dat het moeilijk is om zo'n niche te vinden in de zondvloed aan gTLDs die nu wordt gecreëerd. Aanvragende partijen hopen volgens mij eigenlijk 'het nieuwe .com' in handen krijgen maar er is maar 1 .com en dat is .com zelf. Op regionaal niveau zijn en blijven IMHO vrijwel overal de landelijke domeinnamen het belangrijkst, behalve in een aantal bijzondere gevallen (in Catalonië struikel je al over de .cat-domeinen, en .vlaanderen zal wellicht ook wel een markt vinden).

Als het zelfs Verisign (als belanghebbende) moeite kost om in een praatje op WHD een business case te presenteren voor nieuwe gTLDs dan vrees ik het ergste. Overigens gaan we de gTLDs wel aanbieden als ze beschikbaar komen via onze vaste registrar, maar ik verwacht er buitengewoon weinig van, zeker als het nieuwe er eenmaal af is.

Medevso
05/04/13, 13:05
Persoonlijk denk ik dat het een complete chaos wordt. Maar goed we zullen zien.
Veel mensen denken toch nog steeds als ze een bedrijf willen bezoeken op internet "bedrijfsnaam + .nl of +.com". Als het bedrijf nu ineens op "bedrijf.bdrf" zit denk ik dat bedrijven toch bezoekers kwijt raken.

IT-worX
05/04/13, 13:12
TLDs met een specifieke niche (.tel, .name en de ccTLDs .fm en .tv) hebben wel een matig succes, maar ik denk dat het moeilijk is om zo'n niche te vinden in de zondvloed aan gTLDs die nu wordt gecreëerd.
Ik heb zelf een .name (familienaam.name) zodat ik een leuk e-mailadres kon geven aan iedereen uit de familie : naam@familienaam.name. Want daar dient een .name toch voor? Nu blijkt dat als ik online formulieren moet invullen, een .name vaak geweigerd word. Dus heb ik uit pure misérie maar familienaam.net geregistreerd en voor iedereen een naam@familienaam.net aangemaakt die een forward doet van alle mails naar het .name adres. Met alle gTLD's die dus op ons gaan afkomen denk ik dat er dus nog wel meer emailadressen zullen geweigerd worden bij formuliertjes...

The-BosS
05/04/13, 18:44
Of je zult het omgekeerde zien gebeuren bij veel bedrijven, en daarmee bedoel ik dan in plaats van info@bedrijf.be en info@bedrijf.nl en info@bedrijf.fr of info@be.bedrijf.com en info@nl.bedrijf.com etc zul je dus het volgende krijgen info@be.bedrijf. In het geval ze .com of iets anders zouden gebruiken ben je dus 4 karakters korter in je naam, in het geval ze ccTLD's gebruiken verschuif je enkel de volgorde.

Naast het feit dat Kris al aanhaalde veel e-mail formulieren waarschijnlijk enkel maar de meest gebruikte domeinnamen zullen toestaan en je er dus uiteindelijk niet veel mee opschiet als klein bedrijf/particulier. En je uiteindelijk tal van domeinnamen zal moeten registeren voor je bedrijf om er achter te komen dat iedereen via .be .nl .com op je website terecht komt. We hebben het gezien met .co.nl wat ook niet echt een success verhaal blijkt te zijn, dus waarom zou dit dan anders zijn met .regio (regio zelf in te vullen) of .city (stad zelf in te vullen).

Ik zie mijzelf nog niet bedrijf.nieuwpoort en bedrijf.vlaanderen en bedrijf.west.vlaanderen en bedrijf..... registeren, jullie wel misschien?

Patrick_st
06/04/13, 00:13
Voor multinationals is het wellicht interessant omdat je alles in eigen beheer hebt / alleen nog te maken hebt met ICANN in plaats van een registry per land.
Persoonlijk zie ik er helemaal niets in, het schept alleen maar verwarring. Dat is misschien tijdelijk maar toch, ik zie er niet veel meerwaarde in.

Er zullen vast wel een paar succesvolle TLD's komen, een kort maar leuk woord waar je een leuke domeinnaam/email adres mee kan maken.
Of dat echt een succes wordt? Ik weet het niet, het is wel een flinke investering in ieder geval.

Wat betreft de email formulieren, daar heb ik nog helemaal niet bij stil gestaan maar dat kan best een serieus probleem worden. Is er ergens een lijst op te vragen van alle (nieuwe) TLD's? zodat we deze bijvoorbeeld dagelijks kunnen binnen halen?

NederHost
06/04/13, 00:25
Wat betreft de email formulieren, daar heb ik nog helemaal niet bij stil gestaan maar dat kan best een serieus probleem worden. Is er ergens een lijst op te vragen van alle (nieuwe) TLD's? zodat we deze bijvoorbeeld dagelijks kunnen binnen halen?

IMHO is het beter om de controle aan te passen door te kijken naar de aanwezigheid van A- of MX-records voor het ingevulde domein (denk ook aan IDN!). Je zit dan altijd goed, wat ze ook verder verzinnen.

The-BosS
06/04/13, 01:50
IMHO is het beter om de controle aan te passen door te kijken naar de aanwezigheid van A- of MX-records voor het ingevulde domein (denk ook aan IDN!). Je zit dan altijd goed, wat ze ook verder verzinnen.

Ja en nee, de reden waarom bepaalde domeinen niet toegestaan zijn is juist om misbruik tegen te gaan zoals @gmail., @live. en wat hebben we nog allemaal. Op jouw manier laat je deze ook terug toe. Hoe je het ook draaid of keert, je whitelist/blacklist zal er behoorlijk langer door worden als je .com en ... wel wil toelaten en .xxx en ... niet.

Mark17
06/04/13, 16:44
Ja en nee, de reden waarom bepaalde domeinen niet toegestaan zijn is juist om misbruik tegen te gaan zoals @gmail., @live. en wat hebben we nog allemaal. Op jouw manier laat je deze ook terug toe. Hoe je het ook draaid of keert, je whitelist/blacklist zal er behoorlijk langer door worden als je .com en ... wel wil toelaten en .xxx en ... niet.

ipv een whitelist kijken naar A- en MX-records lijkt mij een goede optie. Eventueel met een blacklist om specifieke domeinnamen te blokkeren (kun je gelijk filteren op bepaalde MX records, bv die van Google Apps of Outlook of [verzin iets]).

grohl
06/04/13, 22:40
Zal naar mijn mening alleen voor verwarring zorgen, nog meer domeinen welke we niet nodig hebben.
Ik heb nooit het nut gezien van .biz, nog nooit een site bezocht met .aero of een site eerst op .mobi geprobeerd en daarna pas op m.bedrijf.com
Als multinational heb je er misschien nog inderdaad iets aan als info@nl.bedrijf etc.

Maar de manier waarop amsterdam gTLD voor wilt gebruiken lijkt mij alleen maar zorgen voor onnodige verwarring zoals ik hierboven al omschrijf.
Een voorbeeld hiervan was hotel.amsterdam. Indien ik een hotel zoek in Amsterdam dan google ik wel de reviews. Zou niet snel eerst even hotel.amsterdam proberen.

IT-worX
07/04/13, 16:40
Logisch want het kan ook http://amsterdam.hotel zijn :)