PDA

Bekijk Volledige Versie : [VRAAG] Wat basiskennis over colocatie @ TransIP



Marco Meijenberg
19/03/13, 16:02
Hoi beste mensen,

Ik kom hier vandaag om een vraag te stellen, sinds kort ben ik van plan een eigen webhosting server te maken.. (voor eigen gebruik
Ik zat eens te kijken en kwam op de colocatie van TransIP terecht.

Nou hier komt mijn vraag, wat is Colocatie, en is dat handig als je bijvoorbeeld een eigen webhosting server wil maken.
Hoe werkt colocatie? Heeft iemand toevallig wat screenshots van servers die colocatie gebruiken.

Alles is welkom!

Hulp is natuurlijk ook altijd welkom.. Ik heb het 2e pakket besteld trouwens, (advanced package)

Met vriendelijke groeten,
Marco Meijenberg

SF-Jeroen
19/03/13, 16:12
Een screenshot van een server die colocatie gebruikt? Euh, misschien moet je even op Wikipedia kijken :)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Colocatie

Marco Meijenberg
19/03/13, 16:15
Bedankt, iemand nog reacties m.b.t. de andere vragen?

magentohosting
19/03/13, 16:19
Hoi Marco,

Welkom!

Wellicht begrijp ik je verkeerd, maar je hebt iets besteld (Advanced colocatiepakket) maar je hebt geen idee wat het precies is?

Bij colocatie koop je namelijk je eigen server en die breng je vervolgens onder bij, in jouw geval dan, TransIP. Wat je uiteindelijk zelf met die server gaat doen, dat is helemaal aan jou.
Je moet hiervoor dus eigen hardware kopen. Dit kan je natuurlijk doen bij Dell, HP e.d. of een lokale shop.

Waar jij naar op zoek bent, denk ik, is een VPS of een dedicated server. Een VPS is in den beginning een goed besluit, aangezien dit veelal minder kost dan een dedicated server. Het verschil:
Een VPS is een virtuele machine. Hier krijg je toegang om allerlei zaken te installeren, maar is je "server" virtueel. De aanbieder heeft 1 (of meerdere) fysieke servers welke als het ware in stukjes gehakt is en waardoor je zo meerdere kleinere virtuele machines kan aanbieden aan verschillende mensen. Hoe dit precies werkt kan je wel terugvinden op Google.
Een dedicated server is een fysieke server waarop jij inlogt en ook toegang hebt om allerlei zaken te installeren. Je hebt alleen geen fysieke toegang tot de server en de server is ook geen eigendom van jou, maar van de aanbieder. Je huurt eigenlijk de server (hetzij per maand, per kwartaal, etc.). Je hebt hierbij wel alle schijfruimte, CPU kracht en geheugen tot je beschikking wat in de server zit.

Een uitgebreide uitleg van VPS vs. dedicated server kan je wel opzoeken op Google of welke zoekmachine dan ook.

Ramon Fincken
19/03/13, 16:36
wellicht is er ook wat verwarring mbt de term "webserver" dat kan een stuk software zijn ( apache, ngnix etc.. ) maar ook een fysieke server. En juist die laatste moet je colocaten ;)

davinci
19/03/13, 17:14
don't feed the troll..
sorry hoor, maar dit is wel heel obvious

dicktump
20/03/13, 12:11
Het handigst aan colocatie op een webserver is dat je een LAMP-stack kunt gebruiken. Zo heb je LAMP'jes voor de diskactiviteit en netwerkactiviteit. Aan de hand van die verschillende LAMP-stacks kun je zien hoe druk je server is. Met een VPS kan dat niet, dus eigenlijk is een VPS niet helemaal geschikt voor LAMP.

:chinese:

Apoc
29/03/13, 19:33
Het handigst aan colocatie op een webserver is dat je een LAMP-stack kunt gebruiken. Zo heb je LAMP'jes voor de diskactiviteit en netwerkactiviteit. Aan de hand van die verschillende LAMP-stacks kun je zien hoe druk je server is. Met een VPS kan dat niet, dus eigenlijk is een VPS niet helemaal geschikt voor LAMP.

:chinese:

Dan heb ik gelijk nog een vraagje. Ik was laatst dus bezig met een Ruby, en ik las dat dit normaliter op Rails draait. Dus dat heb ik geprobeerd, maar nou is hij dus ontspoort. Hoe los ik dit nu op? Of is deze schade permanent?

dennis0162
29/03/13, 19:38
Dan heb ik gelijk nog een vraagje. Ik was laatst dus bezig met een Ruby, en ik las dat dit normaliter op Rails draait. Dus dat heb ik geprobeerd, maar nou is hij dus ontspoort. Hoe los ik dit nu op? Of is deze schade permanent?

Terug op de rails plaatsen D0h!

Domenico
29/03/13, 19:44
Mocht het wel een seriueze vraag zijn dan kan de thread starter me een PM sturen. Deze thread is dicht.