PDA

Bekijk Volledige Versie : Vraag m.b.t verplichtingen bij het opstarten van een hosting bedrijf.



Hendrik Stienstra
18/03/13, 21:48
Beste,

Momenteel beheer ik een forum dat zich richt op de ontwikkeling van MMORPG games. Sinds enige tijd wordt dit forum overspoeld door kinderen die hosting bedrijven opzetten.

Deze groep beginnende hosters huurt relatief goedkope servers om er vervolgens op te virtualiseren. Deze virtuele machines worden vervolgens verhuurd aan jongeren. Deze jongeren zijn over het algemeen jonger dan 16.

In sommige gevallen hebben ze meer dan 30/40 klanten en zijn tevens niet in het bezit van een geldige KVK inschrijving.

Kan iemand mij vertellen welke verplichtingen je hebt als beginnend hoster? En is het toegestaan om dergelijke producten te verkopen aan een jonge doelgroep zonder tussenkomst van ouders / verzorgers.

Ook is er een bedrijf dat zeker 200/300 klanten heeft, maar nog geen KVK registratie. Is hier iets tegen te doen?

Met vriendelijke groet,

Hendrik Stienstra.

Alexander
18/03/13, 22:25
Even aanmelden bij de belastingdienst. Die vind dergelijke dingen altijd interessant.

WebMeso
18/03/13, 22:26
Je kan natuurlijk zo'n soort bedrijf melden bij de belastingdienst bij het departement fraude.

Arieh
18/03/13, 23:17
Hier een aantal criteria (http://www.kvk.nl/over-de-kvk/uw-inschrijving-bij-de-kamer-van-koophandel/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/moet-ik-mijn-bedrijf-inschrijven/criteria-van-een-onderneming/) voor wanneer je ondernemer bent en bij kvk moet inschrijven. Bij dergelijke hosting diensten is dit dus van toepassing. Er moet BTW gerekend en opgegeven worden (al dan niet afgedragen indien het boven ong. 1300 aan btw per jaar komt).

Of de belastingdienst ook inkomstenbelasting misloopt is van de buitenkant niet te zeggen, wellicht heeft men het wel opgegeven.

Heb zelf nog niemand aangegeven en zou niet weten of men dergelijke zaken (snel) oppakt.

Randy
19/03/13, 09:15
Dat doet me denken aan De Vakantiehoster (http://www.duimschroef.nl/2006/04/column-de-vakantiehosters/) (c)(r)(tm) Stewie. Zelfs na bijna 10 jaar blijft die goed.

Marco Meijenberg
19/03/13, 15:17
Wat er eigenlijk wordt bedoeld, is het verplicht om METEEN na het starten van een bedrijf een kamer van koophandel inschrijving te hebben. Of dient dit pas te worden gedaan na een bepaalde winstmarge?

magentohosting
19/03/13, 15:29
Een KvK is nodig om een bedrijf te zijn.

Dus zodra jij je inschrijft bij de KvK (en dit is verwerkt e.d.) dan ben je een echt bedrijf en mag je facturen versturen en krijg je met alles te maken wat erbij hoort.

WebMeso
28/03/13, 12:29
Wat er eigenlijk wordt bedoeld, is het verplicht om METEEN na het starten van een bedrijf een kamer van koophandel inschrijving te hebben. Of dient dit pas te worden gedaan na een bepaalde winstmarge?

Je kan in het begin hobbymatig diensten of producten verstrekken, maar dan zal je eerst langs de belastingdienst moeten om dit aan te vragen. Daarbij kan je ook een aanvraag doen om in 1e instantie gevrijwaard te worden voor het BTW-verhaal. Of je dus wel of geen BTW moet rekenen en dat gaat tot een maximaal bedrag per jaar qua omzet/winst. Gebruik eens de zoekfunctie, want er zijn op het WHT forum meerdere topics hierover geweest.