PDA

Bekijk Volledige Versie : Beginnen met VPS



LennartAa
17/03/13, 21:47
Beste allemaal

Omdat ik rondsnuffel voor een VPS, heb ik me maar eens geregistreerd op dit forum. Vanaf 2004 heb ik altijd reguliere webhosting gehad. Dat ging goed, alleen loop ik steeds vaker tegen grenzen aan. Heb een proef-VPSje genomen en dat ging goed. Sinds 2007 heb ik ook al ervaring met Linux en de CLI, dus dat is het probeem niet.

Op internet kan ik heel veel info vinden, alleen, waar begin ik? Waar moet ik op letten? Misschien iets voor een verzameltopic? Als dat bestaat, mag een link ook ;)

Dus, de concrete vraag is: waar moet een beginneling met VPS (Linux) allemaal op letten? :unsure:

Aanvulligen, concrete links of ander commentaar welkom. Als het wat is, zal ik het toevoegen. Dan hebben anderen er ook wat aan.
[1] Qua veiligheidsinstellingen

IPtables instellen
standaard wachtwoorden veranderen
Root-account niet van buiten benaderbaar maken / alleen vanaf eigen IP (???)
SSH alleen van bepaalde IP's of uitschakelen
...


[2] Qua regelmatig onderhoud

apt-get update && apt-get upgrade draaien. Om de 2 weken?
Logfiles nakijken (welke allemaal? Waar staan die?)


[3] Qua handig om te hebben

LAMP natuurlijk
PHPmyAdmin
Een controlpanel zoals DirectAdmin, Webmin, OpenPanel..

Yourwebhoster
17/03/13, 22:39
Waar je het over hebt is niet specifiek voor de VPS maar Linux in het algemeen. Een VPS draait slechts virtueel wat op een dedicated server ook kan.

Dit is om te beginnen wellicht een interessant topic:
http://www.webhostingtalk.nl/beveiliging/156560-tutorial-ssh-beveiliging-gebruik-optimaliseren.html#axzz2NppbeZvw

Voor iptables raad ik csf (http://configserver.com/cp/csf.html) aan omdat deze ook anti-bruteforce heeft. Daarnaast heb je nog clamav (antivirus), rkhunter, suhosin voor php, grsecurity, etc.. Om maar even snel iets op te noemen op de zondag avond en om te beginnen. Volgens mij is er nog geen verzamel topic maar met een beetje zoeken op alleen wht zal je al veel info vinden.