PDA

Bekijk Volledige Versie : Hulp bij configuratie VPS/Dedicated Server



Rikay
08/03/13, 12:00
Hoi mensen,

Ik beheer een website die gekoppeld is aan een groot Twitter account. Op die website publiceer ik blogs en plaatjes die automatisch op Twitter gepubliceerd worden. Het is een responsive Wordpress template die momenteel draait op een managed dedicated server met de volgende specs:

Intel core i3
4GB RAM geheugen (in control panel staat trouwens 6114 MB beschikbaar, dus kan ook 6GB zijn)
2x 250GB harddisk RAID1
5000GB dataverkeer p/maand

Ik ben een leek en mijn probleem is als volgt:
Na het publiceren van een plaatje of blog op Twitter vindt er logischerwijs een gigantische piek in mijn traffic plaats. Gedurende een minuut of 5 heb ik tussen de 300 en 600 realtime bezoekers en tussen de 4 en 6 bezoekers per seconde. De website wordt in een minuut of tien dan zo'n 3000 keer bezocht (stats van Analytics). Tijdens extreme pieken geeft mijn website soms de foutmelding die lijkt op: Could not allocate [x aantal bytes] in [bestandspad van het niet te laden bestand].

Ik heb mij laten vertellen dat dat te maken heeft met het werkgeheugen dat het het aantal http request niet aankan. Wordpress is immers database driven en de hoeveelheid querys die zulke bezoekersaantallen met zich meebrengen floaden dan het werkgeheugen (of zoiets).

Ik ben begonnen op een shared hosting pakket voor een tientje in het jaar, maar moest van mijn hostingsprovider meteen upgraden omdat ik op dag ze al een serverload van 2000% (!) bezorge. Geupgrade naar een mini VPS maar dat mocht ook niet helpen. Uiteindelijk een maand of 3 gedraait op een VPS met 3GB werkgeheugen maar ook dat mocht niet baten. Dinsdag weer gebeld met mijn hostingprovider en ze gevraagd hoe het kan dat ze me niet gewoon een pakket aan kunnen bieden die mijn website wel kan handelen. Ze hebben mij nu 3 weken kosteloos op een dedicated sercer gezet om te kijken of dat helpt, maar je raadt het al...