PDA

Bekijk Volledige Versie : Probleem - RSync broken pipe



IT-worX
06/03/13, 20:22
Eerst een klein woordje uitleg:
Ik heb thuis wat servertjes draaien. Werkt prima voor mij en mijn noden. In datzelfde netwerk hangt ook een NAS (Netgear ReadyNAS Ultra 2 RNDU2000) met 2x1TB schijfjes in Raid 1. In een datacenter huur ik een server om mijn backups ook op een andere locatie op te slaan.

Mijn webserver v01.s01.be.it2go.eu maakt elke nacht om 1u een backup van alle accounts (gebruik makende van de standaard DA backup mogelijkheden voor admin) en stuurt deze naar de NAS. Dit verloopt prima als ik de backups bekijk op de NAS. Ook krijg ik telkens een mailtje dat de backups gedaan zijn (telkens tussen 5u en 5u30). Op zondag gaat de dedicated server via SSH proberen om de map "sunday" op de nas via rsync gelijk te zetten met de map "/home/da-backup-v01" op zijn harde schijf. Dit liep telkens goed tot een 2-3 tal weken terug dat er altijd dezelfde fout komt... (voor alle duidelijkheid : backupserver in datacenter connect met NAS voor de rsync, niet omgekeerd)

De fout:
[root@backup ~]# rsync -rvz --progress root@nas01.be.it2go.eu:/home/ftp/homes/da-backup-v01/wednesday/ /home/da-backup-v01/
root@nas01.be.it2go.eu's password:
Write failed: Broken pipe
rsync: connection unexpectedly closed (0 bytes received so far) [receiver]
rsync error: unexplained error (code 255) at io.c(600) [receiver=3.0.6]


1. tijdens deze test heb ik de map "wednesday" gepoogd te rsync'en
2. direct na het ingeven van het wachtwoord krijg ik de fout (in latere instantie wil ik dit doen met SSH keys en dit via cronjobs laten gebeuren, dus voorlopig geef ik nog altijd het commando manueel in op zondag)
3. de harde schijf van de backupserver is niet vol (29% bezet). Op de NAS idem dito.
4. in mijn router heb ik de connectie tussen het IP van de NAS en de backupserver gelimiteerd op 5mbit, maar ik denk niet dat dit de issue kan zijn?

Iemand een idee waar ik moet zoeken?

dennis0162
06/03/13, 21:05
Kan je met SSH wel connecten naar de NAS?

Je kan proberen de timeout te verhogen.

systemdeveloper
06/03/13, 21:29
Hmm... probeer dit eens:

rsync --bwlimit=5000 -a --delete --numeric-ids --relative --rsh="/usr/bin/ssh" -o Compression=yes root@nas01.be.it2go.eu:/home/ftp/homes/da-backup-v01/wednesday/ /home/da-backup-v01/

(En check wel eerst even of je met ssh kunt inloggen).

IT-worX
06/03/13, 21:41
dennis0162 & systemdeveloper...wel nu je het zegt, nu blijkt dat ik ook niet via SSH kan inloggen... *woops*

IT-worX
06/03/13, 22:16
En bij deze is het "probleem" ook opgelost. Blijkbaar heeft de NAS een automatische update gedownload en uitgevoerd waardoor de SSH poort terug dicht stond (en deze moet je open zetten door een programma te installeren...vandaar dat ik het niet direct vond).

Bedankt voor het meedenken!

Randy
06/03/13, 22:27
Syno v4.2?

IT-worX
06/03/13, 22:31
Neen geen synology :) ReadyNAS van Netgear. RAIDiator 4.2.22