PDA

Bekijk Volledige Versie : De status van IPv6



Maikel ISPConnect
04/03/13, 19:17
IPv6 is een thema wat alweer tijdje loopt en misschien ook langzaam beweegt. 6 juni 2012 was “IPv6 Launch” en hebben een aantal grote websites van het moment gebruik gemaakt om IPv6 aan te zetten. Tegelijkertijd blijven sommige ISP’s vooralsnog nog achter met name accessproviders. Voorlopig is er dus een situatie waar IPv4 en IPv6 naast of langs elkaar gebruikt worden. Nu zijn wij bij ISPConnect benieuwd hoe de leden hiermee omgaan, bijvoorbeeld wat betreft hosting-beheersoftware? Ook horen we graag of jullie tegen daadwerkelijke problemen oplopen, of een probleem voorzien in de nabije toekomst?

Wido
05/03/13, 11:00
Een groot probleem is nog veel oude beheerders die vast geroest zitten in hun NAT-patroon en denken dat we daar alles mee oplossen.

Zo denken veel mensen nog steeds dat NAT een firewall is die hij IPv6 ineens magisch verdwenen zou zijn. Want statefull packet inspection zou niet bestaan.

Access providers blijven natuurlijk gewoon laks, ze zeggen *zelf* allemaal genoeg IPv4 te hebben dus geen reden tot IPv6 invoeren te hebben.

Randy
05/03/13, 11:50
Voorlopig is er dus een situatie waar IPv4 en IPv6 naast of langs elkaar gebruikt worden.

De komende 5 jaar gaat dit ook zeker niet veranderen, wellicht zelfs de komende 10 jaar.

bibawa
05/03/13, 12:04
Wij zijn bezig met het uitrollen IPV6, probleem echter is dat onze ISP die we op kantoor hebben (Telenet) IPV6 nog niet geimplementeerd heeft waardoor het testen een heel pak lastiger is...

systemdeveloper
05/03/13, 12:14
Wij hebben ipv6 al een tijdje, maar ik heb het nog lang niet overal geïnstalleerd. Puur eigenlijk omdat er 0,0 vraag naar is vanuit de klanten en omdat veel access providers er nog niet aan beginnen. Dus er is toch amper een klant die daadwerkelijk zijn server over ipv6 kan bezoeken :(

mgielissen
05/03/13, 12:25
Bij sommige ISP's zijn nu al de gevolgen merkbaar (duurdere extra adressen, max 1 adres per server e.d.). Daarnaast bestaat specificatie van IPv6 al 15 jaar. Naar mijn idee hebben de meeste IT'ers er geen kennis cq ervaring mee of hebben er geen trek in.

bibawa
05/03/13, 12:30
Ik denk dat het gewoon de kennis is die bij de meeste ontbreekt, het wordt ook een heel pak complexer...

Wido
05/03/13, 12:32
Wij hebben ipv6 al een tijdje, maar ik heb het nog lang niet overal geïnstalleerd. Puur eigenlijk omdat er 0,0 vraag naar is vanuit de klanten en omdat veel access providers er nog niet aan beginnen. Dus er is toch amper een klant die daadwerkelijk zijn server over ipv6 kan bezoeken :(Toch apart. Wij zien op onze webhosting en DNS servers echt een hele hoop IPv6 verzoeken binnen komen.

Het gros is inderdaad IPv4, maar IPv6 is ook al een paar procent.

systemdeveloper
05/03/13, 13:04
Toch apart. Wij zien op onze webhosting en DNS servers echt een hele hoop IPv6 verzoeken binnen komen.

Het gros is inderdaad IPv4, maar IPv6 is ook al een paar procent.

Wat ik bedoelde was meer de klanten zelf. Daarvan is er amper iemand die zelf aangeeft dat ie zijn website/server/whatever ook bereikbaar wilt hebben via ipv6.

NederHost
05/03/13, 13:23
We hebben hier alles over zowel IPv6 als IPv4 draaien, met identiek servicelevel (loadbalancing etc.). Alleen sites van klanten die zijn opgeleverd voor juni 2012 zijn (nog) niet via IPv6 beschikbaar (geen AAAA-records) tenzij de klant dat zelf aangeeft. Dit ivm mogelijke issues in de software die ze draaien op hun sites.

Ik denk niet dat je het je kunt veroorloven om te wachten tot klanten vragen om IPv6. IPv6 is niet ingewikkeld maar het wijzigen/inrichten van sommige beheerprocessen kan dat wel zijn, vooral in een dualstack omgeving (waar we de komende vijf tot tien jaar wel op vast zullen blijven zitten). Uiteindelijk moet je er toch aan geloven dus het heeft IMHO weinig zin investeringen in kennis en apparatuur naar achteren te schuiven. Beter doe je al wat ervaring op in een tijd waarin IPv6-storingen amper impact hebben.

Belangrijkste (externe) technische issues die we tot dusver hebben gezien:
- problemen met IP-gebonden sessies op websites door IPv6 privacy extensions en/of het random selecteren tussen IPv4 en IPv6 door sommige stacks (met name die van Apple),
- mailservers die via IPv6 e-mail aanbieden zonder correcte SPF-autorisatie (vaak door het ontbreken van een AAAA-record of 'ip6:').

Om te testen vanaf een netwerk dat zelf geen IPv6 heeft kan ik overigens de IPv6 tunnelbroker van Hurricane Electric (geen aandelen) aanbevelen. Vrijwel direct online, eenvoudig te configureren en snel (POP in Amsterdam). Zie http://tunnelbroker.net/

Smart-Guyz
09/03/13, 03:58
Wij geven onze klanten een jaar lang 5% korting op hun factuur (enkele diensten), als ze er in slagen om IPv6 aan te vragen en goed aan de praat te krijgen (ping, rDNS, AAAA records e.d.)
Alles kan de klant bij ons zelfstandig doen, de aanvraag van de adressen, het instellen en de testen. De korting wordt dan autom. geactiveerd.

Ik durf te zeggen dat 75% van onze colocatie klanten (want daar geldt het voor) actief is op IPv6.

Nu moet ik zeggen dat wij ons ook erg bezig houden met IPv6, we vinden het interessant en uitdagend en dat spreekt ons wel aan.
We proberen dit enthousiasme over te brengen op onze klanten (met een kleine beloning) en dat lukt aardig.

Maikel ISPConnect
12/03/13, 17:32
Leuk om de gemengde reacties te zien. Enerzijds lijkt het alsof IPv6 nog steeds niet industrie breed getrokken word (accessproviders blijven achter, klanten tonen weinig interesse). Anderzijds zie ik reacties waar de complexiteit word aangegeven, gebrek aan kennis o.a
Smart-Guyz, jouw reactie springt eruit met een duidelijke pro-actieve houding. Heb je behalve de korting die jullie aanbieden, andere tips om klanten te informeren of te enthousiasmeren?

Smart-Guyz
18/03/13, 11:58
Leuk om de gemengde reacties te zien. Enerzijds lijkt het alsof IPv6 nog steeds niet industrie breed getrokken word (accessproviders blijven achter, klanten tonen weinig interesse). Anderzijds zie ik reacties waar de complexiteit word aangegeven, gebrek aan kennis o.a
Smart-Guyz, jouw reactie springt eruit met een duidelijke pro-actieve houding. Heb je behalve de korting die jullie aanbieden, andere tips om klanten te informeren of te enthousiasmeren?

Uiteraard. We hebben configuratie voorbeelden in ons control panel. We bieden een tunnel zodat klanten hun eigen IPv6 verbinding kunnen testen.
Daarnaast informeren we onze klanten uiteraard over de status van IPv4.

mgielissen
18/03/13, 12:59
In de praktijk worden veel IPv4 adressen gebruikt ivm een SSL certificaat en ISP's teren nu op hun laatste voorraad IPv4 adressen. Ik denk dat dit jaar nog ISP's het tekort echt gaan merken alsmede hun klanten. Veel nieuwe hardware en software is al geschikt voor IPv6, tenzij je als ISP nog steeds met een Cisco 6006 werkt ;)