PDA

Bekijk Volledige Versie : Na verhuizing encoding anders van 1 van meerdere websites



hires
25/02/13, 21:21
Hallo allemaal,

Eind vorige week is een server elders van een klant verhuisd naar mijn bedrijf. Verhuizing is goed gegaan en diverse sites zijn overgezet. Een paar kleine probleempjes probeer ik nu weg te werken.

De vraag die ik nu wil stellen: één van de websites geeft nu een andere encoding. Op de andere server bij een andere provider had de klant een LAMP dedicated server, geen DirectAdmin of ander controlpanel. Nu is alles ondergebracht naar een dedicated server met DirectAdmin en is voor mij onverklaarbaar waarom de encoding nu anders is. Je ziet nu allemaal vreemde tekens door alle teksten heen, daar waar dat op de andere server niet zo was. Wat opvallend is: 8 sites zijn overgezet en maar 1 heeft dit probleem.

Aan de html is niets veranderd; alles is 1-op-1 overgezet; dus ik dacht: wat zorgt voor encoding binnen Apache (?) of DirectAdmin (?); ik zou het niet zo kunnen vertellen. Heeft iemand van jullie een idee?

Bij voorbaat dank.

UPDATE: nu heb ik ook nog dit artikel gevonden, very handy volgens mij: http://andries.filmer.nl/kb/Vreemde-karakters-op-een-website-UTF-8-Encoding/127. Ik heb naar aanleiding van dit artikel de encoding van twee sites gecontroleerd: een goede site en de site die niet goed wordt weergegeven, maar voor beide sites is de encoding: IOS-8859-1. Beide sites staan op dezelfde server en beide hebben dezelfde encoding... waarom dan toch verschil in weergave?

systemdeveloper
25/02/13, 21:35
Het slimste is dus om dit in de website zelf aan te geven, zoals je nu dus merkt, maar je kunt ook de apache conf even aanpassen:

AddDefaultCharset utf-8

Ipv. utf-8 pak je dan wat bij de lamp server default stond.

Yourwebhoster
25/02/13, 22:56
Hoe heb je alles overgezet? Bijv de database, heb je deze met phpmyadmin overgezet (of een andere tool)? Ik heb wel eens encoding problemen gezien als gevolg van het overzetten (helaas).

hires
26/02/13, 07:38
Ik vond het commando AddDefaultCharset iso-5589-1 in de .htaccess van de root van de site; deze heb ik eerst op utf-8 gezet, maar dat had geen effect. Daarna helemaal verwijderd, maar ook dat hielp niet. In een template voor de site stond nog een iso-5589-1 meta tag; deze heb ik ook aangepast naar utf-8, maar nog steeds vreemde tekens.

De database is geexporteerd vanuit PHPMyAdmin volgens mij, dat heeft iemand anders gedaan; ik zal het is navragen. In het artikel lees ik ook iets over het omzetten van de content in de database; misschien kan ik dat nog is proberen.