PDA

Bekijk Volledige Versie : De kerntaken van de SIDN



Simon Besteman
22/02/13, 10:30
Tijdens de relatiedag van SIDN op afgelopen 29 november bracht de voorzitter van de VvR, Erik Logtenberg hun standpunt met betrekking tot de kerntaak van de SIDN. Het standpunt was dat de SIDN zich teveel zou richten op het ontplooien van activiteiten buiten hun kerntaken binnen het registry van .nl domeinen.
Het standpunt was mede op basis van een onderzoek van TNS Nipo in opdracht van de VvR. http://www.isptoday.nl/nieuws/vvr-wil-overleg-over-focus-van-sidn/

ISPConnect vind dit een belangrijk onderwerp en wil graag alle leden betrekken bij deze discussie. Wij zijn erg benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Wat zien jullie als de kerntaken van de SIDN, en in hoeverre zouden er activiteiten hier buiten mogen worden geïnitieerd? En als dat mag, in welke richting zouden die activiteiten zich mogen bewegen?

Wido
22/02/13, 11:06
Kerntaken zijn behoorlijk simpel lijkt me?

- Registratie van .NL domeinen
- Het beheren van de DNS infrastructuur

Daar buiten hoeven ze niets te doen, dan kunnen de kosten ook laag blijven.

Het DNSSEC initiatief is prima en dat vind ik ook bij de .nl registratie passen.

Sponsoring van voetbal clubs en dergelijke vind ik dan weer de grootste onzin!

Wat ze met hun geld wel mogen doen is meer technische informatie naar buiten brengen over DNS en hoe ze zaken intern regelen zodat de rest van de wereld er van kan leren.

asusk7m550
22/02/13, 11:30
Ik heb hier niets meer aan toe te voegen. Wat Wido schrijft is het. Kort en krachtig.

Mark17
22/02/13, 12:14
Naast het DNSSEC initiatief zou een vergelijkbaar initiatief voor IPv6 en DANE nog welkom zijn. De systemen verder optimaliseren en eventueel ook andere TLDs draaien lijkt mij ook geen bezwaar. Meer technische gegevens/procedures naar buiten brengen zou nog een verbetering kunnen zijn.

Andere activiteiten zouden eventueel beperkt kunnen worden wat mij betreft.

ju5t
22/02/13, 14:57
Mee eens. Alles omtrent DNS en domeinnamen past binnen de activiteiten van SIDN. Dus DNSSEC en DANE in de toekomst horen daar zeker bij naast wat Wido al aan geeft het beheren van .nl domeinen met het DRS en hun eigen infrastructuur.

IPv6 in mindere mate al is dat hoe dan ook een belangrijk punt maar wat SIDN hier in moet gaan doen ben ik niet helemaal zeker van.

Ic3man
22/02/13, 15:43
Mee eens met wat Wido zegt:

- Registratie van .NL domeinen
- Het beheren van de DNS infrastructuur

En wat mij betreft zaken die hier direct verband mee hebben.

visser
22/02/13, 16:50
Mee eens. Alles omtrent DNS en domeinnamen past binnen de activiteiten van SIDN. Dus DNSSEC en DANE in de toekomst horen daar zeker bij naast wat Wido al aan geeft het beheren van .nl domeinen met het DRS en hun eigen infrastructuur.

IPv6 in mindere mate al is dat hoe dan ook een belangrijk punt maar wat SIDN hier in moet gaan doen ben ik niet helemaal zeker van.

Eens, zeker met Wido.
DNSSec/DANE horen er zeker bij, en bij IPV6 horen natuurlijk ook DNS aspecten.
(zowel transport van DNS queries over IPV6, als IPV6 specifieke antwoorden, en het registreren van IPV6 records ).

Ik heb ook geen bezwaar tegen verwante activiteiten van 'algemeen belang' rondom dit thema;
Als SIDN , zeg, DNS/DNSSec validatie/test/parse modules schrijft en algemeen beschikbaar maakt, prima.

Het zijn de dingen als sport sponsoring waar ze verre van moeten blijven.

Stewie
22/02/13, 18:32
Je kan je voorstellen dat de mensen achter de SIDN ook nadenken over hun eigen toekomst, en zich zorgen maken als blijkt dat hun kerntaken in de toekomst openbaar aanbesteed kunnen worden. Hoe maakt de directie zich onmisbaar?

Misschien ligt het probleem veel eenvoudiger; ze vervelen zich teveel, hebben geen uitdaging meer. Nieuw kantoor staat, infrastructuur staat en heeft de directie geen of weinig binding mee. Je moet toch ergens mee bezig zijn.

cfmweb
22/02/13, 18:52
Ik zie nergens genoemd worden of SIDN zich ook bezig zou moeten houden met de accreditatie van haar deelnemers. En wellicht ook met de controle op de naleving van regels en afspraken met haar deelnemers. Mogelijk zou het zelfs goed zijn als er bepaalde solvabiliteitscriteria worden opgesteld?

Ijsbox
24/02/13, 14:03
Eens met wat Wido zegt aangevuld met wat cfmweb zegt dus:

- Registratie van .NL domeinen (eventueel DRS systeem openstellen voor andere/nieuwe TLDs)
- Het beheren van de DNS infrastructuur (incl DNSSEC etc)
- Accreditatie en controle van registrars

De dreiging van openbare aanbesteding zou trouwens een goede drive kunnenn zijn om de kosten binnen de perken te houden...

Apoc
24/02/13, 20:02
Je kan je voorstellen dat de mensen achter de SIDN ook nadenken over hun eigen toekomst, en zich zorgen maken als blijkt dat hun kerntaken in de toekomst openbaar aanbesteed kunnen worden. Hoe maakt de directie zich onmisbaar?

Als ze hun taken goed uitvoeren, is er geen reden tot aanbesteding.

Marin
24/02/13, 23:49
Maar hoort het vermarkten van het .nl domein niet tot hun taak? Dan verdienen de registrars geld en verdienen zij geld. Of is dat de taak van de registrar zelf?

Apoc
25/02/13, 11:21
Maar hoort het vermarkten van het .nl domein niet tot hun taak? Dan verdienen de registrars geld en verdienen zij geld. Of is dat de taak van de registrar zelf?

Mijns inziens zou dit hooguit beperkt moeten zijn tot het bieden van ondersteuning van registrars. Ik geloof er niks van dat de sponsoring projecten van SIDN leiden tot een hoger aantal .nl registraties.

joassens
25/02/13, 12:58
Mijns inziens zou dit hooguit beperkt moeten zijn tot het bieden van ondersteuning van registrars. Ik geloof er niks van dat de sponsoring projecten van SIDN leiden tot een hoger aantal .nl registraties.

Mee eens,

Ook zouden ze beter registrars of bijvoorbeeld E-events kunnen sponsoren ipv partijen die niets te maken hebben met deze tak.
Of de prijzen van de domeinen drukken of just antrekkelijk maken voor de kleine bedrijven zoals wij (ong 120 domeinen, zodat we niet met tussenpartijen hoeven te werken :)

Randy
25/02/13, 13:08
Of de prijzen van de domeinen drukken of just antrekkelijk maken voor de kleine bedrijven zoals wij (ong 120 domeinen, zodat we niet met tussenpartijen hoeven te werken :)

De keuze om rechtstreeks bij SIDN in te kopen moet m.i. een bedrijfskundige overweging zijn. Geen financiele.

ju5t
25/02/13, 13:24
Ik zie nergens genoemd worden of SIDN zich ook bezig zou moeten houden met de accreditatie van haar deelnemers. En wellicht ook met de controle op de naleving van regels en afspraken met haar deelnemers. Mogelijk zou het zelfs goed zijn als er bepaalde solvabiliteitscriteria worden opgesteld?

Controle op naleving van zaken kan ik me nog wel in vinden. Accreditatie wat minder, daar zie ik liever een onafhankelijke organisatie voor waar geen andere belangen spelen. Verder eens met Andre, als ze hun taken gewoon goed uitvoeren is er geen reden tot aanbesteding. De aanwezigheid op sommige events kan ik me nog wel iets bij voorstellen maar het sponsoren van registrars of totaal irrelevante zaken niet. Daar mogen ze van mij ook ver vandaan blijven.

De DNS checks die ze uitvoeren iedere maand is overigens wel goed en daar mag van mij wel nog meer de focus op komen te liggen. Zeker met DNSSEC. Niemand schiet er iets mee op als straks DNSSEC vaker gevalideerd gaat worden en het blijkt dat domeinen niet meer werken. Kun je misschien zeggen dat dit de taak van de registrar is (en daar ben ik het tot op zekere hoogte ook mee eens), maar SIDN mag zich van mij hier meer op gaan richten. Als ze zich dan toch vervelen..

Wido
25/02/13, 14:10
Als ze hun taken goed uitvoeren, is er geen reden tot aanbesteding.Eens.

Als SIDN gewoon zich bezig houdt met wat belangrijk is vind ik het prima. We hoeven daar niet de beknibbelen op de centjes.

Wat wél moet worden voorkomen is dat geld van SIDN naar zaken begint te vloeien die de managers daar leuk vinden, zoals dus allerlei sponsoring e.d.

MHulst
25/02/13, 15:30
Randy, volledig eens met je opmerking.

Domenico
25/02/13, 17:04
De keuze om rechtstreeks bij SIDN in te kopen moet m.i. een bedrijfskundige overweging zijn. Geen financiele.

Hoe bedoel je dit precies Randy?

The-BosS
25/02/13, 17:19
Hoe bedoel je dit precies Randy?

Denk dat Randy bedoelt dat als je bedrijfszekerheid wil hebben en niet afhankelijk wil zijn van een reseller het niet mag uitmaken of je nu 1 .nl of 1.000.000 .nl's hebt. En daar geeft ik hem volledig gelijk in trouwens, net zoals je ook de keuze maakt tussen eigen server in colo, dedicated, vps, webhosting bij een reseller, webhosting rechtstreeks om je website op te hosten.

visser
25/02/13, 17:25
Hoe bedoel je dit precies Randy?

Randy kan natuurlijk prima voor zichzelf spreken, maar laat ik eens een gokje doen :

Dat je de keuze maakt om zelf bij SIDN in te kopen omdat je het belangrijk vindt domeinregistratie volledig in eigen hand te hebben zonder schakels ertussen.
Ook al kost je dat per domein wat meer dan wanneer je het via een tussenpartij afneemt. Dat kan een valide afweging zijn als de rest van je dienst ook veel toegevoegde waarde (en marge) heeft en je alles zoveel mogelijk zelf onder controle wilt hebben.

Of misschien andersom, dat je wel genoeg domeinen afneemt om dat financiëel gezien ook direct bij SIDN af te kunnen nemen, maar dat je service/gemak (api, white label ?) van je huidige tussenpartij de meerkosten waard vindt om dat niet in eigen beheer te willen hebben. Of wellicht dat je niet voldoende resources hebt _om_ het in eigen beheer te doen.

klaver
26/02/13, 16:09
Een van de taken die ik de SIDN graag zie doen is het behalen van een extra ISO certificaat: ISO-22301 (Business continuity), waardoor de zekerheid van de beschikbaarheid van de dienstverlening gewaarborgd kan worden.

Apoc
26/02/13, 19:10
Een van de taken die ik de SIDN graag zie doen is het behalen van een extra ISO certificaat: ISO-22301 (Business continuity), waardoor de zekerheid van de beschikbaarheid van de dienstverlening gewaarborgd kan worden.

Dat is op zich geen kerntaak, maar ik vind het wel een zeer goede suggestie om de kwaliteit/continuiteit van de kerntaken te waarborgen.

Bart L
27/02/13, 11:58
Sluit ik me bij aan, zie eigenlijk niet in waarom ze dat niet zouden willen halen

Pur
27/02/13, 16:38
Wat mij betreft mogen ze ook activiteiten ontplooien die te maken hebben met domeinen en DNS zones. Volgens mij hebben ze ook een stukje gesponsord (of doen dit nog steeds) van de dnscheck module van ik denk de Zweedse registrar (http://dnscheck.iis.se/) deze is zowel via GUI als via een perl module beschikbaar waardoor registrars in staat zijn om de sanity van hun zones (automatisch) te checken.

Ook kan ik me voorstellen dat ze open source software (zoals PowerDNS) ondersteunen.

mdavids
27/02/13, 17:18
Dat van die voetbalclub sponsoren blijft toch een hardnekkig verhaal.

In werkelijkheid is het iets genuanceerder:
https://www.sidn.nl/over-sidn/verantwoord-ondernemen/medewerkers-sponsorprogramma/

The-BosS
27/02/13, 18:18
Ook kan ik me voorstellen dat ze open source software (zoals PowerDNS) ondersteunen.

Dat zijn dingen die inderdaad nut hebben, maar als ik me niet vergis doen ze dit al voor Bind maar daar mag PowerDNS gerust nog bijkomen.

Mark17
27/02/13, 18:28
Dat zijn dingen die inderdaad nut hebben, maar als ik me niet vergis doen ze dit al voor Bind maar daar mag PowerDNS gerust nog bijkomen.

Op sommige punten ondersteunen ze PowerDNS al (denk aan de DNSSEC ondersteuning voor registrars door PowerDNS). Als ik me niet vergis komen er nog meer naamservers uit Nederland, deze allemaal ondersteunen om keus te houden zou een pluspunt zijn (dit gebeurd ook al in belangrijke mate dacht ik).

Pur
28/02/13, 18:24
Dat van die voetbalclub sponsoren blijft toch een hardnekkig verhaal.

In werkelijkheid is het iets genuanceerder:
https://www.sidn.nl/over-sidn/verantwoord-ondernemen/medewerkers-sponsorprogramma/

In werkelijkheid was het een volleybal club oid.

Overigens vind ik 500,- per jaar per medewerker best een hoop geld voor sociale sponsoring. Ik zou dat eerder in een 'investeer in jezelf' potje doen waarmee je voor jezelf cursussen kan betalen die al dan niet direct vak gerelateerd maar die wellicht de medewerker wel op langer termijn (in een post SIDN tijdperk) kunnen helpen.

t.bloo
28/02/13, 18:46
500 euro per medewerker is echt wel een normaal bedrag voor lokale sponsoring. Dit wordt alleen maar door iedereen uitvergroot vanwege de onvrede op ander gebied. Als je bijvoorbeeld de lokale kroeg of kartbaan gaat sponsoren in het kader van het "bedrijfsuitje" dan ben je dat ook wel kwijt hoor.

Pur
28/02/13, 20:14
Ik ken verder geen bedrijven waar medewerkers 500,- mogen uitgeven aan sponsoring van iets wat zij belangrijk vinden. Maar goed ik ken niet alle bedrijven. Evengoed vind ik het een hoop geld. Als je 500 medewerkers hebt is het toch 250.000. En het is niet alsof het of lokale sponsoring is of een bedrijfsuitje(s). Want bedrijfsuitjes zijn juist goed voor de teamspirit etc etc etc.

®on
01/03/13, 08:43
Dat van die voetbalclub sponsoren blijft toch een hardnekkig verhaal.
Klopt, want het betreft een volleybalclub:
http://www.ispam.nl/archives/1551/sidn-sponsort-volleybalvereniging-in-aalten/

Wido
01/03/13, 12:25
Dat van die voetbalclub sponsoren blijft toch een hardnekkig verhaal.

In werkelijkheid is het iets genuanceerder:
https://www.sidn.nl/over-sidn/verantwoord-ondernemen/medewerkers-sponsorprogramma/Daar zat ik dan idd fout.

Mijn punt is meer dat je bij organisaties waar geld over is (wat bij SIDN zo is), dat er dan ineens allerlei dingen worden gedaan die het management wel leuk vindt.

Dus de directeur vind bureau's van Ahrend wel mooi, maarja, hij kan er niet eentje voor alleen zichzelf kopen, dus koopt hij voor het hele bedrijf maar nieuwe zodat hij een nóg duurder bureau kan nemen.

Het is zijn geld niet, dus wat maakt het hem dan uit?

DiederikL
01/03/13, 16:47
Ik snap het idee van sponsoring ook niet zo goed in dit geval. Naamsbekendheid vergroting voor een organisatie die een monopolie positie heeft in de markt?




Dus de directeur vind bureau's van Ahrend wel mooi, maarja, hij kan er niet eentje voor alleen zichzelf kopen, dus koopt hij voor het hele bedrijf maar nieuwe zodat hij een nóg duurder bureau kan nemen.

Maar dat pas nadat onderzoek (uitgevoerd door het onderzoeksbureau van een oud dispuut genoot) over ergonomische verbeterpunten dit hebben aangetoond uiteraard ;-) Om het stereotype beeld maar even compleet te krijgen.

t.bloo
01/03/13, 17:25
Naamsbekendheid vergroting voor een organisatie die......nieuw personeel uit de (voor IT diensten achteraf gelegen) regio nodig heeft. Daar ging het toen om.



Maar goed, iets met oude koeien...

Apoc
01/03/13, 17:47
...nieuw personeel uit de (voor IT diensten achteraf gelegen) regio nodig heeft. Daar ging het toen om.

Functieomschrijving: goed in het bedenken van creatieve excuusjes (m/v)

Marin
01/03/13, 19:31
Oke, om de discussie een beetje te sturen. Jullie concluderen dus dat er geld over is, maar dat mag niet worden uitgegeven aan sponsoring van de voetbalclubs, volleybalclubs, bureaus van ahrend etc. Moet het domein dan maar goedkoper? Of kan men het geld op een andere manier in de markt stoppen? ISO certificering is al gevallen..

Mag er dan helemaal geen maatschappelijke betrokkenheid worden getoond? De SIDN gaf natuurlijk zelf aan dat er meer stakeholders zijn dan alleen de registrars. Die hebben natuurlijk ook zo hun wensen. Die hebben geen baat bij een goedkoper domein. De registrars zijn maar 1 (groot)radar in de machine.

DutchTSE
02/03/13, 11:17
Oke, om de discussie een beetje te sturen. Jullie concluderen dus dat er geld over is, maar dat mag niet worden uitgegeven aan sponsoring van de voetbalclubs, volleybalclubs, bureaus van ahrend etc. Moet het domein dan maar goedkoper? Of kan men het geld op een andere manier in de markt stoppen? ISO certificering is al gevallen..

Mag er dan helemaal geen maatschappelijke betrokkenheid worden getoond? De SIDN gaf natuurlijk zelf aan dat er meer stakeholders zijn dan alleen de registrars. Die hebben natuurlijk ook zo hun wensen. Die hebben geen baat bij een goedkoper domein. De registrars zijn maar 1 (groot)radar in de machine.

Als er geld over is moet er gekeken worden waar dat door veroorzaakt wordt (registrarbijdrage te hoog? prijs per domein te hoog? organisatie te efficiënt? --> denk ik persoonlijk niet) en daar kan dan iets aan gedaan worden. Het geld moet uitgegeven worden aan zaken waarmee de bedrijfsvoering verbetert wordt en niet aan nutteloze maatschappelijke zaken waar de klant (de registrar) niets aan heeft. De SIDN is geen commercieel bedrijf en moet dus kostendekkend+een beetje werken. Volgens mij is dat beetje inmiddels tot maximale hoogte gegroeid.

Ik kan even niet bedenken welke stakeholders er nog meer zijn die ook daadwerkelijk van belang zijn.. de SIDN zou er toch voor de registrars moeten zijn (die het .nl domein vertegenwoordigen)?
Wat mij betreft mag de SIDN naar een achtergrondpositie, laat de registrars de campagne maar voeren, voor zover dat nodig is want iedere Nederlander kent het .nl domein.

Netbulae
02/03/13, 11:31
Als ze geld overhouden, laat ze dan eens een fatsoenlijke Oracle DBA in dienst nemen.. Een debacle zoals de migratie van enkele weken geleden zou dan voorkomen worden.