PDA

Bekijk Volledige Versie : Prijsverhoging webhosting pakket van +300%



DiginQ
16/02/13, 12:04
Beste lezers,

Mag een hoster de prijzen zomaar met 300% verhogen?

Als grafisch (web)ontwerper heb ik direct zakelijk contact met een hosting partij waar mijn klanten voordelig
een website kunnen plaatsen, dit is een stukje service wat ik al jaren aanbied met grote tevredenheid van mijn klanten.

Vanaf het begin heb ik dit aangeboden maar toen nog bij een andere hosting partij die enkele jaren geleden de klanten hebben overgedaan/genomen naar een andere partij. Deze partij heeft ook de jaarlijkse/maandelijkse prijzen aangehouden voor de overgenomen klanten.
Nu heeft een klant mij een aantal weken geleden gebeld met vraag na aanleiding van een mail van de hoster ivm het
instellen van nieuwe dns namen, de klant begreep dit technische gebeuren niet en heeft een ticket aangemaakt bij de hoster wat het dns verhaal inhoud.
Er werd keurig en snel gereageerd met uitleg en er werd even tussen neus en lippen verteld dat de prijs van het hosting pakket met 300% zal worden verhoogd.

Nu gaat het om een jaarlijks relatief klein bedrag van €10,- wat naar €45,- zal gaan, ik vind dit nogal onproportioneel en zeker onprofessioneel om het via deze manier kenbaar te maken.
De reden die aangegeven werd is dat het huidige pakket niet meer voor die prijs aangeboden kan worden.
Natuurlijk mogen prijzen (jaarlijks) verhoogd worden, maar +300% vind ik echt niet kunnen.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Mvg

dreamhost_nl
16/02/13, 12:14
Het kan zijn dat de hoster de dienstverlening niet langer voor die prijs wil / kan leveren en/of al die tijd al onder kostprijs heeft geleverd. Let wel: € 10,00 voor een Web hosting pakket is extreem low budget.
Daarnaast staat het een ieder uiteraard vrij om diens prijzen te verhogen naar eigen inzicht en staat het u daarna weer vrij om naar elders te verkassen indien u zich niet kunt vinden in die prijs.

DiginQ
16/02/13, 12:46
Extreem low budget voor de hedendaagse begrippen, maar dit komt omdat de partij nooit de prijzen in de afgelopen jaren heeft verhoogd.
Het gaat mij en dee klant meer om de manier waarop dit werd medegedeeld en de verhoging van 300%.
De klant gaat dan ook waarschijnlijk naar een andere partij niet enkel en alleen voor de verhoging maar voor de kwestie in het algemeen.

joriz
16/02/13, 14:51
Er is dus geen nette brief/e-mail geweest met de reden van de prijsverhoging? Dan is dat wel heel vreemd of is er opeens een 'service contract' aangeboden?
In meeste algemene voorwaarden van bedrijven staat netjes vermeld hoe en wanneer prijsverhogingen plaatsvinden. Ik raad aan die even goed door te lezen aangezien daarin ook altijd de rechten van de klant worden vermeld.

Mark17
16/02/13, 15:32
Per wanneer gaan de prijzen omhoog en hoelang van te voren is dit gemeld? Wij zijn helaas ook genoodzaakt om van enkele oude pakketten de prijzen te verhogen. Wij begrijpen dat dit nadelig is voor de betreffende klanten en zullen dit dan ook minimaal 3 maanden (waar mogelijk 6 maanden) van te voren melden. Hierbij kijken we ook of het mogelijk goedkoper is om accounts samen te voegen als de klant meerdere losse pakketten heeft (samenvoegen onder een reseller account).

De meeste klanten begrijpen dat een verhogen na 4/5 jaar zonder verhogingen mogelijk vereist is. Hierbij zijn veel klanten blij dat we mee denken naar de optie die voor de klant het goedkoopste is.

The-BosS
16/02/13, 15:41
Krijgt je klant ook exact hetzelfde voor die prijs of zijn er ook nog veranderingen aan het pakket, zoals meer bandwidth, meer webspace of een extra (externe) spamfilter of extra externe dns servers, of .... Dit zijn dus dingen die je eens grondig zult moeten bekijken, want misschien zijn de pakketten ook aangepast en niet enkel de prijs of is het nu € 45,- inclusief domeinnaam waar het vroeger bvb € 10,- exclusief domeinnaam was. En zijn er dus misschien redenen waarom de prijs stijging plots zo hoog is.

xaban
16/02/13, 23:50
Het lijkt mij allemaal in de overeenkomst en AV te staan. Zolang het van te voren is gemeld zie ik geen probleem?

drex
17/02/13, 10:01
Toch nog steeds een niet te verhappen prijsverhoging van maar liefst 300%!!
Ook al staat het in de AV....

dennis0162
17/02/13, 12:05
Als de verhoging in gaat bij contractverlenging dan is het toch gewoon take it or leave it?

ximple
17/02/13, 13:28
De manier waarop vind ik wel onprofessioneel. Echter vind ik 45 euro per jaar voor een hosting pakket nog steeds niet duur (ookal zitten we erzelf flink onder). Het feit dat dit een ander bedrijf is, en dus op een andere manier werkt (misschien wel (meer) personeel in dienst heeft) maakt het voor mij logisch om de prijs op te schroeven.

Apoc
18/02/13, 12:12
Natuurlijk mogen prijzen (jaarlijks) verhoogd worden, maar +300% vind ik echt niet kunnen.

Wat wil je nu met dit topic bereiken? Onze meningen veranderen de situatie niet. Als je niet tevreden bent met je aanbieder, ga je toch gewoon ergens anders heen?