PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe mode.. facturen niet betalen?



bibawa
14/02/13, 16:03
Ik wilde eens even horen of het enkel bij ons was of dat nog andere dit ervaren en hoe ze hierop reageren..

Steeds meer en meer klanten die hun maandelijkse facturen niet meer betalen er intresten moeten worden aangerekend en het dossier uiteindelijk bij het incasso beland.

Het valt me op dat dit de laatste maanden veel harder is dan voorheen, hoe reageren jullie op 'wanbetalers' ?

Domenico
14/02/13, 16:16
Hier alweer een tijdje zo. Niet alleen maar consumenten maar vooral bedrijven gaan later en later betalen. Niet fijn!
Met als gevolg dat je zelf ook later gaat betalen...

bibawa
14/02/13, 16:18
Inderdaad zeker en vast niet fijn, ben nu eigenllijk sterk aan het overwegen om AL mijn facturen te latten innen via een incasso heb de indruk dat dat toch wel een stuk vlotter betaald wordt dan..

Pantsy
14/02/13, 16:25
Nederlandse betalings mentaliteit hetzelfde als in Belgie? Zonde zeg... Maar goed iedereen probeert zijn vinger op de knip te houden, men realiseert zich alleen niet dat een negatief domino effect hierdoor ontstaat.

Betaal lekker op tijd of overleg met je leverancier wanneer je de facturen niet meer kan bijbenen. Dat laatste doen/durven heel veel mensen niet en dat is echt zonde naar mijn mening, er is altijd een goede oplossing voor handen of te verzinnen per situatie.

Spyder01
14/02/13, 16:32
Hier tegenwoordig gelukkig alles geautomatiseerd. Werd er ook stapelgek van, elke keer veel tijd in achter klanten aanzitten steken. Nu krijgen klanten 3x een herinnering / aanmaning (waarbij ze bij de laatste al ver over de betaaltermijn zijn) en daarna gaat het volledig geautomatiseerd naar het incassobureau.

Klanten die netjes overleggen, tijdelijk uitstel vragen daar wil ik echt wel coulant mee omgaan. Maar niets laten horen en gewoon veel en veel te laat, of zelfs niet betalen dat kan op weinig sympathie van mij rekenen. Het incasso traject kost ze alleen maar meer geld, dus echt verstandig kan ik die mensen niet noemen.

patrickekkel
14/02/13, 16:58
Ook hier hebben wij te maken met dit veel voorkomende probleem.

Wel gebruik maken van je diensten maar achteraf niet of heel laat betalen.
Soms heb ik het idee dat ik een bank had kunnen beginnen zoveel als er gemiddeld openstaat aan onbetaalde facturen.

Maar idd klanten die netjes komen van sorry lukt mij niet deze maand. dan zijn wij daar redelijk coulant in. mits deze klant natuurlijk niet pas een maand klant is.

drex
14/02/13, 17:03
De grotere jongens zijn meestal de slechtere betalers en denken dat het de normaalste zaak van de Wereld is om gewoon te betalen wanneer het hun uitkomt en reageren zelfs verbaast indien je na de zoveelste maning de telefoon pakt en verzoekt tot betaling per omgaande.

De kleinere bedrijven zijn vandaag de dag wel sneller geneigd om contact op te nemen om in gedeelten te betalen of met een voorstel tot een betalings overeenstemming te komen....(hetgeen prima is)

dennis0162
14/02/13, 17:19
Heel erg herkenbaar, klanten gaan steeds later betalen.

En als je dan een server of hosting account afsluit hangen ze binnen 10 minuten boos aan de telefoon.

Tim.Bracquez
14/02/13, 17:20
Hier alles geautomatiseerd en doorsturen met API naar incasso. Ook het afsluiten van de diensten gaat automatisch. Heel wat zorgen minder.

Sommige klanten reageren vaak niet als ze facturen krijgen (mail & post), per telefoon/sms, dit zodat ze zeker weten dat de factuur er is. Dan sluit je ze af en 5 min later gaat de telefoon meestal.

Klanten die gewoon zeggen dat het niet goed lukt om tijdig te betalen kan een uitzondering betekenen, maar niet elke maand. Dan wordt er meestal gezocht naar een andere oplossing. Zoizo veel bellen niet om dit samen eens door te praten, wat spijtig is.


Overheidsinstanties hier in België belalen gewoon niet de eerste 3 maand, dat is nog erger. Maar dit weten ze meestal zelf te vertellen dat je minimaal 10% er bij moet doen.

Axel Polfliet
14/02/13, 17:32
Hier gaat het ook geautomatiseerd, m.u.v. de enkele betalingsregelingen welke ik heb met een aantal klanten welke open en eerlijk over hun situatie communiceren en welke zich dan ook netjes aan een betalingsregeling houden. Hier is het betalingsgedrag redelijk stabiel en wordt er conform procedure ingegrepen als er niet betaald is. Afsluiten is daarbij dan een hard, maar effectief middel.

9 van de 10 klanten betalen binnen 1 werkdag nadat hun product en/of dienst is afgesloten. Eveneens sturen wij elke maandag via ons administratiekantoor een ingebrekestelling per post naar klanten welke op dat moment een aangemaande nota hebben en waarvan de betaling dus niet is ontvangen op dat moment.

Wordt er vervolgens nog niet betaald dan gaat met 1 druk op de knop alles naar de deurwaarder toe, het incassobureau slaan wij in dezen over.

PimEffting
14/02/13, 20:20
Ik ben benieuwd hoeveel er (in procenten) uiteindelijk bij incasso eindigt bij jullie.
Bij ons is dat ongeveer 1,5 procent van de facturen schat ik.
Moet ik wel erbij vermelden dat klanten het dan vrij lang uitstellen (herinnering, aanmaning per post, minimaal twee belletjes van ons).
Bovendien zijn we erg coulant. Wij factureren onze klanten iets vooruit. Als ze de factuur krijgen en alsnog willen opzeggen, dan is dat in 99% van de gevallen prima en crediteren wij. Dat scheelt veel duwen, trekken en gesodemieter.

Slechts een handje vol gaat gerechtelijk, dat is op twee handen te tellen ieder jaar.

bibawa
14/02/13, 20:24
Ben al blij dat het hier niet alleen is, eerst was het af en toe maar het loopt nu zo de spuigaten uit dat ik ook n incasso onder de arm genomen heb. Jammer voor de klant maar het kost hem alleen maar een hoop meer...
Voordien paste ik het allemaal niet zo nauw toe, maar ben er vanaf heden er veel consequenter in, facturatie verloopt momenteel nog in 2 systemen maar nu toch versneld werk maken van 1 systeem waarin facturen automatisch verhoogd worden en doorgestuurd naar incasso.. Jammer dat ik daar tijd in moet steken ipv het ontwikellen van een nieuWe website voor de zaak...

t.bloo
14/02/13, 21:06
Al jaren heb ik circa 10% van de omzet uitstaan in nog niet betaalde facturen. Ongeveer 5% van de omzet is te laat met betalen. Ongeveer 1% eindigt onbetaald of bij het incassobureau.

RichardVD
14/02/13, 22:07
Vorig jaar betaalde 30% te laat, dus na de betalingstermijn van 14 dagen. In de periode tussen de eerste herinnering en het aflopen van de tweede herinnering betaald een groot deel hiervan alsnog. Vaste klanten weten exact hoe het geautomatiseerde proces werkt en rekken op deze manier zo lang mogelijk. Het is iets wat je niet kan negeren en daarom heb ik de afgelopen maanden de nodige wijzigingen aangebracht die ik hieronder heb opgesomd. Ik ben benieuwd wat jullie eraan doen.
- Andere teksten in factuur en herinneringsmails
- Voortaan wel incassokosten rekenen zodra het mag volgens de WIK (wet incassokosten).
- klanten die structureel te laat betalen krijgen hun nieuw afgenomen diensten pas na betaling van de factuur.
- Nieuw overzicht in de backend voor mij waarop ik beter per klant hun betaalgedrag kan zien
- Betalen met automatische incasso voor particulieren en bedrijven geïntroduceerd.
- herinnerings smsjes (niet succesvol)
- Minder diensten samenvoegen op één factuur en dus voortaan meerdere kleine facturen sturen.
- Betere omschrijvingen van de diensten op de factuur
- blokkeren van de dienst gebeurd nu nog niet altijd of pas erg laat. Als bovenstaande niet tot het gewenste resultaat heeft geleid zal ik dit nog vaker gebruiken om betaling af te dwingen.

systemdeveloper
14/02/13, 22:19
Sinds wij kruisigen weer hebben ingevoerd is het aantal wanbetalingen drastig afgenomen.

T. Verhaeg
14/02/13, 22:27
Sinds wij kruisigen weer hebben ingevoerd is het aantal wanbetalingen drastig afgenomen.

Drastig nog wel. :drunk:

Spyder01
14/02/13, 22:40
Ik heb overigens een klussenbedrijf als klant. Deze dacht ook niet te hoeven betalen / veel te laat te betalen. Heb hem wat werkzaamheden laten verrichten en heb precies hetzelfde bij hem gedaan. Toen hij belde om verhaal te halen heb ik hem gevraagd wat het probleem was. Na een heel relaas maar aangegeven dat als hij wil dat ik hem (snel) betaal, hij dat ook bij mij moet doen. Dat het twee kanten op werkt.

Toen veel het kwartje uiteindelijk, kostte veel moeite, maar de afgelopen facturen zijn voor de verandering ineens heel snel betaald ;-)

BsHosting
15/02/13, 11:52
Wat ook erg goed werkt en dan met name bij bedrijven eerst een herinnering dan een aanmaning en als men dan nog niet betaald site op zwart.
Met een vermelding deze site is offline ivm betalingsachterstand.

Heb ook zo'n bedrijf een schildersbedrijf betalen deden ze wel als het uitkwam, totdat die melding er stond en klanten gingen bellen naar hem of ie falliet was.
Belde ie mij ja en dat kan toch niet etc etc, ik zeg jou klanten betalen dus ook wanneer het hun uitkomt en dat vind jij ok, toen viel dus inderdaad ook pas het kwartje.

Je moet ze raken waar het zeer doet.

bibawa
15/02/13, 12:20
Dat vind ik precies wat ver gaan en begeef je je volgens mij ook al op glad ijs..

Maar ik begrijp het standpunt wel :-)

Axel Polfliet
15/02/13, 12:25
Dat vind ik precies wat ver gaan en begeef je je volgens mij ook al op glad ijs..

Maar ik begrijp het standpunt wel :-)

Ik denk inderdaad dat dat ook wat ver gaat, zorg je met zo'n melding niet voor schending van het privacy recht van de klant? Dat is hetzelfde als een klant van jouw klant opbelt en vraagt of hij een betalingsachterstand bij je heeft. Dat kan je dan ook niet vertellen want ook dan zou je de rechten van je klant schenden.

Je kan natuurlijk wel een melding neerzetten dat de website om technische en/of administratieve redenen is afgesloten. Dan laat je open waar het concreet aan ligt dat de website in kwestie offline is.

BsHosting
15/02/13, 12:34
Niks privacyrecht er staat alleen dit domein is afgesloten vanwege een betalingsachterstand.
Dat zijn klanten dan gaan bellen of ie falliet is naar hem is zijn probleem moet ie zijn rekeningen gewoon betalen.

Iets aan ander klanten doorgeven is natuurlijk not done dat snapt iedereen.

Waarom zo moeilijk doen betaal je telefoonrekening niet als je afgesloten word krijgt ieder ook een melding ivm achterstand nr niet bereikbaar.
Betaal je internet niet kom je ook op een vangpagina uit.
De verantwoordelijkheid voor betalen ligt bij de klant zelf, na 2 maanden nergens op reageren vragen ze er zelf toch om.
Het is in NL allemaal te simpel betaal je niet betaal je niet niemand die je wat doet, je moet zo iemand raken waar het zeer doet dan wordt er vlug betaald.

Kijk belt men netjes even het komt niet uit etc dan heb je een ander verhaal maar op mail reageert men niet op facturen ook niet maar als de site offline is schreeuwen ze moord en brand.

Had er laatst ook 1 ja maar ik verdien 100 euro per week met mijn website, nou dan kan je de factuur ook betalen, ja maar dat geld gebruik ik voor te stappen ja leuk niet betalen is ook niet meer stappen.

Axel Polfliet
15/02/13, 15:59
Hoho, ik zeg niet dat ik niet met je eens ben. Ik zeg alleen dat het wellicht niet helemaal wettelijk is om dat soort informatie op een afgesloten webpagina te zetten.

Pantsy
15/02/13, 16:15
Ik weet niet helemaal onder welke stenen jullie leven maar... ik zie bij veel hosting bedrijven en andere bedrijven vaak zat staan dat er iets is afgesloten wegens achterstallige betalingen. Hosting, telefonie (voip), woningen, auto's etc... hier overtreedt je niet een wet mee.

Sta er een beetje raar van te kijken dat sommige mensen dat kennelijk not done vinden, wat ik not done vind is dat mensen vaak structureel te laat betalen en/of niet.

Nog meer van de zotte is dat grote bedrijven hun hele bedrijfsvoering erop afstemmen, nog meer rente (en ja dan heb je het niet over tientjes werk).

Wido
15/02/13, 16:17
Hoho, ik zeg niet dat ik niet met je eens ben. Ik zeg alleen dat het wellicht niet helemaal wettelijk is om dat soort informatie op een afgesloten webpagina te zetten.Dan komt nog de vraag of je zo maar mag afsluiten en er andere teksten op mag zetten ivm een search engine.

Wij merken ook dat er later betaald wordt, maar het is een trend. Bedrijven hebben het zwaarder en KUNNEN soms dus eventjes de rekening niet op tijd betalen.

Het is niet altijd onwil en dat het wel op de rekening staat.

Niet iedereen wil het toe geven en vind het een schande als zoiets een keer gebeurd, maar iedereen maakt wel eens mee dat het eventjes krap is.

Wij hebben ruim 35.000 klanten en dan zie je genoeg gebeuren. De ene brief van iemand die failliet gaat na de andere.

Neemt niet weg dat de verplichting om te betalen er nog steeds is en dat het een kettingreactie is, maar het feit is wel dat het gebeurd.

Randy
15/02/13, 16:36
www.youtube.com/watch?v=8Y7W-2gI3LA
:lovewht:

verdonn
17/02/13, 12:37
Jammer genoeg hoe het ook wordt gedraaid of gekeerd het komt meer en meer voor deze wanbetalers....'soms kan het al eens' daar wil ik nog in tegemoed komen maar voor banale bedragen soms maanden overtijd zijn daar is toch geen excuus voor...

Off line zetten kan soms helpen, maar heeft ook al geresulteerd in scheld tirades aan de telefoon..

BsHosting
17/02/13, 12:44
Lekker laten schelden, de boodschap die de buitenwereld te zien krijgt heeft meer effect.

RichardVD
17/02/13, 13:03
Telefonische scheldpartijen komen hier gelukkig zelden voor maar worden door mij niet geaccepteerd. Ik verwacht een volwassen en respectvolle omgang met elkaar en anders zal ik op een nette manier het gesprek direct beeïndigen en hoeft die klant geen enkele coulance meer te verwachten. Afhankelijk van de situatie bel ik wel zelf terug aan het eind van de dag of een dag later als de klant gekalmeerd is omdat het anders nooit meer tot een oplossing komt.

dotXS
17/02/13, 13:37
Wij houden strak de betalingstermijnen in de gaten. 30 dagen over factuurdatum herinnering, 45 dagen over factuurdatum aanmaning. 60 dagen na factuurdatum naar de gerechtsdeurwaarder!

Werkt voor ons goed. Voor de grotere accounts bellen wij ook nog de betalingen na. Maar voor abonnementen beneden de 100 euro gaat het automatisch naar de gerechtsdeurwaarder.

verdonn
17/02/13, 13:53
ook voor kleine bedragen of wordt er enkel met Gerechtsdeurwaarder of incasso gewerkt voor grotere bedragen...??

Feit is als je achter alles zelf moet achtergaan je jammer genoeg redelijk wat tijd verliest...maar vraag me soms af of een incasso of gerechtdeurwaarder de moeite is voor bedragen tot 200€

ximple
17/02/13, 14:22
Bijna alle facturen worden hier tot nu toe nog betaald (0,2% niet). Echter hebben we wel klanten die drastisch elke maand te laat betalen of om uitstel vragen. Omdat dit elke keer weer veel tijd kost, berekenen we nu steeds 20 euro herinneringskosten. De meeste klanten laten zich dit niet 2 keer gebeuren en betalen daarna weer gewoon op tijd. Mocht een betaling echt uitblijven dan gaan facturen altijd naar een incassobureau, of het nu gaat om 7 euro of 500 euro. Het gaat om het idee dat de klant gewoon moet betalen.

Natuurlijk valt er zoals bij de meeste hosters hier wel iets te regelen als de klant zelf aangeeft even niet te kunnen betalen. Maar er worden vanaf dat moment geen nieuwe diensten of domeinnamen meer geleverd tot de hele betaling binnen is.

Tim.Bracquez
17/02/13, 15:18
Hier gaat voor elk bedrag dit naar incasso, zelfs als dit maar 10 euro ofzo. Wel meestal eerst even bellen, zeker als het over 1000+ euro's gaat

Apoc
18/02/13, 13:23
Ik weet niet helemaal onder welke stenen jullie leven maar... ik zie bij veel hosting bedrijven en andere bedrijven vaak zat staan dat er iets is afgesloten wegens achterstallige betalingen. Hosting, telefonie (voip), woningen, auto's etc... hier overtreedt je niet een wet mee.

Ik heb vaak genoeg gezien dat op een site een melding over suspension staat, maar nog vrijwel nooit dat er ook bij vermeld stond dat het om achterstallige betalingen ging.

Of het al dan niet wettelijk toegestaan is: ik weet het niet. Maar ik vind het in ieder geval niet netjes om publiekelijk over de financiele situatie van je klant te praten, en al helemaal niet om dat op hun eigen website te zetten. Natuurlijk is het zo dat het evenmin niet netjes om te laat te betalen. Maar de redenatie dat jij je niet fatsoenlijk hoeft te gedragen omdat je klant dat ook niet doet, is nogal lomp en onprofessioneel.

Pantsy
18/02/13, 16:28
Ik begrijp je deels maar ik ben het niet met je eens, hoe de mensen over het algemeen reageren is namelijk als volgt: Oh het is weer zo ver... me hoster ligt plat! Dit gaat dan mond op mond zo verder, bezoekers denken hetzelfde. Wanneer er een dergelijke en dus duidelijke melding staat, dan zul je zulke reacties niet hebben/krijgen.

Lomp en onprofessioneel vind ik het verre van eerlijk gezegd.

systemdeveloper
18/02/13, 21:02
Hmm, het onaangekondigd niet betalen van facturen voor goed geleverde diensten vind ik een directe belediging voor iemand zijn inzet en service. Zo iemand kan een kickje terugkrijgen imho ;)

T. Verhaeg
18/02/13, 22:10
Hmm, het onaangekondigd niet betalen van facturen voor goed geleverde diensten vind ik een directe belediging voor iemand zijn inzet en service. Zo iemand kan een kickje terugkrijgen imho ;)

Mee eens!

Apoc
19/02/13, 11:18
Hmm, het onaangekondigd niet betalen van facturen voor goed geleverde diensten vind ik een directe belediging voor iemand zijn inzet en service. Zo iemand kan een kickje terugkrijgen imho ;)

Tja, en dan vraagt men zich af waarom de webhostingbranche geen goede naam heeft. Ik begrijp de mentaliteit van "wie de bal kaatst, kan hem terug verwachten" wel, maar professioneel is het niet.

Apoc
19/02/13, 11:20
Ik begrijp je deels maar ik ben het niet met je eens, hoe de mensen over het algemeen reageren is namelijk als volgt: Oh het is weer zo ver... me hoster ligt plat! Dit gaat dan mond op mond zo verder, bezoekers denken hetzelfde. Wanneer er een dergelijke en dus duidelijke melding staat, dan zul je zulke reacties niet hebben/krijgen.

Dat staat los van een melding over wanbetaling. Als er een pagina staat met enkel "Account suspended" zonder verdere specificatie, is het ook duidelijk dat de hoster niet plat ligt.


Lomp en onprofessioneel vind ik het verre van eerlijk gezegd.

Ik begrijp wat je zegt, maar ik ben het niet met je eens.

systemdeveloper
19/02/13, 12:21
Tja, en dan vraagt men zich af waarom de webhostingbranche geen goede naam heeft. Ik begrijp de mentaliteit van "wie de bal kaatst, kan hem terug verwachten" wel, maar professioneel is het niet.

Een hoster krijgt geen slechte naam doordat klanten hem niet betalen en dan met dit feit gecontroleerd worden. Een hoster krijgt een slechte naam als ie slechte support levert of dat soort dingen.
Als je plat bent en je reageert niet op meldingen van je klanten, heb je zo 10 topics op forums van 'blabla hosting is slecht'. Een klant die simpelweg niet betaalt, een placeholder 'wegens administratieve blabla' of een totale afsluiting krijgt, gaat echt niet de forums onderspammen hierover.

joassens
19/02/13, 12:31
Mee eens!!!

Ik wacht meestal de betalingstermijn af (30 dagen). daarna stuur ik netjes pper post een herinering waarop ik netjes 15 dagen wacht.
op het moment dat de klant nog niet betaald heeft probeer ik deze te bellen en stuur een dringende mail dat de klant een afsluiting kan krijgen waarop ik nog 1 week wacht. daarna wordt de domein/ip doorgelust naar een Placeholder.

tot nu toe heb ik toch alles betaald gekregen. :thumbup:

IT-worX
19/02/13, 15:08
Er zijn wel webhosters die - als een klant niet betaald - een landingspagina instellen die daarna een forward maken naar de bedrijfspagina. Leuk voor google? :)

joassens
19/02/13, 16:50
Er zijn wel webhosters die - als een klant niet betaald - een landingspagina instellen die daarna een forward maken naar de bedrijfspagina. Leuk voor google? :)

Het is tot dusverre een effectieve afschrikmaneuvre... ik sta open voor suggesties...

resultaat2012
23/02/13, 12:17
Herkenbaar probleem. Veel bedrijven gaan hieraan kapot als het om grote bedragen gaat.

Peuk
23/02/13, 15:11
Interessante pagina's over dit onderwerp:
http://www.ispam.nl/archives/18101/de-wanbetaler-op-zwart-het-opschortingsrecht-voor-hosters-deel-1
http://www.ispam.nl/archives/18411/de-wanbetaler-op-zwart-het-opschortingsrecht-voor-hosters-deel-2

Je neemt tenslotte een risico als je een pagina op zwart zet. Maar goed, een niet betalende klant = geen klant.

Arieh
23/02/13, 16:23
En dan ben je als bedrijf nog mild met herinneringen en aanmaningen. Had zelf eens 2 euro omzetbelasting vergeten te betalen, daar maken ze mooi 52 euro van zonder enige herinnering :) ..... :crying:

Pantsy
23/02/13, 22:35
Errr alles onder de 5 euro incasseren ze niet naar mijn weten? Of is dat recentelijk door de crisis veranderd?

systemdeveloper
23/02/13, 22:52
Errr alles onder de 5 euro incasseren ze niet naar mijn weten? Of is dat recentelijk door de crisis veranderd?

Daarom dat ze er ook eerst 52 van maken :)

Arieh
23/02/13, 23:19
Zo'n limiet is er al een poos niet meer in ieder geval. Heb ook wel eens 1 euro teruggekregen. Het gaat dan ook om de voorbelasting die het weer omlaag haalt.

Dirk Jan Dijkstra
24/02/13, 18:21
Voor enkele hostingpartijen handelen wij het incasso traject af, veelal op basis van no cure no pay.

Wat wij zien, is dat veel nieuwe opdrachtgevers het voortraject niet goed op orde hebben. Veelal worden debiteuren met brieven na afloop van de factuurdatum met een of meerdere herinneringen gewezen op het openstaande factuur en " vriendelijk verzocht binnen X dagen" het factuur te voldoen, maar wordt vergeten dat sinds 1 juli 2012 er wettelijke eisen zijn verbonden aan in ieder geval de laatste herinnering naar particulieren, wat tot gevolg heeft wij de (nog) opdracht niet in behandeling kunnen nemen of de betaaltermijn ongewild wordt verlengd omdat die laatste herinnering alsnog conform wetgeving moet worden gestuurd.

De wijziging volgt zit hem in artikel 6:96BW en "Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten". Aan 6:96BW is het volgende toegevoegd in het vijfde lid: "De vergoeding volgens de nadere regels als bedoeld in lid 4, eerste volzin, kan indien de schuldenaar een natuurlijk persoon is, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, eerst verschuldigd worden nadat de schuldenaar na het intreden van het verzuim, bedoeld in artikel 81 van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek, onder vermelding van de gevolgen van het uitblijven van betaling, waaronder de vergoeding die in overeenstemming met de nadere regels wordt gevorderd, vruchteloos is aangemaand tot betaling binnen een termijn van veertien dagen, aanvangende de dag na aanmaning."

Dit wil zeggen, dat aan de debiteur een herinnering moet worden gezonden, waarin in ieder geval:

> Een nieuw betalingstermijn van 14 (!) dagen wordt gegund.
> De hoogte van de incassokosten moeten worden vermeld op deze herinnering en mogen niet hoger zijn als de "redelijk geachte kosten", genoemd in het voorgenoemde besluit.
> Er mogen geen administratiekosten of andere kosten bovenop de hoofdsom worden gerekend op deze en voorgaande herinneringen.

Het is daarbij dus ook niet toegestaan een "eerste herinnering" te sturen met een termijn van 8 dagen en vervolgens een " tweede herinnering" met vermelding van de incassokosten maar met een korter termijn dan 14 dagen, ook al is de debiteur effectief een termijn van 14 dagen gegund na herinnering. In de eerste herinnering is immers niet voldaan aan een termijnstelling van 14 dagen. Ook is het rekening van administratiekosten voor een tweede herinnering of aanmaning hoger dan het besluit of tijdens een incassotraject niet mogelijk, omdat vrijwel elk incassobureau kosten conform dit besluit in rekening brengt aan eigen kosten en daarmee toekomen aan het incassobureau. Hierdoor is er geen ruimte voor eigen aanmaningskosten en zijn deze niet toegestaan wanneer de herinnering conform de bovengenoemde voorwaarden nog niet is gezonden of het termijn daarvan ten einde is.

Wellicht goed om het voortraject onder de loep te nemen, wanneer dat nog is gebeurt.

Met vriendelijke groet,
Dirk Jan Dijkstra
Aveon.nl - Incasso & Rechtsbijstand.

BsHosting
24/02/13, 18:44
Kortom de wet is gewoon zo krom als een hoepel.
Niet betalen gewoon hard aanpakken en niet via een incasso maar gewoon een deurwaarder.

Incasso is niks meer en niks minder dan blufpoker, een incassobureau mag en kan hetzelfde als jan met de korte achternaam en dat weten wanbetalers maar al te goed.

Het beste zou zijn de wet eens aan te passen en wanbetalers gewoon keihard aanpakken.
Zoals de wet nu is bescherm je de wanbetalers en zadel je bedrijven met kosten op.

Dit probleem is mede gekomen doordat incassobureaus maar wat aan puzzelden en van alles rekenden wat gewoonweg niet mocht.

Dirk Jan Dijkstra
24/02/13, 19:04
Voor een gedeelte ben ik het met je eens echter niet met je stelling over blufpoker.

Incasso hoeft niet alleen blufpoker te betekenen. Veel bedrijven hebben niet de kennis in huis een debiteur op een juiste manier aan te spreken op het gedrag, problemen te bespreken, de reden van non-betaling te achterhalen en/of de de haalbaarheid van de vordering in te schatten. Is die kennis wel aanwezig en de conclusie is dat de debiteur onwelwillend is wel genoeg vermogend en de vordering goed in elkaar staakt, is het geen probleem het incassobureau over te slaan, niet meewegende dat incassobureau's vaak ook in de gerechtelijke procedure betere voorwaarden kunnen bieden dan een gerechtsdeurwaarder dat kan.

Toegegeven, de grote kantoren zullen een standaard riedeltje afwerken met veel geblaf en vervolgens aan de opdrachtgever vragen gerechtelijk te gaan met een kostenoverzicht mocht dat geen resultaat opleveren. Een goed incassotraject bestaat niet uit een paar standaard brieven maar wordt er op de achtergrond onderzoek gedaan naar de debiteur om in eerste instantie te achterhalen wat de reden is van non-betaling. Is het onwil en blijkt dat de debiteur genoeg vermogend is zullen ook wij snel overgaan tot een gerechtelijke procedure. Maar wanneer blijkt dat de debiteur niet voldoende middelen heeft een factuur te voldoen of er een conflict zijn, ga je uiteindelijk bot vangen en ben je honderden euro's verder, ook al is er een prachtig vonnis. Bij onvoldoende middelen of conflicten werkt het aansturen op een gerechtelijke procedure dus averechts en is het beter op een juiste manier met de debiteur te communiceren om tot een minnelijke schikking te komen.

Deels horen wanbetalers ook beschermt te worden, is er geen bescherming komen malafide incassobureau's met een twijfelachtige manier van incasseren als onkruid te grond uit. Je geeft zelf al aan, ten tijde van rapport voorwerk II, was het hek van de dam bij sommige bureaus. Die richting zouden we niet opnieuw moeten willen. Het tegenovergestelde, waarover nu gesproken wordt in de politiek (vermindering van de beslag mogelijkheden e.d.) is m.i. ook niet goed, een deurwaarder is prima in staat zelf te bepalen wat hij/zij wel of niet mee moet nemen. Wanneer hij het nodig vind de tv en ipad mee te nemen, moet dat kunnen en niet worden beperkt door de politiek: "want de schuldenaar is zo zielig".

MHulst
25/02/13, 15:39
Hier hoor ik ook steeds meer klanten over die ik spreek. Een maand is te kort bla, bla, bla. Kennelijk lopen we steeds meer achter met betalingen en stapelt het zich op. Ik zelf heb daar geen last van. Direct afboeken die handel en klaar.

Netbulae
25/02/13, 15:53
Dit probleem is mede gekomen doordat incassobureaus maar wat aan puzzelden en van alles rekenden wat gewoonweg niet mocht.

Daar heb je gelijk in. Ik vind het prima vanuit de zaak gezien wanbetalers harder aan te pakken. Maar wat ik prive zie is dat de incasso maffia belachelijke bedragen eist en zeer ondoorzichtige berekeningen gebruikt.

Ben met 1tje prive al meer dan een half jaar brieven heen en weer aan het sturen maar ik ga ze niet betalen zolang de kosten zo belachelijk veel te hoog zijn en ze geen antwoord willen geven op mijn vragen.

Het mes snijd altijd aan twee kanten....

Mikey
25/02/13, 15:55
Het is een effect wat we zelf gecreëerd hebben. Vroeger gaven de banken kredieten om dit soort klappen op te vangen, dit werd langzaam terug gedraaid door de crisis. De extra liquiditeit oftewel luxe om meer geld uit te geven dan er werkelijk was is een gewoonte te worden. Een ware luxe, wanneer je een stap terug moet doen in luxe doet dit pijn. En wat doet de gemiddelde ondernemer om deze luxe te behouden, zijn eigen betalingstermijn links te verlengen bij zijn leveranciers, en rechts verwachten dat zijn klanten sneller betalen. Hiermee wordt het betalingsgat vergroot, echter wanneer de hele keten dit begint te doen begint de rek uit het elastiekje te raken.

Ook moet men zich op een gegeven moment realiseren dat deze oprekking opdroging van liquiditeiten met zich meebrengt, en als je eigen leverancier afgesloten wordt je wellicht mede hiervoor zelf verantwoordelijk bent.

Domenico
25/02/13, 19:49
Tja, en dan vraagt men zich af waarom de webhostingbranche geen goede naam heeft. Ik begrijp de mentaliteit van "wie de bal kaatst, kan hem terug verwachten" wel, maar professioneel is het niet.

Maar Andre, uiteindelijk is het toch afgelopen of wat? Betaal eens een tijdje je energierekening niet en je zal zien wat er gaat gebeuren. Wat heeft dat dan met professionaliteit te maken?

Huib
25/02/13, 22:43
Bijna alle facturen worden hier tot nu toe nog betaald (0,2% niet). Echter hebben we wel klanten die drastisch elke maand te laat betalen of om uitstel vragen. Omdat dit elke keer weer veel tijd kost, berekenen we nu steeds 20 euro herinneringskosten. De meeste klanten laten zich dit niet 2 keer gebeuren en betalen daarna weer gewoon op tijd. Mocht een betaling echt uitblijven dan gaan facturen altijd naar een incassobureau, of het nu gaat om 7 euro of 500 euro. Het gaat om het idee dat de klant gewoon moet betalen.


Op een factuur van 7 euro 20 euro herinneringskosten rekenen, beetje onredelijk aangezien je ze er toch weer vanaf moet halen als je het doorzet naar een incassobureau. (sinds 2012 mag je geen herinneringskosten meer in rekening brengen als er ook incassokosten gemaakt worden)

®on
25/02/13, 23:36
Maar Andre, uiteindelijk is het toch afgelopen of wat? Betaal eens een tijdje je energierekening niet en je zal zien wat er gaat gebeuren. Wat heeft dat dan met professionaliteit te maken?
Het verschil is dat de energie leverancier niet op je voordeur een briefje hangt dat je om administratieve redenen bent afgesloten.

Ik vind het juist om klanten af te sluiten (of de dienst te onderbreken), maar niet juist om aan derden duidelijk te maken waarom. Dat is een zaak tussen klant en leverancier.

Domenico
25/02/13, 23:42
Het verschil is dat de energie leverancier niet op je voordeur een briefje hangt dat je om administratieve redenen bent afgesloten.

Ik vind het juist om klanten af te sluiten (of de dienst te onderbreken), maar niet juist om aan derden duidelijk te maken waarom. Dat is een zaak tussen klant en leverancier.

Volgens mij komen ze je nog steeds LETTERLIJK afsluiten, dus voor heel de buurt te zien.

Maar goed ik denk dat je op een gegeven moment je rechten verspeeld. Uiteindelijk moet je gewoon betalen en zeker als er van alles is gedaan om contact te krijgen maar er gebeurd verder niets blijft er niets anders over.

IT-worX
25/02/13, 23:47
Dus wil je dan dat we reageren zoals een energie leverancier : gewoon de stekker uittrekken (ongeacht de gevolgen dat dit kan geven voor de server)?

Domenico
26/02/13, 00:00
Dus wil je dan dat we reageren zoals een energie leverancier : gewoon de stekker uittrekken (ongeacht de gevolgen dat dit kan geven voor de server)?

Volgens mij hebben ze het hierboven over de site/server offline gooien en een landing page instellen. Nee, letterlijk de stekker er uit lijkt me niet de juiste manier. :)

BsHosting
26/02/13, 01:14
En als je niet betaald ziet ook heel de buurt de openbare verkoop uiteindelijk dus waarom zou een melding dat de klant niet betaald dan niet mogen.
Ervaring leert wel dat men dan ineens wel kan betalen, want anderen zien ook ineens wat voor vlees ze in de kuip hebben.

Kijk neemt een klant netjes contact op heb je een ander verhaal maar als een klant gewoonweg te lam is om ergens op te reageren dan moet ie het zelf maar eens voelen.
Het is nl altijd de schuld van een ander nooit van de wanbetaler.


Ik vind het juist om klanten af te sluiten (of de dienst te onderbreken), maar niet juist om aan derden duidelijk te maken waarom. Dat is een zaak tussen klant en leverancier.


Ja en als die klant nergens op reageert dan heb jij pech, zet je zijn toko offline en bezoekers zien dat denken ze ook wel 2x na.
Ik ben geen bank, het is wel typisch als je het zo doet dat ze ineens wel kunnen bellen en kunnen betalen dus conclusie in eerste instantie ze maken me toch niks als ik niet betaal maar waar raak je ze het hardste mee gewoon met gelijke munt terugbetalen.

Dit werkt 100x beter dan een incassobureau waar ze van weten dat die net zoveel kunnen als jij en ik.

systemdeveloper
26/02/13, 01:25
Wij nemen altijd van te voren contact op met een klant, maar dan heeft ie al een factuur, een herinnering (of meerdere) en een aanmaning gehad. Vanaf de herinnering staat er al bij dat er 2 weken na de aanmaningstermijn is verstreken de incassokosten worden toegevoegd. We zijn dan al 2 maanden verder.
Nadat iemand de incassokosten een keer heeft gehad, bedenken ze zich de volgende keer meestal wel.
In het laatste jaar heb ik er 1 gehad die daadwerkelijk afgesloten is (en dus geen melding op de site of zo, gewoon naar oblivion) en die kon toen opeens wel reageren en betalen. :)

DiederikL
26/02/13, 01:28
Mijn ervaring van deze 'crisis' is dat het loont om een strakke lijn te hanteren inzake het versturen van herinneringen en aanmaningen en daarna starten incasso trajact. Vroeger was ik zelf soms wel laks als het ging om het versturen van herinneringen etc. Een mentaliteit van pas na 60 dagen na een eerste herinnering te sturen lokt ook laksheid uit bij de klant. Nu gaan herinneringen stipt op dag 31 de deur uit. Resultaat is dat over de linie te zien is dat er minder probleem betalers zijn cq ontstaan.

In mijn ogen moet je wanbetalers meenemen in je marge berekening. Ik gooi een site pas offline nadat de (niet betaalde) periode voorbij is, tot die tijd lekker uit handen geven aan incasso. Scheelt je een hoop gezeur in de trant van "ik betaal niet voor een dienst die ik nu niet heb gekregen" etc. Ik snap echter ook dat je standpunt anders kan zijn als je zelf grotere directe kosten hebt aan het in stand houden van de dienstverlening (dedicated servers bv tov shared hosting).

Apoc
26/02/13, 12:32
Maar Andre, uiteindelijk is het toch afgelopen of wat? Betaal eens een tijdje je energierekening niet en je zal zien wat er gaat gebeuren. Wat heeft dat dan met professionaliteit te maken?

Mijn opmerking over professionaliteit, ging om de mentaliteit "oh jij betaalt niet? Dan zal ik je terugpakken ook". Dat is niet professioneel.

Dat je een klant op een gegeven moment afsluit als hij niet betaalt: logisch. Dat je eventueel een melding weergeeft waaruit af te leiden is dat de site in kwestie niet platligt door een storing: valt iets voor te zeggen. Dat je publiekelijk weergeeft dat de reden van afsluiting wanbetaling betreft: onprofessioneel.

®on
26/02/13, 14:32
Mijn opmerking over professionaliteit, ging om de mentaliteit "oh jij betaalt niet? Dan zal ik je terugpakken ook". Dat is niet professioneel.

Dat je een klant op een gegeven moment afsluit als hij niet betaalt: logisch. Dat je eventueel een melding weergeeft waaruit af te leiden is dat de site in kwestie niet platligt door een storing: valt iets voor te zeggen. Dat je publiekelijk weergeeft dat de reden van afsluiting wanbetaling betreft: onprofessioneel.
Hulde, precies mijn punt.

Domenico
26/02/13, 14:52
Mijn opmerking over professionaliteit, ging om de mentaliteit "oh jij betaalt niet? Dan zal ik je terugpakken ook". Dat is niet professioneel.

Dat je een klant op een gegeven moment afsluit als hij niet betaalt: logisch. Dat je eventueel een melding weergeeft waaruit af te leiden is dat de site in kwestie niet platligt door een storing: valt iets voor te zeggen. Dat je publiekelijk weergeeft dat de reden van afsluiting wanbetaling betreft: onprofessioneel.

Duidelijk. Ik denk ook dat de meerderheid waaronder ikzelf het op deze manier 'oplost'.

Ik vraag me af Andre, waar staat nu eigenlijk beschreven wat 'professioneel' is en wat niet? Wie bepaalt dit volgens jou?

Tim.Bracquez
26/02/13, 15:09
Wie bepaald dit volgens jou?
De klant bepaald dit lijkt me.

Ik denk dat basis info dat weergeeft dat het account 'suspended' is wegens administratieve redenen meer dan voldoende is.

Domenico
26/02/13, 15:13
De klant bepaald dit lijkt me.

Ik denk dat basis info dat weergeeft dat het account 'suspended' is wegens administratieve redenen meer dan voldoende is.

Exact mijn punt, de klant bepaalt dit!

Apoc
26/02/13, 18:58
Exact mijn punt, de klant bepaald dit!

Inderdaad. En als ik als potentiele klant een website zou zien die gehost is bij hostingbedrijf X, en hostingbedrijf X vermeldt op die website dat de site is afgesloten vanwege betalingsachterstand, dan vind ik dat onprofessioneel (op basis van mijn mening dat je dit soort zaken tussen jou en je klant moet houden en zeker niet publiekelijk zou mogen ventileren).

Professionaliteit is een subjectief begrip, en ik zeg dus ook enkel dat ik van mening ben dat ik het onprofessioneel vind wanneer een hostingbedrijf zo zou handelen.

Apoc
26/02/13, 19:05
Ik denk dat basis info dat weergeeft dat het account 'suspended' is wegens administratieve redenen meer dan voldoende is.

"Wegens administratieve redenen" vind ik al minder bezwaarlijk dan "wegens wanbetaling", maar ik vind het evengoed onnodig. De reden hoeft m.i. in zijn geheel niet genoemd te worden. Als er enkel "Account suspended" staat, is het evengoed duidelijk dat de site niet plat ligt door een storing bij de aanbieder.

IT-worX
26/02/13, 19:10
Hmmm voor jullie - als webhosters - en voor mij - als "ietsje meer dan gemiddelde klant" is dit klaar en duidelijk. Als morgen mijn ma surft naar een site en terecht komt op een "account suspended" pagina dan gaat ze de telefoon nemen en bellen naar het bedrijf in kwestie met de vrager waarop ze antwoord zocht op hun site (maar niet kreeg). Als ze iets zegt in de vorm van "mijn excuses dat ik bel voor deze info, maar jullie site werkt niet" dan ben ik er 100% zeker van dat de schuld gaat gestoken worden op de webhoster. Negen kansen op tien zal ze iets krijgen als "ja madammeke, kweet het, die firma waar wij onze site hebben zijn een bende prutsers, we moeten er dringend werk van maken dat we daar weg zijn, 't is niet de eerste keer".

In elk geval gaat ze niet te horen krijgen "ja madammeke, wij betalen hun facturen als het ons uit komt, en nu om ons te pesten hebben ze dat er op gezet. Lelijk van hun hé!".

Misschien belachelijk uitgelegd, maar ik denk wel dat jullie het punt begrijpen...

BsHosting
26/02/13, 19:13
Inderdaad. En als ik als potentiele klant een website zou zien die gehost is bij hostingbedrijf X, en hostingbedrijf X vermeldt op die website dat de site is afgesloten vanwege betalingsachterstand, dan vind ik dat onprofessioneel (op basis van mijn mening dat je dit soort zaken tussen jou en je klant moet houden en zeker niet publiekelijk zou mogen ventileren).


Conclusie jij praat wanbetalers dus goed.
Het is jouw inkomen niet die van de klant die niet betaald.
Je schuift het probleem terug naar de ondernemer die kan er niks aan doen dat de klant in kwestie te lam is om te betalen.
Een klant die dan op die pagina komt denkt niet o wat een zielige klant nee die denkt heb je weer zo'n wanbetaler.

Wie niet wil horen moet het maar voelen simpel genoeg.
Het ligt wat anders als je er een foto van de klant bij zou zetten of zijn adres etc, maar daar hebben we het niet over.

Je houd het inweze ook tussen de klant en jou, als hij gewoon betaald ziet niemand die melding betaald ie niet naait ie alleen zichzelf.
Je bent toch geen sociaal werker of bank voor die klant of zie ik dat verkeerd.

Als een rekening na 1,5 maand nog niet betaald is en klant reageert zelf nergens op moet je zo denken site is dus niet zo belangrijk, maar als die melding er staat heb je binnen een uur je geld.

En de schuld komt bij de webhoster inderdaad dus als je meteen duidelijk bent waarom iets is afgesloten is daar geen discussie over mogelijk.

wila
26/02/13, 19:22
...Als morgen mijn ma surft naar een site en terecht komt op een "account suspended" pagina dan gaat ze de telefoon nemen en bellen naar het bedrijf in kwestie met de vrager waarop ze antwoord zocht op hun site (maar niet kreeg). ... Emailen misschien wel, maar de kans is groot dat ze niet belt, want de contactinformatie kan ze nu niet meer vinden... dat is nu net de kracht van iets op suspend zetten en daarom is het ook een laatste pressiemiddel. Het moet niet iets zijn dat je zomaar doet, maar ik geloof dat dat nu wel uitgekauwd is in dit topic.

Als zo'n klant trouwens weg wil naar "de concurrent" dan heb ik daar persoonlijk niet zo'n moeite mee (na betaling van openstaande facturen natuurlijk). Wie wil er nu hard lopen voor een wanbetaler? Been there, done that.. liever kwijt dan rijk. Achter je geld aan moeten bellen/mailen e.d. is echt zonde van je tijd, er zijn genoeg mensen die wel kwaliteit weten te waarderen.

Pantsy
26/02/13, 19:37
IT-worx laat exact zien wat ik bedoel, dat komt 90% van de tijd voor, dit terwijl het incorrect is.

IT-worX
26/02/13, 20:05
Geloof mij vrij, 90% van de mensen zal NIET mailen maar bellen (telefoonnummer opzoeken via de gouden gids etc). Want voor veel mensen is www, ftp, ssh, mail (voor zover ze die allemaal kennen) verzameld in het woord "het internet". En als van een bedrijf "het internet" niet werkt, dan zal "het internet met dat @-ding in" ook wel niet werken. Simpele logica waar wij wel beter in weten, maar hey, niet iedereen zit in de hostingbranche! :)

The-BosS
26/02/13, 20:35
Emailen misschien wel, maar de kans is groot dat ze niet belt, want de contactinformatie kan ze nu niet meer vinden... dat is nu net de kracht van iets op suspend zetten en daarom is het ook een laatste pressiemiddel. Het moet niet iets zijn dat je zomaar doet, maar ik geloof dat dat nu wel uitgekauwd is in dit topic.

Als zo'n klant trouwens weg wil naar "de concurrent" dan heb ik daar persoonlijk niet zo'n moeite mee (na betaling van openstaande facturen natuurlijk). Wie wil er nu hard lopen voor een wanbetaler? Been there, done that.. liever kwijt dan rijk. Achter je geld aan moeten bellen/mailen e.d. is echt zonde van je tijd, er zijn genoeg mensen die wel kwaliteit weten te waarderen.


Geloof mij vrij, 90% van de mensen zal NIET mailen maar bellen (telefoonnummer opzoeken via de gouden gids etc). Want voor veel mensen is www, ftp, ssh, mail (voor zover ze die allemaal kennen) verzameld in het woord "het internet". En als van een bedrijf "het internet" niet werkt, dan zal "het internet met dat @-ding in" ook wel niet werken. Simpele logica waar wij wel beter in weten, maar hey, niet iedereen zit in de hostingbranche! :)

Meestal is het ook wel zo dat als een account op suspend staat, alles op suspend staat en dus ook de ftp, imap en pop3 logins. Met andere woorden de e-mails komen wel nog toe maar de klant kan ze niet meer ophalen. Als iemand die klant dan een e-mail zend en binnen x aantal dagen nog geen antwoord terug krijgt zal die vast wel even het nummer opzoeken en bellen met de vraag waarom er geen antwoord op zijn e-mail komt.

Voor de rest maakt het niet uit waardoor de klant op suspend staat in mijn ogen, of het nu misbruik; wanbetaling; over verbruik; ... is, het laat aan zijn eigen potentieel klanten zien dat hij ofwel niet betaald of niet genoeg betaald of iets mispeuterd heeft (laat ze er zelf maar achter raden). Daarin volg ik de stelling van Andre dus ook, verder wil ik ook nog even benadrukken dat het soms beter is om de website (nog een tijd) in de lucht te houden ondanks dat de klant niet betaald. Hoe raar dat ook mag lijken, maar het is beter om de klant een kans te geven om met zijn website waarmee hij geld verdiend (webshop bvb) online te houden en ondertussen herinneringen/aanmaningen/... op te sturen dan hem door zo een actie failliet te laten gaan. Want dan kun je gegarandeerd achter je geld fluiten en sta je geen stap verder.

Apoc
26/02/13, 21:09
Hmmm voor jullie - als webhosters - en voor mij - als "ietsje meer dan gemiddelde klant" is dit klaar en duidelijk. Als morgen mijn ma surft naar een site en terecht komt op een "account suspended" pagina dan gaat ze de telefoon nemen en bellen naar het bedrijf in kwestie met de vrager waarop ze antwoord zocht op hun site (maar niet kreeg). Als ze iets zegt in de vorm van "mijn excuses dat ik bel voor deze info, maar jullie site werkt niet" dan ben ik er 100% zeker van dat de schuld gaat gestoken worden op de webhoster. Negen kansen op tien zal ze iets krijgen als "ja madammeke, kweet het, die firma waar wij onze site hebben zijn een bende prutsers, we moeten er dringend werk van maken dat we daar weg zijn, 't is niet de eerste keer".

In elk geval gaat ze niet te horen krijgen "ja madammeke, wij betalen hun facturen als het ons uit komt, en nu om ons te pesten hebben ze dat er op gezet. Lelijk van hun hé!".

Misschien belachelijk uitgelegd, maar ik denk wel dat jullie het punt begrijpen...

Dat zal vast zo zijn, dat trek ik niet in twijfel. Maar ik vind niet dat dit een rechtvaardiging is om vervolgens erbij te zetten dat de site suspended is vanwege wanbetaling. Uiteraard begrijp ik het belang wat jij omschrijft wel, maar ik vind simpelweg dat je het niet kunt maken.

Iets wat je verder m.i. over het hoofd ziet, is dat er ook een keerzijde aan het verhaal is: als je wel vermeld dat de site is afgesloten wegens wanbetaling, dan heb je ook een groep mensen (zoals ik) die dan bedenken "wat een onprofessioneel hosting bedrijf. Het maakt me niet uit of er al dan niet sprake is van wanbetaling, ik vind dat een onprofessionele actie - met zo'n partij doe ik geen zaken".

Apoc
26/02/13, 21:10
Hmmm voor jullie - als webhosters - en voor mij - als "ietsje meer dan gemiddelde klant" is dit klaar en duidelijk. Als morgen mijn ma surft naar een site en terecht komt op een "account suspended" pagina dan gaat ze de telefoon nemen en bellen naar het bedrijf in kwestie met de vrager waarop ze antwoord zocht op hun site (maar niet kreeg). Als ze iets zegt in de vorm van "mijn excuses dat ik bel voor deze info, maar jullie site werkt niet" dan ben ik er 100% zeker van dat de schuld gaat gestoken worden op de webhoster. Negen kansen op tien zal ze iets krijgen als "ja madammeke, kweet het, die firma waar wij onze site hebben zijn een bende prutsers, we moeten er dringend werk van maken dat we daar weg zijn, 't is niet de eerste keer".

In elk geval gaat ze niet te horen krijgen "ja madammeke, wij betalen hun facturen als het ons uit komt, en nu om ons te pesten hebben ze dat er op gezet. Lelijk van hun hé!".

Misschien belachelijk uitgelegd, maar ik denk wel dat jullie het punt begrijpen...

Even off-topic: je hebt het wel weer heerlijk Belgisch verwoord, ik hoor je het ook echt precies zo zeggen. Prachtig :) Je komt dit jaar toch wel naar WHD he?

Apoc
26/02/13, 21:16
Conclusie jij praat wanbetalers dus goed.

Als dat je conclusie is, heb je m'n verhaal vrij slecht begrepen. Ik praat wanbetaling absoluut niet goed. Ik stel enkel dat wanbetaling naar mijn mening geen vrijbrief is om als aanbieder je tot zo'n niveau te verlagen.

Ja ik weet het, wanbetaling is ook niet fatsoenlijk, maar ik ben simpelweg van mening dat dat geen reden zou mogen zijn om je eigen fatsoen opzij te zetten. Ik begrijp dat jij hier anders tegenaan kijkt, en dat is uiteraard je goed recht.


Wie niet wil horen moet het maar voelen simpel genoeg.

Dat is dus precies de houding die naar mijn mening onprofessioneel is.


Als een rekening na 1,5 maand nog niet betaald is en klant reageert zelf nergens op moet je zo denken site is dus niet zo belangrijk, maar als die melding er staat heb je binnen een uur je geld.

Dat staat m.i. los van de melding. Als je de site uberhaupt plat gooit, ook zonder melding of met een minder specifieke melding, heb je hetzelfde effect.

IT-worX
26/02/13, 21:26
@André : yes, ik kom naar WHD, samen met Tim, Tom (vriend van ons) en de vriendinnekes gaan deze keer ook mee :)

Overigens begrijp ik je idee rond professionaliteit wel. Maar "administratieve redenen" vind ik dan wel kunnen. "Wanbetaling" is inderdaad twijfelachtig.

Apoc
26/02/13, 21:37
@André : yes, ik kom naar WHD, samen met Tim, Tom (vriend van ons) en de vriendinnekes gaan deze keer ook mee :)

Mooi! :)


Overigens begrijp ik je idee rond professionaliteit wel. Maar "administratieve redenen" vind ik dan wel kunnen. "Wanbetaling" is inderdaad twijfelachtig.

Maar denk je daadwerkelijk dat het veel verschil maakt of je nu enkel "Account suspended" of "Account suspended om administratieve redenen" vermeld? Ik denk dat het verhaal wat jij omschreef in beide gevallen op zal gaan.

IT-worX
26/02/13, 21:41
Laten we beginnen met te brainstormen naar de correcte vertaling naar het Nederlands. Gewoon "account is geblokkeerd"? Want dan moet je ook alweer weten wat een account is (ik ga er dus echt vanuit dat de gemiddelde internetgebruiker ronduit DOM is). Want "deze website is geblokkeerd" zullen ze dan wel weer niet begrijpen, ze verstaan hooguit dat hun motor of hun mixer geblokkeerd is. Of hun bankaccount. Maar deze redenering zullen ze niet snel doortrekken :)

Apoc
26/02/13, 22:00
Laten we beginnen met te brainstormen naar de correcte vertaling naar het Nederlands. Gewoon "account is geblokkeerd"? Want dan moet je ook alweer weten wat een account is (ik ga er dus echt vanuit dat de gemiddelde internetgebruiker ronduit DOM is). Want "deze website is geblokkeerd" zullen ze dan wel weer niet begrijpen, ze verstaan hooguit dat hun motor of hun mixer geblokkeerd is. Of hun bankaccount. Maar deze redenering zullen ze niet snel doortrekken :)

En dan voor de Belgische hosts "er is kak aan de marbel"?

IT-worX
26/02/13, 22:21
Stront aan de knikker zeggen ze hier André :)

bibawa
28/02/13, 22:12
Haha ;-)
Ik zit nu ook in zo'n 'genaaide' situatie, ben blij dat ik destijds m'n verkoopsvoorwaarden heb laten dichttimeren door 'n jurist en een incassokantoor onder de arm heb genomen..
Ik overweeg momenteel zelfs om in de toekomst alle grote facturen langs n incasso te laten innen, scheelt mij een hoop opvolgwerk en de betaling geschied sneller..

DutchTSE
03/03/13, 15:26
Ik overweeg momenteel zelfs om in de toekomst alle grote facturen langs n incasso te laten innen, scheelt mij een hoop opvolgwerk en de betaling geschied sneller..
Automatisch incasso? Ik kom het helaas (te) vaak tegen dat betalingen weer worden terug geboekt, zeg een paar procent van alle facturen die via AI gaan. Vaak niet met opzet (saldo tekort of bank blijkt blokkade voor alle incasso's te hebben opgeworpen) maar soms ook wel met opzet (maanden niet betalen, machtiging afgeven de dag na de incasso ronde, en vervolgens enkele dagen na de daadwerkelijke incasso de facturen alsnog laten terug boeken).

Al met de bank over gebeld maar helaas niets aan te doen... wat dat betreft merk je duidelijk dat het niet iedereen financieel goed voor de wind gaat.

bibawa
03/03/13, 15:50
Nee geen automatische incasso, maar echt laten innen door een incassobureau.
Heb onlangs ergens iets tegengekomen (weet natuurlijk niet meer waar) waar je maandelijks een bedrag X betaald aan een incassobureau, dat je je facturen naar hen stuurt en dat zij het vervolgens doorsturen naar de klant en het incassobureau betaald jou keurig op tijd uit..

BsHosting
03/03/13, 15:52
Als dat gebeurt melding op de site en probleem verholpen.
Niet betalen is op de blaren zitten.

De banken doen er niks aan, dus zul je het zelf moeten doen.

Ik blijf erbij wanbetalers pak je het hardst door hun diensten op te schorten en er een leuke melding op de vangpagina te zetten.
Die gaan vanzelf het betreffende bedrijfje wel bellen.

De ene die er een keer tussen zit waar het ff niet goed gaat en netjes uitstel vraagt is een ander verhaal, maar het andere deel wil gewoon niet betalen, maar pak ze waar je ze hard kunt raken betalen ze ineens wel.

BsHosting
03/03/13, 15:54
Nee geen automatische incasso, maar echt laten innen door een incassobureau.
Heb onlangs ergens iets tegengekomen (weet natuurlijk niet meer waar) waar je maandelijks een bedrag X betaald aan een incassobureau, dat je je facturen naar hen stuurt en dat zij het vervolgens doorsturen naar de klant en het incassobureau betaald jou keurig op tijd uit..

En het incassobureau betaald jou zonder dat ze van de klant geld hebben geloof jij hetzelf.
Het enige wat je doet is facturatie uit handen geven wat je geld kost, de incasso kan net zo veel dan jij en ik dus das ook geen voordeel.
Je betaald dus gewoonweg voor gebakken lucht.

visser
03/03/13, 18:08
En het incassobureau betaald jou zonder dat ze van de klant geld hebben geloof jij hetzelf.
Het enige wat je doet is facturatie uit handen geven wat je geld kost, de incasso kan net zo veel dan jij en ik dus das ook geen voordeel.
Je betaald dus gewoonweg voor gebakken lucht.

Er zijn wel meer dingen waarbij je betaalt voor iets wat je in principe ook zelf zou kunnen , maar de moeite, de kennis, (of de reputatie) niet voor hebt.
Professioneel zeuren (en dossiers bijhouden) is het vak van incasso buro's en dat is wat je kunt uitbesteden. Dat een incasso buro geen bijzondere wettelijke status heeft klopt, maar is best een aantal mensen dat dat niet weet en dan toch harder loopt voor een aanmaning van een incasso buro. Plus dat het een onmiskenbaar signaal geeft dat de volgende stap best eens wel met bijzondere status zou kunnen komen (dagvaarding).

Maar wat bibawa beschrijf bestaat ook, en dat heet 'factoring' . (hier niet het ontbinden in factoren van een getal).
De factor maatschappij koopt feitelijk de vordering met enige discount of 'vergoeding'. De ondernemer heeft dan een stabielere kasstroom.
http://www.mkbservicedesk.nl/6747/wat-factoring.htm

BsHosting
03/03/13, 18:38
Kwestie van kosten baten lijkt me dan meer het verhaal.

Stabielere kasstroom heb je met dat soort wanbetalers toch niet, die ben je dan liever kwijt dan rijk.

visser
03/03/13, 23:51
Kwestie van kosten baten lijkt me dan meer het verhaal.

Stabielere kasstroom heb je met dat soort wanbetalers toch niet, die ben je dan liever kwijt dan rijk.

Kosten en baten is toch altijd de basis van ondernemersbeslissingen ?
Stabiele kasstroom is een mooi woord voor 'beter één vogel in de hand, dan tien in de lucht' ;-) .

Ongetwijfeld zal de factoring vergoeding min of meer evenredig zijn met het percentage oninbare facturen , de geschatte kosten van inning, renteverlies e.d. Met genoeg doorloop kan de factoring maatschappij de gemiddelden kennen en er een passend tarief aan hangen.
De ondernemer die de facturen cedeert (dat is de term ervoor) heeft een simpeler debiteuren administratie met veel zekerheid op een bedrag wat op een bekend moment binnenkomt. Alleen het bedrag is lager dan de facturen.

In de medische/zorg sector is Fa-med (tandartsen enzo) erg bekend als factoring maatschappij.

Apoc
04/03/13, 13:19
Kwestie van kosten baten lijkt me dan meer het verhaal.

Stabielere kasstroom heb je met dat soort wanbetalers toch niet, die ben je dan liever kwijt dan rijk.

Tja, het begrip "PR" heb je volgens mij nog nooit van gehoord.

kees68
04/03/13, 15:08
Inderdaad zeker en vast niet fijn, ben nu eigenllijk sterk aan het overwegen om AL mijn facturen te latten innen via een incasso heb de indruk dat dat toch wel een stuk vlotter betaald wordt dan..

Ja dat zou ik doen als ze niet betalen dan moet het maar zo