PDA

Bekijk Volledige Versie : Cloud hosting tips of toch dedicate hosting?



timmy
11/02/13, 11:01
Hallo allen,

Ik ben van plan naar cloud hosting over te stappen.
Vnl. uit kosten besparing. Momenteel draai ik 2 dedicated servers
waarbij 1 productie server en de andere 2de DNS en backup.

De productie server draait DNS1(Bind), Centos 5.8, Apache, Mysql en Sendmail.
Doorop draaen zo'n 50 websites in eigenbeheer. Geen video,streaming,audio en dergelijke
bandbreed slurpende dingen.

Oftwel, heel beschaafd allemaal :)

Graag jullie mening of de Pros en Cons.

cheerz!

avanmessen
11/02/13, 11:05
Uiteraard, de resiliency van cloud, de bestendigheid tegen hardware gebonden pannes bvb.
Denk hierbij aan automatische fail-over naar spare nodes of spare storage, wat je dus niet
hebt met een dedicated server.

De schaalbaarheid ook, virtueel kan je makkelijk upgraden, vaak gewoon "live" dus zonder
reboot.

t.bloo
11/02/13, 11:15
Cloud hosting moet je nemen vanwege de mogelijkheden, niet vanwege de kosten. Die zijn bij meer gebruik van deze mogelijkheden namelijk hoger. Een goedkope "cloud", wat je daar ook onder moge verstaan, heeft in de praktijk net zo veel storing als een goede niet-cloud. Met wat vaak onder cloud wordt verstaan kun je redundantie maken, maar daar hangt dan weer gewoon een prijskaartje aan...

timmy
11/02/13, 11:30
Uiteraard, de resiliency van cloud, de bestendigheid tegen hardware gebonden pannes bvb.
Denk hierbij aan automatische fail-over naar spare nodes of spare storage, wat je dus niet
hebt met een dedicated server.

De schaalbaarheid ook, virtueel kan je makkelijk upgraden, vaak gewoon "live" dus zonder
reboot.

hardware gebonden ben je ook met een dedicate server mijn inziens.

automatische fail-over naar spare nodes of spare storage?

timmy
11/02/13, 11:31
@tbloo welke mogelijkheden? (naast die dedicated ook al bied uiteraard)

avanmessen
11/02/13, 12:00
Je bent minder hardware gebonden met cloud, dat bedoel ik juist.
Valt je dedicated uit dan sta je daar tot die hersteld is, met cloud
wordt je virtuele machine gewoon op een ander node herstart bvb.

Automatische fail-overs naar spare virtualisatie nodes EN storage.

Alles hangt af van de setup van je hoster, dus zeker vragen stellen !

asusk7m550
11/02/13, 12:07
Ik sluit me helemaal aan bij t.bloo. Cloud is op dit moment helemaal hot maar om kosten overweging hoef je het niet te doen.

De scheidslijn tussen cloud en virtualisatie is klein. Cloud is een vorm van virtualisatie. Met extra mogelijkheden zoals flexibel zijn. Als jij een server voor 1 uur of dag nodig hebt dan kan dat. Bij een tijdelijke actie (bijvoorbeeld een mailing van een klant of een voorverkoop van een theater) kun je voor een korte periode je resources uitbreiden.

Naast het dynamische gedeelte heb je vooral voordeel van cloud als je applicatie er rekening mee houd.

Natuurlijk zijn er veel verschillende vormen van cloud. Denk aan SaaS (gmail, of extern je dns hosten), PaaS (twinfield) of IaaS (rackspace of amazone). Elke vorm heeft weer zijn eigen voor en nadelen.

Ik denk dat je goed moet nadenken wat je wil, en wat je zelf nog wilt doen.

timmy
11/02/13, 16:39
Ik vroeg me af hoe het zit met de snelheid bijvoorbeeld...
In feite is het toch zo dat je een server deelt met andere cloud hosters?
Kunnen die dan niet bij veel bandbreedte gebruik mijn snelheid "omzeep" helpen?

En ik ga ervan uit dat ik precies dezelde mogelijkheden heb als dedicated hosting, OS keuze, en overige pakketten, eigen IP adressen etc...right?

asusk7m550
11/02/13, 17:06
Over het algemeen wordt een dedicated server niet volledig belast. Hierdoor heb je meestal over capaciteit.

Bij cloud of virtualisatie, probeer je de over capaciteit beter te benutten. Stel je hebt een server welke voor 10% belast wordt (over het algemeen is dat nog vrij hoog voor een hosting server), dan hou je 90% ontbenut over. Als je nou 5 van zulke servers op deze server zet ben je goedkoper uit en dit vertaald zich naar de gebruiker.

In dit geval zul je geen snelheidsverlies merken aangezien je meer capaciteit hebt dan er gebruikt wordt.

Bij cloud zie dat er bij een node welke op dat moment druk is, server instancies gemigreerd worden naar een andere node, zodat je geen last hebt als er een server instantie veel cpu verbruikt.

Waar jebij cloud wel op moet letten, is dat ervanuit de leverancier (en bij mij zal het niet anders zijn) een image wordt aangeboden voor een OS. Hierdoor heb je direct een OS tot je beschikking en hoeft er niets geinstalleerd worden. Hier bovenop kun je nog wel een LAMP installatie doen.

Je krijgt vanuit de leverancier 1 of meerdere ipadressen aangeboden, waarbij het lastig wordt (maar niet onmogelijk, dit ligt aan de leverancier) om een eigen PI range toe te voegen.

vDong
11/02/13, 17:06
Ik vroeg me af hoe het zit met de snelheid bijvoorbeeld...
In feite is het toch zo dat je een server deelt met andere cloud hosters?
Kunnen die dan niet bij veel bandbreedte gebruik mijn snelheid "omzeep" helpen?

In essentie is dat waar voor alle shared resources. Naast bandbreedte deel je over het algemeen ook disk-io (schijfsnelheid) met virtuele oplossingen.

vDong
11/02/13, 17:08
Waar jebij cloud wel op moet letten, is dat ervanuit de leverancier (en bij mij zal het niet anders zijn) een image wordt aangeboden voor een OS. Hierdoor heb je direct een OS tot je beschikking en hoeft er niets geinstalleerd worden. Hier bovenop kun je nog wel een LAMP installatie doen.

Persoonlijk zie ik dat alleen images worden aangeboden als een nadeel, de basis installatie van een linux OS is echt geen tijdrovende issue en dat geeft je zekerheid dat het naar wens wordt ingedeeld. Ik heb dus liever mogelijkheid tot ISO's dan images.

timmy
12/02/13, 12:32
Dus heb ik nu geen backup server meer nodig?
Daar waar ik nu dedicated draai bieden ook cloudhosting in Raid 10 config SAN storage...

systemdeveloper
12/02/13, 12:43
Een backup heb je altijd nodig... of je nu je imperium in de cloud bouwt of je contactadressen op je mobiel bijhoudt ;)

vDong
12/02/13, 12:45
Dus heb ik nu geen backup server meer nodig?
Daar waar ik nu dedicated draai bieden ook cloudhosting in Raid 10 config SAN storage...

Er zijn 2 type mensen, mensen die nog nooit iets zijn kwijt geraakt en mensen die backups maken.
Je -hoeft- niet altijd je les op de harde manier te leren.

IT-worX
12/02/13, 14:28
Een goeie tip : zorg aub voor backups! Ik heb het ook the hard way mogen leren!

timmy
12/02/13, 14:49
Omdat avanmessen zei:



Automatische fail-overs naar spare virtualisatie nodes EN storage.


dacht ik dat dit wellicht ook tot de voordelen van cloud hosting behoorden.
Momenteel gebruik ik nog een speciale backup server...

Mark17
12/02/13, 14:57
Het is een voordeel dat je bij problemen met een enkele storage server bij HA storage zonder downtime verder draait op een andere storage server. Afhankelijk van de situatie zou je zonder downtime ook storage servers kunnen upgraden/verplaatsen/etc.

Backups heb je nog wel nodig, de kans dat je ze nodig hebt door hardware problemen is wel vele malen kleiner.

t.bloo
12/02/13, 15:05
RAID, HA storage en alle andere gimmicks doen niets tegen een onbedoelde rm -rf of aanverwant drama...

The-BosS
12/02/13, 15:19
En nog een beter tip, zorg ook daadwerkelijk dat je backups werken (test dit), want met een corrupte backup ben je ook niets ;).

IT-worX
12/02/13, 15:20
Juist The-Boss...héél juist. Kan ik ook van meespreken :)

timmy
12/02/13, 15:54
En nog een beter tip, zorg ook daadwerkelijk dat je backups werken (test dit), want met een corrupte backup ben je ook niets ;).

gewoon rsync toch?

Bart L
12/02/13, 16:30
Zonder monitoring van je rsync output, niet doen :)

Netbulae
12/02/13, 17:10
Ik vroeg me af hoe het zit met de snelheid bijvoorbeeld...
In feite is het toch zo dat je een server deelt met andere cloud hosters?
Kunnen die dan niet bij veel bandbreedte gebruik mijn snelheid "omzeep" helpen?


Het ligt er een beetje aan welke cloud software gebruikt wordt. De betere cloud platformen herverdelen de VM's over de beschikbare nodes op basis van het gebruik van de resources. Als een node te druk is, schuift je VM simpelweg naar een node waar het wat rustiger is.

T. Verhaeg
12/02/13, 18:40
Het ligt er een beetje aan welke cloud software gebruikt wordt. De betere cloud platformen herverdelen de VM's over de beschikbare nodes op basis van het gebruik van de resources. Als een node te druk is, schuift je VM simpelweg naar een node waar het wat rustiger is.

Maar dat zegt nog niets over voornamelijk IO gebruik, tenzij je iets als Storage DRS (SDRS) tot je beschikking hebt.

wila
12/02/13, 20:03
Maar dat zegt nog niets over voornamelijk IO gebruik, tenzij je iets als Storage DRS (SDRS) tot je beschikking hebt. Dat helpt natuurlijk maar Timmy had het over Bandbreedte gebruik en Bandbreedte is niet perse 1 op 1 met IO verbruik.

Nu is het natuurlijk allemaal een kwestie van afregelen want ook op fysieke hosts kan je QoS regels instellen en de ene cloud is de andere niet. Algemeen advies hierop is een beetje lastig zonder te weten welke technologie er wordt gebruikt.

Netbulae
13/02/13, 12:08
Dat helpt natuurlijk maar Timmy had het over Bandbreedte gebruik en Bandbreedte is niet perse 1 op 1 met IO verbruik.

Nu is het natuurlijk allemaal een kwestie van afregelen want ook op fysieke hosts kan je QoS regels instellen en de ene cloud is de andere niet. Algemeen advies hierop is een beetje lastig zonder te weten welke technologie er wordt gebruikt.

En je kan nog zulke mooie hardware en software gebruiken, als het slecht geconfigureerd is haal je er nooit alles uit. En verkeerde keuzes in je design kunnen ook veel schade aan je performance of stabiliteit toe doen.

Mijn advies, maak je je zorgen over performance ..... ga dan niet voor de allergoedkoopste of je nou dedicated of in de cloud gaat. Je moet van een kia ook niet verwachten dat hij 200 kan rijden maar er zit wel alles op wat een auto nodig heeft.

avanmessen
13/02/13, 16:47
Misschien nuttig een virtuele server te testen alvorens wat te bestellen ?
Zo krijg je een beter beeld van de effectieve performance van de cloud
in kwestie ... zowel processing als iops ... idem als je een wagen koopt !

:yes:

The-BosS
13/02/13, 17:07
Misschien nuttig een virtuele server te testen alvorens wat te bestellen ?
Zo krijg je een beter beeld van de effectieve performance van de cloud
in kwestie ... zowel processing als iops ... idem als je een wagen koopt !

:yes:

Het enige verschil is dat een wagen meer te vergelijken is met een dedicated server, je vergelijking zou beter zijn met openbaar vervoer (cloud). Het wil niet zeggen omdat je vandaag of deze maand iets test dat het daarom volgende maand nog steeds zo goed werkt. Je kan toevallig op een nieuwe node staan of een nieuwe san of ... Zo heb je dus ook soms plaats om te zitten op een trein/tram/bus en soms ook niet of soms moet je wachten op de volgende trein/tram/bus.