PDA

Bekijk Volledige Versie : Unmetered verkeer hetzelfde als unlimited?



Mark17
05/02/13, 19:52
Naar aanleiding van een ander topic (http://www.webhostingtalk.nl/aanbiedingen-gezocht/177808-dedicated-server-gezocht-2tb-diskspace-1gbps-uplink.html) de vraag:
Vinden jullie dat als iemand om 1 gbit unmetered vraagt het dan redelijk dat een partij dat aanbied terwijl unlimited aanbieden niet mag? Hierbij is de limiet duidelijk vermeld uiteraard.

Iemand in het betreffende topic gaf aan dat hij unmetered hetzelfde vindt als unlimited. Mijn persoonlijke mening is dat het heel wat anders is. Bij unlimited zou je op 1 server ook 1tbps moeten kunnen doen zonder belemmeringen aan de netwerkkant van het geheel (als iemand een server met zoveel verkeer en zonder beperkingen aanbiedt voor minder dan 200 euro/maand dan verneem ik het graag ;)).

Wat is jullie mening hierover?

cfmweb
05/02/13, 20:09
Dat ligt eraan wat hierover in de SLA en algemene voorwaarden van de aanbieder staat.
Zoals je ziet is het soms nogal onduidelijk wat er precies wordt aangeboden, en wordt dit vaak afgedekt met andere beperkingen, zoals "Fair use policy" en dergelijke.

dreamhost_nl
05/02/13, 20:16
"Unmetered" en "Unlimited" is toch wel andere termilogie en daarom dan ook ongelijk aan elkaar.

systemdeveloper
05/02/13, 20:31
Unmetered wordt meestal gebruikt in situaties waarbij de hoster het verkeer niet goed kan meten en/of het niet belangrijk is. Vergeet niet dat je dan vaak wel een cap op de lijn hebt. (Ik heb unmetered gezien met 10Mbit traffic shaping).
Unlimited is dat je kunt trekken wat je hardware aan kan.

IT-worX
05/02/13, 21:09
Bij "unlimited" is de limiet vaak de hardware, dus "unlimited" bestaat eigenlijk niet.
Unmetered is letterlijk "je doet maar, wij meten het niet". Als je 1gbit unmetered krijgt dan moeten ze niet komen zagen als je deze 24/7 voltrekt. Maar dan "meten" ze dit toch (hoe weten ze anders dat je 1gbit gebruikt ;-))?

MediaServe
05/02/13, 23:30
Maar kun je als klant dan klagen als je maar 10 Mbps haalt op je gigabit uplink? Vanuit bepaalde hoeken wordt gesmeten met traffic waarbij een zeer hoge overboeking plaats vindt. Ik denk niet dat je als klant daadwerkelijk moet verwachten dat je een 1000 Mbps stabiele verbinding haalt voor 20 cent per Mbps. Inkoop bij Cogent en HE ligt toch echt niet lager dan rond de 50 cent per Mbps, en AMS-IX als je volledig 10G volstampt net onder de 20 cent per Mbps, maar dat is allemaal nog zonder je eigen infrastructuur. Dus wat zegt unmetered als je niet weet wat de overboeking is? Dus naar mijn mening is unmetered maar goed voor één ding. Als je geen gezeur wilt over de prijs en factuur. Maar je moet absoluut geen verwachtingen hebben om fatsoenlijk traffic te kunnen verzetten.

Unlimited betekent naar mijn mening letterlijk dat er geen limiet is, wat natuurlijk onmogelijk is. Er is altijd een limiet. Wees als aanbieder gewoon duidelijk wat het limiet is en wat de klant van jou mag verwachten. Wil je een klant voor de lange termijn, dan heb je veel meer aan een paar serieuze en tevreden klanten, dan veel klanten die weinig betalen en alsnog ontevreden zijn.

Smart-Guyz
05/02/13, 23:43
Maar kun je als klant dan klagen als je maar 10 Mbps haalt op je gigabit uplink? Vanuit bepaalde hoeken wordt gesmeten met traffic waarbij een zeer hoge overboeking plaats vindt. Ik denk niet dat je als klant daadwerkelijk moet verwachten dat je een 1000 Mbps stabiele verbinding haalt voor 20 cent per Mbps. ....

Over het algemeen wordt een unmetered verbinding toch aangeduid alszijnde: incl. 100 Mbps unmetered?
Ik denk dat je zeker mag klagen als je maar 10 Mbps haalt op een 1 Gbit verbinding.
Het is misleidend om een 1 Gbit bevinding aan te bieden terwijl je in de praktijk max. 10 Mbps kan halen.

systemdeveloper
06/02/13, 00:05
Over het algemeen wordt een unmetered verbinding toch aangeduid alszijnde: incl. 100 Mbps unmetered?
Ik denk dat je zeker mag klagen als je maar 10 Mbps haalt op een 1 Gbit verbinding.
Het is misleidend om een 1 Gbit bevinding aan te bieden terwijl je in de praktijk max. 10 Mbps kan halen.

Dat is juist het probleem... bv: 100Mbit unmetered betekent niet 100 Mbit committed. Het betekent gewoon een 100mbit aansluiting met wel/niet overboeking. En veel partijen die dit aanbieden zwijgen in alle talen over die overboeking.
De meesten (verstandige) mensen kunnen dan ook beter een lagere, maar wel gegarandeerde verbinding voor een eventueel hogere mbit prijs pakken.
Bij unmetered heb je als klant geen poot om op te staan... haal je de 100mbit, fijn, haal je het niet... jammer.

cyberbootje
06/02/13, 01:34
Als je het zwart op wit bekijkt:
Unmetered: Wij meten het niet op de lijn, doe maar wat je wil op de lijn die je krijgt (als je verder geen specs/voorwaarden geeft)
Unlimited: Wij limiteren niet, we zeggen niet welke lijn je krijgt en ook niet wat je max haalt, je doet maar (als je verder geen specs/voorwaarden geeft)

Dus ik denk, unmetered heeft als eigenschap dat je een line speed mee geeft en zegt dat je die ten volle mag gebruiken. Unlimited is meestal je doet maar wat, als het traag is: pech, als het snel is: prima.
Men verwacht dat unlimited betekent dat je dan ook meteen alles kan maken en gebruiken en maar feitelijk is het: wij limiteren niet.

Smart-Guyz
06/02/13, 01:46
Als je het zwart op wit bekijkt:
Unmetered: Wij meten het niet op de lijn, doe maar wat je wil op de lijn die je krijgt (als je verder geen specs/voorwaarden geeft)
Unlimited: Wij limiteren niet, we zeggen niet welke lijn je krijgt en ook niet wat je max haalt, je doet maar (als je verder geen specs/voorwaarden geeft)

Dus ik denk, unmetered heeft als eigenschap dat je een line speed mee geeft en zegt dat je die ten volle mag gebruiken. Unlimited is meestal je doet maar wat, als het traag is: pech, als het snel is: prima.
Men verwacht dat unlimited betekent dat je dan ook meteen alles kan maken en gebruiken en maar feitelijk is het: wij limiteren niet.

Wellicht, misschien is dit beter:

Unmetered: Je krijgt duidelijk een line speed (bijv. 100 Mbps) en deze kan je volledig zonder beperkingen gebruiken, zonder achteraf kosten te krijgen.
Unlimited: NOOIT DOEN! Waar is de term "fair use policy" gebleven? Niets is onbeperkt, waarom zou je het dan aanbieden.

bibawa
06/02/13, 09:25
Maar ben eens eerlijk, wat is het verschil?

Het zijn 2 andere woorden, maar het verschil tussen de 2 is wel flinterdun..

Mark17
06/02/13, 10:32
Het verschil is beperkt inderdaad. Echter is het een subtiel, maar naar mijn idee wel belangrijk verschil.

ErikKosters
06/02/13, 10:49
Er zit inderdaad een klein verschil in, maar naar mijn beleving kan Unmetered wel, maar Unlimited niet. Unmetered is letterlijk vertaald gewoon niet gemeten, oftewel, het wordt wel gemeten maar er wordt niets doorberekend (doordat je unmetered aanbiedt). Unlimited kan naar mijn idee niet worden aangeboden, er is namelijk altijd een limiet, hetzij de hardware van de server of het netwerk.

santema
06/02/13, 13:28
We zijn hier in Nederland heel kinderachtig in, maar ik zie in aanvragen uit het buitenland nagenoeg altijd "unlimited" staan. Ze begrijpen zelf ook heel goed dat er een limiet op zit. Ik merk zelfs dat een deel van die klanten het woord unmetered of flat fee helemaal niet kent.

bibawa
06/02/13, 13:38
Hier in Belgie is dat bijvoorbeeld niet zo normaal (wat is hier wel normaal?) Ik heb vorige week bij een datacenter boer prijs aangevraagd voor unmetered dataverkeer en ik viel bijna van mijn stoel...

IK wil maar zeggen alles heeft zijn prijs ook dataverkeer..

Smart-Guyz
06/02/13, 15:39
Dat is zeker erg verschillend. Ik denk ook dat Flat Fee een betere benaming is, aangezien er een vaste prijs wordt gevraagd voor het dataverkeer incl. de line speed.
Sommigen vragen ook gewoon 50 euro per maand aan poort kosten (Gbit) en 25 euro per maand voor een 100 Mbit (op de zelfde switch). Allemaal manieren om de dataverkeer prijs te drukken (schijn).

Stewie
06/02/13, 15:51
Hier in Belgie is dat bijvoorbeeld niet zo normaal (wat is hier wel normaal?) Ik heb vorige week bij een datacenter boer prijs aangevraagd voor unmetered dataverkeer en ik viel bijna van mijn stoel...

IK wil maar zeggen alles heeft zijn prijs ook dataverkeer..
Belgie heeft dan ook nog internet pricing van 2005 ;-)

The-BosS
10/02/13, 14:09
Belgie heeft dan ook nog internet pricing van 2005 ;-)

En bij sommige providers nog van voor 1999 ;)

Wat betreft de unmetered discussie, ik denk ook dat je een verschil moet maken tussen de providers die flat fee bedoelen als in je krijgt een 100mbit/1gbit unmetered lijn zonder overboeking en de providers die unmetered op een lijn met overboeking bedoelen. Of de providers die unmetered op 100mbit/1gbit lijn aanbieden tot X(X)TB en je daarna cappen op een 10mbit lijn.

IT-worX
10/02/13, 14:37
Of de providers die unmetered op 100mbit/1gbit lijn aanbieden tot X(X)TB en je daarna cappen op een 10mbit lijn.
Hoe kunnen ze mij na x TB cappen als ze die lijn niet meten (tis immers unmetered) ;-)

The-BosS
10/02/13, 15:19
Hoe kunnen ze mij na x TB cappen als ze die lijn niet meten (tis immers unmetered) ;-)

Dat moet je providers vragen die het zo aanbieden, ovh lijkt daar wel een goed voorbeeld van te zijn (of dat waren ze vroeger toch).

En dan heb je uiteraard nog de providers die ofwel inbound of outbound enkel unmetered doen of de providers die tussen bepaalde uren (bvb van 20:00 tot 08:00) enkel unmetered doen of verbruik aan 20%, 25% of 50% rekenen.

IT-worX
10/02/13, 15:25
Oh? Je bedoeld telenet met hun Fair Use Policy? :p

Exsilia
11/02/13, 10:13
Ik denk dat een veilige conclusie is om te zeggen dat er geen vaste definitie van beide bestaat in de zin van randvoorwaarden als overboeking, limiting en andere beperkingen. Je zult het denk ik gewoon uit de voorwaarden moeten halen wil je het zeker weten.