PDA

Bekijk Volledige Versie : inkoop/verkoop



vpsserv
26/01/13, 20:30
Beste WHT'ers,

Ik heb een vraag maar kom er zelf niet uit.

stel:
ik koop een server in voor €100
vervolgens wil ik de server verkopen voor €250(incl)

hoe werkt dat dan met de aangifte?
Ik heb dus een inkooporder en verkooporder

Ik hoop dat jullie het mij kunnen uitleggen!

Spyder01
26/01/13, 20:35
Kijk dit maar even, is van de OpenUniversiteit: http://www.economiehulp.nl/omzet-inkoop-verkoop-en-winst

vDong
26/01/13, 23:41
Wellicht wil je wat specifieker zijn, welke aangifte, welk gedeelte snap je niet?

dreamhost_nl
27/01/13, 10:01
X = Inkooporders (excl. BTW) allemaal bij elkaar optellen.
Y = Verkooporders (excl. BTW) allemaal bij elkaar optellen.
Z = Kosten bedrijfsvoering, alles bij elkaar optellen.

Y - X - Z = Winst <- opvoeren voor belastingdienst.

Het is niet helemaal zo zwart-op-wit, maar dit komt aardig in de buurt.
Daarentegen zou ik je toch aanraden om een boekhouder in de hand te nemen.

Spyder01
27/01/13, 10:54
Je hebt ook diverse regelingen, denk aan de KOR, afschrijvingen enzovoorts. Een boekhouder is inderdaad aan te raden, die zijn er ook niet voor niets. Die behoren alle regels te weten en te kunnen adviseren hierin.

t.bloo
27/01/13, 11:47
Belastingaangiftes voor de eenmanszaak komen hoofdzakelijk in twee smaken:
1. omzetbelasting (btw, waarschijnlijk iedere drie maanden)
2. inkomstenbelasting (loon en bedrijf, ieder jaar voor 1 april)

De omzetbelasting is het verschil tussen betaalde BTW en ontvangen BTW. Waarschijnlijk kun je aanspraak maken op de KOR en hoef je daardoor onder andere netto geen BTW af te dragen. Dit betekent dat je zo weinig omzet hebt, dan je dat beetje BTW dat je daardoor zou moeten afdragen (minder dan 1345 euro maximaal) mag houden. Dit is dus een verkapte subsidie. Je moet dat wel meteen goed communiceren, want eerder afgedragen BTW krijg je niet meer terug als later zou blijken dat je onder deze regeling valt.

De inkomstenbelasting is voor je eenmanszaak een combinatie van je loon bij een baas plus inkomsten uit overige werkzaamheden minus schulden enzovoorts. Je moet dus bijhouden van alles wat je inkoopt en verkoopt wat de exclusief BTW bedragen zijn en dat van elkaar aftrekken. Wat je overhoudt geef je op aan de belasting als inkomsten. Er is ook nog een verschil tussen winstbelasting en inkomstenbelasting. En je moet natuurlijk alle investeringen over vijf jaar afschrijven en alszodanig gebruiken in je berekening.

ximple
27/01/13, 19:18
Ik denk dat je omzetbelasting bedoeld. Hiervoor geldt ongeveer:

Als je een server inkoopt voor 100 euro incl. BTW heb je recht op: 100 / 1,21 x 0,21 = € 17,35 teruggaaf. Verkoop je de server voor 250 euro incl. BTW? Dan geldt hetzelfde rekensommetje en moet je: 250 / 1,21 x 0,21 = € 43,39 betalen.

Trek het bedrag van teruggaaf af van wat je moet betalen: €43,39 - € 17,35 = € 26,04. Je moet dus over je verkoop van de server: € 26,04 betalen aan de belastingdienst.

Het is dus nu uit te rekenen wat je winst is. Wat de meeste partijen doen is hun producten standaard aanbieden excl. BTW. Dan weet je altijd ongeveer wat je winst is (gaat natuurlijk nog steeds een boel vanaf, want je hebt natuurlijk veel meer kosten).

t.bloo
27/01/13, 20:39
heb je recht op: 100 / 1,21 x 0,21 = € 17,35 teruggaaf
Fout. Je hebt recht op teruggaaf van dat deel dat de verkopende partij op de factuur als ingehouden voorbelasting aangeeft (BTW). Niet op een of ander fictief zelf uitgerekend bedragje.

ximple
28/01/13, 12:49
Ja, maar dat zal bij alle Nederlandse bedrijven veelal overeen komen met in dit voorbeeld. Dit soort diensten vallen binnen Nederland altijd onder de 21% BTW. Mocht TS bijvoorbeeld in Belgie inkopen en een factuurontvangen zonder BTW, dan zal er ook geen teruggaaf zijn op deze factuur. Dan heb je ook nog de kleinere bedrijfjes in Nederland, die een belasting vrijstelling hebben aangevraagt, en die dus helemaal geen BTW op de factuur mogen zetten.

Maar denk dat mijn rekensommetje wel het principe wat duidelijker maakt.

t.bloo
28/01/13, 13:00
Mwah... meeste oude servers worden onderhands verkocht en dus is er doorgaans geen sprake van BTW en valt er aan de inkoopkant niets uit te leggen.