PDA

Bekijk Volledige Versie : probleem: email naar @live.nl komt niet aan.. Naar @hotmail.com wel!



edge
25/01/13, 13:14
Een "ex" klant van mij heeft een klein probleempje met zijn VPS die bij TransIP staat.

Om wat voor reden dan ook komt email van zijn VPS niet aan bij @live.nl klanten.
Wat vreemd is, is dat het wel aankomt bij @hotmail.com en anderen.

MX, SPF (TXT), en reverse DNS staan goed, en zijn IP(s) zijn ook niet blacklisted.
Er staat ook niks van een fout in de logfile(s).
Mail komt gewoon niet aan bij @live.nl

Wat mij wel opvalt is dat er in de headers van een email naar b.v. Hotmail en Gmail het IP6 IP gebruikt is.
(Ik weet niet of dit het probleem kan zijn.)

Iemand hier die misschien weet wat het email @live.nl probleem kan zijn?

patrickekkel
25/01/13, 13:41
heb je je rDNS ingesteld en tevens ook er voor gezorgd dat de rDNS geresolved kan worden ?
middels het toevoegen van een a record ?

edge
25/01/13, 13:47
rDNS als in reverse DNS? Ja die is ingesteld.
Het staat niet als a record in de DNS.

visser
25/01/13, 14:06
Een "ex" klant van mij heeft een klein probleempje met zijn VPS die bij TransIP staat.

Om wat voor reden dan ook komt email van zijn VPS niet aan bij @live.nl klanten.
Wat vreemd is, is dat het wel aankomt bij @hotmail.com en anderen.

MX, SPF (TXT), en reverse DNS staan goed, en zijn IP(s) zijn ook niet blacklisted.
Er staat ook niks van een fout in de logfile(s).
Mail komt gewoon niet aan bij @live.nl

Wat mij wel opvalt is dat er in de headers van een email naar b.v. Hotmail en Gmail het IP6 IP gebruikt is.
(Ik weet niet of dit het probleem kan zijn.)

Iemand hier die misschien weet wat het email @live.nl probleem kan zijn?

Wat let je om het gewoon wat verder te debuggen ?
In plaats van allerlei slagen in lucht over het al dan niet hebben van rDNS.

Wat staat er nou in de logs ?
Letterlijk niets ? Of meldingen dat de mail is aangebonden een live.com mailserver ? En wat staat er voor geslaagd uitgaande mails ?

"Komt niet aan" - wordt niet aangeboden, wordt aangeboden en dan ?

Als je met de hand/telnet mail stuurt vanaf die VPS, lukt dat wel ?

En waarom is een mail probleem van een ex-klant eigenlijk jouw probleem ?

Mark17
25/01/13, 14:10
Is de rDNS voor IPv4 + IPv6 ingesteld? Incl. forward DNS voor deze naam? Dat lijkt mij een eerste simpele stap.

De vraag waarom een ex-klant bij jou komt is inderdaad een goede. Mogelijk kan de ex-klant dit beter aan zijn huidige leverancier (TransIP?) vragen.

edge
25/01/13, 14:20
1 - Ben al een tijdje aan het debuggen, en kom er even niet meer uit.

2 - Er staat niets "fout" in de log's.
Dit is alles:
2013-01-25 13:32:20 1TyiSC-0004XF-LD <= info@domein-klant.nl U=apache P=local S=784 T="Bla bla bla" from <info@domein-klant.nl> for test-account@live.nl
2013-01-25 13:32:22 1TyiSC-0004XF-LD => test-account@live.nl F=<info@domein-klant.nl> R=lookuphost T=remote_smtp S=812 H=mx2.hotmail.com [65.55.92.168] C="250 <E1TyiSC-0004XF-LD@domein-klant> Queued mail for delivery"
2013-01-25 13:32:22 1TyiSC-0004XF-LD Completed

3 - word aangeboden en dan niks..

4 - Email via telnet / VPS nog niet geprobeert. Kan er wel heen met telnet. Ga zo even proberen email te sturen via telnet.

Ex - klant is een goede vriend die graag zelf verder wil gaan.

visser
25/01/13, 14:52
1 - Ben al een tijdje aan het debuggen, en kom er even niet meer uit.

2 - Er staat niets "fout" in de log's.
Dit is alles:

3 - word aangeboden en dan niks..

4 - Email via telnet / VPS nog niet geprobeert. Kan er wel heen met telnet. Ga zo even proberen email te sturen via telnet.

Ex - klant is een goede vriend die graag zelf verder wil gaan.

Ok, zo te zien gaat de mail goed naar buiten, en wordt er in niks zichtbaar aan de poort gereject door live.com
(De C=250 zegt dat de mail geaccepteerd is en de Completed zegt dat Exim dat ook denkt en de message uit de spool verwijderd heeft).

Je ziet ook aan de MX dat het transport naar live.com verder niet over IPv6 gedaan is, dus dat kun je ook uitsluiten als oorzaak.

Kun je vanaf een ander systeem wel mailen naar dat test-account ?

Ik zou ook in dat test-account grondig zoeken in spam filter boxen en settings daarvan.

edge
25/01/13, 23:58
Emailen van een ander systeem lukt gewoon wel via het zelfde php email scriptje als de "probleem" server.
Als ik het info@domein-klant.nl adres bij test-account@live.nl als "veilige afzenders" zet komt het wel aan.

Wat vreemd is, is dat het probleem er enkel is bij live.nl. Hotmail (zelfde service?) heeft geen probleem.

Ik denk dat de ex-klant (vriend) het verder zelf maar even moet gaan uitzoeken.

DiederikL
26/01/13, 00:20
Ik heb een poosje geleden ook zitten stoeien met een "250 Queued mail for delivery" melding van hotmail zonder dat de email werd afgeleverd (ook niet in de spambox). Uiteindelijk is het opgelost na contact te zoeken met hotmail via wat formulieren. Na een dag of 4 (incl weekende) kreeg ik (standaard) reactie terug dat het was opgelost, het ip was geblacklist ivm spam reports...

Wat je nog zou kunnen proberen is het volgende. Stuur een email vanaf hotmail naar een e-mail account op de 'probleem' server, een reply (van 'probleem server' naar hotmail) op een zo'n bericht kwam in mijn geval wel aan gek genoeg.

visser
26/01/13, 01:44
Emailen van een ander systeem lukt gewoon wel via het zelfde php email scriptje als de "probleem" server.
Als ik het info@domein-klant.nl adres bij test-account@live.nl als "veilige afzenders" zet komt het wel aan.

Wat vreemd is, is dat het probleem er enkel is bij live.nl. Hotmail (zelfde service?) heeft geen probleem.

Ik denk dat de ex-klant (vriend) het verder zelf maar even moet gaan uitzoeken.

Het is in elk geval volgens mij verder niet technisch (aan jouw kant) op te lossen, dit zit dan duidelijk in de interne verwerking bij live.nl .
Er zal ongetwijfeld een ticket/support ingang ergens bij live.nl voor zijn, en daar kun je (of de ex-klant) het probleem dan melden.
Ik zou dat in eerste instantie als gebruiker (als test-account dus) doen, eerder dan als externe mail afzender.

Hoewel hotmail en live natuurlijk erg verwant zijn, en ongetwijfeld een stuk infrastructuur delen, zijn de diensten per stuk groot genoeg dat ze best verschillend gedrag of verschillende filter profielen kunnen hebben voor dit soort dingen.

Als 'workaround' zou je nog voor mail naar live.nl een andere smarthost kunnen gebruiken; Dat moet ook wel in exim in te stellen zijn om mail naar @live.nl anders te routeren.
Mogelijk dat de provider ook smtp smarthosts als dienst aanbied, of je zou die andere server vanaf waar het wel werkt daarvoor misschien kunnen gebruiken. (niet vergeten in SPF records e.d.). Wel een lelijke manier, maar als er uit een ticket/melding niks komt kan hiermee de mail naar live.nl weer de deur uit

edge
26/01/13, 13:33
Bedankt voor de input.

De ex-klant gaat proberen contact op te nemen met live.nl.
Mocht dit niet lukken dan is misschien je 2de optie een goed idee!

Voor nu is het even uit mijn handen!


Iedereen.. Bedankt voor het meedenken!

Yourwebhoster
26/01/13, 13:43
1. Ga alle blocklists na en unblock je IP indien van toepassing. Normaal gesproken krijg je ook een foutmelding als je geblokkeerd bent in je log. Voorbeeld tools:
http://www.anti-abuse.org/multi-rbl-check/
http://mxtoolbox.com/blacklists.aspx

2. Dit kan je checken maar zou eigenlijk door TransIP gedaan moeten worden. (https://support.msn.com/eform.aspx?productKey=edfsjmrpp&page=support_home_options_form_byemail&ct=eformts&scrx=1)

Opmerking: als je op de ban staat dan kan het lang duren voordat het is opgelost. Ik weet alleen niet of het een ban is omdat je normaal gesproken dat in je log zou moeten zien.