PDA

Bekijk Volledige Versie : Van colocated bij provider naar carrier neutral



Pier
20/02/03, 12:05
Hi all,

Op dit moment hebben wij onze servers colocated staan bij een Tier-1 provider.
Nu is mij gevraagd om na te zoeken of het mogelijk is om het carrier-neutral te gaan doen, aangezien het nogal lastig voor ons is om
A) in te schatten welke provider overeind blijft
B) elk jaar weer de onderhandelingen te voeren over prijs/Mbit etc.

En om nu elke keer van ip-adressen te wisselen als we een andere provider willen heeft ook niet onze voorkeur :(

Nu dus de volgende vragen, want ik heb geen flauw idee wat er allemaal bij komt kijken. Elke informatie is welkom in deze onderzoeksfase.
Heb al aardig wat nagezocht, maar puur inhoudelijk vind ik weinig antwoorden.

* Is het wel interessant om met 20 - 50 Mbps het zelf te gaan doen.
* Is het uberhaupt mogelijk om vaste ip-adressen te krijgen, loopt dit dan via de NOC?
* Behalve rack/servers/switches natuurlijk, wat is er nog meer nodig ? Moeten we eigen routers hebben of wordt routing inhouse bij en door de NOC geregeld?
* Hoe gemakkelijk is het vervolgens om met een of meerdere carriers te gaan werken ? Kwestie van plug&play in een router, of hele rompslomp?

En natuurlijk ben ik nog de helft vergeten, maar alvast een start.

Alvast bedankt.
Pier

[Elwin]
28/02/03, 16:50
Ik zal je een klein beetje proberen te helpen.

* Is het wel interessant om met 20 - 50 Mbps het zelf te gaan doen.

Persoonlijk denk ik niet dat het verstandig is dat je met een verbruik van 20 - 50 Mbps het helemaal zelf gaat doen. Dit is denk ik financieel niet haalbaar of je verdient er te weinig aan.

* Is het uberhaupt mogelijk om vaste ip-adressen te krijgen, loopt dit dan via de NOC?

Vaste IP adressen kun je alleen krijgen wanneer je RIPE member wordt ( http://www.ripe.net/ripencc/new-mem/ ) Je moet als RIPE member minimaal een /22 direct kunnen gebruiken. Als RIPE member betaal je per jaar ongeveer tussen de 2 en 6 duizend euro afhankelijk van hoe groot je bedrijf is. Daarbij is er nog een setup fee van 2500 euro.

* Behalve rack/servers/switches natuurlijk, wat is er nog meer nodig ? Moeten we eigen routers hebben of wordt routing inhouse bij en door de NOC geregeld?

Ga er van uit dat niks door het NOC wordt geregld. Het enige wat jij van het NOC krijgt is een plaats / stroom en thats all. Je zult dus zelf de kasten / routers / switches / kabels / etc moeten regelen. Ook betaal je aan het NOC een vast bedrag per maand aan floorspace en ik kan je vertellen dat dit niet goedkoop is.

* Hoe gemakkelijk is het vervolgens om met een of meerdere carriers te gaan werken ? Kwestie van plug&play in een router, of hele rompslomp?

Ik denk dat er wel wat meer bij komt kijken dan alleen plug en play. Heb je erover gedacht wie je routers gaat installeren / wie gaat je netwerk up to date houden etc etc.

Zo hierbij alvast wat vragen beantwoord. Mocht je meer info willen of misschien is overwegen om het op een andere manier te gaan doen ( suite / racks huren ) kun je me altijd een PM of mail sturen.

Groeten,

superior-is
01/03/03, 09:37
Okay en nou komt een totaal ander antwoord van mij. :)

* Is het wel interessant om met 20 - 50 Mbps het zelf te gaan doen.

Ja hoor, wij hebben zelfs nog minder en dat gaat prima. Echter (nog) niet carrier neutraal.

* Is het uberhaupt mogelijk om vaste ip-adressen te krijgen, loopt dit dan via de NOC?

Meestal niet, dat moet je regelen via:
1] een uplink provider
2] een organisatie zoals openpeering
3] big bad ripe :)

* Behalve rack/servers/switches natuurlijk, wat is er nog meer nodig ? Moeten we eigen routers hebben of wordt routing inhouse bij en door de NOC geregeld?

Ligt er ook aan. Er zijn partijen waar je een managed router krijgt. Dat kan, maar je bent niet reuze flexibel. Vooral niet als je carrier neutraal wilt worden. Verder moet je iemand in huis hebben die aardig wat clue van routers moet hebben. Je moet een vlotte babbel hebben, want je moet gunstige afspraken krijgen over transit en peering overeenkomsten. Er moet ook een netwerk plan opgezet worden. Verder ligt het ook aan wat je bij het NOC afneemt, want dat kan meestal in stappen van racks, cage, suite.

* Hoe gemakkelijk is het vervolgens om met een of meerdere carriers te gaan werken ? Kwestie van plug&play in een router, of hele rompslomp?

Hou het op rompslomp en veel tweaken. Kijk 'ns op de website van openpeering (http://www.openpeering.nl/), daar staan ook wat how-to's en op welke kosten je kan rekenen.