PDA

Bekijk Volledige Versie : Betalingen krijgen bij meerdere merken



MauriceO
28/12/12, 16:33
Je wil meerdere merken gaan voeren. Hoe kun je van dezelfde bankrekening gebruik maken voor het ontvangen van betalingen van klanten?

Bij het invullen van een bankgiro geef je ook een naam bij de rekening. Deze zal voor de merken dan niet meer kloppen.

dreamhost_nl
28/12/12, 17:22
Je geeft niet aan welke betalingsmethoden je accepteert. Indien je een Payment Provider gebruikt kun je over het algemeen een handels- of domeinnaam laten toevoegen.

MauriceO
28/12/12, 17:57
Ik bedoel betalingen via bankgiro.

DiederikL
28/12/12, 21:20
Nee dat gaat niet werken vanuit 1 rekening, wat je kan doen is om ieder merk als handelsnaam toe te voegen aan je KvK inschrijving en voor iedere handelsnaam een bankrekening openen.

t.bloo
28/12/12, 21:29
Bij de ING vertelden me ze dat je maar 1 naam per zakelijke rekening kunt hebben.

DiederikL
28/12/12, 21:39
Klopt, bij de ING is het ook zo dat als je iets overmaakt van de ING naar een andere ING rekening en je geeft een verkeerde naam op dat hij zelf de naam corrigeert in de trant van 'bedoelde je niet bedrijf X BV?'

NederHost
28/12/12, 21:50
Ik zou het niet al te moeilijk maken en gewoon een extra zakelijke rekening openen. De kosten zijn minimaal (bij ING iets van 9 euro per kwartaal) want je hebt in principe geen aanvullende diensten (zoals internetbankieren) nodig, die heb je immers al op je primaire rekening.

Als je veel merken gaat voeren dan zou je eventueel ook een rekening kunnen openen met een neutrale/white label tenaamstelling (als dit past bij de uitstraling die je naar klanten wil hebben). Ik zou overigens adviseren om niet meer merken te voeren dan strikt noodzakelijk, het onderhouden van een merk kost altijd tijd en geld.

vDong
28/12/12, 23:12
Je wil meerdere merken gaan voeren. Hoe kun je van dezelfde bankrekening gebruik maken voor het ontvangen van betalingen van klanten?

Een generieke bedrijfsnaam gebruiken die je voor alle merken voor de afhandeling gebruikt, die naam ook netjes overal bij de contact informatie gebruiken. Ik voer op dit moment zonder moeite 3 merken die prima gefactureerd worden onder 1 naam.
Als je dat niet wil en elke naam echt whitelabel wil laten zijn, dan lijkt mij 9 euro per kwartaal niet echt een issue.

drex
28/12/12, 23:22
Zoals vDong al aangeeft een (hoofd) naam voeren die de administratie/financiele afhandeling doet voor alle onderliggende bedrijfsnamen.....

MauriceO
29/12/12, 15:17
Een generieke bedrijfsnaam gebruiken die je voor alle merken voor de afhandeling gebruikt, die naam ook netjes overal bij de contact informatie gebruiken. Ik voer op dit moment zonder moeite 3 merken die prima gefactureerd worden onder 1 naam.
Als je dat niet wil en elke naam echt whitelabel wil laten zijn, dan lijkt mij 9 euro per kwartaal niet echt een issue.

Zou je hiervan een voorbeeld willen geven? Hoe generiek dient de bedrijfsnaam te zijn?

dreamhost_nl
29/12/12, 18:07
Zou je hiervan een voorbeeld willen geven? Hoe generiek dient de bedrijfsnaam te zijn?
Vb. Maurice Holding BV met de merken MauriceO, MauriceP, MauriceQ. Afnemers van deze merken storten allen op het rekeningnummer van Maurice Holding BV.

dreamhost_nl
29/12/12, 18:08
Overigens hoeft de naam van de Holding uiteraard niet terug te voeren te zijn naar de merken; deze kan niet zo goed Domenico Holding BV heten.

Mark17
29/12/12, 18:13
Een algemenere naam als "Hosting services" kan natuurlijk ook, vervolgens verkoop je onder meerdere namen hosting gerelateerde diensten en het sluit ook nog mooi aan. Van een bedrijf weet ik dat ze "Administratiekantoor [naam]" hebben opgezet en onder die naam verder niet naar buiten treden en enkel gebruiken voor de eigen facturen. Dat kan natuurlijk ook.

MauriceO
29/12/12, 18:15
Ok. Het kan dus ook Maurice Holding met de merken MerkX en MerkY. Waarbij er dus geen directe naamlink ligt tussen de holding en de merken.
En dan bij facturering vermelden rekening nummer ... t.n.v. Maurice Holding.

dreamhost_nl
29/12/12, 18:36
Ok. Het kan dus ook Maurice Holding met de merken MerkX en MerkY. Waarbij er dus geen directe naamlink ligt tussen de holding en de merken.
En dan bij facturering vermelden rekening nummer ... t.n.v. Maurice Holding.

Omgekeerd is het uiteraard ook mogelijk.

Wel raad ik je aan je cliënten dan duidelijk te maken dat MerkX onderdeel is van Maurice Holding.

"Holding" is overigens ook slechts ter voorbeeld. Je kunt als bedrijfsnaam alles kiezen.

MauriceO
03/01/13, 18:28
Ok, dus door onderstaande vermeldingen te hanteren kan dezelfde rekening van Maurice gebruikt worden voor MerkX.

Algemeen: MerkX is onderdeel van Maurice

Op facturen van MerkX: rekeningnummer 1234.56.789 t.n.v. Maurice

dreamhost_nl
03/01/13, 19:40
Resumerend komt het daar inderdaad op neer.

MauriceO
03/01/13, 19:40
Dank je.

ximple
10/01/13, 09:44
Een centrale rekening met één ten naam stelling kan ook problemen opleveren. Heb vaak meegemaakt dat betalingen van klanten werden teruggestort door de bank, vanwege een verkeerde ten naam stelling, waardoor dus veel betalingen te laat binnen kwamen. Sommige klanten kijken helaas alleen maar naar het rekeningnummer. Duidelijk vermelden is echt dus echt wel aangeraden (mogelijk ook in het logo boven de factuur dezelfde naam vermelden).

Mijn mening: liever 9 euro meer uitgeven voor aparte rekeningen.:)

DiederikL
10/01/13, 09:51
Ok. Het kan dus ook Maurice Holding met de merken MerkX en MerkY. Waarbij er dus geen directe naamlink ligt tussen de holding en de merken.
En dan bij facturering vermelden rekening nummer ... t.n.v. Maurice Holding.

Ik denk trouwens niet dat de KvK je toestaat om de term Holding of B.V. etc te gebruiken in een handelsnaam van een eenmanszaak. Houdt dat ook nog even in het achterhoofd. Maar bedenkt ook dat als je twijfelt of die paar euro per jaar voor een eigen rekening nummer per merk te openen al niet uit kan je je ook af moet vragen of je er uberhaupt wel aan moet beginnen...

MauriceO
10/01/13, 13:35
De termen holding en BV zijn alleen ter illustratie gebruikt.

Het ging zich ook niet over de kosten maar om de mogelijkheden. De benodigde extra rekeningen zijn inmiddels aangevraagd.

Huib
11/02/13, 21:23
Bij de ABN AMRO is het mogelijk om tot 5 handelsnamen op 1 rekening toe te voegen. Hiermee kan de klant gewoon naar verschillende rekeningnummers betalen. Je moet dan alleen opletten met het betalen, want dan word alleen de gekozen naam bij het afsluiten van de rekening getoont.