PDA

Bekijk Volledige Versie : Hetzner: addertjes onder het gras?



reMC
16/12/12, 17:47
Ik overweeg over te stappen naar een dedicated server van Hetzner (deze (http://www.hetzner.de/en/hosting/produkte_rootserver/ex4)). Hun prijzen zijn extreem concurrerend, wat me op een zoektocht bracht naar gebruikerservaringen.

Wat ik daar tegenkwam was samengevat:
- Goede, snelle, stabiele servers
- Langzaam in setup
- Geen geweldige (oa onvriendelijke en steeds langzamere) klantenservice, in het weekend ook vaak onbereikbaar
- Extra's bovenop het standaard pakket zijn duur
- Ze gebruiken desktopservers, niet echt servergrade
- Uptime is wisselend (de ene klant heeft nooit problemen gehad, de ander ligt er om de haverklap uit)

Mijn vraag aan jullie is simpel: hoe is jullie ervaring met Hetzner? Hebben jullie bijvoorbeeld wél gewoon goede ervaringen met de klantenservice of is het misschien nog erger? En hoe is de uptime? Gezien de extreem lage prijzen wil ik even nadrukkelijk kijken naar mogelijke addertjes onder het gras, vandaar deze topic.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

dreamhost_nl
16/12/12, 19:39
Het is extreem budget, dus zal al snel de regel gelden: "If you peanuts you get monkeys."
Voor een derde/vierde DNS server of een testbak zal het misschien wel voldoende zijn, maar ik zou hier eerlijk gezegd nooit cliënten gaan hosten.

reMC
16/12/12, 19:47
O ja, dit vergat ik helemaal te zeggen: dit is niet om cliënten te hosten, maar voor een aantal van mijn eigen websites. Maakt niet heel veel uit natuurlijk - het moet deugen - maar toch.

Bedankt voor je reactie, heb je ervaring met ze?

vDyl
16/12/12, 19:47
Pay peunuts get monkeys is niet helemaal toepasselijk voor Hetzner, eigenlijk vind ik het een uitstekende aanbieder. In het verleden een jaar lang bij Hetzner gezeten en de support was naar mij altijd vriendelijk maar kon misschien wel wat vlotter. Maar inmiddels weer terug in Nederland, ookal is Duitsland razendsnel vanuit Nederland.

drex
16/12/12, 20:01
Ga je wel achter komen als je daadwerkelijke support nodig gaat hebben, prijzen van Hetzner zijn prima als je de server standaard gaat houden. Extra ip nummertjes nodig en andere zaken gaat de teller lopen!

bibawa
17/12/12, 08:45
Ik heb er ook een tijd gezeten, de overstap naar eigen hardware is langs mijn kant ook versneld geweest door volgende factoren:

-> Extra ip adressen gaan niet, of als het al gaat duurt het heel lang
-> Support is niet 'wow', medewerkers volgen gewoon de procedure en wijken er niet van af...
-> Ik had vaak de indruk dat medewerkers daar geen technische achtergrond hadden, ik vroeg bijvoorbeeld om een VPS te upgraden van pakket 1 naar pakket 2 (een groter pakket) en dat ging jammer genoeg niet.

Maar voor de rest, geen problemen gehad..

Dreas
17/12/12, 12:44
Hetzner is een zeer goede professionele partij naar mijn mening. Ze bieden GEEN support op software problemen, daar moet je rekening mee houden want je hebt wel zelf de expertise nodig om dat op te lossen (vanuit een rescue mode). Daarnaast wil er nog wel eens hardware defect gaan, dat wordt dan 24x7 netjes en snel vervangen. Mocht een server onstabiel zijn dien je wel zelf de expertise te hebben om aan te tonen dat het een hardware probleem is (of ze kunnen een offline test draaien maar die duurt zo'n 12 uur waardoor je server onbereikbaar zal zijn). De hardware/IP add-ons lijken relatief duur maar dat valt natuurlijk nog reuze mee als je naar de totaalprijs kijkt.

ximple
17/12/12, 19:44
Heb ooit een dedicated server bij Hetzner gehuurd. De bedoeling was een aantal VPS servers hierop te hosten, echter kon ik de IP's alleen naar de server routen en niet werken met een bridge. Wanneer je een namelijk een IP range afneemt routeren ze die alleen naar het mac adres van de host (niet naar een mac van een VPS). Met deze klacht naar Hetzner gegaan en mijn geld werd teruggestort op de creditcard. Zeer netjes afgehandeld en zonder gedoe. Dus nee opzich geen addertjes onder het gras...;-)

KerberosX
17/12/12, 23:14
Ben reeds enkele jaren klant, dus heb een redelijk goed beeld:

- Zeer goede prijs/kwaliteitverhouding.
- Snelle support via email (Zelfs 's nachts en in het weekend). Maar... dit zijn duidelijk vaak eerstelijns medewerkers en je moet soms een paar keer doorvragen en op je strepen gaan staan om je "zin" te krijgen. Maar verder zijn ze altijd professioneel en behulpzaam. En heb de indruk dat ze altijd mensen onsite in de datacenters hebben die indien nodig remote hands kunnen bieden.
- Maandelijks opzegbaar, dit compenseren ze door een setup prijs die je altijd betaalt (soms tot €150,00)
- Voor de prijs zijn de servers relatief goed voorzien van RAM en storage. Maar als je extra's wil zoals snelle storage (SSD, SAS), RAID controllers, KVMoverIP dan loopt de prijs snel op.
- Server zijn inderdaad geen A-merk, maar degenen die ik heb gehad zijn altijd vrij stabiel geweest. Eens een enkele vastloper gehad.
- Zeer goed ontwikkeld control panel waarmee je heel wat zaken zelf kan: herinstallatie, reset, IP management, statistics, etc


Het is extreem budget, dus zal al snel de regel gelden: "If you peanuts you get monkeys."
Voor een derde/vierde DNS server of een testbak zal het misschien wel voldoende zijn, maar ik zou hier eerlijk gezegd nooit cliënten gaan hosten.
Niet mee akkoord. Niet vergeten dat dit een zeer grote partij is in Duitsland en daardoor heel goedkoop kan inkopen.


Ik heb er ook een tijd gezeten, de overstap naar eigen hardware is langs mijn kant ook versneld geweest door volgende factoren:

-> Extra ip adressen gaan niet, of als het al gaat duurt het heel lang

Is dit al lang geleden? Dit is allemaal perfect mogelijk, enkel IP'tje, /29, /28, etc


-> Ik had vaak de indruk dat medewerkers daar geen technische achtergrond hadden, ik vroeg bijvoorbeeld om een VPS te upgraden van pakket 1 naar pakket 2 (een groter pakket) en dat ging jammer genoeg niet.

Kan ik beamen. Ze bieden heel veel mogelijkheden, maar soms gaat een simpele upgrade niet. Had bv een server in het verleden waarvan het geheugen moest uitgebreid worden. Het resultaat zou identiek zijn aan een bestaande configuratie die ze zo verkopen. Maar dit ging niet. Ik moest een nieuwe server optuigen en de oude opzeggen. Heeft waarschijnlijk te maken met hun grootte en bepaalde beperkingen in hun administratie.


Heb ooit een dedicated server bij Hetzner gehuurd. De bedoeling was een aantal VPS servers hierop te hosten, echter kon ik de IP's alleen naar de server routen en niet werken met een bridge. Wanneer je een namelijk een IP range afneemt routeren ze die alleen naar het mac adres van de host (niet naar een mac van een VPS). Met deze klacht naar Hetzner gegaan en mijn geld werd teruggestort op de creditcard. Zeer netjes afgehandeld en zonder gedoe. Dus nee opzich geen addertjes onder het gras...;-)
Is dit reeds lang geleden? Dit kan perfect en staats zelf beschreven in hun wiki. Heb zo momenteel een ESXi server met een virtuele router die dan een /28 naar de VM's doorgeeft. Je moet enkel een extra IP met dedicated MAC-adres aanvragen (automatisch via het control panel).

Cakkie
18/12/12, 00:00
Heb ook 2 servertjes bij Hetzner hangen. Vroeger productie, maar nu enkel nog backup en secondairy DNS. Support is altijd goed verlopen. Het is mede omwille van de prijs dat ik die nog niet heb opgezegd, maar liever achter de hand hou voor als het echt eens nodig zou zijn. Ik heb 1 keer mijn netwerkconfig van een Windows server om zeep geholpen waardoor ik niet meer aan de machine kon. Ticketje aangemaakt en binnen het uur werd er (kostenloos!) een tijdelijke remote KVM aangehangen, en dat op een zaterdag avond. Bij linux kan je die zelfs gewoon laten booten via het netwerk in een rescu

Helemaal in het begin inderdaad ook problemen gehad met virtuele servers in bridge, daar moest je een paar keer voor mailen (virtueel MAC adres), maar tegenwoordig kan je dat allemaal aanvragen via het controle paneel. Als het dus puur hardware en connectivity is wat je nodig hebt en voor de rest zelf je plan kan trekken, dan in Hetzner zeker een aanrader.

bibawa
18/12/12, 09:13
Dat issue met die virtuele servers was voor mij ook een extra reden om over te schakelen naar eigen hardware. De oplossing die Hetzner (en er zijn andere partijen die ook zo werken) voorstelt is het aanmaken van een virtuele router op je virtuele omgeving en daar vervolgens over te routeren. En met die oplossing kon ik niet leven :-).

Ik heb momenteel mijn secundaire dns servers bij Alvotech staan, maar overweeg om die terug naar Hetzner te zetten..

ximple
18/12/12, 09:22
@KerberosX Nee dat is ongeveer een paar maanden geleden (heb zelfs nog wel een topic op WHT staan hierover). Ik wil geen virtuele router/routing aan te hoeven maken om via een bridge te werken. Allemaal weer extra risico's en handelingen.

Maar het opzeggen is me dus meegevallen, setupkosten en overige kosten, allemaal netjes teruggestort op de creditcard.

reMC
20/12/12, 13:53
Dank tot zover!

reMC
20/12/12, 16:50
Het is duidelijk dat de Hetzner hardware niet bepaald server-grade is. Zou het daardoor mogelijk zijn dat een VPS, welke dan ook, met 4GB RAM en dezelfde CPU waarbij alles wéll high-end server-grade is, beter presteert? Of is die afstand te groot?

Dreas
20/12/12, 17:26
Het is duidelijk dat de Hetzner hardware niet bepaald server-grade is. Zou het daardoor mogelijk zijn dat een VPS, welke dan ook, met 4GB RAM en dezelfde CPU waarbij alles wéll high-end server-grade is, beter presteert? Of is die afstand te groot?

Die afstand is echt veel te groot :) En ik spreek uit ervaring. Qua performance zijn ze bijzonder snel voor de prijs.

bibawa
20/12/12, 21:24
Er is zo nog een firma maar de naam ontglipt mij. Zal de site even omschrijven iemand kent hem vast ook wel: is een rode site en doen alles met fujitsu hardware..
Dit zijn ook vrij cheap...

Cakkie
21/12/12, 20:48
Server4you, geen ervaring mee...

ximple
22/12/12, 01:04
Als je een Nederlandse aanbieder zoekt voor dit soort prijzen is wellicht Woldstream.nl een optie. Maar voor dit soort prijzen hou ik toch altijd m'n hart vast. Het blijft bulk en budget.

bibawa
22/12/12, 11:39
Inderdaad server4you, maar daar ook hetzelfde probleem als Hetzner met de VMs en de bridges..
Server4you heeft nog een andere tak (serverhotel ofzo) die doen echt hp en dell servers in dedicated..

dreamhost_nl
22/12/12, 15:17
Houdt er overigens wel rekening mee dat dit soort aanbieders wel een magneet zijn voor hackers. Er zijn op onze servers al heel wat hackpogingen geweest v.a. die IP-reeksen.

Dreas
24/12/12, 13:52
Server4you heeft nog een andere tak (serverhotel ofzo) die doen echt hp en dell servers in dedicated..
serverloft.eu