PDA

Bekijk Volledige Versie : Welk panel voor Linux Cluster (Non-hosting) ?



BudelsPils
14/12/12, 10:27
Met welke panels beheren jullie je Linux cluster om het zelf makkelijker te maken ? Ik doel dan op paketten als Samba, OpenVPN, DNS, maar dan voor in jullie bedrijf.

We kennen wellicht allemaal Webmin maar deze werkt helaas op een single machine of als replicatie server in een cluster. Ik kan me voorstellen dat je een OpenVPn server niet op je Samba machine wil hebben dus een gecentraliseerd systeem lijkt wenselijk.

Bestaat zoiets ?

vDong
14/12/12, 11:49
Ik denk dat je als bedrijf meer hebt aan een beheerder die weet wat ie doet, dan aan een controlpanel en een click-engineer en hopen dat er niks onverwachts stuk gaat.

asusk7m550
14/12/12, 12:29
Het ligt aan de distributie welke gebruikt. Ik weet dat je bij RedHat (en derivaten) mooie interfaces hebt om het één en ander te beheren.
Maar om dit soort dingen goed te doen, ben ik het met vDong eens dat je wel moet weten wat je doet.

Op wat dingen doel je als je het hebt over een linux cluster? Bedoel je gewoon een aantal losse linux server welke je wilt managen in een gecentraliseerde omgeving? Je zou ook naar een cloud omgeving kunnen kijken, waarbij de instances worden aangeboden inclusief configuratie. Dit kun je door middel van Ubuntu en Juju doen.

BudelsPils
14/12/12, 12:35
Ik denk dat je als bedrijf meer hebt aan een beheerder die weet wat ie doet, dan aan een controlpanel en een click-engineer en hopen dat er niks onverwachts stuk gaat.

Dit is erg makkelijk, jij configt ook al je webhostingklanten doormiddel van een email die ze sturen en wat jij via de Cli aanpast ? Nee, als de processen kloppen kun je alles via een panel doen, je moet alleen weten wat er op de achtergrond gebeurd, maar dat is bij alles zo wat je automatiseert.




Het ligt aan de distributie welke gebruikt. Ik weet dat je bij RedHat (en derivaten) mooie interfaces hebt om het één en ander te beheren.
Maar om dit soort dingen goed te doen, ben ik het met vDong eens dat je wel moet weten wat je doet.

Op wat dingen doel je als je het hebt over een linux cluster? Bedoel je gewoon een aantal losse linux server welke je wilt managen in een gecentraliseerde omgeving? Je zou ook naar een cloud omgeving kunnen kijken, waarbij de instances worden aangeboden inclusief configuratie. Dit kun je door middel van Ubuntu en Juju doen.

Die interfaces zijn er inderdaad, maar vaak komt het even van de grond en wordt er niet op verder ontwikkeld.

Een cluster zie ik meer als losse nodes welke hun specifieke services draaien beheerd vanuit een centraal panel, wat je met hosting ook wil gezien mail en web en sql natuurlijk gescheiden het beste performen een geen spof zijn voor je klant.

vDong
14/12/12, 13:05
Dit is erg makkelijk, jij configt ook al je webhostingklanten doormiddel van een email die ze sturen en wat jij via de Cli aanpast ? Nee, als de processen kloppen kun je alles via een panel doen, je moet alleen weten wat er op de achtergrond gebeurd, maar dat is bij alles zo wat je automatiseert.

Nee, mijn vakgebied is om een server weer te repareren als de "beheerder" het niet meer lukt via het panel.

Overigens is het laatste wat je binnen een bedrijf wil is een panel waar de secretaresse toegang heeft om SMB shares aan te maken en verwijderen en systemusers door iedereen aangepast kunnen worden.

Beheeromgevingen automatiseren, zeker in grotere en volwassenere organisaties doe je meestal met inhouse systemen of zeer specifieke systemen voor 1 taak (authorisatiebeheer bv)
1 groot controlpanel om de systeembeheerder te vervangen lijkt mij in ieder geval een slecht plan.

golden
14/12/12, 13:17
Dit is erg makkelijk, jij configt ook al je webhostingklanten doormiddel van een email die ze sturen en wat jij via de Cli aanpast ? Nee, als de processen kloppen kun je alles via een panel doen, je moet alleen weten wat er op de achtergrond gebeurd, maar dat is bij alles zo wat je automatiseert.


Denk juist van niet bij veel hosters. Wij proberen intern zoveel mogelijk control panels te weren. Enkel hoe klein het ook is elk panel vergroot je risico op lekken. En zeker bij grote websites of enterprise oplossingen is dat niet wenselijk!

BudelsPils
14/12/12, 13:22
Wat je zegt staat echt haaks op wat er gebeurt in de beheerders wereld. Mocht jij Windows beheren dan doe jij 100% zeker alles via Powershell.

Laten we het zo zeggen: Jij kunt beter schakelen dan een DSG bak (ondanks dat die dingen wel eens wat problemen hebben waar een mens dat ook kan hebben) ? Nee jij als mens kan niet zo snel de processen achter elkaar laten plaats vinden dan een geautomatiseerd systeem.

Je komt zelf met een "secretaresse" welke SMB shares aan gaat maken, heb ik die genoemd ? Nee.

Het gaat om het feit dat je zaken welke vaak uitgevoerd moeten worden wilt automatiseren, dit kan inderdaad via inhouse systemen maar er zijn meerdere mensen welke deze processen willen automatiseren op dezelfde manier. Goh, daarom bestaan er ook hostingpanels niet ?

Ik ben dus opzoek naar panels welke je inhouse zaken kunnen regelen en open soure zijn zodat je het naar eigen smaak kan inrichten indien gewenst. Dat jij met een eigen dunk aan het roepen bent dat het beter kan dan een ander is niet relevant op mijn vraag overigens.

Je zou mijn inziens zeggen dat er dergelijke panels wel zouden moeten bestaan. Webmin is de enige welke die kant op gaat alleen niet cluster based. Het gaat snel de hosting kant op met panels. Wat er ontwikkeld wordt voor Linux wil een ander altijd beter doen dus er zijn veel halve projecten wat jammer is.

vDong
15/12/12, 13:12
Wat je zegt staat echt haaks op wat er gebeurt in de beheerders wereld. Mocht jij Windows beheren dan doe jij 100% zeker alles via Powershell.
Ik werk gelukkig pas een jaar of 15 in die beheerders wereld en wordt ingehuurt om dit soort beheer processen te helpen vormgeven.

<knip geneuzel waar het net lijkt of de discussie gaat over automatiseren of niet>
Het gaat om het feit dat je zaken welke vaak uitgevoerd moeten worden wilt automatiseren, dit kan inderdaad via inhouse systemen maar er zijn meerdere mensen welke deze processen willen automatiseren op dezelfde manier. Goh, daarom bestaan er ook hostingpanels niet ?
Nee, hier ga je de fout is, hostingpanels zijn ontstaan omdat er een behoefte was voor niet kundige mensen om zelf te doen waar voorheen beheerders voor nodig waren, helaas is ook de volgende stap gedaan, dat niet meer de beheerders standby erbij waren voor als het mis gaat, maar men er vanuit ging dat de beheerders niet meer nodig waren. Ook een van de redenen waarom we "mijn hoster is al 10 dagen down"-topics hier hebben.


Ik ben dus opzoek naar panels welke je inhouse zaken kunnen regelen en open soure zijn zodat je het naar eigen smaak kan inrichten indien gewenst. Dat jij met een eigen dunk aan het roepen bent dat het beter kan dan een ander is niet relevant op mijn vraag overigens.
Er bestaan ook panels voor verschillende taken die binnen een bedrijf kunnen zijn, echter op zoek gaan naar een systeem dat alles kan, klinkt naar een behoefte die ik hier boven ook al beschreef, het weglaten van de beheerders en onkundigen laten klikken, met alle gevolgen van dien. Webmin is daarvan wellicht nog het lichtende slechtste voorbeeld, 1 groot risico.

The-BosS
15/12/12, 15:01
Wat je zegt staat echt haaks op wat er gebeurt in de beheerders wereld. Mocht jij Windows beheren dan doe jij 100% zeker alles via Powershell.

Ik moet zeggen dat ik bij echte windows hoster maar zelden de grafische interface geinstalleerd gezien heb. En ja daar doen ze alles vanuit system center en powershell(2), net zoals je bij linux geen kde/gnome/xfe/unity/... installeerd op je server maar als via de CLI doet.

BudelsPils
15/12/12, 15:27
Ik werk gelukkig pas een jaar of 15 in die beheerders wereld...

Dit zegt al voldoende om je verder niet op je te reageren


Ik moet zeggen dat ik bij echte windows hoster maar zelden de grafische interface geinstalleerd gezien heb. En ja daar doen ze alles vanuit system center en powershell(2), net zoals je bij linux geen kde/gnome/xfe/unity/... installeerd op je server maar als via de CLI doet.

Ik heb het ook niet over hosting maar INHOUSE, een wezenlijk verschil.

De grote hosters waar jullie het over hebben zijn zonder panel echt niet zo groot geworden, dit is namelijk een business die je wil hebben, ik heb het alleen over inhouse zaken regelen als samba shares, VPN's, etc. voor eigen gebruik.

Het kan vergemakkelijken, checken kan altijd.

Erg vermakelijk dat hier een aantal mensen het beter weten dan de bedrijven die er, en ook jullie, al jaren gebruik van maken. Windows Server, Vmware, Netapp, Puppet, Chef, etc. Ik zeg niet dat ik alles via klik en klaar wil doen, ik wil het makkelijk op kunnen zetten en finetunen kan altijd indien nodig.

Niemand heeft iets aan deze antwoorden, wel aan het antwoord welk panel in de buurt zou komen om wat zaken in te regelen.

vDong
15/12/12, 17:14
Grapig hoe je met een hulpvraag hier komt en vervolgens je best doet om de mensen die reageren af te kraken zonder argumenten.

Eerst kraak je af wat ik zeg over losse panels voor verschillende taken:
Er bestaan ook panels voor verschillende taken die binnen een bedrijf kunnen zijn, echter op zoek gaan naar een systeem dat alles kan, klinkt naar een behoefte die ik hier boven ook al beschreef, het weglaten van de beheerders en onkundigen laten klikken, met alle gevolgen van dien. Webmin is daarvan wellicht nog het lichtende slechtste voorbeeld, 1 groot risico.
Vervolgens kom je met dezelfde voorbeelden om aan te tonen dat er panels zijn:
Erg vermakelijk dat hier een aantal mensen het beter weten dan de bedrijven die er, en ook jullie, al jaren gebruik van maken. Windows Server, Vmware, Netapp, Puppet, Chef, etc. Ik zeg niet dat ik alles via klik en klaar wil doen, ik wil het makkelijk op kunnen zetten en finetunen kan altijd indien nodig.
Je komt nu redelijk over als een broekie die even komt vertellen hoe de wereld in elkaar zit ....zeker als je ervaring als reden noemt om iemand te negeren :)

cyberbootje
16/12/12, 13:47
Een cluster zie ik meer als losse nodes welke hun specifieke services draaien beheerd vanuit een centraal panel, wat je met hosting ook wil gezien mail en web en sql natuurlijk gescheiden het beste performen een geen spof zijn voor je klant.

Wat wil je nou precies? Alleen alles beheren of daadwerkelijk een cluster ala HA?
Een SPOF wegwerken door sql etc.. apart te plaatsen op servers is onzin, heb je nog steeds meerdere SPOF's.

Zie het zo, als het geen jij wil bestaat dan had je het lang en breed op google gevonden en was het bekend zat gezien iedereen het wil hebben.
En nu komt het, wij hebben zo'n management en HA cluster maar dat hebben we zelf gemaakt en ik vind ook dat je dit beter zelf kan maken.
Bij problemen leunen teveel mensen op fora's, google, etc...
Allemaal niks mis mee maar als er echt stront aan de knikker is dan zie je een topic voorbij vliegen "HELP, ..... Start niet, het heeft HAAST alles is down!".

Wat je zegt klopt wellicht een beetje over het feit dat je een paneel pakt en daar ervaring mee op doet maar ik vind dat persoonlijk niet in de juiste volgorde gaan.
Mijn inziens zou je alles op cli gebied e.d helemaal uit je hoofd moeten kennen en dan pas met panels aan de slag gaan, weet je wat je doet en hoe je het moet oplossen als er bugs in het panel zitten en je dienstverlening verstoren maargoed, heej wie ben ik he....

systemdeveloper
16/12/12, 16:42
Het probleem bij 'clusterpanels' is dat iemand dit generiek moet ontwikkelen om er een cent mee te verdienen zonder ondergespammed te worden met supportvragen, óf maar in één richting moet ontwikkelen en daarmee andere hosters gaat 'dwingen' om om zijn manier te werken.
Maar er zijn 100 manieren om clusters op te zetten, dus zelfs al zouden er controlpanelen te vinden zijn, dan nog is de kans klein dat je iets hebt dat naar je smaak is.
Je wilt tenslotte niet een clickguru worden die over 2 jaar zijn netwerk alleen nog maar via een controlpanel kan beheren.

Imho ben je beter af (zolang het inhouse gebruikt wordt) met een goede set zelfgebouwde scriptjes die precies doen wat jij wilt dat ze doen en die je zelf 100% door hebt.

Zelf heb ik voor inhouse spul een simpel webbased vps configuratie systeempje gebouwd dat via een xenserver api een vps samenstelt en start. Op basis van de webbased keuzes (webserver, dbserver, whatever) wordt dat vps gestart met de betreffende kickstart file en installeert en configureert dan zelf wat ie nodig heeft.
Dit systeempie kan gebruikt worden voor een enkel vps of een totaal cluster, zolang je maar ergens het juiste shellscriptje hebt om de boel in te richten. Met een beetje moeite kun je zoiets op een < week bouwen zonder dat je het idee hebt dat je de controle kwijt bent over hetgeen er onder water gebeurd.

Overigens kun je wellicht ook eens kijken naar openQRM. Dat is redelijk uitgebreid, niet 1 van de makkelijkste panels, maar zou in principe ook moeten kunnen wat je wilt.